Gå til innhold

PlayStation 4 er annonsert


Anbefalte innlegg

Artikkelen er nesten to år gammel ...

 

Ja, men det betyr ikke at den er urelevant.

Hvor mye minne tror du egentlig spill bruker?

 

Og konsollen skal vel leve noen år også, minne bør jo holde om 5-7 år også.

 

PS3 har hatt 512MB til nå og har greid seg bra med det. Var ikke akkurat at 512MB var mye da PS3 ble lansert.

 

Husk også at konsollene har litt mer RAM-vennlige OS enn spill-PC'er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir nok forhåndsbestilling her :D

 

Skjønner ikke de som hyler og skriker over bakoverkompabilitet. PS2 er vel første og eneste konsollen som har hatt 100% bakoverkompabilitet så det er jo ikke noe som har vært standard.

 

Ærlig talt, ro ned språkbruken. Å ønske, eller forutsette, en slik mulighet er ikke å "hyle og skrike", selv om du personlig ikke ser behovet for noe slikt.

 

Jeg spiller fortsatt en del eldre titler, og bakoverkompatible maskiner er uendelige mye mer praktisk enn å ha samtlige vintage-konsoller, pluss nødvendig tilbehør, stående i TV-benken. Du hadde ikke begynt å "hyle og skrike" dersom DVD- og Blu-ray-spillere kun kunne spille utgivelser fra de siste fem årene?

Lenke til kommentar

Ja, men det betyr ikke at den er urelevant.

Hvor mye minne tror du egentlig spill bruker?

 

Jeg har ingen anelse. Jeg tviler ikke på at 8GB er nok pr i dag, men mtp hvor lenge PS3 har eksistert så kan vi nok forvente tilsvarende levetid på PS4, og 8GB minne i 2020 høres litt lite ut synes jeg.

 

Mulig jeg tenker litt lenger enn bare de neste par årene.

Lenke til kommentar

Herregud så mye bitching da.

Nettet flommer over av hate artikkeler og annet fjas.

 

Jeg var faktisk skeptisk til PS4 i forkant av presser'n, men nå føler jeg at Sony traff skikkelig innertier.

Til alle som er forbanna på at Sony ikke viste spill X og heller ikke viste noen konsoll: Denne konferansen var ikke bare for gamere, men også for de med aksjer i Sony/PlayStation for å vise hvilken retning Sony har tenkt å ta i neste generasjon. Sony har mange å ta hensyn til, ikke bare DEG, og det synes jeg de gjorde veldig bra.

Mange nye funksjoner som kommer til å vise seg å bli de-facto fremover. (instant play/zero wait, spec av venner/andre som spiller til hvilken som helst enhet (ipad, vita, android ++ gjennom gaikai tech)

Hvis Sony hadde vist frem alt nå, hva skulle de vist frem på E3?

Dere må da klare å tenke litt strategisk her også på vegne av Sony, og ikke bare på deg selv og hva du vil ha.

 

Bakoverkompatibel med PS1, PS2 og PS3 spill gjennom gaikai er også et kjempepluss for de som vil ha det. De som er redde for at de må betale for spill de allerede eier. Er det ikke logisk at man bare putter plata inn i den 6x BD drive'n som sitter i PS4'en og den vil da kjenne igjen at du har orginalen og du kan streame den gratis over nett. Skjønner ikke hva dere syter for. Sikkert de samme som syta når PS3'en ble for dyr også når den kom. Hvordan tror du prisen hadde vært på PS4 hvis de måtte inkludere masse logic + en Cell prosessor også bare for at du kunne spille _noen_ PS3 spill lokalt på PS4? På tide å våkne opp folkens, man får ikke i pose og sekk, men jeg mener nå at Sony har funnet den beste løsningen her.

 

De som faktisk klarer å sammenligne hardware'en her med hyllevare og dermed direkte sammenligne det med en PC er også helt på jordet.

Jeg er rimelig sikker på at både CPU og GPU er litt cusom i forhold til hyllevare, men selv om det ikke skulle være det så kan man ikke sammenligne performance på en konsoll med en PC. På en PC har man så mange flaskehalser i forhold (både hardware OG software) til en konsoll at det kan ikke sammenlignes.

Ser også at noen nevner AMD's dårlige OpenGL performance. Vet dere grunnen til det? Tror dere virkelig at Sony bruker AMD's grafikk drivere i PS4? På en PC har man for det første ikke direkte tilgang til GPU i hardware. Først ligger driverene mellom hardware og API (direct-x, opengl etc... select your poison) så har du OS'et oppå der igjen. Ikke rart en PC må ha 10x kraftigere enkelt komponenter (cpu, gpu)

Husk at alle komponenter i en konsoll er knyttet sammen på best mulig måte for at alle komponenter yter max sammen.

