Gå til innhold

Dexter - Sesong 8 **Spekulasjonstråd** *Spoileradvarsel!*


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-140898

Hvorfor alt hatet mot sesong 5, det var jo den beste sesongen!

 

redigert: og denne avslutningen kunne vært verre, Dexter kunne endt opp i argentina med hannah

 

 

Sant. At psykopaten ( han er jo tross alt det, selv om vi alle elsker ham) skulle plutselig bli en familiemann i argentina, hadde virkelig tatt seg ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare jeg som falt noen tårer? Vet ikke om det var pga selve avslutningen eller det faktum at dette var siste episode jeg noensinne kommer til å se av dexter.. forsto ikke helt slutten da? noen som kan forklare?

En av de siste inner-monologuene vi hører i serien er: "I destroy everyone I love. And I can't let that happen to Hannah. To Harrison. I have to protect them. From me."

 

Slik jeg tolker det er det Dexter sin skyldfølelse, og sin empatiske evne som florerer. Han startet sakte men sikkert å vise "ekte følelser" mot slutten av serien. Ekte kjærlighet og omtanke. Ovenfor både Deb, Hannah og Harrison. Når deb derfor dør som en konsekvens av hans handlinger (eller mangel derav), føler han skyldfølelse. Han vil ikke at Hannah eller Harrison skal lide samme skjebne som Harry, Rita, LaGuerta, Doakes, Vogel eller Deb.

 

Kombiner dette med hans økende følsomhet mot slutten. Han valgte kanskje heller å leve et liv alene, mot å være sikker på at hans handlinger aldri skulle sette Hannah eller Harrison i fare. To mennesker han elsker/elsket like mye som Deb. Da beskytter han de fra seg selv, ved å holde seg vekke. For at de ikke skal lide samme skjebne som resten.

 

Serien avslutter med et "hungersblikk", som vi har sett tidligere. Dette symboliserer vel kanskje at han nå er en "lone wolf" igjen, slik han var da serien startet. Kanskje han starter å drepe igjen?

 

Jeg synes slutten var helt ok. Ikke fantastisk, men ikke så dårlig som mange skal ha det til heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor alt hatet mot sesong 5, det var jo den beste sesongen!

 

redigert: og denne avslutningen kunne vært verre, Dexter kunne endt opp i argentina med hannah

Hadde Dexter endt opp i Argentina med Hannah hadde han i det minste ikke spyttet på alt Debra har ofret for han.

 

Bare jeg som falt noen tårer? Vet ikke om det var pga selve avslutningen eller det faktum at dette var siste episode jeg noensinne kommer til å se av dexter.. forsto ikke helt slutten da? noen som kan forklare?

Jeg felte noen tårer ja, enkelte av scenene var helt utrolige.

Captain Matthews knipser politi på plass.

Saxons "geniale" plan ved å gå inn på sykehuset bare for å sørge for at Debra dør? Dette skal liksom være en seriemorder som har holdt på i 25 år?

Quinns ansikt i scenen med Dexter og sykepleieren som snakker om Debras hjerneslag.

Elways stupiditet på bussen.

 

Forklaring av slutten:

 

 

Dexter innser at alle i livet hans ender opp med å dø som følge av ham, og forlater Harrison og Hannah så de ikke får lide samme skjebne. Han går fra å være psykopat til å få følelser i løpet av sesong 8, det er veldig mange kritikere som synes spesielt dette er fullstendig idiotisk.

Grunnen til at han ender opp i Canada som skogsarbeider er fordi han gjorde The Dark Knight Rises og satte båten på autopilot (det nevnes i forrige episode at båten hans har en autopilot...)

 

 

Lenke til kommentar

Så han døde ikke? Trodde han døde når han traff den orkanen eller hva det var , og at siste scenen var himmelen eller noe etter døden :p

Dexter overlevde og ble skogsarbeider ja...

Kanskje ikke helt lett å forstå hvorfor om du tenker på det, men så rotete denne sesongen har vært burde det ikke komme som en overraskelse.

 

Endret av arni90
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dexter får mye hat ser jeg. Synes det var underholdende fra start til slutt jeg for å være helt ærlig. Må vel bety at det er mye bra der ute for min del siden brorparten her ikke syntes noe om dexter etter sesong 4..

