Gå til innhold

"oi, vi trodde du var norsk"


Anbefalte innlegg

Hvorfor skulle jeg ansette en muslim som vil faste i lange perioder, forlange bønnepauser, nekte å ta av seg hijaben på jobb, og hyle ut om rasisme ved hver eneste anledning?

 

Kan noen fortelle meg hvordan det vil være en fordel for min bedrift om jeg ansetter mange slike?

 

Fantastisk godt sagt!

 

Jeg kunne i min bedrift hatt negere, mulatter, gule, hvite, blå og lilla ansatte, men aldri om jeg skulle hatt ansatte som har en tro som vil påvirke deres jobbsituasjon, om det er av betydning eller ikke. Det er prinsipp.

 

Nei, jeg kunne faktisk aldri hatt ansatte som tror på noe som et menneske har skrevet en bok om og deretter planlegger hele livet sitt rundt denne boken og lar denne boken faktisk styre livet dems. Det ville gå i mot mitt ønske om å bidra til evolusjon føler jeg ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fair nok. Jeg har hatt en bedrift, og vi spurte aldri om hverken tro eller etnisitet. Men andre bør få bestemme over sin.

 

Geir :)

 

Har sånn sett også hatt en bedrift, men var et ENK bare.

Det hadde vært av personlige grunner. Den doble moralen og alle konfliktene som kommer av noe så teit som religion hadde jeg ikke villet akseptere hos mennesker som skal stå for levebrødet mitt.

 

Tro er det ingenting i veien med, det er religion jeg ikke liker. For religion er som regel bare en livsstil som mennesker med makt har ønsket å skape. Hvor enkelt var det ikke for 500 år siden om en mann fortalte stakkars fattige mennesker at han hadde opplevd Guds godhet og at hvis man fulgte akkurat han sin nye religion skulle de få både penger, mat og nytt tak over hodet?

 

Veldig satt på spissen, men enkelt nok var det å lage en religion og få mange tilhengere. Man trengte kun gode talegaver og penger nok til å gå frem som et praktfull eksempel på en gud. Ergo, jeg tror alle religioner er feil og vil derfor ikke ansette mennesker som har tatt et valg om å tro på en mann som har fortalt at man må være kristen for å feks komme til himmelen eller for å unngå å brenne i helvete hvor sjelen skal råtne innenfra i all evighet.

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

IceBlitz,, det er jo enkelt i dag også. Det finnes folk i Norge i dag som tror på Snåsamannen og engleskoler og en endeløs rekke annen tullete overtro utgitt i bokformat, ikke ulikt koranen.

Det finnes folk i Norge i dag som tror på homøopati osv.. det fins ikke grenser for hva folk ØNSKER å tro på.

Bare løgnen er presentert pent, og av folk som ikke fremstår rent ut motbydelige, så finnes det svake mennesker som hiver seg på bølgen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Fantastisk godt sagt!

 

Jeg kunne i min bedrift hatt negere, mulatter, gule, hvite, blå og lilla ansatte, men aldri om jeg skulle hatt ansatte som har en tro som vil påvirke deres jobbsituasjon, om det er av betydning eller ikke. Det er prinsipp.

 

Nei, jeg kunne faktisk aldri hatt ansatte som tror på noe som et menneske har skrevet en bok om og deretter planlegger hele livet sitt rundt denne boken og lar denne boken faktisk styre livet dems. Det ville gå i mot mitt ønske om å bidra til evolusjon føler jeg ;)

 

Hva om bedriften din var helt avhengig av en troende, og hvis vedkommende ikke fikk nok frihet til å pleie sin tro, betød det at vedkommende slutter. Ville du da likevel ikke ha han eller hun som medarbeider, eller tatt hensyn til særlige tilrettelegginger for å beholde individet?

Lenke til kommentar

Hva om bedriften din var helt avhengig av en troende, og hvis vedkommende ikke fikk nok frihet til å pleie sin tro, betød det at vedkommende slutter. Ville du da likevel ikke ha han eller hun som medarbeider, eller tatt hensyn til særlige tilrettelegginger for å beholde individet?

 

Vel, mtp hvilke livssyn jeg har så ville jeg nok aldri stifte en bedrift som ville være helt avhengige av troende.

Så det blir mer en retorikk du presenterer her, uten røtter å forbinde i virkeligheten mtp posisjoneringen som mine argumenter har hatt ang dette temaet til nå.

 

Men for å uansett svare på spørsmålet ditt; nei, jeg ville ikke lagt til rekke for individet uansett. Hvis dette individet er så trangsynt at han/hun heller ønsker å sulte enn å gi opp å praktisere sin tro PÅ arbeidsplassen får han/hun ha det så godt.

