Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den gigantiske privatisttråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke si meg helt uenig i hva de sier. Jeg syns det blir feil at en person skal kunne ta eksamen flere ganger uten økt kostnad. Det er ingen rett at man skal kunne ta eksamen helt til man er fornøyd med karakteren. Du har rett til å vise din kompetanse i faget, men ikke fire-fem ganger.

Jeg syns prisene nå er ille nok som det er, men økt kostnad for personer som tar opp eksamen flere ganger ja.

Det med at karakteren på siste eksamen teller, er litt kanskje litt strengt, hvis du får karakter 6 har du vist at du har særdeles god kompetanse i faget. Herregud, hvis du har én dårlig dag så er hele vitnemålet dit ødelagt.

 

Vi får benytte sjansen vi får til høsten å stemme blått!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva syns dere om de nye eksamensordningene som kanskje skal tre i kraft allerede nå til høsten eller 1. januar 2014?

 

Nok en gang gjør staten det vanskeligere folk som kanskje ikke gjorde sitt beste i ungdommen, å faktisk kunne ta en god utdannelse..

 

På skolen jeg har fått på i to år nå (delvis privat vgs tilrettelagt for deltidselever) er det blitt bestemt (fra høyere hold) at det ikke er lov å ta fag man har hatt fra før.. Over halvparten av elevene som går der, tar fag de har hatt før. Jeg blir så sint, og jeg er så glad for at jeg er ferdig med å ta opp fag i år!!

Endret av ulf1
Lenke til kommentar

Noen som har vært oppe i Norsk muntlig VG3? Lurer på om oppgaven er todelt eller kun består av ett tema (sett bort ifra sensors oppfølgende spørsmål)

 

Har skrevet stikkordsbasert sammendrag av alle litterære epoker (med eksempler fra tekster vi har lest), språkhistorie+debatt på 1800-1900 tallet og dialekter. Men disse er på 2-3 dataskrevne sider hver og vil kanskje da også være for utfyllende om det skulle være todelt oppgave.

 

Og er det mulig å trekke noe annet enn nevnte tema? Hørte rykter om en som trakk i oppgave å redegjøre for Ibsens verker og hvilken innflytelse han har hatt for Norge. For all del, jeg liker Ibsen sine verker, men det er ikke noe jeg har skrevet en fremføringsplan for.

Endret av UglyCasanova
Lenke til kommentar

Er det noen her som har studert ved Bjørkes før og kanskje har noen tips? Fikk timeplanen i går og den ser veldig lovende. Ingen seine økter, tidlige økter (passer meg godt) osv. Har tenkt å jobbe veldig mye men er usikker på hvordan er undervisningen, er det bare at lærer står å snakker i 45 minutter? Eller har vi tid til å stille spørsmål osv.? Andre nyttige tips om Bjørknes tar jeg vel i mot

Lenke til kommentar

Nå har jo jeg sittet å planlagt hvordan jeg skal legge opp fagene mine neste år...

 

Men har et spørsmål:

Når jeg søker rett fra VG3 til universitetet, søker jeg både i ordinær- og førstegangskøen? Eller kun i førstegangs? Hvis jeg søker i begge og ordinær ikke har høyere krav enn førstegangs vil det jo ikke påvirke.

Lenke til kommentar

Hvis jeg har forstått det riktig:

 

1. Hvis du kommer rett fra VGS. Altså, fra grunnskole+ungdomsskole til VGS (13 år tilsammen) og du er 18/19 år. Da gjelder førstegangskøen.

 

2. For sånne som meg, som droppet ut av GK1 etter et halvt år og nå tar alle fag som privatist flere år senere (23/5 regelen?) må vi se til ordinært opptak. Det samme gjelder de som tar opp fag fra VGS etter å ha fått generell studiekompetanse.

 

Venligst rett på meg om jeg har bommet helt på logikken. Mener førstegangsopptaket kun gjelder de som har kontinuerlig har gått på skole fra 1.klasse til VG3. Hadde vært fint om jeg tok feil, for da ville det være så mye lettere å komme inn på ønsket linje, hehe.

Endret av UglyCasanova
Lenke til kommentar

Hvis jeg har forstått det riktig:

 

1. Hvis du kommer rett fra VGS. Altså, fra grunnskole+ungdomsskole til VGS (13 år tilsammen) og du er 18/19 år. Da gjelder førstegangskøen.

 

2. For sånne som meg, som droppet ut av GK1 etter et halvt år og nå tar alle fag som privatist flere år senere (23/5 regelen?) må vi se til ordinært opptak. Det samme gjelder de som tar opp fag fra VGS etter å ha fått generell studiekompetanse.

 

Venligst rett på meg om jeg har bommet helt på logikken. Mener førstegangsopptaket kun gjelder de som har kontinuerlig har gått på skole fra 1.klasse til VG3. Hadde vært fint om jeg tok feil, for da ville det være så mye lettere å komme inn på ønsket linje, hehe.

Primærkvoten gjelder for alle som har et vitnemål fra vgs som de ikke har gjort noe med. Dette gjelder til og med det året du fyller 21. Etter det må du gå over til ordinærkvoten. Du går også i ordinærkvoten hvis du har tatt opp fag osv. Hvis du gjør det før du er 21, så vil du konkurrere i begge kvotene, da med det urørte vitnemålet og den med forbedringer.

Lenke til kommentar

Noen som kan dele erfaringer fra Religion og etikk eksamen? Lest gjennom boken og sitter nå med kompetansemålene. Skjønt det slik at man ofte trekker 2 kompetansemål på eksamen?

 

Har ikke sett på kompetansemålene, men de er jo alltid relevante i forhold til eksamen i alle fag :) Men har to venninner som har tatt eksamen i religion og etikk i år, og begge har måttet sammenligne to religioner, en gitt og en valgfri. Og da kan det være å sammenligne f.eks gudssyn, etikk og menneskesyn, eller det kan være å sammenligne livssyn, symboler og religiøse tekster. Læreren min i religion har også sagt at vi i hele år har jobbet på en måte som er relevant til eksamen, og alle våre prøver, og alle timene på skolen, har vært lagt opp til sammenligning. :)

Lenke til kommentar

Noen som kan dele erfaringer fra Religion og etikk eksamen? Lest gjennom boken og sitter nå med kompetansemålene. Skjønt det slik at man ofte trekker 2 kompetansemål på eksamen?

 

Var oppe i religion i fjor. Det er riktig som du sier: Man får to kompetansemål som man skal holde et foredrag om, før man blir utspurt om hele pensum i ca. 10 minutter. Spørsmålene til å begynne med henger nøye sammen med det du allerede har pratet om, men du vil (trolig) også måtte svare på spørsmål som overhode ikke har noe med foredraget ditt å gjøre.

 

Ikke heng deg opp i detaljer! Prøv å se de store sammenhengene ( som f.eks. at flere av religionene omhandler mye av det samme (det gylne prinsipp bl.a. er viktig i så måte) osv.). SAMMENLIKNINGER ER SVÆRT SENTRALT!

 

Ellers får du ha lykke til med eksamen!

 

Til alle aktive deltakere: Hvordan har årets eksamener gått så langt? Regner med at de fleste nå er ferdige?

Endret av Sqandal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...