Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den gigantiske privatisttråden


Anbefalte innlegg

Når man tar privatisteksamen, havner karakteren da på standpunkt eller eksamen på vitnemålet?

 

Det står --- under standpunkt kolonnen og karakteren din under eksamen. Så står det borterst hvilket år og semester du tok den. Har du eksamenskarakter og standpunkt fra før erstatter den begge. Noen fag krever både muntlig og skriftlig og du får da to eksamenskarakterer. Du må da bruke begge karakterene du får og føre på vitnemålet

Endret av privatistK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg bare "Bioteknologi og genteknologi" og "Mobile energikilder" igjen før eksamen klokken 15 i morgen. Rekker neppe å sette meg så mye inn i disse to kapittlene som de forrige, så jeg håper og ber til gud om at jeg ikke kommer opp i de to sistnevnte. Stråling ville nok passet meg best :)

 

Bioteknologi og genteknologi er mye å sette seg inn i for en noob som meg, så en kveld blir nok i minste laget for å ligge på øvre del av karakterskalaen. Sliter med å forstå det vi ikke kan se og når vi begynner å nærme oss lysteleskop og alle disse tingene her. Klarer ikke helt å relatere det til saker og ting, og da blir det fort vanskelig å lese og lære.

 

Mobile energikilder kan jeg e god del om fra før av og er i og for seg lett å forstå seg på. Det er dagsakuell teknologi vi omgåes daglig og som er veldig "i vinden" :) Så det kapittelet skulle gå greit.

 

Lykke til :) har selv eksamen idag kl 16! akkurat ferdig med siste kap og tidenes skippertak, går dette bra er det ikke fortjent...

Lenke til kommentar

Hvis du får f.eks 4'er i matte og kommer opp i det faget på eksamen og får 6'er, blir standpunktkarakteren forandret til 6'er, eller må du ha en ny skriftlig eksamen året etter for å forandre det? Virker bare litt rart at du evt. må gjøre det to ganger.

 

På Vg1 kom jeg opp i 1T matte. Hadde 4 i standpunkt og fikk 5 på eksamen. Siden begge karakterer teller fikk jeg da ett snitt/karakter på 4,5 i matte. Tok opp 1T nå til jul (Vg3) og fikk 5 - noe som vil bety at min standpunktkarakter på 4 og tidligere eksamen blir strøket og erstattet med min nye eksamenskarakter. En liten forbedring, om ikke annet :)

Lenke til kommentar

SPØRSMÅL TIL ALLE AKTIVE DELTAKERE AV DENNE TRÅDEN:

 

Er det noen som har vært oppe i skriftlig språkeksamen? Har et spørsmål jeg ikke har fått svar på fra verken faglærer eller skolens administrasjon:

 

Kan jeg bruke tekster jeg har levert inn på itslearning tidligere, kopiere og lime inn deler av teksten i eksamensbesvarelsen, uten at plagieringskontrollen reagerer på dette? Spørsmålet er med andre ord: Hva er sjansen for at jeg får plagiat på det jeg selv tidligere har skrevet?

Lenke til kommentar

SPØRSMÅL TIL ALLE AKTIVE DELTAKERE AV DENNE TRÅDEN:

 

Er det noen som har vært oppe i skriftlig språkeksamen? Har et spørsmål jeg ikke har fått svar på fra verken faglærer eller skolens administrasjon:

 

Kan jeg bruke tekster jeg har levert inn på itslearning tidligere, kopiere og lime inn deler av teksten i eksamensbesvarelsen, uten at plagieringskontrollen reagerer på dette? Spørsmålet er med andre ord: Hva er sjansen for at jeg får plagiat på det jeg selv tidligere har skrevet?

Ja, det er lov. Det eneste du bør gjøre er å oppgi på kilder at du har brukt tidligere besvarelser.

Norsklæreren sa til og med at hvis man har fått 6 på en tidligere analyse, og får det på samme på norskeksamen kan man lime inn hele besvarelsen og bli ferdig på under 5 min.

 

Hvordan har eksamenene gått så langt, folkens? Noen som har tips til hva man bør gjøre før eksamen i fremmedspråk (tysk 2 skriftlig) ?

Lese tysk helt fram til tyskeksamen. Jeg kom opp selv, og jeg vet ikke hvordan det kommer til å gå. Jeg har fått 5 alle årene, med tre forskjellige lærere, men den siste læreren er den snilleste læreren noensinne, så jeg vet virkelig ikke hva jeg kommer til å få på eksamen.

 

Hvis du får f.eks 4'er i matte og kommer opp i det faget på eksamen og får 6'er, blir standpunktkarakteren forandret til 6'er, eller må du ha en ny skriftlig eksamen året etter for å forandre det? Virker bare litt rart at du evt. må gjøre det to ganger.

Hvorfor skulle den bli det? rareste jeg hørt...

