Gå til innhold

Luis Suarez-tråden


Old Game

Anbefalte innlegg

Og du tror ikke dommerne prøver å være upartiske før kamp?

Tror du virkelig de sitter inne på bakrommet i en shabby bule og konverserer om hvordan de skal ta Suarez best mulig grunnet at Suarez har fremstilt dem på en dårlig måte?

 

Klart det er uprofesjonelt av en dommer å dømme konsekvent mot en spiller, men problemet er at dommerne er mennesker de også, og uansett hvor nøytrale de har så er det ganske sikkert faktorer som spiller inn som til slutt avgjør hvilken vei en avgjørelse går.

At en juksemaker (ja Suarez er en juksemaker, ikke en helt, ikke Robin Hood, ikke et offer, han er en juksemaker) får lide for at han selv har valgt å jukse er på ingen måte frustrerende for noen andre enn de som faktisk tar han i forsvar uansett hva bare fordi han er en av deres beste spillere.

 

Jeg håper virkelig du husker denne diskusjonen neste gang Liverpool får en tvilsom straffe i mot, så får du kreditere spilleren for å klare å lure dommeren.

 

Jeg prøver å holde meg langt unna alt som har med Manchester United og Liverppol å gjøre, men at noen forsvarer Suarez sin filming med at han "er lur" eller fordi "han må" blir for dumt.

 

Når Suarez nå er innvolvert tror jeg ikke dommerne har som mål å være upartiske. De skal straffe Suarez. Man kan ikke få det klarere enn når han ble økset ned. Eller hvordan forsvarer du den avgjørelsen?

 

Suarez har vært en juksemaker. Det lønnet seg. Nå når han prøver å bli profesjonell så blir han motarbeidet. Det gir absolutt ingen mening. Dommerne har virkelig vært for dårlige. Det er det ingen tvil om.

 

Jeg har ikke som mål å applaudere at spillerne lurer dommerne, du drar konklusjoner ut av intet, jeg FORSTÅR at spillere som Suarez gjør det fordi de blir motarbeidet når de BEVISST GÅR INN FOR Å FORBEDRE SEG uten å få noe igjen for det. Det er dommerne sin jobb å oppfatte juks, ikke spilleren! Når man har sett dives av diverse United-spillere som får straffe mot LFC, så blir jeg ikke sur på spilleren over en lengre periode, men jeg blir sur på dommeren over at han er så evneveik at han lot seg lure! Det er opplest og vedtatt for lenge siden at dommerne i England er alt for dårlig. På tide å slutte å forsvare de. Nå kan jeg si som deg, husk neste gang en dommer gjør noe feil, HAN ER JO BARE ET MENNESKE! .......

Ser du virkelig argumentene dine? Dommerne skal opptre profesjonelt uavhengig av tidligere feider.

 

Blir det for dumt å forsvare Suarez? Ja det gjør det vel, får vel bare vente til han er invalid før man kan forsvare han i noe...

 

Beklager at jeg drar frem denne nå, men jeg så den ikke og fikk dermed ikke svart, og jeg prøver alltids å svare på de innleggene som kommer i en diskusjon jeg selv starter (med unntak selvfølgelig).

For å svare i bolker:

 

Når Suarez nå er innvolvert tror jeg ikke dommerne har som mål å være upartiske. De skal straffe Suarez. Man kan ikke få det klarere enn når han ble økset ned. Eller hvordan forsvarer du den avgjørelsen?

 

Jeg forsvarer ikke avgjørelsen, men jeg kan si såpass at det er flere slike avgjørelser det ikke blir dømt i, i større og mindre grad hver eneste kamp, uten at dommerne har noen agenda mot noen av spillerne.

Det kalles ganske enkelt, menneskelig feil, med mindre du er av den oppfatning at dommerne liker å få drapstrusler og bli sjikanert på det groveste når de med vitende og vilje lar være å dømme.

