Gå til innhold

Jul, en kristen høytid?


Anbefalte innlegg

Alle som kjenner Jesus, vet om det er virkelig er Jesus eller ikke. Jesus Kristus er i dag overalt, siden Han er i over en milliard mennesker i verden.

Beklager, men ingen kan kjenne Jesus i dag og i alle fall ikke så godt at du gjennomskuer ham over et forum. Den historiske personen Jesus er død og har vært det lenge. Hvis noen kjenner ham i nåtid, så er jeg svært interessert i å høre hvordan det er mulig. Ingen har troverdige bevis eller troverdige vitner som kan gå god for å ha sett snurten av ham på 2000 år, hverken troende eller Ateister. At noen "opplever" det, forblir dessverre en subjektiv tolkning som forblir i individets hjerne. Feiltolkninger av følelser og opplevelser er vi mennesker viden kjent for å gjøre daglig. Det å kalle det "en religiøs opplevelse" gjør det ikke det fnugg mer troverdig enn å si at man kjenner Julenissen. Hadde jeg påstått at Julenissen "er i" flere 100 millioner barn og sagt at alle som kjenner Nissen vet om det virkelig er Nissen eller bare noen som kler seg ut, så hadde du sett rart på meg. Hvorfor? Rett og slett fordi du naturlig nok ikke tror på Julenissen og vil kreve et eller annet håndfast som kunne bekrefte dette sære og absurde utsagnet, hvis du i der hele tatt hadde orket å høre på meg. Jeg tror ikke på Gud eller Jesus som Guds sønn, for meg naturlig nok, så hos meg må du dessverre også komme med noe litt mer håndfast hvis du skal legge frem en slik påstand og forvente å bli tatt seriøst. Jeg undres stadig over denne forventingen om å bli tatt seriøst bare fordi man bruker begreper som Gud og Jesus. Hva i all verden er det som er så troverdig med disse skikkelsene?

Det er helt riktig at Jesus Kristus døde for 2000 år siden. Men det du tydligvis ikke har fått med deg er at Han har stått opp fra de døde og hvordan dette arter seg.

 

Den første som møter Jesus Kristus etter Hans død er Maria Magdalena (Joh 24:14) samme dag møter to disipler Ham på veien til landsbyen Emmaus (Luk 24:13) Det som er felles i disse to møtene med Jesus Kristus etter Hans død, er at de som møter Ham, ikke med en gang skjønner at det er Jesus Kristus, Han ser ikke ut som før. Slik er det den dag i dag, Jesus Kristus lever videre (går igjen) i en rekke personer over hele verden. Først er Gud integrert i personen Jesus Kristus, så er Jesus Kristus integrert i en rekke andre personer over hele verden. Derfor kan man oppleve både Gud og Jesus Kristus den dag i dag overalt.

 

For deg er dette unaturlig (overnaturlig). Men din natur (jordiske natur) er ikke den eneste natur som eksiterer, den natur (himmelske natur) som Jesus Kristus nå har er bare en annen natur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å komme seg tilbake til topic ? :)

 

Helt greit. Dette tok mer av enn jeg kunne forestille meg. Likevel, så kan man fort integrere ulike innfallsvinkler i samme diskusjonen.

 

Det er helt riktig at Jesus Kristus døde for 2000 år siden. Men det du tydligvis ikke har fått med deg er at Han har stått opp fra de døde og hvordan dette arter seg.

 

Den første som møter Jesus Kristus etter Hans død er Maria Magdalena (Joh 24:14) samme dag møter to disipler Ham på veien til landsbyen Emmaus (Luk 24:13) Det som er felles i disse to møtene med Jesus Kristus etter Hans død, er at de som møter Ham, ikke med en gang skjønner at det er Jesus Kristus, Han ser ikke ut som før. Slik er det den dag i dag, Jesus Kristus lever videre (går igjen) i en rekke personer over hele verden. Først er Gud integrert i personen Jesus Kristus, så er Jesus Kristus integrert i en rekke andre personer over hele verden. Derfor kan man oppleve både Gud og Jesus Kristus den dag i dag overalt.

 

For deg er dette unaturlig (overnaturlig). Men din natur (jordiske natur) er ikke den eneste natur som eksiterer, den natur (himmelske natur) som Jesus Kristus nå har er bare en annen natur.