Men hvis du får både 3 i eksamen og standpunktskarakter, og tar det opp som privatist blir begge karakterene fjernet og erstattet med den nye karakteren, forutsatt at du får bedre på privatisteksamen i det samme faget.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke lov til å hoppe over fra odontologi til medisin i Bergen lengre? Mener å ha hørt noe om at de ikke lengre godtok disse søknadene ved UiB. Noen som har noe mer info ang. dette?

 

Muntlig og skriftlig i kjemi 2, ja.

 

Du kan ikke hoppe direkte over, se svaret fra UiB jeg limte inn. Men dersom det er plass på kullet over det året du kommer inn, og du allerede har tatt 1 året på odontologi kan du få innpass i de fagene du har hatt, og dermed hoppe opp ett kull.

 

Man må selvfølgelig komme inn på medisin via samordna opptak først, men for meg som enda ikke har full pott på alderspoeng før neste år, er det et alternativ å gå et år tannlege for så å håpe at jeg får hoppe opp et kull når jeg kommer inn på medisin.

Lenke til kommentar

Muntlig og skriftlig i kjemi 2, ja.

 

Du kan ikke hoppe direkte over, se svaret fra UiB jeg limte inn. Men dersom det er plass på kullet over det året du kommer inn, og du allerede har tatt 1 året på odontologi kan du få innpass i de fagene du har hatt, og dermed hoppe opp ett kull.

 

Man må selvfølgelig komme inn på medisin via samordna opptak først, men for meg som enda ikke har full pott på alderspoeng før neste år, er det et alternativ å gå et år tannlege for så å håpe at jeg får hoppe opp et kull når jeg kommer inn på medisin.

Åå, trodde de ikke godtok det lengre fordi mange odontologistudenter hoppet over til medisin. Jeg tenker også på å gå odontologi også komme inn på medisin senere. Håper det går bra for oss begge :)

Endret av vali
Lenke til kommentar

Akkurat nå har jeg kjemi 1+2, S1 og S2, fysikk 1 og biologi 1 på vitnemålet når det gjelder programfag. Kan jeg bytte ut biologi 1 med internasjonal engelsk? Jeg har hørt at man kan bytte ut et fag, men da må det være med et fag innen samme programområde, er det sant?

Lenke til kommentar

Akkurat nå har jeg kjemi 1+2, S1 og S2, fysikk 1 og biologi 1 på vitnemålet når det gjelder programfag. Kan jeg bytte ut biologi 1 med internasjonal engelsk? Jeg har hørt at man kan bytte ut et fag, men da må det være med et fag innen samme programområde, er det sant?

 

Så lenge du oppfyller krav til timer innenfor ditt programområde så går det bra. Du skal ha to fordypningsfag som går over to år. Hvis du vil beholde karakteren i kjemi 1+2 og S1+S2 er det ikke noe problem å bytte ut biologien med internasjonal engelsk. (Du må selvfølgelig også beholde fysikkarakteren for å ha nok timer)

 

Jeg har byttet ut alle programfagene mine, og det var ikke noe problem. Så lenge jeg hadde to fag som gikk over to år, og som begge var innenfor mitt programområde.

Lenke til kommentar

Hei, dette er en kjempefin tråd for oss som tenker/har bestemt oss for å ta privatisteksamener. Tenkte jeg skulle fortelle litt om min plan, og hvis dere har noen innspill hvordan jeg kan nå disse målene vil jeg være evig takknemlig.

 

Har tenkt å ta fagene hos Bjørknes, fordi jeg tror ihvertfall realfagene og norsken blir for vanskelig på egen hånd.

 

Skal ta første året:

Biologi 1+2

Kjemi 1+2

Matte 1T+R1(bytter ut S1 med R1)

Spansk nivå 2(HJELP!!!)

 

Mine bekymringer er for matten og til dels spansken. Jeg har aldri jobbet mye med matte, men har i det siste oppdaget at jeg liker det, veldig godt. Men jeg har ikke gjort det så veldig bra tidligere år, ligget på rundt 4 med noen femmere... Kunne godt tenkt meg opp på 6'ern. Tenkte kanskje å skaffe meg en mattebok i sommerferien?

 

Ligger på en femmer i spansk, men føler jeg kunne gjort det bedre. Kanskje skaffe meg noen barnebøker på spansk, meg ordforrådet mitt er elendig...

 

Andre året har jeg tenkt å ta:

Norsk

Gym

Historie

RLE

Fysikk

R2

 

Spørsmålet mitt er; Siden jeg har hatt økonomistyring, kan jeg bytte ut det med fysikk? Jeg håpet på sekser på eksamen og i standpunkt, men det ser ut som det kun blir fem :hm: Det blir jo like mange timer og jeg går ikke glipp av fordypning. Har fordypning i Spansk(?) I+II, Biologi, Kjemi og matte(hvis den teller).

 

Nervene mine begynner å komme, og jeg er litt redd for at jeg ikke greier å prestere like bra som privatist som vanlig elev. Jeg har som mål å søke meg til medisin i Storbritannia.

 

Beklager lang post :confused:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...