Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den gigantiske privatisttråden


Anbefalte innlegg

Oi!

Vet du hva oppgave

1, 3, 4, 5, 7, 15, 16, 20, 24, 27, og 28 var?

 

 

Jeg orker ikke skrive opp alle :p Men har sjekket i læreboka hva av det som var rett. Og du har alt rett bortsett fra en (oppg 15, hva som skjer med atomnummeret når C-14 sender ut en betapartikkel. SKulle vært A: øke med 1). Så gratulerer!

Endret av Orielb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg orker ikke skrive opp alle :p Men har sjekket i læreboka hva av det som var rett. Og du har alt rett bortsett fra en (oppg 15, hva som skjer med atomnummeret når C-14 sender ut en betapartikkel. SKulle vært C: minke med 1). Så gratulerer!

 

Aha, tusen takk! Jeg var rimlig stresset nå!

Men jeg tror ikke den teller så fryktelig mye, så man kan nok få en god karakter likevel.

Sist jeg hadde eksamen tror jeg ikke de så på den en gang:)

Lenke til kommentar

Aha, tusen takk! Jeg var rimlig stresset nå!

Men jeg tror ikke den teller så fryktelig mye, så man kan nok få en god karakter likevel.

Sist jeg hadde eksamen tror jeg ikke de så på den en gang:)

 

(Jeg skrev forresten feil, mente at 15 skulle være A. Jeg skreiv visst det jeg svarte i stedet. Hehe)

 

Så bra å høre, får virkelig håpe de ikke ser på den!. Kan jeg spørre hvordan det gikk forrige gang for deg, på både skriftlig og muntlig?

Lenke til kommentar

(Jeg skrev forresten feil, mente at 15 skulle være A. Jeg skreiv visst det jeg svarte i stedet. Hehe)

 

Så bra å høre, får virkelig håpe de ikke ser på den!. Kan jeg spørre hvordan det gikk forrige gang for deg, på både skriftlig og muntlig?

 

Jeg fikk 4 sist, men har i ettertid hatt både kjemi 1+2, biologi 1+2 og fysikk 1 så stiller litt sterkere nå.

 

Jeg følte det gikk kjempedårlig sist, fikk temaet "Stråling" som forberedt tema, men klarte ikke å forklare skikkelig hva bølger hva, eller tegne opp bølgetopp/-bunner elle forklare ordentlig rundt dette. Jeg klarte å forklare en del om alfa- beta og gammastråling, men klarte ikke å svare godt når de ville jeg skulle gå mer i detalj der.

 

Jeg trakk deretter en ny lapp der det sto "Redoksreaksjoner" og måtte forklare det jeg visste om dette (som ikke var særlig mye), deretter måtte jeg tegne opp en galvanisk celle og en elektrolysecelle, og der tegnet jeg opp elektrolysen feil.

 

Jeg syns derfor de var sykt snille som ga meg 4, og var egentlig overrasket over det. Jeg trakk begge temaene jeg kunne minst om. Jeg hadde bare gamblet egentlig på at jeg skulle få økologi, og var derfor jeg stilte opp i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg fikk 4 sist, men har i ettertid hatt både kjemi 1+2, biologi 1+2 og fysikk 1 så stiller litt sterkere nå.

 

Jeg følte det gikk kjempedårlig sist, fikk temaet "Stråling" som forberedt tema, men klarte ikke å forklare skikkelig hva bølger hva, eller tegne opp bølgetopp/-bunner elle forklare ordentlig rundt dette. Jeg klarte å forklare en del om alfa- beta og gammastråling, men klarte ikke å svare godt når de ville jeg skulle gå mer i detalj der.

 

Jeg trakk deretter en ny lapp der det sto "Redoksreaksjoner" og måtte forklare det jeg visste om dette (som ikke var særlig mye), deretter måtte jeg tegne opp en galvanisk celle og en elektrolysecelle, og der tegnet jeg opp elektrolysen feil.

 

Jeg syns derfor de var sykt snille som ga meg 4, og var egentlig overrasket over det. Jeg trakk begge temaene jeg kunne minst om. Jeg hadde bare gamblet egentlig på at jeg skulle få økologi, og var derfor jeg stilte opp i det hele tatt.

