Gå til innhold

"oi, vi trodde du var norsk"


Anbefalte innlegg

En reell rasist ville samtidig glorifisert sin egen rase overfor andre og brukt flere argumenter for å støtte sitt syn. Jeg kan ikke se at jeg gjør det her når jeg er kritisk mot min egen; og heller ikke kan jeg se at jeg glorifiserer noen her som en overlegen rase overfor andre. Dermed er denne rasist-påstanden din ikke noe annet enn udokumentert bullshit.

 

Jeg synes ikke at du har noen grunn til å ta på vei for dette. Du har jo en tendens til selv å kalle andre for rasist - også som udokumentert bullshit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En reell rasist ville samtidig glorifisert sin egen rase overfor andre og brukt flere argumenter for å støtte sitt syn. Jeg kan ikke se at jeg gjør det her når jeg er kritisk mot min egen; og heller ikke kan jeg se at jeg glorifiserer noen her som en overlegen rase overfor andre. Dermed er denne rasist-påstanden din ikke noe annet enn udokumentert bullshit.

 

Påstandene dine er ikke noe mindre rasistiske fordi du ikke evner å argumentere for dem.

 

Her er noen eksempler som jeg til og med har uthevet for deg:

Ja, det skulle vært unødvendig, men Vesten har bidratt til det selv med undertrykkelse, massemord og slaveri av mennesker med annen hudfarge og kultur enn den hvite mannen i mange hundre år. Hadde den hvite mannen holdt til seg selv og latt de andre leve i fred ville vi ikke hatt noe rasisme slik som vi kjenner den i dag.

Når de har fått norsk statsborgerskap er de per definisjon ikke innvandrere lenger. Men ja, jeg ser problemet at de integrerer også norske uvaner som bl.a. lav arbeidsmoral. Da er det vel bare med en holdningsendring når det gjelder egen arbeidsmoral først? Du vet, barnet ser og tar over uvanene til sine foreldre.

Fordi innvandrere er vant til hardere arbeidsvilkår fra hjemlandene deres og kan i langt mindre grad gjøre som de vil enn norske arbeidstakere i Norge som tilnærmest får sydd puter under armene. Jeg kjenner skremmende mange nordmenn som misbruker egenmelding og annen form for fravær, mens de få stykker med utenlandsk opprinnelse stiller opp og jobber uten at det er noe tull (bortsett kanskje fra en som er fra midtøsten, men han er en kron-idiot).

 

De to nederste sitatene er riktignok fra en parallell tråd, men jeg regner med at du står for meningene dine likevel.

Lenke til kommentar

Påstandene dine er ikke noe mindre rasistiske fordi du ikke evner å argumentere for dem.

 

Her er noen eksempler som jeg til og med har uthevet for deg:

 

 

 

 

De to nederste sitatene er riktignok fra en parallell tråd, men jeg regner med at du står for meningene dine likevel.

 

Ville du foretrukket at jeg løy og sa at alt er perfekt med den norske kulturen?

Lenke til kommentar

Det var ikke slik du formidlet budskapet i den tidligere debatten, ellers ville jeg ikke reagert.

 

Det var du som ikke forsto budskapet. Kanskje du heller heretter skal være forsiktig med å kalle andre for rasister. Du passer ikke som moralpoliti.

Endret av Aqulini
Lenke til kommentar

Det var du som ikke forsto budskapet. Kanskje du heller heretter skal være forsiktig med å kalle andre for rasister. Du passer ikke som moralpoliti.

 

Det er heller ikke min oppgave å være det. Men finner jeg noe kritikkverdig må jeg få lov til å si det og reagere på en del sterke meninger som ytres her uten at noen blir hårsår.

Lenke til kommentar

Det er heller ikke min oppgave å være det. Men finner jeg noe kritikkverdig må jeg få lov til å si det og reagere på en del sterke meninger som ytres her uten at noen blir hårsår.

 

Det er du som blir hårsår på grunn av meninger som kommer. Folk har lov til å skrive det de vil uten at du skal kalle folk det ene og andre.

Lenke til kommentar

Nei. Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet. Du kan peke på kritikkverdige forhold ved kulturen uten å kritisere alle nordmenn for enkelte menneskers feil.

 

Jeg trodde nordmenn var veldig opptatt av å bli identifisert som nordmenn? Men det gjelder kanskje bare de koselige tinga det?

Endret av Shrooms
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange er opptatt av å ha noe felles nasjonalt å være stolt over, ja. Men du vet at det ikke er det samme. Jeg kan være glad og stolt over at Northug tok gull i dag uten å være i stand til å ta gull selv, eller på noen måte ha den samme bakgrunnen eller de samme meningene som Northug. Generaliseringer hører ikke hjemme i noen seriøs diskusjon.

