Gå til innhold

PlayStation 4 er annonsert


Anbefalte innlegg

Når PS3 kom så var det vel akkurat i det det begynte å komme FullHD TVer. Nå er vi ikke mange årene (om det er så lenge) til vi får TVer med 4K. Spørs om ikke 8GB blir for lite da, om PS4 i det hele tatt klarer å kjøre spill i 4K?

 

Vi får se, spiller så lite for tiden uansett så det blir nok ikke kjøp før den daler i pris.

 

Tror nok ikke PS4 vil greie å dra 4k med akseptabelt detaljnivå.

4k = 4x1080p. Tror ikke engang dagens highend skjermkort greier å dra det uten problemer (om man ser bort fra SLi osv).

Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler på at verken PS3/Xbox 720 har god nok maskinvare til å kjøre 2160p@60fps (4K), for denne ville skjermoppløsnignen vil selv nye high-end PCer slite en hel del med. Spørsmålet er om mannen i gata vil merke forskjell på 1080p/4K, og vil gå mann av huse for å anskaffe seg 4K-TV for skarpere piksler på PC/konsollspill. Jeg ser forskjell på slike ting, men jeg har fått inntrykket av at majoriteten ikke klarer å se de fineste detaljene i ting (se enkeltpiksler på full-hd dataskjermer/ se at TV-bildet har blitt stillt inn til rett eller feil størrelsesforhold og slik pirk).

Endret av Oly
Lenke til kommentar

Bakoverkompatibel med PS1, PS2 og PS3 spill gjennom gaikai er også et kjempepluss for de som vil ha det. De som er redde for at de må betale for spill de allerede eier. Er det ikke logisk at man bare putter plata inn i den 6x BD drive'n som sitter i PS4'en og den vil da kjenne igjen at du har orginalen og du kan streame den gratis over nett.

 

Nei, det er ikke logisk. Det er kanskje rimelig å forvente noe slikt, men det finnes ørten grunner til å anta at Sony ikke vil være rimelig. Den mest åpenbare er at de lot være da de lanserte PSP Go og PS Vita, så hvorfor skulle de gjøre det med PS4?

 

Ellers synes jeg det er på kanten til bekymringsverdig at reell kritikk blir avskrevet som syting, hat og hyling og skriking. Det er både nedlatende og ødelegger for videre diskusjon.

Lenke til kommentar

Like konstruktivt som å nevne at PCen din fra 2009 har like mye RAM som PS4, da det er forskjellig type RAM, samt at arkitekturen er forskjellig, og grunnen til at man bør ha endel RAM på PC er masse annet. Hvor mye RAM bruker egentlig spillene? Nå kontra før?

 

Nå bør man jo også merke seg at Sony hadde masse fokus på multitasking på presentasjonen, så PS4 har forholdsvis inderlige bruksområder for RAM ved siden av ren spilling. Muligens ikke så mye som en PC, dog.

Lenke til kommentar

Nå er vi ikke mange årene (om det er så lenge) til vi får TVer med 4K. Spørs om ikke 8GB blir for lite da, om PS4 i det hele tatt klarer å kjøre spill i 4K?

Vil tro grafikkløsningen kneler lenge før minne blir noe serlig problem. Er helt enig med at 8GB ikke er nok i all evighet, men PS4 hadde ikke blitt utrolig mye bedre om man hadde putta 64GB med minne i den. Det viktige her er god balanse mellom komponentene for å unngå store flaskehalser og hovedfokuset for konsoller er uansett god ytelse for prisen, ikke nødvendigvis å være det beste på markedet. Det blir litt irrelevant å argumentere med at 8GB minne er lite om man skal kjøre spill i 4k når konsollen med all sansynlighet ikke på noen måte vil være sterk nok til å rendre spill i 4k.

 

tldr; 8GB er ikke all verdens, men tror virkelig ikke det er her flaskehalsen kommer til å være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Middelmådig pressekonferanse. Store ord fra små menn.

 

Hva var det som var middelmådig? Var hardwaren under forventninger? Fikk utviklere ikke det dem har ønsket og trengt for å kunne programmere det dem ønsker uten å måtte ofre noe rundt hvert hjørne?

Endret av _LarZen_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vi vet så langt er:

 

AMD CPU/GPU (AMD jaguar APU), delt GDDR5-minne på 8 GB, overføringshastighet på 176 GB/s (til APU), 1,84 TFLOPS?, har lest litt forskjellig angående TDP. Nevnte ikke han noe om TDP i videoen?

 

Jeg kom fram til dette:

 

176 GB/s / 8 = 22 Gb/s (fra byte til bit)

22 Gb/s / 4 = 5,5 Gb/s (effektiv overføringshastighet per chip)

5,5 Gb/s / 4 = 1,375 GHz (klokkefrekvens for minnet)

 

Minneklokken er nok høyere for å kompensere for trafikk til CPU (noen som har andre tanker om dette?). Jeg tenker siden CPU også skal utnytte GDDR5-minnet, så er jo dette nødvendig.

