Gå til innhold

PlayStation 4 er annonsert


Anbefalte innlegg

Syns dette er kjempebra. Kjipt at det ikke blir bakoverkompatibelt. Cell er noe helt annet enn en x86.

 

Veldig positiv for at de går over til samme arkitetur som en vanlig PC og at MS forsetter med det samme.

 

Ikke minst at begge selskapene har valgt AMD, noe som gjør meg varm i hjertet. :)

 

Antar at Xbox360 spillene burde lett bli bakoverkompatible, siden det er samme arkitektur.

 

Tror denne trenden med at de velger x86, kan føre til flere aktører i spillkonsollens verden. Kanskje MS vil la brukere kunne spille samme spill på PC med Windows som på Xbox720!?

 

Gleder meg til begge deler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner, jeg kan vel ikke akkurat si jeg ble blåst av stolen av spillene selv. Det er ting en har mer eller mindre sett før enten på konsoll eller pc.

 

For meg så er det hardwaren og alle funksjonene hardware/software kan gjøre som imponerte meg.

 

Et høydepunkt for indie utviklere er at en kan nå publisere sine spill selv på PSN. Ting som er kanskje ikke så spennende ved første øyekast men som kan åpne opp store dører for utviklere. Som igjen gjør at vi kan spille flere bra spill :)

 

Bra du nevnte det med at indie utviklere kan publisere sine spill på PSN. Uten tvil at dette er svært positivt. Hadde helt glemt av det. Sånn går det når man er trøtt i trynet og ser på en laggy stream.

 

Er to ting til som jeg er svært skeptisk til men håper selvfølgelig på at jeg tar feil. Det er om spillutviklere kan utnytte all kraften til maskinvaren som er tilgjengelig, eller om deler av maskinvaren til være reservert til bruk av "social media hub" som pressekonferansen i natt, fikk PS4 til å fremstå som.

Igjen så kan man si at grafikk ikke er alt, noe som jeg er enig i. Koser meg fortsatt med Theme Hospital, Dungeon Keeper og andre godbiter, den dag i dag.

 

Det andre er hovedmenyen, PSN og multiplayer. Jeg mener at hele den pakken på PS3 er avskyelig i forhold til 360 sin. Vanskelig å sette ord på hvorfor, men jeg har aldri spilt MP med venner på PS3.

 

Velger å være negativ og heller bli positivt overrasket, enn å være positiv og bli skuffet. :)

Lenke til kommentar

Ja, 256MB lynrask RD-RAM. Du kan ha 128GB med ram, men hastigheten teller.

Ehhh... Tja.

Cell har XDR DRAM (to kanaler).

Båndbredden var på ca. 25GB/s, svakheten var og er at latensen er ganske høy, men det var uansett ikke så viktig for SIMD-operasjonene som Cell er bygd for å gjøre. Der handler alt om streaming throughput, omtrent som i en GPU.

 

DDR2 som samtidig var populær på CPU'er når PS3 kom ut hadde en typisk båndbredde på 12,8 - 17GB/s.

 

XDR hadde flere ulemper (kapasitet var ett problem), og siste versjon av Cell som ble laget for blade-servere (PowerXCell 8i) ditchet XDR og brukte istedet en DDR2 kontroller.

Lenke til kommentar

Høyst sansynlig kan du sammenligne det med hyllevare med enkelte modifikasjoner. Ofte er disse modifikasjonene for å gjøre ting billigere samt enklere.

 

Nå vet vi ikke så veldig mye om GPU her enda, utenom 1,84TFLOS SP ytelse, og 18 "regneenheter". Jeg tipper det vi ender opp med er i bunn og grunn en "Pitcairn" GPU (18 GCN enheter, 1280 ALU). Ytelsen i TFLOPS passer ligger omtrent på nivå med Radeon 7850. "Store endringer" på brikken blir selvsagt å fjerne PCIe, og redesigne minnekontrollerene til å være delt sammen med CPU. Ellers tipper jeg det bare er små tweaks.

 

Hvis man bruker PS3 og RSX som et eksempel så var hva de gjorde her å ta GeForce 7800-brikken (G70), strippe vekk PCIe for så å legge på en RAMbus FlexIO kontroller, samt at video dekoderen ble strippet ut av GPU (Cell gjorde dekoding). Det ble også gjort små modifikasjoner i schedulere, og brikken ble klokket ned for bedre yields.