 

Dette blir veldig spennende og jeg er sikker på at Microsoft ble litt skjelven i buksene i går, for hva kan de gjøre for å toppe dette? Vise frem en plastbox med noen tall på?

Eneste jeg er redd for hva MS kan gjøre er at de kjøper opp Ocolus Rift og gjør den eksklusiv til den nye xbox'en. Sammen med kinect2 hadde det sikkert vært fett, men Rift er såppas bra at det fortjener et større publikum (PC b.l.a.) så håper virkelig det ikke skjer.

 

MS, bring it on, your move!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Herregud så mye bitching da.Nettet flommer over av hate artikkeler og annet fjas.Jeg var faktisk skeptisk til PS4 i forkant av presser'n, men nå føler jeg at Sony traff skikkelig innertier.Til alle som er forbanna på at Sony ikke viste spill X og heller ikke viste noen konsoll: Denne konferansen var ikke bare for gamere, men også for de med aksjer i Sony/PlayStation for å vise hvilken retning Sony har tenkt å ta i neste generasjon. Sony har mange å ta hensyn til, ikke bare DEG, og det synes jeg de gjorde veldig bra.Mange nye funksjoner som kommer til å vise seg å bli de-facto fremover. (instant play/zero wait, spec av venner/andre som spiller til hvilken som helst enhet (ipad, vita, android ++ gjennom gaikai tech)Hvis Sony hadde vist frem alt nå, hva skulle de vist frem på E3?Dere må da klare å tenke litt strategisk her også på vegne av Sony, og ikke bare på deg selv og hva du vil ha.Bakoverkompatibel med PS1, PS2 og PS3 spill gjennom gaikai er også et kjempepluss for de som vil ha det. De som er redde for at de må betale for spill de allerede eier. Er det ikke logisk at man bare putter plata inn i den 6x BD drive'n som sitter i PS4'en og den vil da kjenne igjen at du har orginalen og du kan streame den gratis over nett. Skjønner ikke hva dere syter for. Sikkert de samme som syta når PS3'en ble for dyr også når den kom. Hvordan tror du prisen hadde vært på PS4 hvis de måtte inkludere masse logic + en Cell prosessor også bare for at du kunne spille _noen_ PS3 spill lokalt på PS4? På tide å våkne opp folkens, man får ikke i pose og sekk, men jeg mener nå at Sony har funnet den beste løsningen her.De som faktisk klarer å sammenligne hardware'en her med hyllevare og dermed direkte sammenligne det med en PC er også helt på jordet.Jeg er rimelig sikker på at både CPU og GPU er litt cusom i forhold til hyllevare, men selv om det ikke skulle være det så kan man ikke sammenligne performance på en konsoll med en PC. På en PC har man så mange flaskehalser i forhold (både hardware OG software) til en konsoll at det kan ikke sammenlignes.Ser også at noen nevner AMD's dårlige OpenGL performance. Vet dere grunnen til det? Tror dere virkelig at Sony bruker AMD's grafikk drivere i PS4? På en PC har man for det første ikke direkte tilgang til GPU i hardware. Først ligger driverene mellom hardware og API (direct-x, opengl etc... select your poison) så har du OS'et oppå der igjen. Ikke rart en PC må ha 10x kraftigere enkelt komponenter (cpu, gpu)Husk at alle komponenter i en konsoll er knyttet sammen på best mulig måte for at alle komponenter yter max sammen.Dette blir veldig spennende og jeg er sikker på at Microsoft ble litt skjelven i buksene i går, for hva kan de gjøre for å toppe dette? Vise frem en plastbox med noen tall på?Eneste jeg er redd for hva MS kan gjøre er at de kjøper opp Ocolus Rift og gjør den eksklusiv til den nye xbox'en. Sammen med kinect2 hadde det sikkert vært fett, men Rift er såppas bra at det fortjener et større publikum (PC b.l.a.) så håper virkelig det ikke skjer.MS, bring it on, your move!

 

Glemte å nevne at Sony har i etterkant av pressekonferansen verifisert at man kan spille brukte spill på PS4. (det vil da være BD disc based spill og sannsynligvis ikke det man har kjøpt digitalt)

Lenke til kommentar

 

PS3 har hatt 512MB til nå og har greid seg bra med det. Var ikke akkurat at 512MB var mye da PS3 ble lansert.

 

Husk også at konsollene har litt mer RAM-vennlige OS enn spill-PC'er.

 

Hva legger du i "greid seg bra"? Det har voldet trøbbel ved flere anledninger, man er jo nødt til å designe seg rundt, så sånn sett går det jo bra, men da hadde man "greid seg bra" uansett mengde.