 

Suarez har vært en juksemaker. Det lønnet seg. Nå når han prøver å bli profesjonell så blir han motarbeidet. Det gir absolutt ingen mening. Dommerne har virkelig vært for dårlige. Det er det ingen tvil om.

 

Det at du nå klager over at dommerne aldri dømmer i hans favør og at de er ute etter å "ta han" er vel et bevis på at juksingen har vært alt annet enn vellykket eller "lønnet seg".

Du skriver at Suarez blir "motarbeidet" når han endelig prøver å bli profesjonell, han blir ikke det, hvis noe får han lide av sine egne handlinger i fortiden hvor han har skaffet seg gunstige avgjørelser i sin favør ved å jukse, FØR alle begynte å klage på Suarez, det var Suarez som begynte med å filme, ingen andre tok den avgjørelsen på hans vegne.

 

Hvis det stemmer at Suarez prøvde å være mer "proff" i kun 3 kamper, men bruker et par kamper hvor han ikke får mange situasjoner i sin favør som et argument for å fortsette med filming så vil jeg bare si:

"Voks opp", det er snakk om 3 kamper av 38 i løpet av et helt år, Suarez velger med vilje den letteste løsningen etter kun 3 kamper, og som andre har sagt tidligere her, med kun 3 kamper uten kontroverser så sier det mer om spilleren enn noen andre.

 

At dommerne er til tider meget dårlige i PL er det ingen tvil om, hvis du vitterlig tror at Suarez er den eneste spilleren som får mange avgjørelser mot seg så tar du grundig feil, men det er faktisk få spillere som "har gjort seg fortjent til det" som Suarez, den eneste jeg kan tenke på i øyeblikket er Balotelli, men han er mer en bråkmaker enn filmer (så vidt jeg husker).

 

Skal jeg påstå at Chris Foy er en Gooner-fan og en rasist eller noe lignende tull fordi han ikke så at Adebayor var onside med 2 meter i fjorårs-sesongen?

Eller at Spurs ga dommeren penger for å ikke dømme i Manchester United sin favør på Old Trafford da vi slo dem 3-2?

Det er like håpløse påstander, som den at Suarez mer eller mindre er offer for et komplott.

 

Jeg har ikke som mål å applaudere at spillerne lurer dommerne, du drar konklusjoner ut av intet, jeg FORSTÅR at spillere som Suarez gjør det fordi de blir motarbeidet når de BEVISST GÅR INN FOR Å FORBEDRE SEG uten å få noe igjen for det. Det er dommerne sin jobb å oppfatte juks, ikke spilleren!

 

Men hva skal Suarez sin belønning være?

Et straffespark?

En klaps på rumpa?

Å være profesjonell handler ikke om å følge reglene fordi man forventer å få noe igjen for det, men fordi reglene faktisk skal følges, er man en fotballspiller og spiller i en profesjonell liga aksepterer man reglene (eller er iallefall smertelig klar over de) og bør spille deretter.

Er man såpass at man ikke klarer å følge reglene som er satt, så synes jeg ikke man har noe i profesjonell fotball å gjøre.

Man tjener søren meg ikke 2-3 årslønner i uka for å jukse.

 

Suarez burde ikke være profesjonell for "å få igjen" noe sportslig, men fordi han burde respektere medspillerne, klubben, og motstanderne såpass at han spiller på de samme premissene og følger de samme reglene alle de andre er satt til å følge.

Liverpool som merkevare eller klubb er ikke tjent med en bråkebøtte ville jeg tro, på samme måte som ryktet til Spurs svertes over at folk gjør narr av Bale sine ballerina-forsøk.

 

Ja det er dommeren sin jobb å oppdage juks, men det er spilleren som tjener flere millioner i året sitt arbeidsreglement å ikke jukse, ergo hans eget ansvar.

Han er ikke der for å tøye strikken, men for å spille fotball.