 

Du kan nok kalle meg kynisk, men om samfunnet skal være slik at man skal tillate eller tvinge seg selv til å akseptere livsstiler med forvrengte virkelighetssyn på denne måten så vil jeg med glede presentere meg selv som kynisk. Jeg ville føle meg mektig og livsklok hvis det hadde vært en så stor bragd å kunne ha et litt videre syn enn ekstremistreligiøse. Men nå er det altså ikke slik.

 

De fleste i samfunnet deler min mening, noe jeg er glad for, så får disse eksemistreligiøse forbli en minoritet og også ta følgene av sin egen fornektelse om å være med på samfunnets progresjon og utvikling.

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vel, mtp hvilke livssyn jeg har så ville jeg nok aldri stifte en bedrift som ville være helt avhengige av troende.

Så det blir mer en retorikk du presenterer her, uten røtter å forbinde i virkeligheten mtp posisjoneringen som mine argumenter har hatt ang dette temaet til nå.

 

 

 

Neida du - dette er basert på egne erfaringer ute i den vanlige virkeligheten vi begge sannsynligvis har å forholde oss til

Og som ansvarlig leder, hadde jeg heldigvis ikke den luksus å skille medarbeiderne ut fra livssyn - og eierne nådde målene sine nettopp grunnet endel meget kompetente muslimer, hvor ett par av dem var av den sterkt troende sorten.

 

Men du får ha lykke til med bedriften din

 

:)

Lenke til kommentar

 

 

Har sånn sett også hatt en bedrift, men var et ENK bare.

Det hadde vært av personlige grunner. Den doble moralen og alle konfliktene som kommer av noe så teit som religion hadde jeg ikke villet akseptere hos mennesker som skal stå for levebrødet mitt.

 

 

Er sterk troende arbeidere mindre produktive, eller spiller deres produktivitet ingen rolle?

Lenke til kommentar

Men for å uansett svare på spørsmålet ditt; nei, jeg ville ikke lagt til rekke for individet uansett. Hvis dette individet er så trangsynt at han/hun heller ønsker å sulte enn å gi opp å praktisere sin tro PÅ arbeidsplassen får han/hun ha det så godt.

Det vill vel i så fall like mye vært du som fikk ha det så godt, som måtte klare deg uten en medarbeider du (i følge forutsetningen for spørsmålet) var helt avhengig av...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Er sterk troende arbeidere mindre produktive, eller spiller deres produktivitet ingen rolle?

 

Er sterkt troende mer produktive enn ikke sterkt troende?

 

Food for thought...

 

 

Jeg jobber i et enormt hektisk miljø og vi klarer oss utrolig fint uten noen sterkt troende ansatte. Og sålenge det er flere ateister/agnostikere enn sterkt troende vil sjansene for å finne gode ansatte som ikke er sterkt troende være stor nok i forhold til den eventuelle risikoen det vil være å ikke ansette mennesker av religion.

 

Jeg liker ikke religion, det går totalt imot mitt livssyn om utvikling, progresjon og kunnskapstilegnelse. Der kompetanse tar slutt tar religion over.

 

For 2000 år siden trodde mennesker at Gud var sint når fjellene begynte å tale av all røst. Men så viser det seg visst at det kun var et lite jordskjelv eller en vulkan.

 

Fra ovennevte tidspunkt og frem til nå vil man kunne finne tusener på tusener av banale historier som viser menneskets korttenkthet, spesielt blandt religiøse. I tillegg i dag, har vi mennesker, mange mennesker som tenker at det er demoner som beveger seg rundt dem fordi dem fikk en tilfeldig frysning eller fordi de hører en knirkelyd i huset. Det finnes mennesker som tror på, og faktisk lovpriser såkalte klarsynte mennesker. Og noen av disse klarsynte menneskene får visst godt betalt også.

 

Mennesker tror at dersom man går gjennom gågaten i byen og er litt redd og plutselig ser en hvit due så er det den hellige ånd som beskytter en.

 

Mennesker tror at 144 000 mennesker skal komme til himmelen og regjere over paradiset som skal bli til på jord.

 

Mennesker tror at om man sprenger seg i luften blir man gjenfødt som en person av stor verdi.

 

 

Dette kan dras så langt at det vil overskygge hele dette underforumet.

Og når så mye kan sies om sterkt troende som en minoritet så vil ikke jeg ta del i å ansette slike til å styre min bedrift (ikke at jeg har en bedrift), for alle tingene jeg nevner her er motproduktivt og har ingen assosiasjon med progresjon.

 

Å ha en balansert tro er jeg helt komfortabel med. Det er først når denne troen begynner å ta overhånd, skygger over kunnskap, tar kontroll over beslutninger og avgjørelser osv at jeg avviser.

 

Feks, hvor skrudd er det ikke at mennesker med kunnskap om religion og er religiøse begynner å fordømme andre som ikke er det NÅR religionen lærer en å ikke være fordømmende?

