Gå til innhold

Er Grandiosa bra mat?


Hexafix

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syns man fint kan spise pizza med salat og så en liten kakebit rett etterpå .. :p Det er faktisk anbefalt å ta seg noe 'godt' rett etter du allerede har spist ett måltid, da spiser du mest sannsynlig mindre samtidig som man får tilfredstilt søtsuget.

Hvor har du lært dette? Magesekken utvider seg når den får sukker, i følge forskning.no.

Lenke til kommentar

Erfaring. Spiser du noe søtt/surt/salt rett etter å ha spist middag så blir det til at du spiser mindre (det funker ihvertfall sånn for meg, kan spise ett par ruter sjokolade eller noe sånt så orker jeg ikke mer fordi jeg nettopp spiste og ble mett)

Dine erfaringer er anbefalte?

Men om man på død og liv må spise søtsaker i løpet av dagen så er det nok best å gjøre det når man allerede er mett, ja, om søtsakene er av den usunne sorten.

Endret av Flying
Lenke til kommentar

Dersom man spiser en grandiosa eller hva som helst av noe annet... Og man kjenner på kroppen at det er veldig godt for kroppen og at man får masse energi av det og føler seg frisk og rask og sterk så må jo det være veldig sunt. Vil ikke si at det er usunt da. Alle kjenner jo på kroppen hva dem har spist. føler man seg svak etter å ha spist noe så er det ikke sunt. Det er også viktig å ha variasjon i kostholdet og spise det man har mest lyst på og liker best slik at man ikke blir matlei og holder nivået av alle næringstoffene og mineralene oppe til enhver tid. Det er viktig å lytte til kroppen sin for å få gjort det riktig. Spise når man har behov selv om det ikke er mest korrekt å gjøre det. Det vil uansett øke styrken slik at man fungerer bedre og blir mer effektiv. Uten å ha spist så blir man sløvere og mindre effektiv slik at det alltid lønner seg å spise selv om det ikke er korrekt akkurat da. Det er også viktig å vite man skal spise for å ikke få vondt i magen eller hodet. Også viktig å drikke nok for å ikke bli dehydrert eller få vondt i hodet. Det er ikke plausibelt å si at jo mer man spiser jo sterkere blir man og jo mer man lytter til kroppen jo bedre kjent blir man med den slik at en til enhver tid er bevisst over sine egne behov og hvilke behov som bør prioriteres..

Lenke til kommentar

Dine erfaringer er anbefalte?

Men om man på død og liv må spise søtsaker i løpet av dagen så er det nok best å gjøre det når man allerede er mett, ja, om søtsakene er av den usunne sorten.

 

Anbefalt av MEG, ja :)

 

*snip*

 

Vi spiser ikke hovedsakelig for å fylle magen og ikke få vondt i hodet, det er symptomer kroppen bruker på å minne oss på at vi MÅ spise. Vi spiser for å få i oss viktige næringsstoffer hjernen vår og muskelene, ja hele kroppen, trenger for å fungere optimalt.

Lenke til kommentar

Anbefalt av MEG, ja :)

 

 

 

Vi spiser ikke hovedsakelig for å fylle magen og ikke få vondt i hodet, det er symptomer kroppen bruker på å minne oss på at vi MÅ spise. Vi spiser for å få i oss viktige næringsstoffer hjernen vår og muskelene, ja hele kroppen, trenger for å fungere optimalt.

Du har et poeng men for å forstå poenget mitt så kan du ta et eksperiment med deg selv og det er å ta 3 eller kanskje 4 dager hvor du spiser bare brødskiver med pålegg og ikke noe annet till alle måltidene.

 

Også tar du noen dager med bare poteter, pommes frites og eventuelt potetgull.

 

Også tar du noen dager hvor du kun spiser salat, og kun vegetar mat,

 

Noen dager som bare spiser kjøtt.

 

også noen dager med grandis eller pizza.

 

Du trenger nok ca 2 uker på å utføre dette men da vil du også lære deg selv å systematisere dine behov og somatiske følelser.

 

Lykke til! : )

 

^^

Lenke til kommentar

Sunn mat handler ikke bare om forbrenning av kalorier og å unngå overvekt. Det er mange måter å skade kroppen på uten å legge på seg. En er å spise mye mat som er mettende og gir masse energi, men som mangler viktige næringsstoffer. Dette er problemet til mennesker som for det meste livnærer seg av fett, karbohydrater og salt. Bare legg merke til hvor tørst du blir etter en grandiosa - det er ikke et godt tegn. Og så gjør man gjerne vondt verre ved å stille tørsten med en halvliter cola, bare for å sørge for at man får en haug sukker oppå saltet.

 

Dessuten, skal man først "skeie ut" med usunn mat en gang i blant, hvorfor ikke velge noe som faktisk smaker godt? Eller i det minste smaker noe. Det er nok av frossenpizzaer der ute med smak. Jeg kan anbefale Pizza Originale Milano.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har et poeng men for å forstå poenget mitt så kan du ta et eksperiment med deg selv og det er å ta 3 eller kanskje 4 dager hvor du spiser bare brødskiver med pålegg og ikke noe annet till alle måltidene.

