Gå til innhold

5 ting du ikke kan gjøre med et mobilkamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor raskt det går å ta et bilde handler vel oftere hvor lang tid det tar fra man trykker til bildet er tatt enn hvor lang tid det tar å gjøre det klart.

 

Med mobilen min kan jeg glemme å ta bilder av valper/unger/annet som løper rundt. Mobilen sliter med å fokusere fort nok, og når jeg tar bildet er det ren og skjær flaks om den lille jævelen fortsatt er i fokus innen bildet faktisk blir tatt. Med speilrefleksen er det betydelig lettere.

 

Det samme problemet gjelder forsåvidt også de fleste kompaktkameraer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har alltid med meg mobiltelefonen og har dermed alltid kameraet tilgjengelig. 7D-en blir kun med ut hvis jeg vet jeg skal bruke det.

 

iPhonen har ikke erstattet 7D-en, men til vanlige hverdagsbilder tar jeg heller til takke med litt redusert kvalitet på bildene enn å drasse rundt på et stort speilreflekskamera og to-tre objektiver.

 

Ja, ser poenget med at det beste kameraet er det du faktisk har med deg :-)

Lenke til kommentar

Mobilkameraene er langt unna å erstatte noen som helst kamera for folk flest.

tvert imot. mobilkameraene har vært gode nok lenge. folk flest er ikke opptatt av detaljer på pikselnivå. de vil ha minner i lite format, som raskt kan ut på facebook eller inn i album. dette har gått kamerabransjen hus forbi, fordi de hører for mye på kameranerdene som sitter oppslukt og studerer piksler på dpreview.com. det er ikke dette foto handler om for folk flest, noe kamerastatistikkene til flickr og facebook avslører så grundig. speilrefleksen er død.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tvert imot. mobilkameraene har vært gode nok lenge. folk flest er ikke opptatt av detaljer på pikselnivå. de vil ha minner i lite format, som raskt kan ut på facebook eller inn i album. dette har gått kamerabransjen hus forbi, fordi de hører for mye på kameranerdene som sitter oppslukt og studerer piksler på dpreview.com. det er ikke dette foto handler om for folk flest, noe kamerastatistikkene til flickr og facebook avslører så grundig. speilrefleksen er død.

 

Hvor mye erfaring har du med vanlige kamera? Jeg er langt ifra noen fotograf, men oppløsning og "pixelnivå" er langt ned på lista over grunnen til at jeg trekker opp ett vanlig kamera, ting som vidvinkel, lysstyrke og hastighet er mye viktigere, det er rett og slett mange bilder man ikke får tatt i praksis med mobil.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Å sammenligne et mobilkamera med et speilrefleks blir som å sammenligne et strykejern med et jagerfly :)
Strykejern vs jagerfly1: Den som bekjentgjør for fremmede piker at han eier jagerfly har åpenbart behov for å kompensere for mangler på andre fronter. Kommer det frem at vår helt er i besittelse av et strykejern er det åpenbart for enhver at vi har å gjøre med en likestillingens mann fra sivilisasjonen.2: En halvtime med jagerflyet gir krangel med naboene, kroniske nakkeproblemer og umiddelbar personlig konkurs på grunn av det høye drivstofforbruket. En halvtime med strykejernet gir mental ro og anstendig utseende på jobb de neste dagene.3: Strykejernet får fint plass selv i den minste hybel, du finner knapt et fylke der jagerflyet ønskes velkommen.4: Bryter det ut krig i landet kan du være sikker på at suppegjøken med eget jagerfly står øverst på lista over de som skal kverkes første dag, den stillferdige strykejerneier lever langt tryggere.5: Når du innser at du trenger hverken strykejern eller jagerfly er det gjort på et halvt minutt å kaste strykejernet, mens det koster millioner å klargjøre et jagerfly for skroting.Jeg tror jeg hadde et poeng, men jeg aner ikke hva det var.