Lenke til kommentar

Mange er opptatt av å ha noe felles nasjonalt å være stolt over, ja. Men du vet at det ikke er det samme. Jeg kan være glad og stolt over at Northug tok gull i dag uten å være i stand til å ta gull selv, eller på noen måte ha den samme bakgrunnen eller de samme meningene som Northug. Generaliseringer hører ikke hjemme i noen seriøs diskusjon.

 

Nei, jeg har ingen nasjonalfølelse og jeg har heller ikke noe behov for å identifisere meg noe av det. Så jeg kan virkelig ikke relatere til det.

 

Jeg syns at det virker rart at dere skal være nordmenn når Northug tar gull, men når vi gjør noe "galt" så er det enkeltpersoners skyld. Det er feigt og dobbeltmoralsk.

Endret av Shrooms
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg blir nesten flau av å lese enkelte av kommentarene under artikkelen. Alle de der "Ja, men-argumentene" er rett og slett patetiske!

 

Ja, men kristne i Land X blir også behandlet dårlig!

Ja, men det er ikke sikkert at det var hudfarge som gjorde at hun ikke fikk jobben/leiligheten!

 

Det hele er bare unnskyldninger, dårlige sådan, rettet mot å vende oppmerksomheten bort og mot den store mørke fare. Tak og lov at de som skriver i slike kommentarfelt bare er en liten minoritet.

 

Two wrongs don't make a right.

 

Den lille minoriteten du henviser til er desverre en minoritet. Det du kaller for unnskyldninger kan være like mye fakta.

Endret av Aqulini
Lenke til kommentar

Nei, jeg har ingen nasjonalfølelse og jeg har heller ikke noe behov for å identifisere meg noe av det. Så jeg kan virkelig ikke relatere til det.

 

Jeg syns at det virker rart at dere skal være nordmenn når Northug tar gull, men når vi gjør noe "galt" så er det enkeltpersoners skyld. Det er feigt og dobbeltmoralsk.

 

Jeg har aldri sagt noe om hva du føler.

 

"Nordmann" er et demonym som sier hvor du kommer fra. Man velger ikke selv om man er en nordmann. Det går fint an å like enkelte ting ved Norge eller nordmenn og mislike andre ting, uten å ha gjort noen av delene selv eller være feig eller dobbeltmoralsk. Hva vil du fram til? At rasisme og generaliseringer er greit?

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt noe om hva du føler.

 

"Nordmann" er et demonym som sier hvor du kommer fra. Man velger ikke selv om man er en nordmann. Det går fint an å like enkelte ting ved Norge eller nordmenn og mislike andre ting, uten å ha gjort noen av delene selv eller være feig eller dobbeltmoralsk. Hva vil du fram til? At rasisme og generaliseringer er greit?

 

Jeg synes det er underholdende å se på hvordan du generalisrer de som har en mening, mens du selv sier at generalisering ikke er greit.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt noe om hva du føler.

 

Jeg prøvde å forklare hvorfor jeg evt. er inkompetent i forhold til å bedømme hva en nasjonalfølelse er.

 

"Nordmann" er et demonym som sier hvor du kommer fra. Man velger ikke selv om man er en nordmann. Det går fint an å like enkelte ting ved Norge eller nordmenn og mislike andre ting, uten å ha gjort noen av delene selv eller være feig eller dobbeltmoralsk. Hva vil du fram til? At rasisme og generaliseringer er greit?

 

Nei, jeg snakker om at jeg syns det er rart at dere står samlet bak positive ting, men lar enkeltpersoner ta skylden for negative ting. Det er det eneste jeg har påstått.

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar

Synes de som er for fri innvandring får leie ut til innvandrere.

 

Hvem jeg leier ut til blir min sak - enten det er ikke røkere, personer uten barn, uten dyr, eller eldre fremfor yngre.

 

Man får ta ansvaret - det politiske ansvar ved å bygge mere når man står på Norges grenseoverganger og tar i mot alle som vil inn - ikke legge boligproblematikken på innbyggerne som vil leie ut og samtidig vite hvem de leier ut til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes de som er for fri innvandring får leie ut til innvandrere.

 

Hvem jeg leier ut til blir min sak - enten det er ikke røkere, personer uten barn, uten dyr, eller eldre fremfor yngre.

 

Man får ta ansvaret - det politiske ansvar ved å bygge mere når man står på Norges grenseoverganger og tar i mot alle som vil inn - ikke legge boligproblematikken på innbyggerne som vil leie ut og samtidig vite hvem de leier ut til.

 

Jada, bedre å vite hvis vedkommende er nasjonalist som ikke tåler naboer med forskjellige etniske bakgrunn før man leie det ut. Ellers kan det skape mye bråk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...