Gå til innhold

Hvordan har FRP planer om å opprettholde velferdsstaten?


Anbefalte innlegg

...slik at det blir bl.a. enklere å omregistrere en stjålet bil, eller drive med annen form for bilkriminalitet?

Maskiner kan manipuleres til å tro at alt er i orden, men ikke personer bak skranken som sjekker at alt er i orden.

det løses enkelt som i sverige(?) man bruker din-side, akkruat slik man gjør med selvangivelsen, har egen seksjon for bil, der man styrer alle registreringer og slikt. Man kan velge om man skal fjerne eller starte registreringen av en bil på månedsbasis, uten å måtte stresse med å levere inn skilter fysisk osv....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det løses enkelt som i sverige(?) man bruker din-side, akkruat slik man gjør med selvangivelsen, har egen seksjon for bil, der man styrer alle registreringer og slikt. Man kan velge om man skal fjerne eller starte registreringen av en bil på månedsbasis, uten å måtte stresse med å levere inn skilter fysisk osv....

 

mao. grov misbruk av mildertidig skilt-ordning kun for å slippe årsavgiften? Der har vi allerede den første svakheten med systemet.

Lenke til kommentar

Frp eller ikke. Norge er nødt til å kutte utgiftene. Vi kommer til å ende som Hellas innen 2025 hvis vi ikke gjør dramatiske kutt. Per i dag er vi på rake kursen mot Hellas-tilstander fra 2025.

Hvordan har du kommet frem til det? Ville ikke de fleste partier tatt hensyn til dette, dersom det var slik?

Jeg har mine tvil om at Norge vil bli som Hellas i 2025, uansett hva slags parti som styrer fremover... I Hellas så pensjonerte man seg jo i en alder av 50 år, om jeg ikke husker helt feil, og da sier det jo seg selv at dette ikke går. Landet har ikke engang olje. Turisme er vel alt de har av inntekter?

 

Strøket. Du gav link som var ganske opplysende:

http://e24.no/makro-...i-2025/20332583

 

 

 

Noen kutt vil være enkle, andre vil bli svært upopulære. Å kutte litt i kulturmidlene er enkelt, men monner lite. Det er de upupulære kuttene som monner. Vi må tenke nytt og smart for å få ned kostnadene. Her er noen av mine forslag til kutt i utgifter og økte inntekter

 

- Øke mva til 30%, også for mat

Hva med å øke mva. på usunne matvarer, og senke på sunne matvarer? Har større tro på det egentlig. Usunne matvarer fører ofte til sykdommer som da må behandles på sykehus etc. noe som øker kostnadene i helsevesenet. Det vil ha helsemessige og økonomiske gevinster tror jeg, ettersom man vil kjøpe mindre usunn mat, og mer sunn mat, og samtidig ikke belaster helsevesenet så mye som man ville ellers osv.. Og folk yter bedre på jobb, og så videre. Det ene fører med seg det andre...

 

- Redusere grensa for tollfri import til 100 kr

No comment.

 

- Øke skatter og avgifter

Uenig. Man burde heller senke skattene og avgiftene der hvor man ønsker et lite boost. For eksempel i byggebransjen og sånt. Altså gjøre det billigere for utbygger å bygge boliger etc. Og liknende ønskelige ting. Gi skattelette til fremtidige inntektskilder.

 

Satse på fornybar energi, som tar over når olja tar slutt... Dette kan bli vår fremtidige inntektskilde. Man må bare ikke glemme å satse på det.

 

- Fjerne tv-lisensen (og ta det inn via noe av mva-økninga og halvere NRKs budsjett)

Jeg vil privatisere NRK. Kanalen kan drives av et frivillig spleiselag, eller reklame. Så uenig i det siste.

Dette er heller ikke noe man burde bruke MVA økninga på... NRK gir oss ikke bedre nyheter eller underholdning enn konkurrentene. Å betale denne gjennom skatter og avgifter mener jeg er galt.

TV, Radio og media generelt, skal ikke, slik jeg ser det, være statens ansvar...

 

Jeg er også for å fjerne pressestøtten i sin helhet! Her kan man spare masse penger!

