Gå til innhold

Er Grandiosa bra mat?


Hexafix

Anbefalte innlegg

Moderatormelding

Tråden er splitta ut frå klage på grandiooooosa, er denne klagen god nok?




Virkelig? 1,5 - 2,5 kg med kjøttdeig på pizzaen?
Når du i tillegg bruker tynn bunn så vil dette ende opp med ein pizzabunn som minner om ein svamp.
Skal du ha mykje fyll så må du også ha ein kraftig bunn som er i stand til å absorbere litt av fuktigheita utan å bli svampete.

En pakke med kjøttdeig er 400-500 gram og da blir det som regel aldri mer enn 2 kilo. Før man legger den på pizzaen så er det vanlig å steke den og da renner alt vannet ut fra kjøttdeigen som en del av stekeprosessen og videre så tørker det mer inn ettersom hvor godt man steker kjøttdeigen. Det er nesten 100 gram i vekt som forsvinner per pakke kjøttdeig så da er det egentlig ikke så altfor mye dersom man bruker en hele den store langpanna. Dette er vel en typisk "hjemmelaga variant" av pizza

For de som ikke har så god greie på pizza så er det slik at den kommer fra Italia. De italienske er steinovnbakte med tynn sprø bunn. Her brukes det mest mozarella, oliven, capers, spinat som dominerer smaken med mozarella samt sprøe store skorper osv.

Også har vi den american pan pizza som er den amerikanske varianten som skal ha tjukk bunn og ekstremt mye ost. Mest vanlig med jarlsberg o.l Det er kjøtt som skal være dominerende.

Ellers er det meste brukt på pizza. Alt fra blåmuggost til fisk og til og med poteter er brukt... Til og med bærnee saus... så pizza må vel være det mest varierte man kan ete. Det er en kultur i seg selv akkurat som poteter og ris med tilbehør.


Spiser jeg Grandiosa blir jeg sulten igjen nesten med en gang etterpå. Greit som lørdagskos, men jeg fatter ikke hvordan du kan kalle det middag
Jeg fatter ikke at det går an å være så uoppmerksom at du ikke har fått med deg at det var mitt eneste alternativ. Endret av r2d290 waits for Obi-Wan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg velger å svare ut i fra tittelen, da resten her bare er rot.

 

Etter min mening er ikke Grandiosa bra mat, og jeg kan ikke skjønne at noen frivillig velger å spise det - særlig ikke bruke penger på det.

 

Jeg kan til dels skjønne at noen syns det er greit å slenge en frossenpizza i ovnen og ha mat klar på under 15 minutter, men da er virkelig ikke Grandiosa veien å gå. Det finnes en del varianter som er, ikke god, men helt grei.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tenker næringsinnholdet til Grandiosa passer inn her. Dette er per 530 g, altså en hel pizza.

 

Kcal 1180,522

Protein 66,25 g

Karbohydrater 137,8 g

Fett 39,75 g

-Mettede fettsyrer 22,79 g

-Enumettede fettsyrer 12,19 g

-Flerumettede fettsyrer 2,12 g

Kostfiber 13,25 g

Tilsatt salt 5,83 g

Natrium 2120 mg

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Ærlig talt så mener jeg at dersom man føler seg energisk etter å ha spist noe så er det mer sunt enn usunt å spise det.

 

Tenk på alt det andre som er usunt da som folk gjør ellers. Ting som er så usunt at det er bortkasta å tenke på om maten man spiser er sunn eller ikke fordi man mister fordelene og at forskjellen ved å spise en grandis eller 3 i uka ikke vil merkes.

 

Tenk på hvor usunt det er å sitte inne foran datan hele dagen. Og tenk på hvor farlig det er å være feit da.

 

Tenk hvor usunt det er å ikke være i aktivitet? Tenk hvor usunt det er å bo i byen?

 

Men om folk spiser litt usunt så er det galt med en gang.

 

Jeg er hverken feit eller dårlig form og så lenge jeg har en sterk metabolisme så er det ingenting som er i veien for å ikke spise det jeg vil. Jeg har så sterk metabolisme rate at det usunne blir borte i systemet så jeg trenger ikke å tenke så mye på dette. Jeg trenger å tenke på hvordan jeg skal få tak i nok mat i første om gang også kan jeg begynne å velge slik som dere gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hørt om metabolisme??

 

Du metaboliserer raffinert sukker også, men er det bra for deg ?

Siktet hvetemel er dobbelt så ille som vanlig sukker når det kommer til glykemisk indeks.

Ost inneholder kasiomorfiner som fungerer som morfin på hjernen.