 

Også tar du noen dager med bare poteter, pommes frites og eventuelt potetgull.

 

Også tar du noen dager hvor du kun spiser salat, og kun vegetar mat,

 

Noen dager som bare spiser kjøtt.

 

også noen dager med grandis eller pizza.

 

Du trenger nok ca 2 uker på å utføre dette men da vil du også lære deg selv å systematisere dine behov og somatiske følelser.

 

Lykke til! : )

 

^^

 

Og poenget med dette er? Hva skal man lære av dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har et poeng men for å forstå poenget mitt så kan du ta et eksperiment med deg selv og det er å ta 3 eller kanskje 4 dager hvor du spiser bare brødskiver med pålegg og ikke noe annet till alle måltidene.

 

Også tar du noen dager med bare poteter, pommes frites og eventuelt potetgull.

 

Også tar du noen dager hvor du kun spiser salat, og kun vegetar mat,

 

Noen dager som bare spiser kjøtt.

 

også noen dager med grandis eller pizza.

 

Du trenger nok ca 2 uker på å utføre dette men da vil du også lære deg selv å systematisere dine behov og somatiske følelser.

 

Lykke til! : )

 

^^

 

Ja, hva er det jeg skal lære? Prøver du å indikere at sunn mat er ensformig og kjedelig? For det er det nemlig overhode ikke. Pepper, løk, hvitløk, currypaste, gulrøtter, tomater, selleri, purreløk, vårløk, paprika, agurk, sitron, laks, biff, koteletter, brokkoli, osv osv osv osv, er SUNN og GODE ingredienser som man kan bruke på såååå mange forskjellige måter.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med BuffyAnneSummers her! Det er ett ekstremt stort utvalg av både sunde og gode ting! Når det finnes så mange alternativer til usunn kaloristappet mat så er det ikke noe nødvendig å velge det mest usunne for å si det sånn! :)

Tenk deg slik at det var slik at du ikke hadde noe annen mat. Hva skulle du gjort da?
Lenke til kommentar

Med eksperimentet som jeg meddelte mener jeg at dere skal skal sulte og kjenne på kroppen og bli bedre til å vite hva den trenger. Eller bare gå minst 2 dager uten å spise i det hele tatt.

 

Men dere skjønner vel fortsatt ikke poenget med det?

 

Altså nå blir jeg litt provosert.. Jeg led av spiseforstyrrelse da jeg var i mine tidlige tenår (anoreksi), så det å gå sulten over tid skal jeg overhode ikke for å tilfredstille deg. Forøvrig så har jeg på grunn av dette vært i kontakt med x antall ernæringsfysiologer - så hva kroppen trenger vet jeg også, det tror jeg ikke du er helt klar over selv. Tomme kalorier (som grandis, nudler, hvitt brød, osv) gir deg nesten ingenting ernæringsmessig, så da kan du egentlig basicly heller gå sulten, for du tilfører ikke kroppen din ordentlig næring men bare ''fyll''. Er du for lat til å slenge sammen noen egg med litt salsa til (Ajvar er ett fantastisk produkt! Den sterke varianten er sinnsykt godt til egg) så aner jeg rett og slett ikke, da må du nesten være for lat til å puste selv.

 

Jeg hadde forresten en liten periode da jeg kun spiste drittmat fordi jeg ikke gadd å løfte en jævla finger selv. Ble ekstremt sliten og huden min gikk AMOK (jeg pleier aldri å ha mer enn 1 kvise av og til eller noe sånt, da i den perioden fikk jeg flere samtidig). Kroppen min hadde det på ingen måte OK siden jeg fylte meg selv med dritt istedet for god næring (forskjellen er STOR!).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altså nå blir jeg litt provosert.. Jeg led av spiseforstyrrelse da jeg var i mine tidlige tenår (anoreksi), så det å gå sulten over tid skal jeg overhode ikke for å tilfredstille deg. Forøvrig så har jeg på grunn av dette vært i kontakt med x antall ernæringsfysiologer - så hva kroppen trenger vet jeg også, det tror jeg ikke du er helt klar over selv. Tomme kalorier (som grandis, nudler, hvitt brød, osv) gir deg nesten ingenting ernæringsmessig, så da kan du egentlig basicly heller gå sulten, for du tilfører ikke kroppen din ordentlig næring men bare ''fyll''. Er du for lat til å slenge sammen noen egg med litt salsa til (Ajvar er ett fantastisk produkt! Den sterke varianten er sinnsykt godt til egg) så aner jeg rett og slett ikke, da må du nesten være for lat til å puste selv.

 

Jeg hadde forresten en liten periode da jeg kun spiste drittmat fordi jeg ikke gadd å løfte en jævla finger selv. Ble ekstremt sliten og huden min gikk AMOK (jeg pleier aldri å ha mer enn 1 kvise av og til eller noe sånt, da i den perioden fikk jeg flere samtidig). Kroppen min hadde det på ingen måte OK siden jeg fylte meg selv med dritt istedet for god næring (forskjellen er STOR!).

 

+1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...