 

 

Når man har sett dives av diverse United-spillere som får straffe mot LFC, så blir jeg ikke sur på spilleren over en lengre periode, men jeg blir sur på dommeren over at han er så evneveik at han lot seg lure! Det er opplest og vedtatt for lenge siden at dommerne i England er alt for dårlig. På tide å slutte å forsvare de. Nå kan jeg si som deg, husk neste gang en dommer gjør noe feil, HAN ER JO BARE ET MENNESKE! .......

Ser du virkelig argumentene dine? Dommerne skal opptre profesjonelt uavhengig av tidligere feider.

 

Så fordi dommerne gjør feil skal man tale de i mot selv når det er spilleren som jukser?

 

Kanskje er jeg fantastisk naiv, men jeg setter pris på de dommerne vi har fordi de er et fåtall av mennesker som er fullt klar over hvor trakassert de kan bli, og at de vil få drapstrusler av supportere som ikke liker de pga en eller annen idiotisk avgjørelse, men alikevel møter opp på jobb til sikkert en tiendedel av lønna spillerne får.

 

Jeg mener å vite at det klages i hytt og gevær over dommer-nivået i Norge også, så England er ikke unike i sin "elendige dommerstand" som du klager over, men løsningen er da vitterlig ikke å fortsette å jukse.

Er du såpass opptatt av å øke nivået til dommerstanden så er det vel mer konstruktivt å sende inn forslag til utbedringer til F.A. slik at du iallefall har brukt din rett som en betalende konsument av produktet deres (engelsk fotball) til å klage.

 

Å bare sette seg i vrangstilling og forsvare juksinga til egen spiller er dog den enkle løsninga, så da er det vel forståelig at du virker å velge den.

 

 

For å si en ting klinkende klart, jeg fatter virkelig ikke hvordan du kan sitte der å forlange at dommerne skal opptre profesjonelt (dømme nøytralt osv), for samtidig å forsvare en spiller som er nettopp alt annet enn profesjonell.

Det er hykleri av øverste hylle, intet annet.

 

Blir det for dumt å forsvare Suarez? Ja det gjør det vel, får vel bare vente til han er invalid før man kan forsvare han i noe...

 

Jeg har selv forsvart Suarez ved "lette" fall om at han ikke er den eneste som gjør det, men når han med overlegg kaster seg såpass åpenlyst uten en gang å være i kontakt med en annen spiller, ja da blir det faktisk for dumt å forsvare han.

Det er klart at Suarez vil merke det mye mer enn flere andre spillere når han velger å kaste seg neste gang, men du burde faktisk forstå, supporter eller ikke, at han selv har satt seg i den posisjonen da han ved flere ganger valgte å kaste seg i dueller etter at han kom til engelsk fotball.

 

Noe annet burde man heller ikke forvente.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når to filmefrie kamper blir regnet som forbedring, da sier vel det det meste om hvor stort problemet i utgangspunktet er for Suarez. Problemet ligger ikke hos dommerne, ikke hos FA, ikke hos Fergie, ikke hos julenissen, ikke hos JT (utrolig nok), problemet ligger hos Suarez. Jeg har ingen problemer med å innrømme at Ronaldo også slet med overspilling da han først kom til balløya, men etter hvert skjønte han at det ikke var noe poeng i det. Hvor mange ganger har Ronaldo filmet de siste 5-6 årene? Uten å ha sett alle kampene hans, tipper jeg det tallet er ganske lavt. Det til tross for at han spiller til daglig med overspillere i verdensklasse, og enkelte ganger (som i kveld) er involvert i Hollywood-oppgjør av en annen verden. Ronaldo er et prakteksempel på at går an å forbedre seg. Hvis Suarez beviser over tid at han òg har forbedret seg, vil også dommerne begynne å blåse straffe der han fortjener det. Suarez på sitt beste er en fryd å se på, og lett blant topp 10 spisser i verden. Bare synd at han lar usportslighetene overskygge det.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Spør deg selv hva du ville gjort som dommer om du er usikker på om det er filming eller frispark/straffe og spilleren som gikk i bakken har en historie som tilsier at det sannsynligvis er filming.