 

Jeg har med meg historien fra barndommen, men har enda ikke fått med meg noe som tyder på at det faktisk skjedde. Du legger det frem som en helt åpenlys sannhet. Hvorfor er det en åpenlys sannhet når den så åpenlyst ikke stemmer for hverken meg, vitenskapen og milliarder av andre mennesker? ,

 

Min "natur" er ikke eneste natur som eksisterer? Nei vel, nok en påstand du ikke har noe grunnlag for å komme med. Fortell meg så hvordan du har klart å fått øye på den himmelske natur, mens jeg ikke har det? Hva er din spesielle egenskap? Er det ikke urettferdig at jeg skal brenne i Helvete for all evighet rett og slett fordi Gud har skapt meg uten disse spesielle egenskapene som gjør at denne himmelske naturen ikke er synlig for meg også?

Endret av LiamH
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min "natur" er ikke eneste natur som eksisterer? Nei vel, nok en påstand du ikke har noe grunnlag for å komme med. Fortell meg så hvordan du har klart å fått øye på den himmelske natur, mens jeg ikke har det? Hva er din spesielle egenskap?

Du har hørt ordene: Den som ikke blir født på ny, kan ikke se Guds rike (himmelriket) Joh 3:3 Det er først etter at du har blitt "født på ny" at du kan se disse "himmelske" tingene. Det høres drastisk ut, men du må dø sammen med Jesus Kristus for å oppstå (gjennfødes) i Hans rike (himmelriket) Du vil da se Jesu Kristi himmelske natur. Veldig mange mennesker har gått gjennom denne "smale porten" så dette er høyest reelt og ikke noe folk bare har funnet på.

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har hørt ordene: Den som ikke blir født på ny, kan ikke se Guds rike (himmelriket) Joh 3:3 Det er først etter at du har blitt "født på ny" at du kan se disse "himmelske" tingene. Det høres drastisk ut, men du må dø sammen med Jesus Kristus for å oppstå (gjennfødes) i Hans rike (himmelriket) Du vil da se Jesu Kristi himmelske natur. Veldig mange mennesker har gått gjennom denne "smale porten" så dette er høyest reelt og ikke noe folk bare har funnet på.

 

Et par-tre spørsmål:

 

1. Ja, jeg har hørt ordene. Så da er spørsmålet mitt: Hvordan blir man "født på ny"? Hva er det jeg trenger å gjøre og hva skjer når jeg gjør det?

 

2. Hvilke mennesker har gått gjennom "porten". Er det den såkalte Perleporten (inngangen til Det nye Jerusalem) du mener? Hvis ja, hvordan vet du at disse har gått gjennom porten? Har du snakket med dem etterpå siden du som levende kan gå god for at de snakker sant? Hvordan kan du snakke med folk som er kommet til himmelen?

 

3. Hvem går Jesus igjen i? Har du noen eksempler? Navn?

 

 

Forklar meg gjerne disse tingene. Utvid min horisont.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Et par-tre spørsmål:

 

1. Ja, jeg har hørt ordene. Så da er spørsmålet mitt: Hvordan blir man "født på ny"? Hva er det jeg trenger å gjøre og hva skjer når jeg gjør det?

 

2. Hvilke mennesker har gått gjennom "porten". Er det den såkalte Perleporten (inngangen til Det nye Jerusalem) du mener? Hvis ja, hvordan vet du at disse har gått gjennom porten? Har du snakket med dem etterpå siden du som levende kan gå god for at de snakker sant? Hvordan kan du snakke med folk som er kommet til himmelen?

 

3. Hvem går Jesus igjen i? Har du noen eksempler? Navn?

 

 

Forklar meg gjerne disse tingene. Utvid min horisont.

 

1. Det som skjer er at ditt gamle jeg dør, samtidig som du får et nytt jeg. Dette skjer når du lar Jesus Kristus overta styringen i steden for "deg selv" dvs. Egoet

 

2. Som du sikkert forstår er "porten" "det nye Jerusalem" "himmelen" osv. metaforer for den nye verden du går inn i her og nå, etter din indre forvandling. Din bevissthet om deg selv og andre endres fullstendig.

 

3. Mange opplevde Jesus Kristus i Fks. Moder Teresa av Calcutta

 

Her er en annen historisk person som hadde samme bevissthet, Teresa av Ávila

 

Christ has no body but yours,

No hands, no feet on earth but yours,

Yours are the eyes with which he looks

Compassion on this world,

Yours are the feet with which he walks to do good,

Yours are the hands, with which he blesses all the world.