Som jeg skrev litt lengre opp, jeg tror mye av grunnen til at det "får mye hat" er hvor bra serien var før. Det er trist å se hvilken ending den tok.

Lenke til kommentar

forferdelig sesong, helt ok- slutt, hadde stort potensiale men de misbrukte dexter denne sesongen :( beste øyeblikket var omtrent når vogel døde, fy faen for en veik karakter hun var. og skjer med at han psykopaten som bare glemmer alt og går inn i sykehuset fullt med politi? like idiotisk at dexter kan gå inn, drepe deb uten at noen får alarm, og så gå ut med henne sånn uten videre, nei det var rett og slett mange idioti faktorer ute å gikk i denne episoden / sesongen, de må ha sparket noen flinke folk fordi dette er ikke dexter serien jeg husker fra før av :/

Lenke til kommentar

Det var mye svakheter i denne episoden, som i resten av sesongen. Jeg er skuffet, ikke like mye som mange andre her, men det er likevel stor forskjell på dette her og den serien vi startet med.

Jeg skal ikke la en dårlig slutt eller en dårlig sistesesong ødelegge mitt inntrykk av serien sånn jeg kjenner den, for de første sesongene er fortsatt helt konge. Syns heller ikke nødvendigvis at selve slutten var så ille, det var mest måten det ble gjort på. Det ble for dumt og enkelt, de kunne gjort mye annet som hadde vært ti ganger bedre.

Det som plager meg mest er at i motsetning til de fleste andre serier jeg har sett som har avsluttet, så føler jeg ikke helt at jeg har fått skikkelig "closure". Mulig dette er noe som kommer til å endre seg etterhvert.

 

Jeg skjønner jo også at Dexter ikke kunne fått noen lykkelig slutt, det ville sendt feil signaler til seerne (som om serien ikke allerede gjorde nok av det). Så et liv med Hannah og sønnen i Argentina ville ikke fungert. Men måtte det bety at ingen andre kunne få en lykkelig slutt heller? Når man tenker over det; Deb døde, Quinn mistet Deb, Hannah mistet Dexter, Harrison mistet faren sin, Batista mistet to av sine nærmeste venner (Dexter og Deb). Så den eneste som ikke fikk en megaulykkelig slutt er egentlig Masuka som fortsatt har datteren sin, en story som ingen bryr seg om.

 

Det jeg tror hadde vært en mer tilfredsstillende avslutning, hvertfall for min egen del, var dersom Hannah og Dexter begge døde, mens Deb overlevde til å ta seg av Harrison. De trengte ikke å gi de to seriemorderne en lykkelig slutt, men var det virkelig nødvendig å kjøre alt i grøfta for absolutt alle?

 

Dette ble sikkert mye rot, men skriver bare ivei de tankene som kommer. :p Sliter generelt med å sette ord på hva jeg føler rundt alt dette.

Lenke til kommentar

Selv skjønner jeg ikke hvorfor ikke Dexter kunne ha fått en lykkelig slutt i Argentina.. Som med noen andre serier, hvor det aksepteres i det vide og brede at snille og gode personer mister vettet totalt og blir en selvopptatt jævel, hvorfor kan ikke Dexter gå fra å være en psykopatisk seriemorder til å bli en som kommer ut av sin egen skygge og lever et liv som normale folk?!

 

Jeg kan akseptere en ikke fullt så bra sesong, men selv er jeg mest skuffet over at de begge døde (Dexter døde for meg når han kjørte inn i stormen)! Jeg synes det var helt totalt unødvendig! Måten Debra døde på (som døde når hun ble en grønnsak,) en komplikasjon etter at alt skulle bli bra, var bare latterlig! Debra ble drept for å "sjokkere", og jeg synes slikt er så jævla unødvendig når hun like så godt kunne ha overlevd! Det ga ingen mening å dø der.. Hun kunne ha levd lykkelig i våre minner. Og som nevt, skjønner jeg virkelig ikke forfor Dexter ikke også kunne få en lykkelig slutt. Mulig det er bare meg, men jeg ønsker sterkt at det skal gå bra med en personer jeg har heiet på igjennom så mange år.. Var en skuffende, skuffende slutt, og jeg har nå problemer med å anbefale serien, enda jeg har kost meg med hver eneste episode og sesong, foruten den tragiske siste delen av seriefinalen.. Er rett og slett bare ubeskrivelig skuffa!! :cry:

Lenke til kommentar

Sjølve slutten var ikkje så ille, den var ikkje slik som eg ville ha avslutta serien men det får heller være.