 

AtW

 

 

Jeg er rimelig sikker på at både CPU og GPU er litt cusom i forhold til hyllevare, men selv om det ikke skulle være det så kan man ikke sammenligne performance på en konsoll med en PC. På en PC har man så mange flaskehalser i forhold (både hardware OG software) til en konsoll at det kan ikke sammenlignes.

 

Javel? Hvilke konkrete flaskehalser er det du snakker om, og hvor mye konkret spiller dette inn på ytelsen?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som faktisk klarer å sammenligne hardware'en her med hyllevare og dermed direkte sammenligne det med en PC er også helt på jordet.

Jeg er rimelig sikker på at både CPU og GPU er litt cusom i forhold til hyllevare, men selv om det ikke skulle være det så kan man ikke sammenligne performance på en konsoll med en PC. På en PC har man så mange flaskehalser i forhold (både hardware OG software) til en konsoll at det kan ikke sammenlignes.

Høyst sansynlig kan du sammenligne det med hyllevare med enkelte modifikasjoner. Ofte er disse modifikasjonene for å gjøre ting billigere samt enklere.

 

Nå vet vi ikke så veldig mye om GPU her enda, utenom 1,84TFLOS SP ytelse, og 18 "regneenheter". Jeg tipper det vi ender opp med er i bunn og grunn en "Pitcairn" GPU (18 GCN enheter, 1280 ALU). Ytelsen i TFLOPS passer ligger omtrent på nivå med Radeon 7850. "Store endringer" på brikken blir selvsagt å fjerne PCIe, og redesigne minnekontrollerene til å være delt sammen med CPU. Ellers tipper jeg det bare er små tweaks.

 

Hvis man bruker PS3 og RSX som et eksempel så var hva de gjorde her å ta GeForce 7800-brikken (G70), strippe vekk PCIe for så å legge på en RAMbus FlexIO kontroller, samt at video dekoderen ble strippet ut av GPU (Cell gjorde dekoding). Det ble også gjort små modifikasjoner i schedulere, og brikken ble klokket ned for bedre yields.

 

 

Ser også at noen nevner AMD's dårlige OpenGL performance. Vet dere grunnen til det? Tror dere virkelig at Sony bruker AMD's grafikk drivere i PS4? På en PC har man for det første ikke direkte tilgang til GPU i hardware. Først ligger driverene mellom hardware og API (direct-x, opengl etc... select your poison) så har du OS'et oppå der igjen. Ikke rart en PC må ha 10x kraftigere enkelt komponenter (cpu, gpu)

Husk at alle komponenter i en konsoll er knyttet sammen på best mulig måte for at alle komponenter yter max sammen.

Du overdriver kraftig hvilket overhead OS og driver og API gir en GPU.

 

Alle komponentene i en konsoll er ikke knyttet sammen for å "yte max". Det er en avveining mellom pris, ytelse og kompleksitet. Et godt eksempel på dette med PS4 er at CPU må dele GDDR5 minne sammen med GPU. GDDR5 er dårlig egnet for general purpose operasjoner, da det har veldig høy latency.

Lenke til kommentar

Like konstruktivt som å nevne at PCen din fra 2009 har like mye RAM som PS4, da det er forskjellig type RAM, samt at arkitekturen er forskjellig, og grunnen til at man bør ha endel RAM på PC er masse annet. Hvor mye RAM bruker egentlig spillene? Nå kontra før?

 

Det at PCen min fra 2009 har like mye minne som PS4 er fakta. Når jeg senere undrer meg i om 8GB i 2020 kan være i minste laget så avfeier du det som at jeg "tenker bare feil". Mao, veldig lite konstruktivt.

 

Synes for øvrig det er spesielt at man trekker frem minnet i PS3 som om det var bra nok, da man allerede etter få år merket at 512MB var for lite. Men fordi 8GB er nok for dagens spill, samt at en to år gammel artikkel sier at det er nok, så er det sikkert nok om fem år og ...

Lenke til kommentar
Artikkelen er nesten to år gammel ...
Ja, men det betyr ikke at den er urelevant.Hvor mye minne tror du egentlig spill bruker?
Og konsollen skal vel leve noen år også, minne bør jo holde om 5-7 år også.
PS3 har hatt 512MB til nå og har greid seg bra med det. Var ikke akkurat at 512MB var mye da PS3 ble lansert.Husk også at konsollene har litt mer RAM-vennlige OS enn spill-PC'er.

 

Ps3? 512mb minne?sannhet med store modifikasjoner. Den har 256 + 256. Derfor Bethesda hadde mye mer trøbbel med PS3 enne Xbox360 på minnesiden.

 

At PS4 kommer med 8GB minne er veldig bra. Så gi oss litt tid på PC så dropper forhåpentligvis spill 32bit på de titler som trenger mye minne...