Yours are the hands, yours are the feet,

Yours are the eyes, you are his body.

Christ has no body now but yours,

No hands, no feet on earth but yours,

Yours are the eyes with which he looks

compassion on this world.

Christ has no body now on earth but yours.

 

Kilde: Wikipedia

Endret av IHS
Lenke til kommentar

1. Det som skjer er at ditt gamle jeg dør, samtidig som du får et nytt jeg. Dette skjer når du lar Jesus Kristus overta styringen i steden for "deg selv" dvs. Egoet

 

Hvordan lar så dette se skje? Hvilke "ritualer" skal til? Hva beholder du av "ditt gamle jeg"?

 

 

2. Som du sikkert forstår er "porten" "det nye Jerusalem" "himmelen" osv. metaforer for den nye verden du går inn i her og nå, etter din indre forvandling. Din bevissthet om deg selv og andre endres fullstendig.

 

Du besvarte overhodet ikke på mine spørsmål. La meg gjenta:

 

Hvordan vet du at disse har gått gjennom porten? Har du snakket med dem etterpå siden du som levende kan gå god for at de snakker sant? Hvordan kan du snakke med folk som er kommet til himmelen?

 

3. Mange opplevde Jesus Kristus i Fks. Moder Teresa av Calcutta

 

Her er en annen historisk person som hadde samme bevissthet, Teresa av Ávila

 

Du har nevnt to personer. Du sa det var mange. Jeg hadde, med all respekt, ventet mer enn to eksempler på noe så spektakulært.

 

La oss nå uansett forholde oss til disse to personene. Hvordan vet du at disse har hatt Jesus i seg? Hvor kommer disse påstandene fra og hvorfor er disse`eventuelle kildene så troverdige?

Endret av LiamH
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, det er snakk om tro. Grensen mellom ved tro og sannhet. Her kommer sunn fornuft inn i bildet. Mange sier at de er helt sikre på at Gud finnes, men vil ved nærmere dialog korrigere dette til sterk tro. De som holder fast ved det som en absolutt sannhet har tatt dette til et nivå det ikke hører hjemme på, hverken rent semantisk eller logisk.

 

Totalt ueinig. Dei har vald si absolutte sanning og må sjølvsagt vere sikker i si sak. Me har ingen absolutte sanningar i dag, så kvifor skulle deira absolutte sanning vere gal? Kan dei bevise det? Er det nødvendigvis logisk? Nei, men det har ikkje ei spesiell tilknytning til tru heller. Med tru må ein legge logikk, rasjonalitet, bevis og vitskap på hylla. Det handlar om noko heilt anna.

 

Det er ikke bare Bibelen manglende troverdighet, med sin manglende logikk og sammenheng, som ligger til grunn for mange ateisters meninger om religion.

 

Som over, ein del aspekt må lukast ut når det gjeld tru. Eller iallfall ikkje vere ein nødvendighet for å kunne tru og vere "sikker" i si sak.

 

Ateister er også smertelig klar over hvordan religion har gått i arv over lang tid. Ikke bare religionen i seg selv, i form av redigeringer over tid og en del klipp og lim fra ulike kilder, men også troende sin evne til å pakke religion på barn før de i det hele tatt er i stand til kritisk tekning. Hadde foreldre pakket på sine barn politiske standpunkt på lik linje med livvsyn, så hadde politikken vår og samfunnet vårt vært tilsvarende et diktatur.

 

Det å pakke religion på barn er eg faktisk litt imot sjølv, så ser den. Men sjå på alle verdiane ein får ut av ein "religiøs" oppvekst då. Eg er ikkje kristen, men oppvokst i ein kristen familie, gått på søndagsskule, vore ein del i kyrkja osv. Har hatt mykje gode tider, lært mykje, meiner sjølv å ha ein relativt god moral og etikk. Det kjem mykje positivt ut av noko som kanskje i utgangspunktet kan virke litt negativt. Pencilin vart jo laga under Hitlers regime.

 

Her er Ole (8 år). Han er døpt og oppdratt kristent. Helt normalt!

 

Her er Ole (8 år) Han er Sosial-demokrat. Ikke fult så normalt, men akkurat like ureflektert og påtvunget.

 

Tok ikkje heilt poenget her.

 

Har du merket at Gud alltid takkes for det gode, men aldri klandres for det onde?

 

Fri vilje, djevelen, God works in mysterious ways. Det er her ei sterk og sikker tru kjem inn i biletet.