 

- Fjerne bomstasjoner (og ta det inn via noe av mva-økninga)

Dette er ikke noe kutt. Og dette vil være en uønsket utgift. Mva økning burde man bruke på helsevesenet. Fordi problemer med mat alltid er noe som gir helsevesenet utgifter. I stedet for å sløse bort dette på tull (fjerne bommer, finansiere TV, etc.) så kan man fjerne en god del helsekøer i stedet. Helse er tross alt mye viktigere enn TV, og det å slippe å betale på de veiene man bruker...

 

- Kutte landbrukssubsidier drastisk

Enig. Så kan man fjerne subsidiering av trossamfunn og livssynssamfunn også.

Dette innebærer en privatisering av Den Norske Kirke. Her er det mye å spare. Her kan man omfordele og bruke pengene på en mer bærekraftig og fornuftig måte.

 

- Kutte i helseforetakene og sette helseoppdrag på anbud og godta utenlandske anbud (flere operasjoner i utlandet, flere utenlandske gjestearbeidere i helsevesenet)

Uenig. Det er her man burde bruke pengene fra MVA. Man burde her ØKE i helseforetakene. Og så videre. Er det mangel, så burde man senke skatter og avgifter når det gjelder privat utbygging av helseforetak.

 

 

- Kutt i utdanningssektoren. Godta flere elever per klasse, mer fjernundervisning, mindre spesialister i klasserommene)

Her mener jeg man skal følge Venstres modell, da den er best på alle måter.

Høyres modell er heller ikke værst. Og nei, selvsagt skal man ikke kutte i utdanningssektoren.

Utdanningssektoren er grunnlaget for vår fremtidige inntekt... Det er fremtiden vår. Følgelig blir det dumt å kutte i dette... Om man da ikke kan effektivisere det da, slik at skolene blir bedre uten at man bruker mer penger. Mye unødvendig byråkrati kan jo være svært kostbart, og her kan man sikkert også spare litt. Men jeg er for en kraftig oppgradering av skolevesenet, og da tenker jeg på videreutdanning og etterutdanning av lærerne, og sånne ting, for å styrke skolen.

 

- Kutte i forsvaret. Redusere antall ubåter og jagerfly i bestilling.

Helt enig. Her kan man spare svært mye.

 

- Heve pensjonsalderen

Usikker på hvor den ligger nå, men jeg har vel egentlig troen på at den er grei som den er nå i dag.

 

- Slutte å straffe pensjonister som velger å jobbe

Ja, selvsagt. Man burde faktisk gi dem et lite tillegg, slik at det vil lønne seg å jobbe så lenge som mulig

 

- Fjerne muligheten for tidligpensjon (62 år)

Uenig. Noen dør når de er 90 år gamle, og har vært aktive hele livet. Andre er 62 år gamle, og har slitt med sykdom, har mange helseplager og liknedne. Disse burde kunne få tidligere pensjon...

 

- Redusere antall studieplasser på linjer med lav etterspørsel etter utdanning

Tja. Det kan man jo gjøre... Forutsatt at man vet med 100% sikkerhet at det forblir lav etterspørsel...

 

- Økt arbeidsinnvandring i bygg og anleggsbransjen.

Tja... Her kan man heller tilby rumenere en utdannelse, og la dem jobbe for penga... :p

Samt de utlendinger som i dag er en utgift, som kan bli en inntekt om man prioriterer riktig.

 

Hey, understreket jeg godt nok at mange av tiltakene vil bli svært upopulære? Men likevel nødvendige?

Jeg mener at du prioriterer feil. Det er mitt syn... Din omfordeling av godene syntes jeg også er urettferdig. Ellers er jeg jo enig i en del også :) Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På hvilken måte? du har fremdeles bare mulighet for 8 dager prøveskilt på gitte chassinr?

 

Men det er ikke meningen å kunne forlengre disse fritt etter eget behov så ofte man vil. Prøveskilt er i utgangspunktet ment å være en midlertidig løsning, ikke en permanent løsning.

Endret av Tollari
Lenke til kommentar

Hvilken velferdsstat? Med Frp i makten får vi USA-tilstander med høy sosial klasseskille i typisk liberalkapitalistisk ånd.

Har du blitt spåkone? Det er faktisk ikke sikkert i det hele tatt. Uansett er ikke klasseskiller noe problem. Jeg selv syntes det er greit med store klasseskiller så lenge alle har det bra, og har alt det de trenger og litt til. Barnefattigdom etc. har økt under de rødgrønne. Mens det er mindre barnefattigdom etc. i de kommunene der hvor Høyre, Venstre og KrF styrer.

