Gå til innhold

5 ting du ikke kan gjøre med et mobilkamera


Anbefalte innlegg

Dette er speilrefleks elendig på:

-putte den i lomma (beste kamera er det som er med)

-redigere video

-publisere på facebook

-sende bilder i tekstmeldinger og facebook

-videokonferanse

-vise fotoalbum

... The list goes on...

Det er i det hele tatt ufattelig mye speilrefleksen ikke kan, og derfor kommer bransjen til å krympe til en minimal nisje. Mobilkameraene er nå bedre enn familiekamera med film var til langt ut på to tusentallet. Massemarkedet og profitten er en saga blott.

 

Mobilkameraene er langt unna å erstatte noen som helst kamera for folk flest. Når det er barndåp eller bursdag er det "vanlige" kameraer som brukes enda. Og mange har kjøpt speilrefleks.

 

Jeg tviler på at det er så mange mobiler som tar bedre bilder enn filmkameraer fra rundt år 2000.

 

Men at kompaktkameraene om noen år blir byttet ut med mobilene er vel heller mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt store problem med mobilkamera, og en del kompaktkameraer er hastigheten. Når telefonen endelig har fått tatt bildet så er motivet enten borte eller lei av å stå og smile som en idiot. Fram med telefonen, av med skjermlås, starte appen, vente, sikte inn motivet, trykke på utløser, vente noen sekunder på fokusering etc. så hører man et klikk etterfulgt av at bildet faktisk blir tatt.

 

DSLR: Løfte opp kamera til øyet samtidig som man blekker på on-knappen og bildet blir tatt idét man trykker på utløser. Kameraet er klart på < 1sek. og fokusering går som regel også på langt under sekundet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne artikkelen er helt perfekt å sende til folk som tror mobilkamera er løsningen på alt. Så slipper man å si det selv. Det har liksom litt mer tyngde når Akam sier det enn hvis jeg sier det.

 

Hvis du synes artikkelen er så idiotisk slår det meg at du neppe trenger hjelp til å hvite hva du kan gjøre med mobilen. Det har du sikkert funnet ut på egenhånd for lenge siden.

Jeg syns jeg fikk til et bra bilde med teflon kamera :p

xA1EDvP.jpg

Lenke til kommentar

Hurtighet - et mobilkamera er treigt!

 

Jeg har alltid med meg mobiltelefonen og har dermed alltid kameraet tilgjengelig. 7D-en blir kun med ut hvis jeg vet jeg skal bruke det.

 

iPhonen har ikke erstattet 7D-en, men til vanlige hverdagsbilder tar jeg heller til takke med litt redusert kvalitet på bildene enn å drasse rundt på et stort speilreflekskamera og to-tre objektiver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huff.. ja. Det erstatter aldri et skikkelig kamera. Under høstjakta så satset jeg på mobiltelefonen, og fant flere motiver. Etter høstjakta så overførte jeg bildene til dataen for å se skikkelig på dem. Da ble jeg så skuffet at jeg ga bort telefonen i bytte mot en som var mere telefon og mindre "kamera". Jeg hadde en htc-ett-eller-annet og fikk en Sony Ericson-ett-eller-annet-annet i bytte.

Lenke til kommentar

Hvis telefonkameraet deres er for tregt kan det hjelpe å kjøpe ny telefon. Det tar meg under ti sekunder å finne frem telefonen, åpne kameraet og ta et bilde. :p

DSLR-et mitt tar under 1 sekund. Casioen under 2 sek. Så 10 sek er en evighet.

 

Edit: Hvis jeg har det klart, men ikke på eller løftet opp.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Telefonen er og forblir et ringeapparat selv om den får stadig flere sekundære funksjoner.

Et kamera er og forblir et fotoapparat selv om de får stadig flere sekundære funksjoner.

 

Produkter med foto som sekundær funksjon vil ikke overgå produktene med foto som primærfunksjon, på disse sin hjemmebane, foto. På samme måte vil ikke fotoapparatene overgå telefonene på deres primærfunksjon i overskuelig fremtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men at kompaktkameraene om noen år blir byttet ut med mobilene er vel heller mulig.

Den overgangen har vel egentlig allerede skjedd, vil jeg påstå.

 

Det er en del som ikke har større krav til bildene at de ser greit ut på en PC-skerm eller skrevet ut på 10x15cm. Det fikser dagens mobiler; ihverfall før glasset foran linsen blir så oppripet at alt blir soft ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Løsningen er så enkelt at tar neppe lang tid før DSLR også får noe ala Android liggende på lur og Wifi og App som da gjør det enklere å sende bilder til feks FB fra DSLR n eller via mobilen.

 

Samsung sitt kompaktkamera viser vei.

 

Er allerede, Canon 6D har wifi.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Synd det er en flere bransjer hvor ingeniørene sitter med hue så langt oppi ræva at det må gjøre vondt.

 

Kamerabransjen er ikke akkurat noen lyn når det kommer til nyvinning, er jo litt spesielt at flere kompaktkameraer ligger langt foran DSLR på brukervennlighet og funksjoner relatert til internett og FB om dagen.

 

Ett annet flott eksempel er musikkbransjen som foruten nedlasting og alt gnålet rundt det er en treeeg bransje. Siste 30-40 åra har feks elektroniske instrumenter alltid ligget langt etter feks databransjen. På 80 tallet så hadde synthesizere og samplere noen obskure lageringsmedium, cartridger m.m. som var svindyre, ustabile og hver produsent klarte omtrent å komme opp med sin unike løsning. Roland sin toppmodell Fantom-G serien som kom på markedet for noen få år siden og selgers fortsatt har plass for 1GB minnebrikke for samplinger og audio, denne stammer fra PCer som ble solgt på 90 !! tallet og koster i Norge ca 2500 ! Nevnte jeg 2500 for 1GB minnebrikke ? Man får kjøpt utgående Notebook modeller for mindre...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Synd det er en flere bransjer hvor ingeniørene sitter med hue så langt oppi ræva at det må gjøre vondt.

 

Kamerabransjen er ikke akkurat noen lyn når det kommer til nyvinning, er jo litt spesielt at flere kompaktkameraer ligger langt foran DSLR på brukervennlighet og funksjoner relatert til internett og FB om dagen.

Men bør de egentlig ?

 

Jeg er dritt lei av at alle dingser skal kunne gjøre alt mulig, resultatet er gjerne at ingenting blir særlig bra. Slik som smart TV hysteriet hvor billedkvalitet kommer i annen rekke fordi ingeniøren er så himla opptatt med lassevis av sekundær funksjoner. Jeg er redd for en lignende gallopp med kameraer, fokus vekk fra CCD, IQ og over til fb oppdateringer, likes, instagram og alt mulig fjas.

 

Var på hytta for litt sia, 6 ulike moderne "smart" telefoner i selskapet ble digitalt søppel. Måtte grave frem en 7 år gammel Nokia for å få dekning. Enkelte ting glemmes visst i jakten på annet.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...