Gå til innhold

PlayStation 4 er annonsert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1.8 Gflop skulle vel tilsi omtrent regnekraften til HD 7850, så på nivå med en mid-range PC ved lansering altså. Det betyr at PlayStatuion 4 vil være mer "utdatert" ytelsemessig ved lasering enn det PlayStation 3 var, selv om den var forsinket.Hvis denne CPUen blir nok en CPU der to og to ALUer deler én FPU så vil denne dessverre yte som en firekjerne, og vil da gjerne svi av 30%++ effekt unødvendig. Denne effekten kunne de brukt i en kraftigere GPU i stedet.Jeg er spent på om Sony har lisensiert Direct3D til PlayStation 4 eller om de skal benytte en OpenGL-derivat. AMD har som kjent dårligere OpenGL-ytelse enn Direct3D-ytelse, så enten må de til med en enorm overhaling av drivere eller så vil Sony kunne tape ytterligere ytelse.

 

Tror ikke det med FPU er noe du trenger å bekymre deg for. FPU brukes ikke på x64. SSE har tatt over for disse oppgavene. (ihvertfall etter hva jeg har forstått)

Lenke til kommentar

Tror ikke det med FPU er noe du trenger å bekymre deg for. FPU brukes ikke på x64. SSE har tatt over for disse oppgavene. (ihvertfall etter hva jeg har forstått)

"Bobcat/Jauguar" støtter SSE opp til 4.2 og AVX1, men vi snakker uansett her om low-power kjerner. De er ikke optimert for slike operasjoner. Planen er nok å kunne eksekvere store floating point tunge oppgaver på GPU.

 

Jaguar bruker heller ikke AMD sin "modul-design" så kjerner deler ingen resurser i eksekveringspipeline, kun L2 cache.

 

Det som bekymrer meg er at CPU deler GDDR5 minne sammen med GPU. GDDR5 minne har veldig høy båndbredde noe som er bra for en GPU, men ekstremt stor latens. På en CPU er latens ofte mye viktigere en båndbredde.

Lenke til kommentar

Store nyheten her er 8 GB unified RAM.

PS3 har stusselige 256 MB System RAM + 256 MB VRAM. Altså har utviklerne potensielt 32 ganger så mye RAM tilgjengelig. Dette sammen med PC-arkitektur gjør at konsollen blir ekstremt multiplattform-vennlig. Også PC-spillere bør juble da man endelig vil få spill som ikke begrenses av gamle konsoller.

 

Sånn spillmessig var det egentlig ingenting som begeistret meg. Grafikkmessig var det omtrent som forventet. Selvsagt bedre enn på PS3, men ikke det store hoppet man så tidligere fra f.eks. PS1 til PS2 og fra PS2 til PS3. Men fortsatt tidlig og det tar nok noe år før utviklerne virkelig får utnyttet maskinvaren. Og spill som Watch Dogs og Destiny kommer jo også på PS3 og 360, så der er nok forbedringen liten.

Lenke til kommentar

Jeg syns faktisk kontrolleren ser ganske digg ut, selv om jeg er skeptisk til berøringsskjerm og den slags jabb. Ellers er jeg småskuffet over hele opplegget, ikke viste de fram selve maskinen, og trailerne de kom med overbeviste meg ikke nevneverdig. Killzone ser jo tøft ut, men det som plager meg er sikker at jeg ikke ser de helt store grafiske forbedringene fra Killzone 3. Dette spillet kunne like gjerne vært til PS3 foralt jeg vet.

Er også skeptisk til hele opplegget med digitalisering og streaming. Dersom jeg er avhengig av en stabil nettforbindelse for å i det hele tatt kunne spille, blir jeg skuffet. Er også likegyldig til Facebook-connect og alt det innebærer, håper ikke det blir for mye fokus på det. Jeg vil spille, ikke få vennene mine til å hjelpe meg.

Lenke til kommentar

 

 

Bare så det er klart: Det du sa var fornuftig nok. Det var tonen som var usedvanlig usympatisk.

 

Jaja, sånn er det på forum i blant. Hadde man sittet i samme rom og fått med seg alt det nonverbale så kanskje det ikke hadde blitt oppfattet helt så galt. :) Men ser lett at tonen blir oppfatta sånn og det beklager jeg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og du oppdaterer PCen en plass mellom hvert 5. og 10. år regner jeg med da basert på tallene dine.

 

Jeg oppdaterer nok heller hvert 3-4 år, men jeg regner med noen med så laber spillinteresse oppdaterer litt tregere.

 

Uansett er vel essensen det samme, dine påstander om oppdateringsfrekvens er langt unna sannheten i de aller fleste representative tilfeller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...