 

Hvor dumt og utviklingshemmende er det ikke når religion skaper dobbeltmoral og blir et skalkeskjul å gjemme sine synder bak, istedenfor å forsøke personlig utvikling, utvidelse av ens horisont og ambisjoner om å gjøre en forskjell?

 

Nå uttrykker jeg meg her om sterkt troende som har latt religion ta kontroll over ens individualitet (eksempelvis dem som må stoppe opp i arbeidstiden og be fordi det står i en menneskeskrevet bok at man skal gjøre det).

 

Igjen må jeg derfor nevne at balanserte troende har jeg ingenting i mot, men ønsker sistnevnte heller velkomment da en sunn tro kan fungere som en klippe for de fleste mennesker i både gode og vonde tider. Og mennsker med en sunn og fornuftig tro kunne jeg med glede ansatt.

Lenke til kommentar

Er sterkt troende mer produktive enn ikke sterkt troende?

 

Food for thought...

 

 

Jeg jobber i et enormt hektisk miljø og vi klarer oss utrolig fint uten noen sterkt troende ansatte. Og sålenge det er flere ateister/agnostikere enn sterkt troende vil sjansene for å finne gode ansatte som ikke er sterkt troende være stor nok i forhold til den eventuelle risikoen det vil være å ikke ansette mennesker av religion.

 

Jeg liker ikke religion, det går totalt imot mitt livssyn om utvikling, progresjon og kunnskapstilegnelse. Der kompetanse tar slutt tar religion over.

 

For 2000 år siden trodde mennesker at Gud var sint når fjellene begynte å tale av all røst. Men så viser det seg visst at det kun var et lite jordskjelv eller en vulkan.

 

Fra ovennevte tidspunkt og frem til nå vil man kunne finne tusener på tusener av banale historier som viser menneskets korttenkthet, spesielt blandt religiøse. I tillegg i dag, har vi mennesker, mange mennesker som tenker at det er demoner som beveger seg rundt dem fordi dem fikk en tilfeldig frysning eller fordi de hører en knirkelyd i huset. Det finnes mennesker som tror på, og faktisk lovpriser såkalte klarsynte mennesker. Og noen av disse klarsynte menneskene får visst godt betalt også.

 

Mennesker tror at dersom man går gjennom gågaten i byen og er litt redd og plutselig ser en hvit due så er det den hellige ånd som beskytter en.

 

Mennesker tror at 144 000 mennesker skal komme til himmelen og regjere over paradiset som skal bli til på jord.

 

Mennesker tror at om man sprenger seg i luften blir man gjenfødt som en person av stor verdi.

 

 

Dette kan dras så langt at det vil overskygge hele dette underforumet.

Og når så mye kan sies om sterkt troende som en minoritet så vil ikke jeg ta del i å ansette slike til å styre min bedrift (ikke at jeg har en bedrift), for alle tingene jeg nevner her er motproduktivt og har ingen assosiasjon med progresjon.

 

Å ha en balansert tro er jeg helt komfortabel med. Det er først når denne troen begynner å ta overhånd, skygger over kunnskap, tar kontroll over beslutninger og avgjørelser osv at jeg avviser.

 

Feks, hvor skrudd er det ikke at mennesker med kunnskap om religion og er religiøse begynner å fordømme andre som ikke er det NÅR religionen lærer en å ikke være fordømmende?

 

Hvor dumt og utviklingshemmende er det ikke når religion skaper dobbeltmoral og blir et skalkeskjul å gjemme sine synder bak, istedenfor å forsøke personlig utvikling, utvidelse av ens horisont og ambisjoner om å gjøre en forskjell?

 

Nå uttrykker jeg meg her om sterkt troende som har latt religion ta kontroll over ens individualitet (eksempelvis dem som må stoppe opp i arbeidstiden og be fordi det står i en menneskeskrevet bok at man skal gjøre det).

 

Igjen må jeg derfor nevne at balanserte troende har jeg ingenting i mot, men ønsker sistnevnte heller velkomment da en sunn tro kan fungere som en klippe for de fleste mennesker i både gode og vonde tider. Og mennsker med en sunn og fornuftig tro kunne jeg med glede ansatt.

 

Mye rambling IceBlitz! Ingen tviler nå på din anti-religion meninger.

Er det lovlig i Norge å diskriminere pga religion på arbeidstedene?

Lenke til kommentar

Mye rambling IceBlitz! Ingen tviler nå på din anti-religion meninger.

Er det lovlig i Norge å diskriminere pga religion på arbeidstedene?

 

Hva mener du med rambling?

 

Om du ikke kan ta mine meninger seriøst og respektere dem, hvorfor skal noen respektere dine?

