Gå til innhold

"oi, vi trodde du var norsk"


Anbefalte innlegg

Litt nysjerrig: Hvorfor er det - i denne sammenheng eller andre - "verste fall" når folk har en annen hudfarge?

 

Dersom de ønsker personer av en annen kultur enn norsk så kan man forsåvidt forstå det i et journalistisk perspektiv, men dersom dette virkelig går på hudfarge, og de ikke vil ha f.eks hvite fremmedkulturelle, så er det jo bare rasisme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Dersom de ønsker personer av en annen kultur enn norsk så kan man forsåvidt forstå det i et journalistisk perspektiv, men dersom dette virkelig går på hudfarge, og de ikke vil ha f.eks hvite fremmedkulturelle, så er det jo bare rasisme.

 

Har du et annet hudfarge i Norge, har du et annet perspektiv om rasisme i Norge og har det lettere å smake til andre mer ikke hvite hudfarge De som erfare rasisme ofte har et annet perspektiv. Det nyter også NRK å reflektere Norges hudfarge idag som ikke bare består av hvite hudfarge.

 

Hadde du blitt amerikaner ville du forstå at det er bare "good business" og ikke rasisme å ha din organisasjon reflektere dine kundenes bakgrunn

Lenke til kommentar

Samtidig er det 100% sikkert at om de gikk ut og etterlyste etniske nordmenn så ville det skape ramaskrik.

 

Den letteste måten å finne ut om noe er rasistisk er å snu det på hodet.

 

"Etnisk norske journalister

NRK tar fra 16. august 2013 inn fem etnisk norske stipendiater for opplæring i journalistikk."

 

Skjønt, slik kan jo fremtiden fort se ut om hundre år også om innvandringen fortsetter i samme tempo som idag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samtidig er det 100% sikkert at om de gikk ut og etterlyste etniske nordmenn så ville det skape ramaskrik.

 

Den letteste måten å finne ut om noe er rasistisk er å snu det på hodet.

 

"Etnisk norske journalister

NRK tar fra 16. august 2013 inn fem etnisk norske stipendiater for opplæring i journalistikk."

 

Skjønt, slik kan jo fremtiden fort se ut om hundre år også om innvandringen fortsetter i samme tempo som idag.

 

Når en rase dominerer et samfunn blir det unødvendig å stille annonser å søke etter det dominerende rasen Videre, så trenger ikke noen å bry seg mye at den dominerende rasen ekskluderes. Dere må jobbe hardt å finne tilfeller når den hvite rasen ekskluderes og blir som småbarn når det finnes eksempler. Urettferdig! Fem stillinger i NRK! Hadde du et annet hudfarge ville du bare le

 

Faktum er at du har en stor fordel med din hudfarge 99 prosent av tiden. Jeg antar du er for en rettferdig konkurranse for jobber men du glemmer kanskje at det er allerede urettferdig pga hudfarge. Å ekskludere det dominerende hudfarge av og til utjevner konkuransen, noe som hender hverdag i den hvite verden

Lenke til kommentar

 

 

Tydeligvis ikke så veldig hardt. Det er jo akkurat det vi snakker om her.

 

Poenget mitt er todelt: 1) Det er ingenting som heter rasisme, og 2) Skal det først være ulovlig å diskriminere så må det gjelde alle

 

Mener du det bør være ulovlig å forskjellbehandle basert på inntekt? Fattige nordmenn betaler mindre skatt enn rike nordmenn ikke sannt? Hvorfor skal de forskjellbehandles hvis man er late, får en penger fra rikere nordmenn. Er det en form for diskriminering du støtter eller mener du alle må betale like mye skatt slik at stakkars rikere nordmenn ikke diskrimineres ?

 

Ikke alle har det samme utgangspunktet når de ble født. Jeg trodde velferdsstaten Norge ville støtte forskjellsbehandling av de mektigste nordmenn slik at de minste og handikappede kan konkurrere Støtter ikke du dette prinsippet?

Lenke til kommentar

"Jeg trodde velferdsstaten Norge ville støtte forskjellsbehandling av de mektigste nordmenn slik at de minste og handikappede kan konkurrere Støtter ikke du dette prinsippet?"

 

Jeg støtter ikke dette "prinsippet". Jeg finner det dypt umoralskt, om ingenting annet. "Konkurranse" mister sin betydning der det gis "handicap" og "med på kjøtt og flesk"-regler.