 

6. Om du utsetter skjorta for et jagerfly, blir den neppe glatt men i beste fall hullete :)

 

Lenke til kommentar

tvert imot. mobilkameraene har vært gode nok lenge. folk flest er ikke opptatt av detaljer på pikselnivå. de vil ha minner i lite format, som raskt kan ut på facebook eller inn i album. dette har gått kamerabransjen hus forbi, fordi de hører for mye på kameranerdene som sitter oppslukt og studerer piksler på dpreview.com. det er ikke dette foto handler om for folk flest, noe kamerastatistikkene til flickr og facebook avslører så grundig. speilrefleksen er død.

 

Du har jo ikke kontakt med virkeligheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg speilrefleks, kun kompaktkamera(er) og alle kompaktkameraene jeg har hatt de siste årene har vært bedre enn dagens mobiltelefoner. Har selv en iPhone 4s, bruker mobilen til å dokumentere ting og tang i jobbsammenheng etc. Evt. snap-shots mens jeg jobber en plass for å ha noe å gjøre i matpausen, foto apps er morro tidsfordriv.

Prøv å ta en bra mobilbilde klokken ni på kvelden nå på vinteren.

Endret av kelux
Lenke til kommentar
tvert imot. mobilkameraene har vært gode nok lenge. folk flest er ikke opptatt av detaljer på pikselnivå. de vil ha minner i lite format, som raskt kan ut på facebook eller inn i album. dette har gått kamerabransjen hus forbi, fordi de hører for mye på kameranerdene som sitter oppslukt og studerer piksler på dpreview.com. det er ikke dette foto handler om for folk flest, noe kamerastatistikkene til flickr og facebook avslører så grundig. speilrefleksen er død.

Mht. FB/Flickr, så sier det egentlig ingenting annet enn noe om majoriteten av brukerne der.

Har ikke sett noe til hverken dødsannonse eller dødsattest for speilrefleksen..... Skikkelige kameraer høre jo uansett til i det "virkelige liv"! :tease:

Lenke til kommentar

Stemmer nok det. Var nok derfor Nikon ikke klarte å levere nok av D800 da den kom ut.

:innocent:

en svale gjør ingen sommer. når profitten i dslrmarkedet er liten nok forsvinner produsentene og man sitter igjen med noe for spesielt interesserte, omtrent som mellomformat og mørkeromsbransjen i dag.

speilreflekssalget har allerede flatet ut, markedet presses fra mobil og speilløse kamera samtidig.

la du merke til hvor raskt overgangen fra film til digitalkamera gikk? easy come, easy go.

hvor ble det av cd? dvdbutikkene? betamax? mellomformat? når forbrukervennlige teknologier blir "gode nok" for folk flest forkastes teknisk overlegne løsninger raskt. kompaktkameraene forsvinner nå som dugg for solen, video likeså. speilrefleks med 35mm sensor er nå omtrent utelukkende for proffene, dslr klarer seg salgsmessig av en grunn, og det er at prisene har rast nedover. sonys kameradivisjon blør, pentax sliter, nikon og canons profitt daler som en stein. canons forecast er ikke optimistisk http://www.businessweek.com/news/2012-10-25/canon-reduces-forecasts-as-smartphones-start-replacing-cameras og imens pepres fotoverdenen med proffer som tar i bruk telefon http://blog.eyeem.com/2013/02/qa-with-ben-lowy/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

speilrefleksen er død.

Vet ikke om du er seriøs, eller bare er ute etter reaksjoner med dette innlegget. Uansett er et avansert systemkamera å foretrekke til f.eks. portrettfotografering, landskapsfotografering osv. Som snapshotkamera er mobilen grei. Til reportasjer i konfliktsoner er mobilkameraet et must, og i denne sammenhengen er faktisk speilrefleksen historie. Men du må være ganske sneversynt eller ha passe store skylapper når du generaliserer her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...