Gå til innhold

Slik er spilling i Linux (Linux)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir litt som å sette en person som aldri før har kjørt til å teste en ny bil, for så å skrive "Slik fungerer bil x". Flott initiativ, men nivået på artikkelen er på høyde med artikkelserien som ble gitt ut for en stund siden, hvor en av deres ansatte ble satt til å bruke diverse OS i en gitt periode. Også der var omstendigheten helt forskjellige for hvert OS. Linux måtte installeres fra scratch og bød derfor på "problemer", mens de andre kommer forhåndsinstallert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette må testes ut. Liker det Valve holder på med nå. Blir dette bedre å bedre ser jeg for meg flere og flere hopper på linux istedenfor M$.

Linux har langt større problemer enn Steam og spill. Ingen bruker Linux fordi det ikke finnes programmer, og ingen programmerer for Linux fordi ingen bruker Linux.

Det blir litt som å sette en person som aldri før har kjørt til å teste en ny bil, for så å skrive "Slik fungerer bil x". Flott initiativ, men nivået på artikkelen er på høyde med artikkelserien som ble gitt ut for en stund siden, hvor en av deres ansatte ble satt til å bruke diverse OS i en gitt periode. Også der var omstendigheten helt forskjellige for hvert OS. Linux måtte installeres fra scratch og bød derfor på "problemer", mens de andre kommer forhåndsinstallert.

Nå er det ingen laptoper som kommer ferdig installert med noen form for Linux utenom Android, at installasjonsproblemer blir tatt er helt naturlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser frem til dette, kunne godt tenke meg å bruke linux som plattform, men det er enda for knotete. Og det kommer fra en som har vert med på pc-veien siden ms-dos 6.22

Hva gjør det for knotete?

 

Folk flest bor ikke i kjelleren til mamma og har råd til OSX eller Windows , ergo Linux er av liten interesse.

Du er nå søt som inbiller deg at folk som bruker Linux (eller *BSD for den saks skyld) gjør det grunnet dårlig økonomi. Enten det, eller så trollbaiter du.

 

For ordens skyld har jeg både spilt TF2 og CS1.6, og begge fungerer utmerket.

Endret av Lycantrophe
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Linux har langt større problemer enn Steam og spill. Ingen bruker Linux fordi det ikke finnes programmer, og ingen programmerer for Linux fordi ingen bruker Linux.

 

Nå er det ingen laptoper som kommer ferdig installert med noen form for Linux utenom Android, at installasjonsproblemer blir tatt er helt naturlig.

 

The bullshit patrol has arrived!

 

Alt du sier er feil, undersøk litt før du åpner munnen eller hold kjeft. Det finnes programmer til hvilken som helst oppgave jeg kan tenke meg med mindre du er en organisasjon med VELDIG spesifikke krav.

 

Also, System76 og Dell leverer Linux-laptoper.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det går jo sikkert, men hva faan er vitsen? Ikke kan jeg spille de tusenvis av spill som har kommet på Windows opp gjennom årene og av nyutgivelser kommer jo bare en brøkdel ut på Linux. Poengløst å gå bort fra Windows som spillplatform da det er INGEN fordeler å bruke Linux til det.

 

Fordi ikke alle spiller all verden av spill. Undertegnede er et eksempel. Det er, som du sier, få spill som faktisk får en egen Linux klient, men veldig mange spill fungerer veldig bra gjennom, feks, wine; noen trenger litt ekstra fikling før de fungerer da men... Personlig spiller jeg hovedsakelig WoW, som fungerer veldig bra, selv om det ikke har en egen Linux klient og det kreves minimalt med fikling før det fungerer.

 

Det er vel heller ingen som sier Linux vil ta over, eller er en slags "erstatter" for Windows som en "spillplatform. På samme måte som ikke OSX er en erstatter som "spillplatform". Det er vel også liten sjanse for at noen av alternativene vil dytte Windows av tronen; noe som heller ikke er poenget, som du kanskje har forstått av det jeg har skrevet tidligere.

Lenke til kommentar

Her missforstår du med vilje, jeg skrev Wubi og Nvidia, ingenting om å bruke dager eller å debugge coredumps.

 

Det var ikke ment som en kommentar til den biten, snarere en kommentar om hvilket publikum artikkelen generelt henvender seg til.

 

Det er fint at dere prøver å teste ut ting for mer gjennomsnittlige brukere, men det er likevel naturlig å søke noe informasjon på forhånd. Hvis en Mac-bruker skulle prøvd noe i Windows for første gang så er det ikke sikkert at det hadde gått smertefritt heller.

 

Selvsagt ikke, men betyr det at du ikke skal forklare hvordan ting oppleves for OS X-brukere som førstegangs Windows-brukere?

 

De aller fleste kommentarer i slike tråder er stort sett "men da skulle du bare ha ..", "ah, men om du bruker xxxx så er ikke det noe problem" og "om du bare hadde søkt nok på nettet og gått gjennom et par forumtråder, og så forhørt deg litt rundt i et par miljø, så hadde aldri dette skjedd". Det er som oftest helt riktig, og stort sett irrelevant for opplevelsen de fleste sitter igjen med etterpå.

 

Noen av oss gjør det fordi vi liker å gjøre det, fordi vi liker utfordringen, fordi vi ser noe annet enn det mange andre gjør, og hvor det er en glede å kunne få ting til å virke under andre forhold enn det mange andre gjør. For oss er det mange ganger morsommere å få ting til å virke enn opplevelsen med selve spillet etterpå, og det er helt greit.

 

Det betyr imidlertid ikke at det er en opplevelse vi kan forvente at alle trives med, og da er det også viktig å formidle inntrykk fra deres kant også.

Endret av fiskfisk
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...