 

Dommerne må prøve å se bort fra foregående historikk, og ta en avgjørelse ut ifra situasjonen som oppstår der og da. Hvis de mener at spilleren filmer, så får de gi gult kort. Mener de at spilleren blir felt, så får de gi frispark/straffe. Men man kan ikke ta en avgjørelse basert på sannsynligheter (foregående historikk).

Lenke til kommentar

Spør deg selv hva du ville gjort som dommer om du er usikker på om det er filming eller frispark/straffe og spilleren som gikk i bakken har en historie som tilsier at det sannsynligvis er filming.

 

Dommerne må prøve å se bort fra foregående historikk, og ta en avgjørelse ut ifra situasjonen som oppstår der og da. Hvis de mener at spilleren filmer, så får de gi gult kort. Mener de at spilleren blir felt, så får de gi frispark/straffe. Men man kan ikke ta en avgjørelse basert på sannsynligheter (foregående historikk).

Han nevner at dommeren er usikker, og har derfor ikke kommet fram til en mening ennå...

Endret av Kammizez
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@snurreleif

 

Det at du nå klager over at dommerne aldri dømmer i hans favør og at de er ute etter å "ta han" er vel et bevis på at juksingen har vært alt annet enn vellykket eller "lønnet seg".

 

De dømte i hans favør av og til når han overspilte og da folk klagde som verst på han. Det er derfor jeg forstår det om han fortsetter med det nå, for da vil han kanskje klare å lure til seg et par straffespark... Skjønner du ikke? Jeg vil ikke at det skal være sånn, men dommerne aksepterer ikke at Suarez prøver å opptre profesjonelt nå. Det er ikke bare 3 kamper. Det er mange kamper. Bare det at dere tror det er 3 kamper viser hvor påvirket dere har blitt av mediene. Han har spilt veldig fair i lang tid nå, og nok er nok. Til og med Rodgers har eller vil forstå det. Man får gjøre det beste ut av det, for Liverpool.

 

Eller at Spurs ga dommeren penger for å ikke dømme i Manchester United sin favør på Old Trafford da vi slo dem 3-2?

 

Ingenting tilsier det. Men hvordan forklarer du at dommeren i denne kampen ble plassert i 2.div for sin dårlige prestasjon, mens dommeren i LFC-Man Utd og Liverpool-Norwich ikke ble straffet av FA? Det er bare tilfeldig at den dommeren, som for første gang på lenge, dømmer dårlig imot Man Utd, blir degradert? Makt og media spiller en rolle.

 

Så fordi dommerne gjør feil skal man tale de i mot selv når det er spilleren som jukser?

 

Å bare sette seg i vrangstilling og forsvare juksinga til egen spiller er dog den enkle løsninga, så da er det vel forståelig at du virker å velge den.

 

For å si en ting klinkende klart, jeg fatter virkelig ikke hvordan du kan sitte der å forlange at dommerne skal opptre profesjonelt (dømme nøytralt osv), for samtidig å forsvare en spiller som er nettopp alt annet enn profesjonell.

Det er hykleri av øverste hylle, intet annet.

 

Jeg forsvarer ikke Suarez sine tidligere overspillinger. Jeg forsvarer at han nå går tilbake til det. Da dommeren åpenbart ikke dømmer nøytralt, hvorfor skal Suarez opptre profesjonelt ved å ikke overspille? Suarez har fått gjennomgå så det holder for å ha startet karrieren sin på måten han har gjort, men det vil nok alltid forfølge han. Da er det bedre, for Liverpools del resultatmessig, at han går tilbake til å være uprofesjonell. Hykleri? Forklar. 3 klare straffesitusjoner der samme person er involvert, får ingenting. Tilfeldig? Neppe.