 

Har du merket at mennesker ber for et lite barn med kreft som vår Herre har skapt til å begynne med?

 

Kva er poenget? Mennesket skapte barnet ut frå sitt eige val, og dei ber for å ha håp. Kva skal dei gjere då, skrike og klandre gud?

 

Har du merket at alle logiske brister fylles med at "Guds veier er uransakelig"?

 

Jepp. Igjen, logikk bør ikkje vere ein nødvendighet mtp enkelte aspekt av religion.

 

Har du merket at milliarder av mennesker lever i trygg tro på en rettferdig gud og plass i himmelriket, mens de dømmer andre til evig pine? Ateister derimot krenker når vi protesterer.

 

Vel, den der er litt kinkig, innrømmer det. Men her er det store variasjonar. At kristne dømmer andre til evig pine vil eg påstå er ei overdriving. Ei kristen tru er pålagt ei tru på helvete óg.

 

Det som er problemet med religion er den enveiskjørte frikjøpelsen av det absurde og den ensidige fredingen av det "hellige". Når man melder seg inn i en diskusjon med Ateister som ser likt på Gud og Tannfeen, så kan ikke tro ligge som frikjøpelse hver gang troende trenger det. Bibelen er full av logiske brister, enten man er ateist eller troende. Dette kan fint diskuteres nede på Jorda, men med en gang troende slipper opp for svar, så flyttes temaet opp til himmels eller avsluttes.

 

Igjen så synest eg det blir for rart å kreve svar på alt muleg. Kristne er jo ikkje allvitande akkurat. Mang ein kristen vil nok "tapa" ein diskusjon med ein ateist. Om ein ateist spør til dømes om alderen på jorda osv, mens den kristne akkurat har lest i Bibelen at Jorda er 6000 år gamal og har tru på det, så klart den kristne ikkje har mykje forsvar å kome med. Ser uansett ikkje poenget for ateistar å utmanøvrere kristne i diskusjonar anna enn at det er kjekt. Sjå enkelt på det: dei kristne kjem kanskje til himmelen, ateistar gjer ikkje det. Ateistar har ingenting å tape, kristne har alt å tape. Om ein ateist får ein kristen ut av si tru vil eg påstå det er ganske uetisk og dårleg gjort.

 

Det er en grunn til det! Det er nødvendig! Ikke-troende har blitt tiet ihjel i århundrer nettopp av den grunn at spørsmål og kritisk tenkning ikke lar seg kombinere med religion.

 

Hei hei, kva grunnlag har du får å seie akkurat det? No skjærer du alle over ein kam. Eg veit om ein kristen som var med i kristen-ateist-debatt og har på ein måte ein fot i vitskapen i tillegg. Dyktig debattant og kunne svare godt på alt ateisten svarte på. Mangel på rasjonalitet og kritisk tenking og religion treng ikkje ha ein samanheng sjølv om din persepsjon oppfattar det slik.

 

Må troende faktisk si at "dette gir ikke mening", så røskes det i hele deres livssyn og det liker/tåler svært få. Da kommer følelseskortet inn i bildet og respekt kreves. "Virkelighet vik fra meg! Jeg har rett til å tro på ting som ikke gir mening!". Hadde bare en eneste troende vært nok ærlig til å si "Vet du hva? Jeg er klar over alt dette. Jeg bare må ha det slik", fremfor å kamuflere det som noe spektakulært og fredet.

 

Igjen skjærer du alle over ein kam. Kor mange kristne har du igrunn diskutert med? Virkar som du har svaret på alt jo, bra for deg. Enkelte skyr debatt og diskusjon fordi dei ikkje vil klare å forsvare si tru, og det forstår eg veldig godt.

 