 

Ja, da skjønner jeg at du stiller mye sterkere denne gangen! Jeg skal også ta opp realfagene, så da er det jo kanskje en ide å ta de først dersom det ikke går så bra med denne, og så heller prøve på nytt. Jeg synes det er veldig imponerende at du tar så mange fag av gangen!

Lenke til kommentar

Ja, da skjønner jeg at du stiller mye sterkere denne gangen! Jeg skal også ta opp realfagene, så da er det jo kanskje en ide å ta de først dersom det ikke går så bra med denne, og så heller prøve på nytt. Jeg synes det er veldig imponerende at du tar så mange fag av gangen!

 

Hehe, utålmodig vet du!

Jeg har ikke lyst til å vente enda et år med å måtte begynne. Så får jeg bare se hvordan det går med eksamenene til slutt!

Lenke til kommentar

Har du eksamen i kun nyere historie? Trodde det var slik at nyere og eldre historie var slått sammen til én eksamen etter kunnskapsløfte.

 

Det kan gått hende de er slått sammen, men i praksis har jeg opplevd at man kun får spørsmål knyttet til 3.klasse-pensumet.

Lenke til kommentar

Da hiver jeg meg på tråden!

Jeg har tatt privatisteksamen i følgende fag:

Geografi

Samfunnsfag

Norsk Hovedmål

Naturfag

Kjemi 1

R1

Biologi 1

Religion

Kroppsøving (Muntlig-Praktisk)

Geofag 1

Matematikk 1P

 

Spør gjerne om dere lurer på noe om disse eksamene.

 

Dette semesteret skal jeg ta eksamen i:

Tysk 2

Naturfag

Psykologi 1

Biologi 2

Fysikk 1

 

 

Hei! Opplegget ditt høres veldig artig ut. Morsomt at du tar så mange privatisteksamener, og det er beundringsverdig at du faktisk orker å ta så mange fag på én gang! :w00t:

 

Det jeg lurer litt på er hvordan man kan gjøre det bra i norskfagene. Regner med at du fiksa de ganske så greit. Noen tips å komme med når det gjelder sidemål/hovedmål? :huh:

 

Jeg har også hatt eksamen i kroppsøving, men da bare skriftlig. Hvordan foregikk din eksamen? Jeg regner med at du har tatt den nylig. Føler du at det er lett å få god karakter?

 

Ser at du har kombinert 1P- og R1-matte. Må man ikke ha T for å ha R? Eller har det ingenting å si?

:hmm:

 

Og hvordan lærer du deg alt pensumet i biologi? Får på følelsen av at biologibøkene er svært så tykke.

 

Siste spørsmål: Hvor i landet er det du tar eksamenene? Opplevd at enkelte sensorer i Akershus/Oslo-område kan være veldig kresne og henge seg opp i detaljer.Er du student hos noen privatskole, eller gjør du dette på egenhånd?

 

Vet at det ble veldig mange spørsmål på en gang, men hadde satt pris på om du tok deg tid til å svare på alle :D

 

PS: Har alltid ønsket å ta geofag som privatist. Kan du kort fortelle hva faget går ut på, samt hvordan eksamen avholdes?

Endret av Sqandal
Lenke til kommentar

Hei! Opplegget ditt høres veldig artig ut. Morsomt at du tar så mange privatisteksamener, og det er beundringsverdig at du faktisk orker å ta så mange fag på én gang! :w00t:

 

Det jeg lurer litt på er hvordan man kan gjøre det bra i norskfagene. Regner med at du fiksa de ganske så greit. Noen tips å komme med når det gjelder sidemål/hovedmål? :huh:

 

Jeg har også hatt eksamen i kroppsøving, men da bare skriftlig. Hvordan foregikk din eksamen? Jeg regner med at du har tatt den nylig. Føler du at det er lett å få god karakter?

 

Ser at du har kombinert 1P- og R1-matte. Må man ikke ha T for å ha R? Eller har det ingenting å si?

:hmm:

 

Og hvordan lærer du deg alt pensumet i biologi? Får på følelsen av at biologibøkene er svært så tykke.

 

Siste spørsmål: Hvor i landet er det du tar eksamenene? Opplevd at enkelte sensorer i Akershus/Oslo-område kan være veldig kresne og henge seg opp i detaljer.Er du student hos noen privatskole, eller gjør du dette på egenhånd?