 

Det er klart at Suarez vil merke det mye mer enn flere andre spillere når han velger å kaste seg neste gang, men du burde faktisk forstå, supporter eller ikke, at han selv har satt seg i den posisjonen da han ved flere ganger valgte å kaste seg i dueller etter at han kom til engelsk fotball.

Noe annet burde man heller ikke forvente.

 

Han har satt seg i en dårlig posisjon, men når man ikke gir han en sjanse til å komme seg i en bedre posisjon, så blir det forståelig nok enkelt å gå tilbake til det gamle. Da kan man heller ikke kritisere han lenger.

Lenke til kommentar

Alltid dommeren sin feil. Alltid FA. Alltid Fergie som kjøper dommere. Alltid Webb som er innom kontoret til Fergie. Alltid media. Alltid ville konspirasjonsteorier. Alltid eierne som har ødelagt klubben. Aldri spillerne sin skyld. Filmer de så er det bare på grunn av dommeren. Alltid motspillerne som prøver å få LFC-spillere i trøbbel. Fakta er at Liverpool FC kun har vunnet 2 av 13 ligakamper på Anfield i 2012. Håper ikke ledelsen i LFC er like tåpelige som enkelte supportere her inne, ellers kan dere fort møte på noen degraderte PL-dommere innen et par sesonger.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det er enkelt å svare på den måten Latias, det så jeg tidligere også ved en "always the victim"-kommentar. Dere har i bunn og grunn svært lite å si ved konkrete eksempler. Det er enkelt å holde med Man Utd som får alt på et sølvfat, enten de spiller bra eller ei. Det er ikke lenger konspirasjonsteorier når man ser det uke inn og uke ut. Dommere som blir degradert for at de for første gang på gud vet hvor lenge dømmer imot Man Utd. Fakta er at Man Utd har vært i en maktposisjon over flere år. Desverre utnytter Ferguson dette på det groveste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det så er det helt riktig av dommeren å ikke la tvilen gå Suarez tilgode hvis han er usikker på en situasjon. Derimot soleklare forseelser burde selvsagt bli slått ned på.

 

Førstnevnte der er vel ingen tvil om at ikke går Suarez sin vei lenger. Dommerene studerer bevis i etterkant av kampen og når man da finner ut av 8 av 10 frispark som har gått Suarez sin vei så har han filmet/overspilt i 7 av 10 tilfeller. Ikke akkurat noe som taler til sin fordel.

 

Man kan diskutere det så mye man vil, men faktum er at i Premier League sin historie så er Suarez soleklart den spilleren med flest kontroverser når det kommer til filming og overspilling. På tross av at han kun har spilt i ligaen i under 2 år. Det er virkelig litt av en bragd.

Lenke til kommentar

Det er enkelt å svare på den måten Latias, det så jeg tidligere også ved en "always the victim"-kommentar. Dere har i bunn og grunn svært lite å si ved konkrete eksempler. Det er enkelt å holde med Man Utd som får alt på et sølvfat, enten de spiller bra eller ei. Det er ikke lenger konspirasjonsteorier når man ser det uke inn og uke ut. Dommere som blir degradert for at de for første gang på gud vet hvor lenge dømmer imot Man Utd. Fakta er at Man Utd har vært i en maktposisjon over flere år. Desverre utnytter Ferguson dette på det groveste.

 

Her:

aluminiumsfolie-30cmx150m-i-boks-1pk-_13094__rull_pres.jpg

Du trenger vel denne til både pipa og hatten din du :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er enkelt å svare på den måten Latias, det så jeg tidligere også ved en "always the victim"-kommentar. Dere har i bunn og grunn svært lite å si ved konkrete eksempler. Det er enkelt å holde med Man Utd som får alt på et sølvfat, enten de spiller bra eller ei. Det er ikke lenger konspirasjonsteorier når man ser det uke inn og uke ut. Dommere som blir degradert for at de for første gang på gud vet hvor lenge dømmer imot Man Utd. Fakta er at Man Utd har vært i en maktposisjon over flere år. Desverre utnytter Ferguson dette på det groveste.