For ikke-troende er det ikke hellig eller fredet, i likhet med at troende ikke har noe problem med å sitte å tilbe en Gud som skal sende folk til evig fortapelse og samtidig være lykkelig over å ha fått dekket sin egen bakdel. Det er ingen reel godhet der. Det er kamuflert angst fra ende til annen. Hvis Gud finnes kan helvete være like om hjørnet. Hvis Gud ikke finnes, så forsvinner evig liv. Dette er den evige pine for troende. Derfor ser jeg at dette emnet blir for skjørt å diskutere fullt ut, rett og slett fordi det blir "farlig" uansett. Troende jobber intenst med å dekke over eller rettferdiggjøre de logiske bristene, de verste versene i Bibelen, de alt for groteske siden ved Gud etc., rett og slett for å holde ting i vater slik at den gode følelsen kan vedvare. Da skjønner jeg ikke hvorfor de kommer hit?! De er sjanseløse, rett og slett. Og hva blir løsningen? Jo, enkelte spørsmål skal ikke besvares, bevis er utelukket og skal fjernes som premiss for de troende, logikk er frivillig, alt kan "tolkes" i alle retninger alt etter behov etc. Det blir for åpenlyst dumt og det prøver mange ateister å si noe om. Diskuterer vi, så står vi på lik linje. Ingen spesialbehandling for noen parter. Hvis ikke, la vær å diskuter det som er for skjørt til å diskuteres. Beklager, men slik må det være.

 

Igjen så virkar du ufatteleg sikker i di sak. Kristne trur på at gud har skapt verda. Det er LOGISK at den trua vil møte logiske bristar. Det er nærmast umuleg å unngå. Ein gud har skapt alt, kvifor får nokre gå i fortaping og andre ikkje? Er alt for mange spørsmål som kristne aldri vil kunne svare heilt nøyaktig på, derfor stiller dei vanskeleg i ein debatt med ateistar, fordi ateistar alltid vil kunne begrunne sine argument med bevis.

 

I tro er det ingen ende på hva man kan koke opp. I en diskusjon er det kjøreregler og gjensidig krav til argumenter og grunnlag for sine meninger. Disse lar seg ikke kombinere uten spesial behandling av den ene parten og akkurat der er mange ateister drittlei av å spørre hvorfor det skal være slik, og ikke minst, hvorfor ikke flere troende stiller seg litt mer undrende og reflektert over det samme.

 

Kvifor i all verden skal ateistar drive slik lobbyvirksomhet mot kristne då? Er det ein fare for samfunnet at kristne oppfører seg og tenkjer som du trur dei fleste gjer?

Lenke til kommentar

Nei, jul er ikke en kristen høytid. Jesus ble nemlig ikke født på denne tiden av året.

 

Litt sent, kanskje, men måtte rette deg: Om jesus virkelig ble født den 24. desember er i grunnen irrelevant. På julafta FEIRER de kristne at han ble født.

 

Vil også tilføye mitt syn på saken (har ikke giddet å lese de ti sidene med innlegg, så beklager om noe blir repetisjon): Jeg tror ikke at de kristne var de første til å lage en høytid den 24.desember, men man ser at det er de som er ansvarlige for å ha "blåst opp" denne høytiden de siste tusen årene. Altså er det ingen tvil om at julen er en kristen høytid. Hvem sier forresten at man må være først til mølla for å kunne kalle en spesiell dato for sin høytid? Dersom Norge av en eller annen grunn ville feire nasjonaldagen sin den 4. juli, måtte vi da sett en annen vei bare fordi amerikanerene har nasjonaldag på samme dato? Uansett så har julaften vokst til noe mer enn en kristen høytid - Det er blitt en tradisjon. Derfor synes jeg at det er passende, til og med for ateister, å feire jul den 24. desember.

Endret av ENY
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Her er en annen historisk person som hadde samme bevissthet, Teresa av Ávila

 

Christ has no body but yours,

No hands, no feet on earth but yours,

Yours are the eyes with which he looks

Compassion on this world,

Yours are the feet with which he walks to do good,

Yours are the hands, with which he blesses all the world.

Yours are the hands, yours are the feet,

Yours are the eyes, you are his body.

Christ has no body now but yours,

No hands, no feet on earth but yours,

Yours are the eyes with which he looks

compassion on this world.

Christ has no body now on earth but yours.

 

Kilde: Wikipedia

 

Overstående dikt, var så forfriskende en tidlig mandag morgen, så jeg fant frem noe lignende, men med buddhistisk vri, og som jeg tror er det andre alen av samme stykket

 

"En dag visket jeg ut alle begreper fra

mitt sinn. Jeg oppgav alle begjær. Jeg

slettet alle ord jeg bruker å tenke

med, og forholdt meg i fullstendig ro.

Jeg følte meg litt rar - som om jeg ble

ført inn i noe, eller berørte en slags

kraft som var ukjent for meg, og -

psst! Jeg gikk inn.

Jeg mistet grensene for min fysiske

kropp. Huden min var der, selvfølglig, men jeg

følte jeg stod i universets midtpunkt. Jeg snakket,

men ordene hadde mistet mening. Jeg

​så mennesker komme mot meg, men

de var alle samme person. Alle var meg!