 

Problemet var måten ein byggde opp til avsluttninga på. Heile sistesesongen blei svakare og svakare, og det er godt gjort når ein starter med eit antiklimaks.

 

Det har vært ulogiskheiter og usannsynlige ting i serien før, men ikkje på samme måte som i siste episoda.

 

Det værste med alt er at Dexter framstår som ein egoist og ein feiging. I staden for å faktisk ta livet av seg så berre later han som. Han etterlater det han har igjen av famile i uvisse om både hans eiga og Debras sjebne. Etter det omverdenen veit så forsvinner begge to på mystisk vis, kunne han ikkje latt sitt barn og ste-barn få ei grava til tante Deb å gå til i det minste? Neida, her kjøyrer vi den egoistiske handlinga som kun gir Dexter sjelero medan alle andre som kjente Deb blir sittandes igjen utan noken form for avsluttning eller svar.

 

 

 

Dersom eg hadde fått bestemme så hadde eg latt Dexter dø.

Etter drapet på Vogel så burde Dexter blitt stillt til veggs med kritiske spørsmål frå Quinn og Batista, dei har tross alt sett alt på video. Alt frå kva som blei sagt (om dei hadde audio), men ikkje minst har dei sett den brå, brutale, effektive og proffe måten Dexter dreper med ein pen på. Samt heile skodespelet ved at han står og og ser fornøgd på liket til Vogel for deretter å kalkulert trykke på panikknappen og spele skremt for fengselsbetjentane.

Med den mistanken som var tilstades så burde dei forstå tegninga, eigentlig så burde også Liddy ha vært i avhøyrsrommet.

 

Etter eit langt og hardt avhøyr så skulle Dexter ha bestemt seg for å bryte saman og tilstå.

Den einaste måten å beskytte familien sin på er å leve opp til si eiga kode. Han har i det siste fått uskyldige drept (særlig LaGuerta) og er derfor ikkje noke betre enn dei som han tidligare har tatt livet av.

Ei fin avsluttning hadde då vært om han f.eks hadde latt Batista ta livet av seg som hevn for drapet på LaGuerta mot at Dexter fikk legge til rette for at liket hans aldri blir funnet og at omverdenen (og familien hans) aldri får vite kva han har gjort.

Med ei slik avsluttning så hadde Dexter fått ta konsekvensen av sine handlingar. Hans gamle kollegaer hadde fått noken svar på kva som eigentlig har skjedd dei siste åra.

I tillegg så hadde Dexter ved å ta konsekvensen for sine handlingar nok ein gong øydelagt for andre andre ved at Quinn og Batista må leve med å være jurie og bøddel for Dexter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjølve slutten var ikkje så ille, den var ikkje slik som eg ville ha avslutta serien men det får heller være.

 

Problemet var måten ein byggde opp til avsluttninga på. Heile sistesesongen blei svakare og svakare, og det er godt gjort når ein starter med eit antiklimaks.

 

Det har vært ulogiskheiter og usannsynlige ting i serien før, men ikkje på samme måte som i siste episoda.

 

Det værste med alt er at Dexter framstår som ein egoist og ein feiging. I staden for å faktisk ta livet av seg så berre later han som. Han etterlater det han har igjen av famile i uvisse om både hans eiga og Debras sjebne. Etter det omverdenen veit så forsvinner begge to på mystisk vis, kunne han ikkje latt sitt barn og ste-barn få ei grava til tante Deb å gå til i det minste? Neida, her kjøyrer vi den egoistiske handlinga som kun gir Dexter sjelero medan alle andre som kjente Deb blir sittandes igjen utan noken form for avsluttning eller svar.

 

 

 

Dersom eg hadde fått bestemme så hadde eg latt Dexter dø.

Etter drapet på Vogel så burde Dexter blitt stillt til veggs med kritiske spørsmål frå Quinn og Batista, dei har tross alt sett alt på video. Alt frå kva som blei sagt (om dei hadde audio), men ikkje minst har dei sett den brå, brutale, effektive og proffe måten Dexter dreper med ein pen på. Samt heile skodespelet ved at han står og og ser fornøgd på liket til Vogel for deretter å kalkulert trykke på panikknappen og spele skremt for fengselsbetjentane.