 

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/article3395081.ece

+

Trenger jeg nevne at vi ble snytt for to straffer senest forrige helg mot Spurs?

 

Always the victim, samme hva den referrer til, passer så perfekt at jeg driter i det.

Lenke til kommentar

Når to filmefrie kamper blir regnet som forbedring, da sier vel det det meste om hvor stort problemet i utgangspunktet er for Suarez. Problemet ligger ikke hos dommerne, ikke hos FA, ikke hos Fergie, ikke hos julenissen, ikke hos JT (utrolig nok), problemet ligger hos Suarez. Jeg har ingen problemer med å innrømme at Ronaldo også slet med overspilling da han først kom til balløya, men etter hvert skjønte han at det ikke var noe poeng i det. Hvor mange ganger har Ronaldo filmet de siste 5-6 årene? Uten å ha sett alle kampene hans, tipper jeg det tallet er ganske lavt. Det til tross for at han spiller til daglig med overspillere i verdensklasse, og enkelte ganger (som i kveld) er involvert i Hollywood-oppgjør av en annen verden. Ronaldo er et prakteksempel på at går an å forbedre seg. Hvis Suarez beviser over tid at han òg har forbedret seg, vil også dommerne begynne å blåse straffe der han fortjener det. Suarez på sitt beste er en fryd å se på, og lett blant topp 10 spisser i verden. Bare synd at han lar usportslighetene overskygge det.

 

This^

Lenke til kommentar
Å. Eg trodde han hadde sluttet med sånt...

 

Han holdt seg overraskende godt på beina hele den kampen.

Men var vel 6 gangen han ble felt uten å få frispark eller straffespark, og slengte seg en gang for å gjøre dommer oppmerksom (du ser han tar foten hans først, så kommer Nani hoppet etterpå).

 

Stoke spilte heller ikke fotball, var bare trist å se på.

Forsvar og tofotstaklinger var alt de presterte på 2x45.

Lenke til kommentar

Det er enkelt å svare på den måten Latias, det så jeg tidligere også ved en "always the victim"-kommentar. Dere har i bunn og grunn svært lite å si ved konkrete eksempler. Det er enkelt å holde med Man Utd som får alt på et sølvfat, enten de spiller bra eller ei. Det er ikke lenger konspirasjonsteorier når man ser det uke inn og uke ut. Dommere som blir degradert for at de for første gang på gud vet hvor lenge dømmer imot Man Utd. Fakta er at Man Utd har vært i en maktposisjon over flere år. Desverre utnytter Ferguson dette på det groveste.

 

its-a-conspiracy.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Å. Eg trodde han hadde sluttet med sånt...
Han holdt seg overraskende godt på beina hele den kampen. Men var vel 6 gangen han ble felt uten å få frispark eller straffespark, og slengte seg en gang for å gjøre dommer oppmerksom

 

ÅÅ! Det var derfor. Det forklarer alt. Eg fikk ikke med meg grunnnen tidligere skjønner du.

Lenke til kommentar

Det er enkelt å svare på den måten Latias, det så jeg tidligere også ved en "always the victim"-kommentar. Dere har i bunn og grunn svært lite å si ved konkrete eksempler. Det er enkelt å holde med Man Utd som får alt på et sølvfat, enten de spiller bra eller ei. Det er ikke lenger konspirasjonsteorier når man ser det uke inn og uke ut. Dommere som blir degradert for at de for første gang på gud vet hvor lenge dømmer imot Man Utd. Fakta er at Man Utd har vært i en maktposisjon over flere år. Desverre utnytter Ferguson dette på det groveste.

 

http://www.nettavise...icle3395081.ece

+

Trenger jeg nevne at vi ble snytt for to straffer senest forrige helg mot Spurs?

 

Always the victim, samme hva den referrer til, passer så perfekt at jeg driter i det.

 

BS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...