Jeg hadde aldri kjent denne verden.

Jeg hadde trodd jeg var skapt,

men nå måtte jeg endre oppfatning:

Jeg ble aldri skapt, jeg var universet,

individet Sasaki var ikke-eksisterende."

(Mester Sokei-an-Sasaki)

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

1. Det som skjer er at ditt gamle jeg dør, samtidig som du får et nytt jeg. Dette skjer når du lar Jesus Kristus overta styringen i steden for "deg selv" dvs. Egoet

Hvordan lar så dette se skje? Hvilke "ritualer" skal til? Hva beholder du av "ditt gamle jeg"?

Du kan integrere Jesus Kristus i deg selv, gjennom brød og vin "ritualet"

 

"Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham" (Joh 6:56)

 

Du beholder minnet om ditt gamle jeg.

Lenke til kommentar

Juleevangeliet

Det skjedde i de dager at det gikk ut befaling fra keiser Augustus om at hele verden skulle innskrives i manntall. 2 Denne første innskrivningen ble holdt mens Kvirinius var landshøvding i Syria. 3 Og alle dro av sted for å la seg innskrive, hver til sin by.

4 Josef dro da fra byen Nasaret i Galilea opp til Judea, til Davids by Betlehem, siden han var av Davids hus og ætt, 5 for å la seg innskrive sammen med Maria, som var lovet bort til ham, og som ventet barn. 6 Og mens de var der, kom tiden da hun skulle føde, 7 og hun fødte sin sønn, den førstefødte. Hun svøpte ham og la ham i en krybbe, for det var ikke husrom for dem.

8 Det var noen gjetere der i nærheten som var ute på marken og holdt nattevakt over flokken sin. 9 Med ett sto en Herrens engel foran dem, og Herrens herlighet lyste om dem. De ble overveldet av redsel. 10 Men engelen sa til dem: «Frykt ikke! Se, jeg forkynner dere en stor glede, en glede for hele folket: 11 I dag er det født dere en frelser i Davids by; han er Messias, Herren. 12 Og dette skal dere ha til tegn: Dere skal finne et barn som er svøpt og ligger i en krybbe.» 13 Med ett var engelen omgitt av en himmelsk hærskare, som lovpriste Gud og sang:

 

14 «Ære være Gud i det høyeste,

og fred på jorden

blant mennesker Gud har glede i!»

15 Da englene hadde forlatt dem og vendt tilbake til himmelen, sa gjeterne til hverandre: «La oss gå inn til Betlehem for å se dette som har hendt, og som Herren har kunngjort for oss.» 16 Og de skyndte seg av sted og fant Maria og Josef og det lille barnet som lå i krybben. 17 Da de fikk se ham, fortalte de alt som var blitt sagt dem om dette barnet. 18 Alle som hørte på, undret seg over det gjeterne fortalte. 19 Men Maria tok vare på alt som ble sagt, og grunnet på det i sitt hjerte. 20 Gjeterne dro tilbake. De lovet og priste Gud for alt de hadde hørt og sett; alt var slik som det var sagt dem.

 

_________________________________

 

I Jula så feirar vi Jesu bursdag, vi feirar at han kom ned til vår verden, fødd av ei jomfru, for å frelse oss syndige mennesker. Eg forstår at folk som hatar Jesus og som svergar til ateisme og tru på seg sjølv vil bryte ned jula, gjære den meir og meir kommersiell, og ta fokuset bort frå jula sin sanne bodskap og erstatte den med masse tomme ord og ukristelige tradisjonar. La oss stå opp for Jesus i julatida, la oss feire Jesus slik han vil, med fokus på kjærligheit og samhold i Jesus Kristus. "For eit barn er oss fødd, ein son er oss gjeven. Herreveldet kviler på hans akslar og han skal kallast: Underfulle Rådgjevar, Veldige Gud, Evig Far, Fredsfyrste. Så skal herredømet verta stort og freden utan ende." (Jesaja 9:6-7a)