 

Ifølge beregningene betyr dette at det er fire brikker på 2 GB. Noe annet ville vært en motsigelse til overføringshastigheten og "data rate" (har ingen god oversettelse for dette). GDDR5 overfører jo etter hva jeg har forstått fram/tilbake samtidig mens DDR3 overfører fram/tilbake hver for seg, noe som betyr et forhold på 1:2. Men ellers har vel DDR3 og GDDR5 samme overføringshastighet en vei per klokk.

 

Det er jo snakk om en APU dette her, så hele GDDR5-minnet vil være delt på CPU/GPU samtidig, noe annet ville vært meningsløst. Jeg regner også med at de bruker samme GDDR5-kontroller, de vil jo ikke oppnå høyere båndbredde av å ha to seperate kontrollere uansett.

 

 

De sies jo også at det er snakk om mer enn 1,76 TFLOPS (1,84 TFLOPS?), noe som må betyr at det er snakk om noe lignende 7850/7870. Gjerne en nyere versjon, med modifiserte spesifikasjoner.

 

Prosessoren er vel en såkalt "low power CPU", men har 8 kjerner som betyr at de satser på optimalisering for multitrådede prosessering. Blir nok ikke kraftigeste, men det vil kreve at de optimaliserer spillet til å kjøre på mange kjerner.

 

 

Hadde vært fint om noen andre hadde noe å tilføye eller kommentere, eller noen som har mer info enn meg?

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva var det som var middelmådig? Var hardwaren under forventninger? Fikk utviklere ikke det dem har ønsket og trengt for å kunne programmere det dem ønsker uten å måtte ofre noe rundt hvert hjørne?

 

Hardwaren var som forventet.

Utviklerne sa så, uten å ha noe spesielt å vise til. Derfor tar jeg det med en klype salt, inntil videre.

 

Spillene som ble vist frem imponerte meg overhodet ikke (mulig det er jeg som er trøtt av dagens spill og spesielt spill-serier). Dog, "verdenen" i nye Killzone så utrolig vakker ut men til syvende og sist er det "just another shooter" og en oppfølger. Forstår selvfølgelig at de velger å fortsette på serier som de vet selger godt, men for min del som krever noe orginalt/innovativt er det ingenting å hoppe i været for.

Håper Bungie innfrir med Destiny, men har på følelsen av at det også blir en "just another shooter" som ligner litt for mye på Halo.

 

Eneste lille positive jeg fikk ut av pressekonferansen var PS4 og Gaikai, men igjen så er dette noe som vil komme i bølger. Så får vi se da om dette er noe man får full glede av innen 6 måneder etter release, eller flere år?

 

Kommer garantert til å anskaffe PS4, men ikke ved lansering.

Lenke til kommentar
Hva var det som var middelmådig? Var hardwaren under forventninger? Fikk utviklere ikke det dem har ønsket og trengt for å kunne programmere det dem ønsker uten å måtte ofre noe rundt hvert hjørne?
Jeg ville sagt det var som forventet, jeg hadde fryktet 4 GB RAM så for meg var det en lettelse. Men jeg er glad for at Sony heldigvis så at 4 GB hadde vært for lite for hele APU-en.

 

Men når det er sagt så var det forventet at maskinvaren skulle være relativt svak.

 

Utviklerene må fortsatt ofre ting og gjøre en jobb for å optimalisere spillet godt. Kompromisser vil det alltid være i konsollverdenen. Det er også forskjell på utviklerene. Men alt er relativt, og den relative forskjellen endrer seg med PS4. En spill-PC vil fortsatt være betraktelig bedre iforhold.

 

Men ja, jeg vil tørre å påstå at denne generasjons konsoller har relativt svakere maskinvare iforhold til tiden. Til tross for det så er jeg "ok-fornøyd". Det er hva jeg mener ihvertfall.

Lenke til kommentar

Hardwaren var som forventet.

Utviklerne sa så, uten å ha noe spesielt å vise til. Derfor tar jeg det med en klype salt, inntil videre.

 

Spillene som ble vist frem imponerte meg overhodet ikke (mulig det er jeg som er trøtt av dagens spill og spesielt spill-serier). Dog, "verdenen" i nye Killzone så utrolig vakker ut men til syvende og sist er det "just another shooter" og en oppfølger. Forstår selvfølgelig at de velger å fortsette på serier som de vet selger godt, men for min del som krever noe orginalt/innovativt er det ingenting å hoppe i været for.

Håper Bungie innfrir med Destiny, men har på følelsen av at det også blir en "just another shooter" som ligner litt for mye på Halo.

 

Eneste lille positive jeg fikk ut av pressekonferansen var PS4 og Gaikai, men igjen så er dette noe som vil komme i bølger. Så får vi se da om dette er noe man får full glede av innen 6 måneder etter release, eller flere år?

 

Kommer garantert til å anskaffe PS4, men ikke ved lansering.

 

Jeg skjønner, jeg kan vel ikke akkurat si jeg ble blåst av stolen av spillene selv. Det er ting en har mer eller mindre sett før enten på konsoll eller pc.

 

For meg så er det hardwaren og alle funksjonene hardware/software kan gjøre som imponerte meg.

 

Et høydepunkt for indie utviklere er at en kan nå publisere sine spill selv på PSN. Ting som er kanskje ikke så spennende ved første øyekast men som kan åpne opp store dører for utviklere. Som igjen gjør at vi kan spille flere bra spill :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...