Med den mistanken som var tilstades så burde dei forstå tegninga, eigentlig så burde også Liddy ha vært i avhøyrsrommet.

 

Etter eit langt og hardt avhøyr så skulle Dexter ha bestemt seg for å bryte saman og tilstå.

Den einaste måten å beskytte familien sin på er å leve opp til si eiga kode. Han har i det siste fått uskyldige drept (særlig LaGuerta) og er derfor ikkje noke betre enn dei som han tidligare har tatt livet av.

Ei fin avsluttning hadde då vært om han f.eks hadde latt Batista ta livet av seg som hevn for drapet på LaGuerta mot at Dexter fikk legge til rette for at liket hans aldri blir funnet og at omverdenen (og familien hans) aldri får vite kva han har gjort.

Med ei slik avsluttning så hadde Dexter fått ta konsekvensen av sine handlingar. Hans gamle kollegaer hadde fått noken svar på kva som eigentlig har skjedd dei siste åra.

I tillegg så hadde Dexter ved å ta konsekvensen for sine handlingar nok ein gong øydelagt for andre andre ved at Quinn og Batista må leve med å være jurie og bøddel for Dexter.

Har du sett på dexter før finalen i det hele tatt?

 

Egoist og feiging(?)...nei, han er en psykopat med sterkt overlevelsesinstinkt og en kode han lever etter. Hvorfor ta livet av seg selv, det gjør da ingen noe godt.

 

For å ikke snakke om at hvis dexter døde, uansett hvordan han hadde død hadde det redusert han til noe han har påstått at han ikke er mange ganger over alle sesongene. Som forsåvidt er delvis riktig, og han nevnte kort i finale episoden, men heldigvis rettet han det.

 

bryte saman og tilstå(?), du har misset en viktig ting, han er en psykopat...han har ikke gjort noe galt

 

Også har vi denne koden som du mener dexter burde bruke til selvmord, vet du hva første regel er? Går ut i fra at du ikke vet så her er den: "Ikke bli oppdaget"(Never get caught). Du kommer ikke unna at denne regelen må overholdes.

 

For alt det negative rundt finalen så var jo lyspunktet at dexter frigjorde seg fra dette monsteret han selv hadde skapt, at han kom til bake til en verden som var logisk for han.

Lenke til kommentar

En ting som bekymrer meg nå er spinoff-en de vurderer. Tenk logisk: Hannah og Harrison er i Argentina og tror Dexter er død. Hannah er død. Dexter kan aldri mer dra tilbake til Miami, fordi både Quinn og Batista vet noe ikke stemmer helt med måten han drepte Saxon på, så det er bare et tidsspørsmål før de finner ut mer. Dvs hvis de hadde giddet etterforske drapet på LaGuerta, i alle fall. Men hun er jo fullstendig glemt.

 

Så hva nå? Dexter sitter oppe i Canada som skogsarbeider helt alene? Han vet han aldri kan ha et lykkelig liv, men er dømt til å være en seriemorder som ødelegger liv? Det kan fort bli en spinoff med Dexter selv i hovedrollen, i en 'reboot' av hele serien. Ikke bokstavelig talt reboot, men vi kan få en ny serie med Dexter som er mye mer som de første sesongene, i teorien. Hvorfor skulle Dexter ellers overleve etter å ha blitt bekreftet drept? ("There were no survivors..." regner jeg som bekreftelse på at han ikke overlevde stormen.)

 

Det blir litt som Supernatural. Den serien skulle slutte etter femte sesong, men seertallene var fortsatt så bra at de måtte ha plass til mer. Dermed fikk vi en rimelig rå sesongfinale, som ble ødelagt i siste scene fordi de ikke kunne avslutte mens de var på topp.

Lenke til kommentar

Men nå har vel Michael C. Hall (heldigvis) sagt at han ikke er interessert i å lage mer Dexter, så en spinoff med Dexter selv er vel rimelig uaktuelt. Med mindre de recaster rollen da, men håper virkelig ikke de er så dumme og desperate.

 

Ellers, noe litt mer trivelig; som den BD collector's edition-freaken jeg er, så syns jeg denne her var ganske nydelig:

 

dexter_complete_series.jpg

 

 

Edit: Og JA ShyGuy89, det har du så absolutt. Hvorfor i all verden begynte du på sesong 3 :p

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...