 

Vet at det ble veldig mange spørsmål på en gang, men hadde satt pris på om du tok deg tid til å svare på alle :D

 

PS: Har alltid ønsket å ta geofag som privatist. Kan du kort fortelle hva faget går ut på, samt hvordan eksamen avholdes?

 

Hei,

Jeg tar ikke opp igjen norskfagene da jeg fikk karakter 5(Hovedmål) – 5 (Sidemål) – 6 (Muntlig) på vgs. Jeg har egentlig ikke noen spesielle tips på den fronten, da norsk er et fag jeg alltid har likt, og prestert godt i. Jeg har alltid vært glad både i å lese og skrive. Når det kommer til sidemål så har jeg jobbet jevnt med grammatikk. Det er viktig å kunne de viktigste reglene, samt å lese litt nynorsk. Jeg vet NTNU har forelesninger tilgjengelig på nett i nynorsk grammatikk som er mulig å se på, og man kan også kjøpe en nynorsk-nøkkel (tilsvarende tysk-nøkkel) der alt det viktigste av grammatikk står.

 

Kroppsøvingseksamen var en utrolig merkelig eksamen. Jeg kom på eksamen og måtte ha en gymtime for meg selv. Dvs. varme opp, vise en del øvelser i fotball/innebandy og forklare litt rundt dette. Jeg fikk deretter en oppgave der jeg fikk 45 minutter på å lage øktplan og periodeplan for styrketrening, så måtte jeg inn igjen til eksaminator og sensor for å forklare hva jeg hadde valgt å legge vekt på og hvorfor. Vi hadde deretter en samtale om helse og idrett, og de spurte meg litt rundt de grunnleggende prinsippene for trening. Jeg syns det var kjempevanskelig å gjøre det godt i dette faget, og jeg følte meg helt ærlig ganske dum der jeg sto. Jeg kunne teorien veldig godt, men i og med at jeg ikke er så veldig god i lagidrett endte jeg opp på karakter 5.

 

Når det kommer til matten har det ikke noe å si om man har 1P eller 1T på vitnemålet. Det som er regelen er at man ikke kan ha 1T og 1P på samme vitnemål, eller 2P/S1/R1 på samme vitnemål. R-matten bygger på kunnskaper man skal ha fått gjennom T-matte faget, dvs at man har en del hull i kunnskapen man må ”tette” dersom man ikke tar T-matten først, men jeg kjenner flere som har tatt R-matte som kun har hatt 1P og 2P som har gjort det rimelig greit. Jeg tok 1T på vgs, og tok 1P som privatist, da det er lettere å få god karakter der (synes jeg)

 

Når det kommer til biologieksamen så er det et typisk puggefag. Det er mye å lese, men det er ikke spesielt vanskelig (Biologi 1). Biologi 2 har noen emner som er litt mer kompliserte, men de andre realfagene hjelper på der. Jeg har hatt mye nytte av gode kjemikunnskaper i biologien. Det er et relativt stort pensum, men jeg liker faget godt, og jobber derfor en del med det.

 

Jeg leser de fleste fagene på egenhånd, men har valgt å ta realfagene (Kjemi 1+2, R1 og Fysikk 1) på privatistskole. Jeg fant ut at det ble for tunge fag å lære helt på egenhånd. Jeg har tatt eksamenene mine i to fylker, Hordaland og Rogaland. Du må huske at sensor og eksaminator er der for å finne ut hvor mye du kan, og jo mer du kan desto vanskeligere og ofte rarere spørsmål stiller dem. For å få toppkarakter har jeg følt at jeg har snakket en del om ting som ikke har stått direkte i bøkene, men at jeg har reflektert litt rundt ting, og det er det jeg har fått tilbakemelding fra sensor at jeg har gjort bra. Altså at det virker som om jeg har tenkt litt rundt fagene.

 

Er mye merkelige folk som sensurerer også, noen er jo mer opptatt av helt andre ting enn eksamen. Jeg vet de har fått nye retningslinjer i Hordaland, da det for eksempel ikke er lov å spørre kandidaten om h*n har gått på kurs (mange har fått tilbakemelding ”du har gått på kurs så jeg forventet mer fra deg”) eller spørre om personlige spørsmål, slektskap og lignende.

Håper det var svar på det du lurte på, spør gjerne mer om du måtte lure på noe annet!

