Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den gigantiske privatisttråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når er det muntligeksamen for høstsemesteret pleier å være? sent nov tidl des?

 

Jeg har eksamen 11. november.

 

Er første gangen jeg tar noe som privatist, og valgte det av egen fri vilje, så har fått lite informasjon på skolen min. Oppsøkt servicetorget og alt mulig for å få litt veiledning, men ble henvist til privatistweb, og det var absolutt alt. Noen som har noen råd? Skal opp i psykologi 1.

Endret av jigaplow
Lenke til kommentar

Jeg har bare fått dato for den s1 eksamen min 28 nov, ingen dato på kjemi 1 og bio 1.

 

de muntlige pleier å være i slutten av november/ tidlig i desember.

 

 

Noen som vet om norsk bokmål og sidemål skriftlig eksamen tas per papir eller pc?

 

De blir tatt på pc. (Det ble de i alle fall for 4 år siden, og jeg kan ikke tenke meg at de har gått tilbake til papir)

Lenke til kommentar

Må også hive meg på tråden. Skal ta opp ENGELSK fra vg1. Er det noen som kan fortelle hvordan den er. Den foregår i Oslo og dermed sender man ikke inn leseliste eller noen ting. Jeg skal også ta Matte P for å erstatte Matte t. Hvordan er Matte P i forhold til Matte T. Er det noen som har tatt eksamen, som kunne fortelle om de er vanskelige eller ei.? Mye spm på engang:p

Lenke til kommentar

Jeg skal også ta Matte P for å erstatte Matte t. Hvordan er Matte P i forhold til Matte T. Er det noen som har tatt eksamen, som kunne fortelle om de er vanskelige eller ei.?

Jeg tok 1P for å erstatte 1T. P-matte er forferdelig lett, jeg tok opp boka 4 dager før eksamen, og fikk likevel 6 på eksamen (til opplysning har jeg bakgrunn i R1 og R2, men tviler på at det har hatt så veldig mye å si). P-matte er i grunnen ungdomsskolematte på nytt + litt økonomi. Det var kun økonomidelen jeg ikke hadde hatt fra før, så leste mest på det. Om du har gjort det bra i T-matte så vil du ikke ha noen problemer med P-matte.

Lenke til kommentar

Hei,



Jeg har meldt meg opp til eksamen i Naturfag yrkesfaglig utdanningsprogramm.



Eksamen består av muntling og praksis.



Jeg har skrevet notater av hele boken og sett etter informasjon i nettet.




Grunnen til at jeg tar opp fag er fordi jeg vil komme meg inn på barnvernspedagog og poengsummen til det studiet er veldig høyt.



Det jeg trenger hjelp til er om noen kunne fortalt meg av sine egne erfaringer over hvordan dette eksamen foregikk? og hvordan jeg burdet forbrede meg? Hva slags tema jeg kan få på eksamen



Ville ha hjulpet meg mye om dere kunne ha hjulpet meg, sånn at jeg møter opp best,



Jeg har også meldt meg opp i Labkurs via sonans.




Nr 2


Jeg tar også opp Norsk fra påbygg


Er heelt blank her, så kommer til å trenge hjelp er også





Hilsen


Simba902

Lenke til kommentar

 

de muntlige pleier å være i slutten av november/ tidlig i desember.

 

 

 

De blir tatt på pc. (Det ble de i alle fall for 4 år siden, og jeg kan ikke tenke meg at de har gått tilbake til papir)

 

Jeg trodde også det. Brukte PC på vg3 for 2-3 år siden, men fikk svar på e-post i dag om at penn og papir brukes hvis ikke annet står nevnt i eksamensbeskrivelsen.

 

Dette synes jeg er veldig rart da det er en fordel å skrive på PC. Det går en del fortere, du har stavekontroll og kan slå opp i digitale ordbøker raskere enn med fysisk ordbok.

Lenke til kommentar

Noen som har tatt privatisteksamen i biologi 1? Gruer meg så jævlig til eksamen. Får jeg oppgaver om celler, fysiologi eller nerve/hormonsystemet går det bra, trekker jeg planter og dyr så er jeg fucked. Det er så sykt kjedelig.

Tenkte akkurat det samme som deg, men det gikk helt fint å prate om formering hos planter og dyr. Det hjalp å bruke tankekart. Det er også bra å se på om det er noen evolusjonære foranringer, det er de alltid glad for å høre om. Uansett hva du kommer opp i så er det viktig at du følger læreplanmålene. Lag notater til hver av dem, så er du godt forberedt.

 

Det som overrasket meg var hvor lite de brydde seg om forsøket. Jeg fikk nesten ikke gjøre den delen i det hele tatt, jeg viste frem utstyret og måtte heller forklare hva jeg ville gjort, og hva resultatet ville bli.

Lenke til kommentar

Hva var forsøket?

Hva var forsøket?

Siden jeg tok faget som privatist utenom privatskole (sonans etc) sendte jeg egen liste over forsøk "jeg hadde gjort" til skolen som hadde ansvar for eksamen. På den måten kunne jeg lese meg opp på spesifikke forsøk selv, og slippe å risikere å få et helt ukjent forsøk på eksamen. Forsøket blir som regel satt i sammenheng med emnet man får på del 1, noe som i mitt tilfelle var nyrer. forsøket gikk ut på å legge små strimler av potet (med skall på den ene siden) i skåler med vann som hadde ulik osmolaritet (ulikt saltinnhold) og så forklare hva som kom til å skje, og hvorfor det skjedde.

 

Det eneste jeg gjorde var å kutte opp én potetstrimmel, og så stoppa de meg og ba meg forklare forsøket i stede.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, jeg skal ta muntlig og skriftlig eksamen i fremmedspråk nivå 2 (bosnisk). Jeg kan finne tidligere eksamen når det gjelder skriftlig, men har ingen anelse om hva jeg vil få på muntlig. Håper noen som har hatt nivå 2 fremmedspråk kunne dele hva spørsmål/oppgaver han/hun fikk.

Lenke til kommentar

Hei folkens, jeg er meldt opp til R1 (matte)-eksamen, privatist på Sonans, og føler meg veldig usikker på om jeg vil stå eller ikke. Har ikke hatt matte på mange år, og er derfor litt rusten. Jeg har jobbet med stoppet 3-4 timer hver dag, men pga. jobb i utlandet har jeg ikke vært på absolutt alle forelesningene og havnet litt bakpå sådan. Nå er så og si alt stoffet gjennomgått, og det er på dagen en måned igjen til eksamen.

 

Hvor dårlig må man gjøre det for å kunne stryke på eksamen? Hvor mye kan man ha rett på, osv? Jeg er bare litt redd for å ikke kunne stå, ettersom jeg ikke har så utrolig god kontroll på 2-3 kapitler som jeg burde ha.

 

Det aller, aller viktigste for meg er å stå. Jeg bryr meg ikke om jeg får 2, 3 eller 4 -- jeg må bare stå og ha faget på vitnemålet for å kunne komme inn dit jeg vil. Så, hva burde man fokusere på en måned før eksamen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...