Lenke til kommentar

@jjkoggan: Tar du utgangspunkt i at alle er rasister?

Flertall forskerne mener vi alle lære fordommer som blir nesten umulig å unngå. Det ligger dypt i våre hjerner

 

Sad, of course, because we indeed are all a bit racist (and sexist, and ageist). There is power in knowing, fortunately. Those gut feelings do well up from time to time—you walk through town late at night, a tall black man approaches, you feel like crossing the street, and you realize you wouldn't have this feeling this if the man were white

 

http://m.psychologytoday.com/blog/mind-the-gap/201110/prime-and-prejudice-why-we-are-all-little-bit-racist-0

 

 

Lenke til kommentar

Tydeligvis ikke så veldig hardt. Det er jo akkurat det vi snakker om her.

 

Poenget mitt er todelt: 1) Det er ingenting som heter rasisme, og 2) Skal det først være ulovlig å diskriminere så må det gjelde alle

1. Selvsagt er det noe som heter rasisme. Vi kan godt diskutere definisjonene, f. eks. den smale fra ordboken og den utvidete fra FN, men at det eksisterer er åpenbart.

 

2. Personlig tror jeg vi blir lykkeligere om diskriminering (nok et begrep som må defineres) er lovlig, men ansett som nokså uproduktivt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

1. Selvsagt er det noe som heter rasisme. Vi kan godt diskutere definisjonene, f. eks. den smale fra ordboken og den utvidete fra FN, men at det eksisterer er åpenbart.

 

2. Personlig tror jeg vi blir lykkeligere om diskriminering (nok et begrep som må defineres) er lovlig, men ansett som nokså uproduktivt.

 

Geir :)

 

1. Enig. Mye data støtter påstanden

 

2. Forskning viser oss at vi alle holder negative assosiasjoner som vi aldri blir helt kvitt av, selv vi som gifter oss med andre raser. Det var Obamas hvit bestemor som innrømte at hun ble redd av høy menn med svart hud selv om de lignet hennes kjære Barack

Lenke til kommentar

 

 

Nå tror jeg du lurer deg selv; jeg skriver ganske tydelig hvorfor: Kilden støtter ikke det du hevder.

 

Ok du er uenig med forskerne, det er lite intersannt å si. Mer saklig og intersannt å si hvorfor du er uenige med forskernes konklusjonen at" we are all a little racist".

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Ok du er uenig med forskerne, det er lite intersannt å si. Mer saklig og intersannt å si hvorfor du er uenige med forskernes konklusjonen at" we are all a little racist".

 

Slutt å dum deg. Hvis du ikke klarer å forstå andres synspunkt eller kun klarer å misforstå dem bør du holde deg unna videre diskusjon.

 

Svært provoserende er det også at du sier han er uenig med forskerne når han aldri har sagt dette. Han sier at kilden ikke støtter oppunder det du hevder. Det er slike kommunikasjonsteknikker du bruker her som skaper konflikter, og ikke primært hudfarge...

Lenke til kommentar

Selvsagt er det noe som heter rasisme. Vi kan godt diskutere definisjonene, f. eks. den smale fra ordboken og den utvidete fra FN, men at det eksisterer er åpenbart.

 

"Racism is a monkey fucking a dog in the ass."

 

Hvordan kan én homo sapien være rasistisk mot en annen homo sapien?

 

Den som mener at rasisme blandt mennesker eksisterer - er selv rasist - fordi tankegangen i denne personens hode sier at det eksisterer mer enn én menneskerase.

 

Jeg aksepterer ikke at svarte eller asiater er av en annen rase enn meg selv. Derfor aksepterer jeg heller ikke rasisme. Anti-rasistene er nesten like uvitende som de såkalte rasistene.

 

Lenke til kommentar

 

 

Slutt å dum deg. Hvis du ikke klarer å forstå andres synspunkt eller kun klarer å misforstå dem bør du holde deg unna videre diskusjon.

 

Svært provoserende er det også at du sier han er uenig med forskerne når han aldri har sagt dette. Han sier at kilden ikke støtter oppunder det du hevder. Det er slike kommunikasjonsteknikker du bruker her som skaper konflikter, og ikke primært hudfarge...

 

Jeg provoserer ingen men ønsker en saklig debatt hvor folk støtter deres påstander med noe annet enn- du tar feil! Ellers blir det bare uintersannt og barnslig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...