Lenke til kommentar

Hei! Opplegget ditt høres veldig artig ut. Morsomt at du tar så mange privatisteksamener, og det er beundringsverdig at du faktisk orker å ta så mange fag på én gang! :w00t:

 

Det jeg lurer litt på er hvordan man kan gjøre det bra i norskfagene. Regner med at du fiksa de ganske så greit. Noen tips å komme med når det gjelder sidemål/hovedmål? :huh:

 

Jeg har også hatt eksamen i kroppsøving, men da bare skriftlig. Hvordan foregikk din eksamen? Jeg regner med at du har tatt den nylig. Føler du at det er lett å få god karakter?

 

Ser at du har kombinert 1P- og R1-matte. Må man ikke ha T for å ha R? Eller har det ingenting å si?

:hmm:

 

Og hvordan lærer du deg alt pensumet i biologi? Får på følelsen av at biologibøkene er svært så tykke.

 

Siste spørsmål: Hvor i landet er det du tar eksamenene? Opplevd at enkelte sensorer i Akershus/Oslo-område kan være veldig kresne og henge seg opp i detaljer.Er du student hos noen privatskole, eller gjør du dette på egenhånd?

 

Vet at det ble veldig mange spørsmål på en gang, men hadde satt pris på om du tok deg tid til å svare på alle :D

 

PS: Har alltid ønsket å ta geofag som privatist. Kan du kort fortelle hva faget går ut på, samt hvordan eksamen avholdes?

 

Så ikke du spurte om geofaget:

Det er en liten bok som kan lure deg litt, da pensum er vanskelig og ganske omfattende. Jeg pugget det som sto i boken, og måtte i tillegg skrive en oppgave om geofaglige forhold i et land utenfor skandinavia. Dette tok mye tid!

 

Da jeg kom på eksamen trakk jeg først en oppgave som på vanlig muntlig eksamen. Jeg forberedte dette, og ble så eksaminert. De spurte meg om et ukjent tema, og til slutt fikk jeg 15 minutter til å presentere oppgaven min.

 

Jeg hadde nok ikke valgt faget på nytt hadde jeg visst at det var så tidkrevende. Men! Det er realfagspoeng, og ikke umulig å oppnå toppkarakter på med litt arbeid.

 

Faget er en fordypning i geografipensum, med vekt på geologi. I tillegg er det hydrologi, og naturkatastrofer. Det ligger en del geofysikk i faget (ikke spesielt vanskelig, men litt vrient å huske) og mye om vindene på jorden (kjedelig!)

Endret av privatistK
Lenke til kommentar

Jeg har snart eksamen i nyere historie, og regner med at jeg kan det meste fra pensum. Spørsmålet er nå om noen her har noen tips til hvordan man kan imponere sensor? Margaret Thatcher døde for ikke så lenge siden, så kan jo nevne dette dersom jeg får noe om høyrebølgen sent på 1900-tallet. Viser da at jeg er litt oppdatert på hva som skjer i verden. :w00t: Noen som har liknende eksempler på hva jeg kan nevne? :hmm: Konflikten i Midtøsten er også fremdeles aktuell.

 

Hadde eksamen i eldre historie i dag og eksamen i nyere for noen år siden, fikk 6 på begge (sykt glad). Har ikke tips ang. aktuelle saker egentlig, men deler gjerne noe som funket fint for meg med å gi eksamensbesvarelsen det lille ekstra. Funker både som en måte å sette ting i perspektiv og å lære/repetere stoffet.. :)

 

Lager da en blanding av en tidslinje og et tankekart. jeg begynner med ett punkt, f.eks romerrikets fall, imperialismen etc. (men for all del, gjerne hva som ledet frem til dette også) og lager så kronologiske konsekvenser, ringvirkninger etc. og fyller på med korte stikkord ut fra denne tidslinjen. På denne måten klarer du lettere å både sette alle emnene i samme perspektiv og sammenheng, men ikke minst huske det i en samtale med sensor. Merket selv at når jeg gjorde dette så klarte jeg å trekke nye paralleler som ikke var helt åpenbare ut fra boken, og det er jo stort pluss hos en sensor når du kan trekke inn relevante hendelser og ting linket til det du i utganspunktet snakker om i en større grad. :)

Endret av leonthine
Lenke til kommentar

Skal ta Religion i juni. Hva er dette med at man skal velge 2 religioner man har valgt og fokusere på? Og hvordan sier man fra om dette? Bare rett før eksamen?

