Gå til innhold

Slik er spilling i Linux (Linux)


Anbefalte innlegg

Hele greiene er og blir en gimmic , kommer aldri til å ta skikkelig av.

99.998% av alle spill på steam støtter bare Windows og vil nok bare gjøre det i fremtiden.

At sære eieren av Valve sier noe annet får han stå for selv.

 

Så det du sier er at av 100 000 spill i steam, så er det bare to som støtter noe annet enn Windows. Regner med du selv ser at det bare er tull det du sier.

Endret av Orjanp
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

" For at dette skal kunne endres må utviklere tørre å gå bort fra det trygge, komfortable og veldokumenterte grensesnittet som Microsoft har lagt all sin vekt bak."

Ja, tenkt å bytte til skumle OpenGL som alle allerede bruker fordi de utvikler spill til Wii, WiiU, PS3, PSP og DS. :wee:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hele greiene er og blir en gimmic , kommer aldri til å ta skikkelig av.

99.998% av alle spill på steam støtter bare Windows og vil nok bare gjøre det i fremtiden.

At sære eieren av Valve sier noe annet får han stå for selv.

Med Valves egne titler blir det en god håndfull kvalitetsspill, og en rekke kickstarter-spill har lovet at de skal komme. Det vil nok ta to-tre år før vi for alvor ser at titler kommer til Linux.
Lenke til kommentar

orker ikke å bruke linux, før man greier seg helt uten den hersens kommandoterminalen, kryptiske tekstkommandoer i 2013 for skrivebordsbrukere ? Come on, det er døvt. Hvis jeg ville bruke kryptiske tekstkommandoer hadde jeg blitt programmerer.

Du har tydeligvis ikke prøvd Linux. Det ser ekstremt uvanlig at folk må bruke terminalen, men den er der tilgjengelig som et nyttig verktøy. F.eks. Ubuntu er langt mer brukervennlig enn Windows på de fleste områder, driverinstallasjon og programvare går som regel svært enkelt.

 

Men terminalen er svært nyttig å kunne, du burde forsøke den før du dømmer den.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

orker ikke å bruke linux, før man greier seg helt uten den hersens kommandoterminalen, kryptiske tekstkommandoer i 2013 for skrivebordsbrukere ? Come on, det er døvt. Hvis jeg ville bruke kryptiske tekstkommandoer hadde jeg blitt programmerer.

 

Er ingenting som tvinger deg til å bruke terminalen (evt, kommandolinjen. kommandoterminalen er bare feil). Hvis du kan gjøre det via terminal er sannsynligheten stor for at du også kan gjøre det vha GUI. Det som ble gjort av terminal bruk i artikkelen kunne godt vært gjort gjennom ubuntus programvaresenter. Er ikke steam i programvaresenteret? Isåfall hadde ikke anmelderen støtt på den første feilen han nevnte heller.

 

Grunnen til at de fleste google-søk på problemer ender opp i instruksjoner på kommandoer å kjøre i terminalen, er fordi det er enklere for super-brukere av Ubuntu eller andre Linux-distribusjoner å fortelle folk hva de skal gjøre på denne måten. Det er enklere å be noen skrive en setning eller to i terminalen, enn å skrive ned 10-20 skritt og muligens også legge ut bilder av hvor du skal trykke.

 

Btw, siden jeg jobber som programmerer og er pirkete idag, de færreste moderne programmerere bruker terminalen idag. De aller fleste bruker grafiske grensesnitt som automatiserer alt for dem. Linux-bruker er derimot veldig glad i terminalen, fordi en god del oppgaver blir gjort en del enklere, dessverre har resten av verden inntrykket av at terminalen er 80-talls magi og ikke-brukervennlig...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

orker ikke å bruke linux, før man greier seg helt uten den hersens kommandoterminalen, kryptiske tekstkommandoer i 2013 for skrivebordsbrukere ? Come on, det er døvt. Hvis jeg ville bruke kryptiske tekstkommandoer hadde jeg blitt programmerer.

 

Altså, "kryptiske tekstkommandoer"? Tenker du på Windows nå eller? Du kan ikke sammenligne terminalen i Windows med Linux. Og har du i det hele tatt prøvd terminalen i Linux før du uttaler deg?

 

Selv synes jeg det er fantastisk å bruke terminalen og foretrekker den ofte fremfor masse styr med GUI. Men, det er meg, så meg om det. 99,999% av alle tilfeller kan ting løses med GUI og den sjeldne gangen du trenger terminalen finnes det instrukser så ting kan kopieres fra en guide og det løses kjapt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Synes det var litt forfriskende, og det gir kanskje ett vel så realistisk bilde av den faktiske opplevelsen for noen som skal prøve linux for første gang og skal prøve å spille på det?

 

AtW

Men han har jo tatt snarveier man ikke "skal", som å installere INNE I Windows. "Det er ikke åpenbart at Microsoft-filsystemet ikke er optimalt", for eksempel, la oss se hva som er galt med det:

 

#1 - Han har en virtuell installasjon.

#2 - Han har faktisk tatt snarveien hvor man IKKE installerer Ubuntu. Om man faktisk gjør det er ikke NTFS et alternativ en gang, så det problemet løser seg selv.