 

Ost, sukker og hvetemel er den mest brukte steminsstabiliserende medisinen som brukes i Norge som folk ikke er klar over engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du metaboliserer raffinert sukker også, men er det bra for deg ?

Siktet hvetemel er dobbelt så ille som vanlig sukker når det kommer til glykemisk indeks.

Ost inneholder kasiomorfiner som fungerer som morfin på hjernen.

 

Ost, sukker og hvetemel er den mest brukte steminsstabiliserende medisinen som brukes i Norge som folk ikke er klar over engang.

Ok, da har du sikkert hørt om syntetisk mat også. Kanskje like greit at jeg fortsetter å røyke cannabis og holder meg unna ordinære medisiner.

 

Er det et organ i kroppen som liker sukker så er det hjernen... Jeg kjenner jo at alt bare strømmer opp til hjernen og sprer seg rundt i hjernen. Ikke ofte at sukkeret går ut til muskelvevet for det merker jeg også og da jeg blir slapp. Så hjernen min spiser sukker som den skulle vært full av maur.

Endret av Hexafix
Lenke til kommentar

Ok, da har du sikkert hørt om syntetisk mat også. Kanskje like greit at jeg fortsetter å røyke cannabis og holder meg unna ordinære medisiner.

 

Er det et organ i kroppen som liker sukker så er det hjernen... Jeg kjenner jo at alt bare strømmer opp til hjernen og sprer seg rundt i hjernen. Ikke ofte at sukkeret går ut til muskelvevet for det merker jeg også og da jeg blir slapp. Så hjernen min spiser sukker som den skulle vært full av maur.

 

Du har helt rett i at hjernen er glad i glukose, og enkelte har problemer med glukosemetabolismen i hjernen og da kan det være som du sier at den fungerer bedre på mye sukker, men det beste for kroppen er stabilt blodsukker som ligger utenfor alarmområdene. Både for mye og for lite blodsukker stresser hjernen og resten av kroppen. Det er vel ikke uten grunn at det er et uttrykk som kalle sugar-high (sukker har en effekt på utslipp av dopamin som får deg til å føle deg bedre)

 

Du kan hjelpe hjernen til å fungere bedre hvis du tar gode doser med B-vitaminer. Spiser du mye høyglykemisk mat bør du også ta multivitamin og mineral og ekstra med C-vitaminer.

Cannabis gir deg vel også "the munchies", noe som sikkert er med på å forklare suget.

Lenke til kommentar

Du har helt rett i at hjernen er glad i glukose, og enkelte har problemer med glukosemetabolismen i hjernen og da kan det være som du sier at den fungerer bedre på mye sukker, men det beste for kroppen er stabilt blodsukker som ligger utenfor alarmområdene. Både for mye og for lite blodsukker stresser hjernen og resten av kroppen. Det er vel ikke uten grunn at det er et uttrykk som kalle sugar-high (sukker har en effekt på utslipp av dopamin som får deg til å føle deg bedre)

 

Du kan hjelpe hjernen til å fungere bedre hvis du tar gode doser med B-vitaminer. Spiser du mye høyglykemisk mat bør du også ta multivitamin og mineral og ekstra med C-vitaminer.

Cannabis gir deg vel også "the munchies", noe som sikkert er med på å forklare suget.

hey hey... sprekt innlegg.. Ja, sukker er doping.

 

Men slik er det vel med alt som føles behagelig at det er med på å utløse dopamin i hjernen. Det er også det som skaper avhengighet så det er fint å være klar over så man vet hvordan en kan trikse med hjernen.

Lenke til kommentar

Så det er ikkje vits i å ete sunt om ein uansett ikkje er i aktivitet?

Joda, men det er ingen som bør tillate seg selv å kalle seg selv for en sunn person bare fordi dem spiser sunt. Å være nok fysisk aktiv er like viktig som å spise sunt for å kalle seg selv for sunn. Det har faktisk enda mer å si om du er aktiv eller ikke enn om du spiser sunt eller usunt. Er du aktiv og bruker opp energien så er det best å spise det som kroppen trenger mest av for å få mest mulig ut av det man spiser. Hvis ikke så er det sløsing med maten mener jeg.

 

Som sagt flere ganger før så er det jo uansett best å spise det man har enn å ikke spise noe. Det vill alltid være sunnere å spise noe usunt enn å sulte. Fordi sult er det farligste av alt. Sult er det samme som å være i ferd med å dø. Når man sulter så betyr det at kroppen ikke får det den trenger og når den ikke gjør det så begynner den å dø.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...