Gå til innhold

Slik er spilling i Linux (Linux)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Straks Valves eget spillutvalg er portet så vil det være mange hundretusen spillere verden over som kan velge Linux som primære spillplattform, det er ikke alle som spiller et bredt utvalg av spill. Og sakte men sikkert som utvalget vokser så vil Linux bli et reelt alternativ for flere spillere, uten at jeg påstår at det vil bli det beste alternativet for alle spillere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det var ikke ment som en kommentar til den biten, snarere en kommentar om hvilket publikum artikkelen generelt henvender seg til.

Jeg kan sette pris på en forklaring av hva en nybegynner gjør og opplever dersom den er oppfølgt av fjellvettreglene #5, «Lytt til erfarne fjellfolk» med etterfølgende «og når vi fulgte disse tipsene gikk alt bedre». Slik den er nå er budskapet «se, vi skyter oss i foten» uten å hjelpe publikun i samme båt som du mener teksten er for.

 

De aller fleste kommentarer i slike tråder er stort sett "men da skulle du bare ha ..", "ah, men om du bruker xxxx så er ikke det noe problem" og "om du bare hadde søkt nok på nettet og gått gjennom et par forumtråder, og så forhørt deg litt rundt i et par miljø, så hadde aldri dette skjedd". Det er som oftest helt riktig, og stort sett irrelevant for opplevelsen de fleste sitter igjen med etterpå.

Igjen overdriver du. «Si hei i den frie kaféen» nevnte jeg. Som jeg har gjort en del ganger opp gjennom årene når jeg kommer over artikler skrevet av nettverket av denne typen, men jeg tror enda ikke det har skjedd.

 

Noen av oss gjør det fordi vi liker å gjøre det, fordi vi liker utfordringen, fordi vi ser noe annet enn det mange andre gjør, og hvor det er en glede å kunne få ting til å virke under andre forhold enn det mange andre gjør. For oss er det mange ganger morsommere å få ting til å virke enn opplevelsen med selve spillet etterpå, og det er helt greit.

Og det er kjempeflott! Men som journalister(!) har dere et ansvar som går forbi personlig kuriositet og ønske om utfordringer. Deres ord blir lest av og påvirker tusenvis og da holder ikke et halvhjertet forsøk i blinde.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Om nå "PS4" kommer og bruke OpenGL kommer jo spillene og kunne portes til Linux mye lettere. Og om spillutgivere vill selge mer til Linux er det bare og gi en early access til Linux platformen på ca 1 uke så går nok mange over og vill teste linux.

 

Men da er det to ting som jeg ser det.

1. Er det like lett og blir det like bra ogutvikle spill til OpenGl isteden for til DirectX?

2. Er utgivere villige til og gi ut titlene til linux med early access?

Lenke til kommentar

Om nå "PS4" kommer og bruke OpenGL kommer jo spillene og kunne portes til Linux mye lettere. Og om spillutgivere vill selge mer til Linux er det bare og gi en early access til Linux platformen på ca 1 uke så går nok mange over og vill teste linux.

 

Men da er det to ting som jeg ser det.

1. Er det like lett og blir det like bra ogutvikle spill til OpenGl isteden for til DirectX?

2. Er utgivere villige til og gi ut titlene til linux med early access?

PS3 bruker da ikke OpenGL, hvorfor skal da PS4 gjøre det?

 

Les også signaturen min.

Lenke til kommentar

Begynner å krible i fingra etter å gjøre et helhjerta forsøk med Linux (blir nok Ubuntu for min del) når de får inn solide FPS travere som CS..

 

Blir å blåse nytt liv i gamle gaming riggen. Bytte ut Amd mobo og prosessor med Intel og spare dem til en fremtidig Linux server (om jeg noen gang lærer nok til å få satt opp det).

Tror GPU'en skal funke bra til de spilla som er tilgjengelige p.d.d.

 

Bare å finne et bra forum for å søke opp, evt spørre om, hjelp.. så er'e i gang med moroa.

Nå med irritasjonsmomentet (snakker KUN for meg selv) W8 er Linux mer interessant for meg enn noen gang.

Lenke til kommentar

PS3 bruker da ikke OpenGL, hvorfor skal da PS4 gjøre det?