 

I Norge kan arbeidsgiver selv velge hvem han vil ansette. Om en religiøs fyr ikke får stillingen etter å ha vært på intervju kan han ikke saksøke arbeidsgiveren for å ikke ansette han.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

I Norge kan arbeidsgiver selv velge hvem han vil ansette. Om en religiøs fyr ikke får stillingen etter å ha vært på intervju kan han ikke saksøke arbeidsgiveren for å ikke ansette han.

 

Jeg forsøker å spørre en gang til:

 

Hvis din suksess var betinget av å ansette en sterkt troende medarbeider, og at den medarbeideren altså hadde berget deg og bedriften din ved sin innsats, ville du da likevel ikke ansatt han eller henne?

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg forsøker å spørre en gang til:

 

Hvis din suksess var betinget av å ansette en sterkt troende medarbeider, og at den medarbeideren altså hadde berget deg og bedriften din ved sin innsats, ville du da likevel ikke ansatt han eller henne?

 

:)

 

Har svart på dette :)

 

Innlegg #248

 

Jeg ønsker ikke å spekulere i hypoteser på den måten, så jeg kan ikke svare direkte på det spørsmålet da det er helt virkelighetsfjernt for meg å komme i en slik situasjon.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Har svart på dette :)

 

Innlegg #248

 

Jeg ønsker ikke å spekulere i hypoteser på den måten, så jeg kan ikke svare direkte på det spørsmålet da det er helt virkelighetsfjernt for meg å komme i en slik situasjon.

 

Mulig det er fjernt for deg, men jeg har altså erfaringer som passer til selve problemstillingen. Hva er det som er så veldig hypotetisk? Du sier jo selv at du kunne tenke deg å starte med en egen bedrift, eller har jeg misforstått - og hvis det er sånn at du vil lykkes med noe og er avhengig av andres kompetanse for å få det til, vil du med ditt prinsipp ha dårligere muligheter for å lykkes enn en som er mer pragmatisk og hensynsløs angående slike "problemer"

 

Og du har ikke svart på dette i post 248, slik jeg kan lese den

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

I Norge kan arbeidsgiver selv velge hvem han vil ansette. Om en religiøs fyr ikke får stillingen etter å ha vært på intervju kan han ikke saksøke arbeidsgiveren for å ikke ansette han.

Ja og nei. Arbeidsmiljølovens paragraf 13.1 og Diskrimineringlovens paragraf 4 regulerer dette. Sistnevnte sier blant annet:

 

Direkte og indirekte diskriminering på grunn av etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion eller livssyn er forbudt.

snip...

Med indirekte diskriminering i arbeidslivet menes enhver tilsynelatende nøytral bestemmelse, betingelse, praksis, handling eller unnlatelse som faktisk virker slik at en arbeidssøker eller arbeidstaker stilles dårligere enn andre arbeidssøkere eller arbeidstakere på grunn av forhold som nevnt i første ledd.

Så jo, her det nok grunnlag for søksmål. Om det burde være det er et annet spørsmål.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil ikke være et grunnlag sålenge det ikke finnes beviser for at det er nettopp pga religion at man ikke får ansettelse. Og noe slikt vil være tilnærmet umulig å bevise også.

 

 

Mulig det er fjernt for deg, men jeg har altså erfaringer som passer til selve problemstillingen. Hva er det som er så veldig hypotetisk? Du sier jo selv at du kunne tenke deg å starte med en egen bedrift, eller har jeg misforstått - og hvis det er sånn at du vil lykkes med noe og er avhengig av andres kompetanse for å få det til, vil du med ditt prinsipp ha dårligere muligheter for å lykkes enn en som er mer pragmatisk og hensynsløs angående slike "problemer"

 

Og du har ikke svart på dette i post 248, slik jeg kan lese den

 

 

Vel, sannsynligheten for at jeg MÅ velge en sterkt troende for å få kunnskapen og kompetansen jeg er ute etter i en teknikkvirksomhet er heller liten.

 

Som jeg har sagt tidligere, fra mitt ståsted, i min bransje og i dette tilfellet vil sjansen for at en minoritet (her, de sterkt troende) har mer kunnskap enn en majoritet (herunder ateister/agnostikere) være liten.

 

Derfor vil jeg nok aldri bli totalt avhengig av å ansette en person av sterk tro for å kunne gjøre suksess i min bedrift. (bare for å understreke; jeg har ingen bedrift i dag, har hatt for noen år siden men har foreløpig ikke planer om å stifte en ny. Dette for ordens skyld).

 

Dessuten ønsker jeg ansatte med en utvidet horisont, og noe mer trangsynt enn sterkt troende som fordømmer viktige teorier som evolusjonsteori, m-teori etc etc skal man lete lenge etter. Det er primært derfor jeg ikke ønsker sterkt troende som ansatte. De som har brede horisonter er ofte de som har størst mulighet for personlig vekst slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...