 

Tror dette varierer lit tfra fylke til fylke. I Hordaland måtte vi sende inn en leseliste med hvilke religioner vi hadde, samt hvilke spørsmål innen humanisme og etikk vi hadde valgt å fokusere på før 1 mars/oktober

 

I Hordaland er Islam og kristendom obligatorisk og man må i tillegg velge en annen religion. Jeg valgte buddhisme.

 

Vi måtte så velge 3 temaer innen læreplanmålet: "Du skal presentere nokre av dei sentraletema i europeisk filosofihistorie frå antikken til i dag"

 

Og innen filisofi måtte vi velge to europetiske filosofer, en fra antikken og en fra nyere tid. Samt velge enten en indisk eller kinesisk filosof.

 

Jeg ville ringt privatistkontoret ditt og spurt hvordan det blir gjort i ditt fylke.

Lenke til kommentar

Skal ha 48-timers-eksamen i Historie (både eldre og nyere). Synes det er vanskelig å vite hva jeg skal prioritere å lese på. Temaet som kommer som 48-timersoppgave vil jeg jo kunne bruke alt av hjelpemidler, og relativt god tid på. Men så kommer det jo selvsagt en ukjent oppgave på eksamen. Er det noen som har hatt slik 48-timersmodell i historie?

 

Ellers lurer jeg også på om noen har en formening om man bør konsentrere seg mest om nyere historie, og heller nedprioritere litt den eldre? Ser på en måte for meg at de fleste av oppgavene er fra nyere historie....

 

Ang. GEOFAG som noen spør om:

 

Jeg hadde eksamen i det for noen uker siden. Synes noe av pensum var rimelig komplisert (spes.meteorologi), men mengden var jo svært overkommelig. Oppgaven tok dog en del tid, men min sensor spurte ikke engang om den. Jeg fikk to oppgaver, hhv. det geologiske kretsløpet og isbreers landformer. Som praktisk innslag skulle jeg identifisere noen steiner. Dette brukte vi neppe mer en 2 min på.

Mitt tips er å bruke tavla på eksamen. Masse av stoffet egner seg til å tegne når en forklarer! Og ikke tenk altfor mye på det praktiske innslaget, det var rimelig plankekjøring. Sjekk ut hvordan de vanligste bergartene som f.eks. marmor, gneis og granitt ser ut, så virker det å omtrent være nok.... :)

Lenke til kommentar

Lurer faktisk litt på å ta geofag som privatist til høsten. Går i vg2 og valgte å ta it som privatist fordi jeg ikke taklet undervisningsmetoden til læreren. Det gikk jo rett til helvette å ente med 3. Lurer litt på å bytte det ut med bio1 eller geofag. Bio vil kanskje være lettest siden jeg skal ha bio2 neste år?

Lenke til kommentar

PrivatistK, vi har visst det samme målet :) Det var inspirerende å lese om både deg og andre her som leser på egenhånd, så måtte bare lage meg en bruker for å bli med i denne tråden.

Jeg fullførte aldri VGS, droppet ut tidlig i 2. klasse grunnet personlige problemer, og har hatt noen 'friår' med jobb siden da. Veien tilbake har vært lang, men endelig er jeg klar til å ta tak i drømmen, så nå holder jeg på med lesing som privatist i tillegg til jobb. Håper på å komme inn på medisinstudiet i Norge innen 2016, helst året før.

 

Glemte av fristen til vårens eksamensoppmelding (!), så jeg samler opp eksamenene jeg skal ha til høsten;

- Bi 1+2

- Historie Vg2+3

- Religion

- Geofag X

Endret av Mathilde90
Lenke til kommentar

Vet noen om det går bra å sende inn følgeskjema i morgen? Det står at det må være innsendt 10. mai, men mener de da brevet må være ankommet saksbehandler, eller at brevet bare må være sendt? De kan da ikke være så firkantede på det. Det klarte jeg selvsagt å glemme helt siden det aldri datt ned i postkassa.

Lenke til kommentar

Vet noen om det går bra å sende inn følgeskjema i morgen? Det står at det må være innsendt 10. mai, men mener de da brevet må være ankommet saksbehandler, eller at brevet bare må være sendt? De kan da ikke være så firkantede på det. Det klarte jeg selvsagt å glemme helt siden det aldri datt ned i postkassa.

 

Det går bra! Bare be posten om å sette dagens stempel på konvolutten:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...