 

 

 

Du overdriver kraftig hvilket overhead OS og driver og API gir en GPU.

 

Alle komponentene i en konsoll er ikke knyttet sammen for å "yte max". Det er en avveining mellom pris, ytelse og kompleksitet. Et godt eksempel på dette med PS4 er at CPU må dele GDDR5 minne sammen med GPU. GDDR5 er dårlig egnet for general purpose operasjoner, da det har veldig høy latency.

Vil ikke si jeg overdriver...

http://www.bit-tech....ll-to-directx/1

(flere sider)

Johan Andersson fra DiCE:

http://forum.beyond3...975&postcount=8

 

On consoles, you can draw maybe 10,000 or 20,000 chunks of geometry in a frame, and you can do that at 30-60fps. On a PC, you can't typically draw more than 2-3,000 without getting into trouble with performance, and that's quite surprising - the PC can actually show you only a tenth of the performance if you need a separate batch for each draw call.

 

Det er bare ett utdrag..

 

Alle komponentene i en konsoll er ikke knyttet sammen for å "yte max". Det er en avveining mellom pris, ytelse og kompleksitet. Et godt eksempel på dette med PS4 er at CPU må dele GDDR5 minne sammen med GPU. GDDR5 er dårlig egnet for general purpose operasjoner, da det har veldig høy latency.

Da missforstod du meg nok..

Det jeg mente er at en konsoll er knyttet sammen til å yte max med den hardwaren man har tilgjengelig. Når Sony først bestemte seg for CPU, GPU, RAM osv, så er jo alt satt sammen på den beste måten for å oppnå mest mulig ytelse av disse komponentene.

 

Og ja, GDDR5 har høyere latency enn DDR3 ram feks, men den har mye høyere båndbredde.

Endret av fluke2k
Lenke til kommentar

Ehhh... Tja.

Cell har XDR DRAM (to kanaler).

Båndbredden var på ca. 25GB/s, svakheten var og er at latensen er ganske høy, men det var uansett ikke så viktig for SIMD-operasjonene som Cell er bygd for å gjøre. Der handler alt om streaming throughput, omtrent som i en GPU.

 

DDR2 som samtidig var populær på CPU'er når PS3 kom ut hadde en typisk båndbredde på 12,8 - 17GB/s.

 

XDR hadde flere ulemper (kapasitet var ett problem), og siste versjon av Cell som ble laget for blade-servere (PowerXCell 8i) ditchet XDR og brukte istedet en DDR2 kontroller.

Er vel ikke så rart de byttet ut XDR med DDR2 for en Cell som uansett skulle brukes i en server.. Kan jo ikke sammenligne en PS3 med en blade server, da de ikke ble brukt til samme formål.

Lenke til kommentar

Snedig hvordan de totalt har forandret filosofi når det gjelder arkitektur. Omtrent alt er motsatt.

 

Fra kraftig CPU/svak GPU til svak CPU/kraftig GPU. Fra egne, unike komponenter til standard PC-komponenter. Fra out-of-order til in-order CPU. Fra separat til felles minnepool. For å nevne noe...

Lenke til kommentar

CDON er kjent for å prise hardware (mobiler, nettbrett, osv.) ganske høyt før produktet faktisk kommer.

En tidligere ryktet pris på PS4 konvertert fra Yen var det vel, var 4000-4500kr hvis jeg ikke husker feil.

 

Uansett, ikke veldig overraskende greier. Ikke hadde jeg forventet det heller. Men jeg er skuffet over at vi ikke fikk se selve konsollen. Er de ikke ferdig med designet på den enda?

Og ikke minst, når kommer den? Hjelper lite å annonsere den nå hvis den uansett ikke kommer før slutten av året.

Er vel ganske sikkert at vi får se den nye Xboxen på E3. Kanskje vi til og med får se hvordan den ser ut.

 

Blir vel som denne generasjonen når det gjelder hardware. Nintendo dårligst, så Microsoft og så Sony best.

Hvor vidt forskjellen mellom PS4 og Xbox 8 (vi kaller den det. :p) blir merkbar er en annen ting.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Er vel ikke så rart de byttet ut XDR med DDR2 for en Cell som uansett skulle brukes i en server.. Kan jo ikke sammenligne en PS3 med en blade server, da de ikke ble brukt til samme formål.

De første to servermodellene bra IBM med Cell (QS20 og QS21) brukte begge XDR. DDR2 kom ikke før QS22 som også var den siste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...