En grunn er at OpenGL nå står mye sterkere enn da PS3 var under utvikling. Takket være suksessen til Apple og Android er nå OpenGL et must for alle spillutviklere som vil ha noe på markedet å gjøre. En erfaring Funcom nå gjør seg. I tillegg kommer WebGL i nettlesere, selv om Microsoft i kjent stil kjemper med nebb og klør mot utviklingen. Sist men ikke minst har vi den pågående satsingen til Valve. Når da i tillegg Khronos har skjerpet seg etter 3.0 fadesen, og nå ser ut til å gi alle det de vil ha, så burde forholdene ligge godt tilrette.

 

Når det gjelder D3D/DirectX forvirringen synes jeg nesten Microsoft har hovedansvaret. Microsoft har en lang historie med begrepsforvirring, hvor de bruker forvirrende sekkebetegnelser på sine teknologier. Hva er egentlig .Net? Hva er egentlig AD? Hva er egentlig Exchange? Hva er egentlig Sharepoint? Alt vi får er oppblåste reklamer som ikke gir gode svar, så blir det stort detektivarbeid å skrelle av alt tullpratet for å finne ut hva det egentlig er.

Lenke til kommentar

 

Det var en morsom utfordring. Utgangspunktet er litt feil, du vil kopiere bruksmønsteret, og drar frem de sterkeste sidene fra ditt synspunkt. Kan godt hende windows er best for deg, men jeg tror du ville hatt mye moro av å knote litt med linux. Ihvertfall har jeg hatt mye moro med det de siste årene. Så til bruksområdene/erstatninger:

-XBMC dekker de flestes behov for mediasenter. Jeg skjønner at du liker ditt bedre, men det blir litt sært.

-Darktable er en grei erstatning for Lightroom, men for organisering er Digikam det beste alternativet uansett plattform. Her går du glipp av noe :p Men jada, linuxverden har ikke hatt Apples lommebok, så ingen har betalt Adobe for å porte over dritten.

-Onenote, fatter ikke hva som er greia med den. Hva trenger du den egentlig til? Alternativer som nevnes er Tomboy, Basket og Evernote. Det er visst mulig å kjøre Onenote i Wine også. Her er noen flere: http://www.osalt.com/onenote Personlig vil jeg gjerne utfordre om ikke det finnes mer fornuftige måter å ivareta kunnskap på.

 

Jobbsammenheng blir naturligvis vanskelig uten at du deler detaljer ved jobben din. Når det gjelder akustikk finnes det en haug programmer. En naturlig plass å starte er matlab hvor det finnes egne toolbox, husk at den frie versjonen octave kjører det meste av matlabgreier. Så med mindre det er noe sertifisering spesialtilpasset en norsk kommune, så burde det ikke by på problemer. Hvis du vil være mer teknisk finnes det haugevis av C/C++ kode, hvor mye kun kjører på linux.

 

 

Det kan man nok si, windows faller jo etter windows på ting som filbehandling, osv. Windows sine innebygde systemer for filbehandling, raid osv er jo latterlig primitive. "Out of the box" vil jeg si linux på mange måter både er lettere og mere funksjonsrikt enn windows. Og man skal aldri utelukke at det finnes programmer til linux som passer meg bedre, som jeg ikke kjenner til, likefullt XBMC er jo feks mer populært, og fint for mange, det har en bedre GUI enn JRMC, men JRMC er vesentlig kraftigere og en veldig god pakke, som jeg ikke har funnet noen erstatning for. Det lille jeg har prøvd av darktable har heller ikke fått meg til å vurdere ett bytte fra lightroom, jeg har også prøvd ting som evernote, som på tross av en bedre mobilklient og generelle bedre multiplattform-støtte aldri traff meg like godt som onenote.

 

Matlab er fint, men jeg trenger mere spesialiserte programmer, jeg bruker programmer som Odeon, Cadn/A, Novapoint Støy osv, det er programmer der det ikke finnes noen gode erstatninger såvidt jeg vet.

 

Jeg skjønner jo poenget, det er jo heller ikke "linux sin feil" at det er slik, windows lever på at det er den største plattformen, hadde linux vært størst ville situasjonen vært motsatt, uten at det sier noe om kvaliteten på OSet i seg selv, men jeg synes de fleste variantene som finnes i dag på OS-fronten er blitt såpass til å leve med at jeg kan leve godt i alle, og da blir det som bruker slik at jeg gjerne holder meg til den plattformen med programmene jeg kjenner og liker best.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ingen bruker Linux fordi det ikke finnes programmer, og ingen programmerer for Linux fordi ingen bruker Linux.