 

Så fattigdomsbekjempelse: Ja takk!

Bekjempelse av klasseskiller: helt unødvendig...

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hvorfor Frp har tenkt å opprettholde (u-)velferdsstaten?

 

HVOR ER LOGIKKEN?

FrP er et liberalistisk parti. Følgelig er ikke meningen å opprettholde velferdsstaten (dersom det stemmer at de er liberalistiske?) ... Poenget med FrP er vel at man skal bruke opp alle pengene staten har og så selge seg helt ut av alt, og på den måten privatisere det meste man har. Noe i den duren der. Det er verre med DLF, de vil selge alt det som i dag er offentlig, og privatisere det. Og pengene de får inn fra salget av velferdsstaten havner i hendene på DLFs ledere, og noe ekstremt mye går til militære som da skal holde folket i sjakk om det blir opprør på grunn av politikken deres i etterkant. :p
Lenke til kommentar

Har du blitt spåkone? Det er faktisk ikke sikkert i det hele tatt. Uansett er ikke klasseskiller noe problem. Jeg selv syntes det er greit med store klasseskiller så lenge alle har det bra, og har alt det de trenger og litt til. Barnefattigdom etc. har økt under de rødgrønne. Mens det er mindre barnefattigdom etc. i de kommunene der hvor Høyre, Venstre og KrF styrer.

 

Så fattigdomsbekjempelse: Ja takk!

Bekjempelse av klasseskiller: helt unødvendig...

 

Mens det har vært langt flere i arbeid under de rødgrønne enn under den siste borgerlig regjering (og nei, majoriteten fikk ikke jobb i offentlig sektor); ikke minst å snakke om mindre fattige kommuner.

Lenke til kommentar

Mens det har vært langt flere i arbeid under de rødgrønne enn under den siste borgerlig regjering (og nei, majoriteten fikk ikke jobb i offentlig sektor); ikke minst å snakke om mindre fattige kommuner.

Barnefattigdommen har økt under de rødgrønne. Under den siste borgerlige regjering? Når var den, og hvor lang tid fikk den på seg? OG overtok ikke den etter flere århundrer med Arbeiderpartiet bak roret?

Hvor mye forventer du at de borgerlige skal klare på den tiden? De rødgrønne har styrt Norge nærmest hele tiden siden arbeiderpartiet ble dannet... De borgerlige partiene gjør det svært godt i de kommunene hvor de er sterke, mye bedre enn hva de rød-grønne får til i sine kommuner... De best drevne kommunene er altså Høyre og Venstre-styrte kommuner. Øverst på listen ligger faktisk en Venstre-kommune.

 

At arbeiderpartiet også privatiserer, sier også en god del om deres retorikk: " Det er farlig dersom andre privatiserer, men helt i orden når vi gjør det av økonomiske lønnsomme grunner" ... Poenget er at det er ganske så logisk og innlysende, at en høyreregjering også vil gi et boost i sysselsetning. Det vil bli enklere og billigere å starte opp sin egen bedrift og så videre, (skattelettelser som fører til innovasjon og nyskapning i det private næringslivet) som vil være gunstig på sikt som en inntektskilde. Og skape arbeidsplasser...

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og med et land som skriker etter ingeniører, så burde det heller satses på de utdanningene som man trenger folk til, og kutte drastisk i de som ikke genrerer høyt BNP. (bønder, musikere, forfattere, kunstnere og andre trygdemissbrukere)

Diskusjoner med bønder finnes det nok av, men er det ikke behov for utdanninger og yrker som ikke bidrar til økonomisk verdiskapning? Og hvordan er det engang mulig å isolere et enkelt yrke og si at den ikke bidrar? Jeg kunne nevnt flere grupper som jeg mener bidrar svært lite, som spekulanter, men selv de har en funksjon. Hvilket fattig kulturliv(eller liv?) ville man ikke hatt, om man underla seg økonomiens vrede, og kun handlet i økonomisk interesse?

Endret av Irrasjonell
Lenke til kommentar

Mens det har vært langt flere i arbeid under de rødgrønne enn under den siste borgerlig regjering (og nei, majoriteten fikk ikke jobb i offentlig sektor); ikke minst å snakke om mindre fattige kommuner.

Flere i arbeid som et absolutt tall, eller i andel (altså lav arbeidsledighet)? Hva har skjedd med antallet uføretrygdede?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...