 

Ja jeg tenker spesielt på Skyrim.... 64Bit ja takk.

Lenke til kommentar

Det at PCen min fra 2009 har like mye minne som PS4 er fakta. Når jeg senere undrer meg i om 8GB i 2020 kan være i minste laget så avfeier du det som at jeg "tenker bare feil". Mao, veldig lite konstruktivt.

 

Synes for øvrig det er spesielt at man trekker frem minnet i PS3 som om det var bra nok, da man allerede etter få år merket at 512MB var for lite. Men fordi 8GB er nok for dagens spill, samt at en to år gammel artikkel sier at det er nok, så er det sikkert nok om fem år og ...

 

4GB er nok for dagens spill. Det samtidig som du har oppe nettleser med masse faner, et OS som er mer krevende enn det for konsoll, og gjerne andre programmer samtidig. 4GB har blitt lite om man skal minimere og maksimere vinduet i spill da, men det er heller ikke noe man skal gjøre på en konsoll. Faktisk ble det ryktet at PS4 skulle komme med 4GB, men de har vel økt fordi ryktene om Microsoft sin neste konsoll skal ha 8GB. Fire tror jeg faktisk hadde blitt for lite om noen år, åtte er jeg jeg ganske sikker på at skal funke fett lenge.

Lenke til kommentar

Jeg vil nå komme med en påstand som kan høres helt banal ut; men i og med at spesifikasjonene til PS4 er såpass gode som de er, spørs det om vi vil ha et behov for bedre konsoll-maskinvare 5-7 år etter PS4 sin lansering.

 

Slik jeg har forstått det, så er problemet med dagens PS3 og Xbox 360 at de har for lite minne og reknekraft til å kjøre 1080p nativt i spill. Med 8gb minne i PS4 ser jeg ikke for meg at minnemengden lenger kommer til å være en flaskehals (selv ikke på lang sikt). Så lenge maskinvaren klarer å kjøre spill i 1080p@60fps med akseptable teksturer og grafikk som er bra i følge dagens standard, spørs det ikke om vi endelig når et punkt hvor spillgrafikken ikke blir like lett "utdatert" som før.

 

Jeg vet at slike påstander kan sette meg i samme bås som Bill Gates med sitt velkjente "640K ought to be enough for anybody" sitat, men jeg filosoferer for meg selv om det vil være noe behov for en konsollgenerasjon etter PS4/Xbox 720, selv om det nå er litt vel tidlig med en slik påstand.

 

 

Er det noen andre her på dette forumet som har lekt litt med denne tanken?

Lenke til kommentar

Ikke at jeg vet nøyaktig hvordan PS4 kommer til å bruke den tilgjengelige RAM'en, men la oss ta et eksempel fra PC-verdene. Battlefield 3 er vel et av de mest maskinkrevende spillene ute akkurat nå og om man spiller det i 1920x1080 med max detaljer, så bruker det vel rundt 3GB minne tilsammen (~1,5GB system-RAM og ~1,5GB VRAM). Dere kan gjerne korrigere meg om dere har andre erfaringer her.

Så ja, jeg er litt skeptisk til at RAM-bruken til spill skal triple seg i løpet av de årene PS4'en er relevant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når PS3 kom så var det vel akkurat i det det begynte å komme FullHD TVer. Nå er vi ikke mange årene (om det er så lenge) til vi får TVer med 4K. Spørs om ikke 8GB blir for lite da, om PS4 i det hele tatt klarer å kjøre spill i 4K?

 

Vi får se, spiller så lite for tiden uansett så det blir nok ikke kjøp før den daler i pris.

Lenke til kommentar

Her er ting de skulle tatt med som de ikke gjorde:Ingen KH3Ingen Metal Gear 5Ingen VersusIngen Shadow of the Colossus 2Ingen Crash BandicootIngen Monster HunterForøvrig veldig kult at de har fått tilgang på platform exclusives til Destiny.. "Ta den Microsoft".Savnet et ordentlig "Oomf" som skulle gi meg bakoversveis (Ja, jeg er kanskje litt kresen). Ellers helt ok specs osv. Gode grafikkmotorer, mektig imponert av Panta Reih!Watch Dogs ser også meget bra ut! (Selv om det ikke er PS4 exclusive)De valgte AMD chipset pga pris vs ytelse ratio (Godt valg!).Forventet pris: Ca 3300kr retail

 

"Shadow of the colossus 2"

nei nei nei! :p Team Ico spillene må aldri ha direkte sequels. Ellers helt enig. Spesielt med versus. Om Square Enix tar det ut fra E3 er jeg ikke sur, men mer bekymret for dem. Mye av fremtiden deres hviler på det spillet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...