Gå til innhold

"oi, vi trodde du var norsk"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Den som mener at rasisme blandt mennesker eksisterer - er selv rasist - fordi tankegangen i denne personens hode sier at det eksisterer mer enn én menneskerase.

 

Jeg aksepterer ikke at svarte eller asiater er av en annen rase enn meg selv. Derfor aksepterer jeg heller ikke rasisme. Anti-rasistene er nesten like uvitende som de såkalte rasistene.

 

 

Vi er en art, delt inn i raser.

 

Og nei, det at man anerkjenner raser gjør man ikke til en rasist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan én homo sapien være rasistisk mot en annen homo sapien?

Ved å lage et - riktignok kunstig - skille mellom "dem" og "oss", og forskjellsbehandle på bakgrunn av det. Rasisme er ikke fundert på realiteter, men på fordommer. (Som selvsagt kan synes reelle for den som innehar dem.)

 

Den som mener at rasisme blandt mennesker eksisterer - er selv rasist - fordi tankegangen i denne personens hode sier at det eksisterer mer enn én menneskerase.

Nei. Det sier at tanken om menneskeraser eksisterer i andres hoder. Man behøver ikke selv dele en ideologi for å mene at andre gjør det. Om man mener at andre mennesker skal likebehandles og at raser ikke finnes, er man fortsatt mot rasisme.

 

Jeg aksepterer ikke at svarte eller asiater er av en annen rase enn meg selv. Derfor aksepterer jeg heller ikke rasisme. Anti-rasistene er nesten like uvitende som de såkalte rasistene.

Du har nok en særegen definsjon av antirasisme.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Så rase er ikke et biologisk faktum?

 

Joda. Hunder og katter f.eks har mange raser. Hundegenomet har enorm divergens. Noe slikt som 25%. Menneskegenomet har divergens på rundt 0.1%. Du har fler gener til felles med majoriteten av befolkningen i Kina og Afrika enn du har dine egne naboer.

 

Vi er en art, delt inn i raser.

 

Og nei, det at man anerkjenner raser gjør man ikke til en rasist.

 

Det finnes faktisk bare én homo sapien rase.

 

Definisjonen av rasisme er en som mener at raser har forskjellige egenskaper.

Endret av omnomnomnivore
Lenke til kommentar

Ved å lage et - riktignok kunstig - skille mellom "dem" og "oss", og forskjellsbehandle på bakgrunn av det. Rasisme er ikke fundert på realiteter, men på fordommer. (Som selvsagt kan synes reelle for den som innehar dem.)

 

Nei. Det sier at tanken om menneskeraser eksisterer i andres hoder. Man behøver ikke selv dele en ideologi for å mene at andre gjør det. Om man mener at andre mennesker skal likebehandles og at raser ikke finnes, er man fortsatt mot rasisme.

 

Du har nok en særegen definsjon av antirasisme.

 

Særegen... tja. Jeg ser poenget ditt, men jeg vil snarere kalle synet mitt logisk. Som Morgan Freeman sier: "How do you end racism? Stop talking about it. I know you as Mike Wallace, you know me as Morgan Freeman."

Lenke til kommentar

Jeg provoserer ingen men ønsker en saklig debatt hvor folk støtter deres påstander med noe annet enn- du tar feil! Ellers blir det bare uintersannt og barnslig

 

Så du ser ikke at det jeg kritiserer er nettopp din postulering, helt fri for all saklig argumentasjon? Du tar et lite apell til majoritet, og hopper videre uten å engang vise til kilde for det du mener underbygger dine påstander. Det er helt sant at dette gjør det uinteressant, og barnslig.

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt enig med Morgan Freeman her også. Men rasistene (jeg velger fortsatt å kalle dem det) vil jo ikke stoppe, og jeg føler at jeg har et ansvar for å si dem i mot. Ikke for min egen skyld, men for at ikke ungdom skal se det ofte hatefulle våset de kommer med stå uimotsagt.

 

Jeg kaller dem bare ignoramuser og forklarer det menneskelige genomet og genetikk for dem. Det ville være en stor genetisk fordel for menneskeheten om folk med forskjellig hudfarge blandet seg for å lage mer variasjon og dermed styrke arten vår :)

Lenke til kommentar

Jeg kaller dem bare ignoramuser og forklarer det menneskelige genomet og genetikk for dem. Det ville være en stor genetisk fordel for menneskeheten om folk med forskjellig hudfarge blandet seg for å lage mer variasjon og dermed styrke arten vår :)

 

Det blir jo MINDRE variasjon om alle blir blandet.

Lenke til kommentar

 

 

Så du ser ikke at det jeg kritiserer er nettopp din postulering, helt fri for all saklig argumentasjon? Du tar et lite apell til majoritet, og hopper videre uten å engang vise til kilde for det du mener underbygger dine påstander. Det er helt sant at dette gjør det uinteressant, og barnslig.

 

Uenig

Lenke til kommentar

Og hva hvis NRK hadde lagt ut annonsen og skrevet at de ville ha kun etniske norske søkere?

Hvorfor skal de det, når det vanligvis er majoritet av norske søkere?

 

Det er vel ikke noe merkeligere at et foretak som NRK i enkelte tilfelle kan finne det formålstjenlig å ansette noen personer med flerkulturell bakgrunn, på lignende måte som Statoil, Telenor, etc? Tvertimot ville det vel heller vært idioti å ikke gjøre det, slik verden ser ut i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...