AHAHAHA! Dagens latter :D

 

Synes i alle fall det er meget positivt det valve gjør. (og meget lurt strategisk sett - de slipper å være avhengig av MS)

 

Ellers ser jeg fram til Planetary Annihilation, som kommer med egen GNU/Linux klient etter kickstartern sin :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Billig? Javel, du får opplyse meg da, hva er gode software-pakker til romakustisk modellering, eller beregning av vei og industristøy til linux (for å nevne noen eksempler)

Nå sa jeg vel ikke at det fantes gode alternativer til alle yrker, gjorde jeg?

Dette er på grensen til stråmann.

 

Jeg er klar over at det er mye programvare som kun er tilgjengelig på Windows/OS X, som gjør at du er bundet til disse platformene, men du sa at det var " i jobbsammenheng er det ingen aktuell software til linux". Dette er galt.

 

Ser ikke på det som noe poeng i å liste opp diverse programmer, men f. eks webutvikling er noe du kan se på.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

PS3 bruker da ikke OpenGL, hvorfor skal da PS4 gjøre det?

 

Les også signaturen min.

Har ikke sett dette selv men bare siterer en annen post her fra forumet.

Skal sies at ting tyder til at Valve ønsker å porte heile spillsamlingen sin?GoldSrc motoren er porta, og eldre spill som Half Life og Counter-Strike 1.6 er nå på Linux.Med tanke på at det sies PS4 skal bruke native OpenGL, skal det bli enklere å lage spill til linux i og med at dei allerede har gjort DirectX->OpenGL jobben. Trur Steambox vil få ein god start, og er spent på korleis Ubuntu vil forandre seg i 13.04 og 13.10.Men forfatter brukte du open-source driveren?

Lenke til kommentar

AHAHAHA! Dagens latter :D

 

Synes i alle fall det er meget positivt det valve gjør. (og meget lurt strategisk sett - de slipper å være avhengig av MS)

 

Ellers ser jeg fram til Planetary Annihilation, som kommer med egen GNU/Linux klient etter kickstartern sin :)

Hvis Linux ikke sliter med catch 22, hvordan kan du forklare at det ikke finnes kommersielle programmer som Adobe-suiten, Office-suiten eller Autodesk-programmene?

Lenke til kommentar

Fordi det finnes alternativer som er like gode eller i noen tilfeller bedre for de fleste (LibreOffice f.eks.), og det vanskelig kan kalles en Catch 22-situasjon når både brukerne og programmene er der allerede...?

 

Det som i hovedsak mangler er programvare for GPS-er og andre dingser som ikke bruker standardformater og protokoller, men mange av dem har ikke egen software for OSX en gang. (Min erfaringer er at flere fungerer uten ekstraprogramvare i linux enn de som fungerer med i OSX).

Lenke til kommentar

Med Apples eierandeler i Adobe vil de neppe finne på å porte Photoshop og Premiere til Linux.

 

PS3 bruker da ikke OpenGL, hvorfor skal da PS4 gjøre det?

For å flisespille litt, PS3 støtter OpenGL ES 1.1 og Cg (som er et supersett av OpenGL), så det er ganske så OpenGL-kompatibelt.

 

Jeg er veldig spent på om PS4 vil bruke OpenGL, for isåfall vil det være dumt å gå for AMD-GPU når AMD har såpass dårligere OpenGL-ytelse enn Nvidia. Jeg tviler litt på at Sony får bruke en Direct3D-variant, men jeg skal ikke utelukke det.

 

Er det like lett og blir det like bra og utvikle spill til OpenGL isteden for til Direct3D?

Det er noen forskjeller; DirectX er en pakke med ferdige biblioteker, mens med OpenGL står utviklerne fritt til å lage egne verktøy eller bruke eksisterende fra tredjeparter. OpenGL er en tilstandsmaskin uten innkapsling som noen misliker, men den kan fint kapsles inn. OpenGL har også fordelen med mindre overhead og får stort sett utvidelser først.

 

Den største ulempen i dag er at AMD ikke får ut fingeren og leverer ordentlig OpenGL-ytelse og stabilitet, Nvidia har klart dette i alle år så det er mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...