Lenke til kommentar
Det er helt riktig at Jesus Kristus døde for 2000 år siden. Men det du tydligvis ikke har fått med deg er at Han har stått opp fra de døde og hvordan dette arter seg. Den første som møter Jesus Kristus etter Hans død er Maria Magdalena (Joh 24:14) samme dag møter to disipler Ham på veien til landsbyen Emmaus (Luk 24:13) Det som er felles i disse to møtene med Jesus Kristus etter Hans død, er at de som møter Ham, ikke med en gang skjønner at det er Jesus Kristus, Han ser ikke ut som før. Slik er det den dag i dag, Jesus Kristus lever videre (går igjen) i en rekke personer over hele verden. Først er Gud integrert i personen Jesus Kristus, så er Jesus Kristus integrert i en rekke andre personer over hele verden. Derfor kan man oppleve både Gud og Jesus Kristus den dag i dag overalt. For deg er dette unaturlig (overnaturlig). Men din natur (jordiske natur) er ikke den eneste natur som eksiterer, den natur (himmelske natur) som Jesus Kristus nå har er bare en annen natur.

 

Du velger å tro på dette. Når du får vitenskapelige fakta slengt i fjeser avfeier du det som vrøvl.

Fantastisk.

 

et menneske kan ikke bli til et annet menneske eller jesus

et menneske er fortsatt et menneske

et menneske kan ikke bli til noe annet enn et menneske

 

God jul:)

Lenke til kommentar

Du velger å tro på dette. Når du får vitenskapelige fakta slengt i fjeser avfeier du det som vrøvl.

Fantastisk.

 

et menneske kan ikke bli til et annet menneske eller jesus

et menneske er fortsatt et menneske

et menneske kan ikke bli til noe annet enn et menneske

 

God jul:)

Jesus Kristus er et Menneske

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har nevnt to personer. Du sa det var mange. Jeg hadde, med all respekt, ventet mer enn to eksempler på noe så spektakulært.

 

La oss nå uansett forholde oss til disse to personene. Hvordan vet du at disse har hatt Jesus i seg? Hvor kommer disse påstandene fra og hvorfor er disse`eventuelle kildene så troverdige?

Det er ikke "spektakulært", fenomenet er det omvendte av "besatt av en ond ånd " fenomenet. De som har Jesus Kristus i seg, har en god ånd i seg.

 

"Den som ikke har Kristi Ånd, hører ikke Kristus til. Men om Kristus bor i dere.." (Rom 8:10)

 

Før Jesus Kristus trodde man at lover og regler skapte bedre mennesker, fra og med Jesus Kristus skaper man bedre mennesker, gjennom å endre menneskets ånd (psyke)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det er ikke "spektakulært", fenomenet er det omvendte av "besatt av en ond ånd " fenomenet. De som har Jesus Kristus i seg, har en god ånd i seg.

 

"Den som ikke har Kristi Ånd, hører ikke Kristus til. Men om Kristus bor i dere.." (Rom 8:10)

 

Før Jesus Kristus trodde man at lover og regler skapte bedre mennesker, fra og med Jesus Kristus skaper man bedre mennesker, gjennom å endre menneskets ånd (psyke)

 

Ooooooooook. Men at en hund og en bjørn har felles stamfar er komplett umulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du velger å tro på dette. Når du får vitenskapelige fakta slengt i fjeser avfeier du det som vrøvl.

Fantastisk.

 

et menneske kan ikke bli til et annet menneske eller jesus

et menneske er fortsatt et menneske

et menneske kan ikke bli til noe annet enn et menneske

 

God jul:)

 

At du er så grådig sikker i di sak blir det samme som at kristne er sikker på at det finst ein Gud. Ingenting vitskapen har kome med så langt, iallfall ikkje til det eg kjenner til, kan motbevise at Jesus levde og var den personen Bibelen skildra han som. Kan me ikkje heller berre finne aksept for andre si tru i staden for å aktivt rakke ned på den?

Lenke til kommentar

At du er så grådig sikker i di sak blir det samme som at kristne er sikker på at det finst ein Gud. Ingenting vitskapen har kome med så langt, iallfall ikkje til det eg kjenner til, kan motbevise at Jesus levde og var den personen Bibelen skildra han som. Kan me ikkje heller berre finne aksept for andre si tru i staden for å aktivt rakke ned på den?

 

Men ærlig talt! Vitenskapen kan, i henhold til din logikk, ei heller motbevise at jeg har en usynlig grønn fe på skulderen, som bare jeg kan se. Å godta en slik påstand derimot, ville jeg annse som galskap.

Videre så handler det absolutt ikke om å "aktivt rykke ned" på noe som helst, det er en helt annen sak at religion kommer temmelig rufsete fra møte med vitenskap, rasjonalitet og logikk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...