#3 - "Hvermannsen skjønner ikke at det ikke går". Det kan så være, men hvermannsen vet ikke hva NTFS er heller. De hadde installert og fulgt pek-og-klikk-guiden og aldri fått problemstillingen.

 

Typisk eksempel på småtufser som inbiller seg at de vet nøyaktig hva de gjør, ender opp med å rote det til for deretter skylde på systemet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det anbefales sterkt å installere fra programvaresenteret (eller Synaptic Package Manager) som jeg liker bedre. Da ville man ikke slitt med avhengigheter. Det å installere programvare i GNU/Linux er ofte vel så enkelt som i Windows.

 

Det anbefales heller ikke å bruke NTFS til systemet. NTFS bør bare brukes til disker som må være tilgjengelig for dual-boot.

 

Ellers er de feilene som artikkelen nevner stort sett ting som er kjent at ikke virker og man må huske på at det er kort tid siden Steam gikk fra lukkket til åpen beta, så det er absolutt ikke alt som virker.

 

AMD henger også litt etter nVidia på driverfronten, og ingen av dem har like gode drivere for GNU/Linux enda som de har for Windows. Spesielt gjelder dette optimaliseringer for enkeltspill. Veldig mange store spilltitler får optimaliseringer i driverne til Windows, mens kun et fåtall har disse optimaliseringene i GNU/Linux-versjonen. Et par-tre Valvespill har det i nVidia-driveren, men det er vel alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tips til neste gang noen skal skrive litt om Linux og møter på problemer, kom til "den frie kafeen" eller eller lag en ny tråd i Linux-kategorien på forumet og rett og slett skriv "jeg skal lage en test om x, hvordan bør det gjøre" eller "jeg skal skrive om y og har gjort a, b, c, men opplever d, hva er årsak og løsning?".

 

Wubi og ATI er elementer som skaper problemer nesten uansett hvor kjent du er med Linux.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

AMD henger også litt etter nVidia på driverfronten, og ingen av dem har like gode drivere for GNU/Linux enda som de har for Windows. Spesielt gjelder dette optimaliseringer for enkeltspill. Veldig mange store spilltitler får optimaliseringer i driverne til Windows, mens kun et fåtall har disse optimaliseringene i GNU/Linux-versjonen. Et par-tre Valvespill har det i nVidia-driveren, men det er vel alt.

Nvidias Linux-driver er absolutt på høyde med Windowsdriveren i stabilitet og ytelse, muligens et hakk bedre på stabilitet. Når det gjelder konfigurasjonsverktøy for Linux så mangler det spillprofiler og overklokking for Kepler og Fermi, men ellers er det ryddigere og bedre enn Windows-verktøyet.

 

Grunnen til at AMD og Nvidia slipper "optimaliseringer" for spill er at et spill har avdekket en svakhet i driveren, driveren gjør aldri interne optimaliseringer for spill. Mangel på optimaliseringer for store spilltitler er ikke noe problem, det som teller er at driveren har en feilfri implementasjon av OpenGL, OpenCL og eventuelt CUDA, og siden mange kommersielle aktører stiller veldig høye krav for stabilitet og ytelse av Linux-driverne. Derfor er faktisk Nvidias Linux-drivere bedre på dette området. Det som derimot ofte kan skape problemer på skrivebordet er blant annet Compiz, som er et uhorvelig makkverk. I 12.04 har Compiz store minnelekkasjer og redraw-problemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tips til neste gang noen skal skrive litt om Linux og møter på problemer, kom til "den frie kafeen" eller eller lag en ny tråd i Linux-kategorien på forumet og rett og slett skriv "jeg skal lage en test om x, hvordan bør det gjøre" eller "jeg skal skrive om y og har gjort a, b, c, men opplever d, hva er årsak og løsning?".

 

Wubi og ATI er elementer som skaper problemer nesten uansett hvor kjent du er med Linux.

 

Bare for å kommentere på det, ja, det finnes mange ting man kan gjøre annerledes enn det som er gjort i artikkelen, og det finnes personer i redaksjonen som har vesentlig mer erfaring med Linux enn det som Audun har - men det er heller ikke poenget. De aller færresten er interessert i å sette av et par dager bare for å få noe som fungerer OK, og det er viktig at de faktiske erfaringene reflekterer det folk selv vil oppleve.

 

Når det er sagt, så er kommentartråden glimrende informasjon for andre som kan tenke seg å prøve ut dette i praksis på egenhånd, og kanskje tilogmed uten at man ender opp med å sende inn coredumpfiler til utviklerene eller bruker en halvtime i gdb og strace for å finne ut hvorfor ting skjærer seg.

 

 

Hvorfor i all verden er det denne mannen som blir satt til å teste noe?

 

Fordi han hadde lyst, akkurat som veldig mange andre har når de leser om at ditt og datt kommer ut på Linux, om at nå finnes Steam her og der, og så videre. Det kan ikke være et krav (og lite ønskelig) at tester om hvordan ting oppfattes for den gjennomsnittlige (og jeg vil påstå Audun er over det nivået også, forøvrig) gjøres av folk som har mange års erfaring med Linux som plattform. Vårt publikum er i snitt ganske lite Linux-erfarent.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...