Gå til innhold

Test: Vi har testet Norges råeste spill-PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Internett er jo ganske nasjonal :)

 

Jo det er klart, men hadde vært kult om de hadde hatt litt flere avdelinger rundt om i landet slik at det hadde vært enklere å ta seg en tur innom etter jobb eksempel. Jeg har 2 timer med bil opp til dem, synes det blir litt for langt å kjøre bare for å ta en kikk eller en prat. Nå har vi Så lett data her, men synes det blir bare dårligere og dårligere med årene som går. Pluss at det itillegg er ekstremt stor mangel på kunnskap på Sålettdata. Når en kar bak disken verken klarere å se eller vite forskjellen på en 120mm og 200mm vifte, vel, da merker jeg at jeg blir litt lei meg innvendig :p

Lenke til kommentar

Er det en custom-made kjøler du har? Ser at Prometheia bruker R404a, mens Vapochill bruker R507. Hvis du har kjøpt din hos LittleDevil (LD) e.l. så tipper jeg på R507. Kjøper du en løs kompressor kommer denne kun med olje. Muligens er den fylt med noe nitrogen for å tvinge ut luft. Det kreves nok litt for å bytte kompressor; både fyllemanifold, sveiseutstyr, vakumpumpe og ny gass (evt evakueringsstasjon).

 

Tror de fleste bil-AC bruker R134, mens varmepumpene til folk bruker R410. Forskjellen ligger primært i at R134a kan kondenseres under 5,72 bar ved 20C, mens R410 trenger 14,47 bar ved samme temp. Det kreves dermed endel mindre av kompressoren.

 

 

Jeg har endel liggende fra 06/07 som jeg aldri fikk brukt :p Tror jeg har et par cpu-fordampere og endel isolasjon.

Hva skal du ha for de?

 

 

Forøvrig:

R404a og R507 er nesten det samme. 99% likt. Lages av to forskjellige produsenter, men R404a er et blandingsmedie, og bør ikke fylles i gassform. R507 kan fylles i gassform, noe som er en fordel hvis man skal fylle så små mengder som ved dette.

 

Løs kompressor er vakumert, og så satt på overtrykk med nitrogen for at luft ikke skal komme inn.

Lenke til kommentar

Skal du ha noen proffe til å gjøre dette så tror jeg nesten det blir billigere å kjøpe ny fasekjøler (altså, det blir dyrt...) Nå vet jeg ikke så mye om hvilken gass som er i din, men stort sett på bilverksted så brukes r134a i bil-AC. Vil anta at du har R507 e.l., som har endel lavere kokepunkt.

 

 

Kanskje den var jævla dårlig montert :p

 

 

Hehe, hva var det for noe igjen? Prometheia Mach I/II eller noe? Jeg har reparert hvitevarer det siste året, og nå skal vi endelig begynne med kjøleteknisk, noe som betyr at jeg får tilgang til manifold og vakumpumpe og gass og sveis osv osv, så det er godt mulig at det dukker opp noe hjemmemekka etterhvert ;-)

 

Gått och blivit HVAC/R?

 

Mecka något liknande http://www.frozencpu.com/products/7324/ex-vap-16/Cooler_Express_2012_Design_Super_Dual_Evaporators_CPU_Cooling_Unit_w_Upgraded_Socket_Kits_-_Sockets_AM2_AM3_LGA_1156_LGA_1366_LGA_2011_CE-48-D-2C.html?tl=g49&id=KmF9ESSN

 

så borde vi börja med dual cpu :)

Lenke til kommentar

Kompressoren kommer med nitrogentrykk og loddes til rørene du har allerede.

 

Anlegget ditt tømmes på egnet flaske, fjerner kompressoren, lodder inn den nye kompressoren, vakumerer hele kretsen, og så fylles under oppstart. Ser over etter eventuelle lekkasjer til slutt, men disse er så enkle å få tett at det vanskelig skal gjøres å lage en lekkasje med vilje. Man må nesten glemme å lodde det ene røret for at det skal skje.

Ok, var noe slikt jeg tenkte meg, men ante ikke hva slags gass de brukte der i mellomtiden. Nitrogen er vel sikkert et rimelig og greit alternativ tenker jeg meg ja. :)

 

Har loddet litt rør med gassbrenner og loddetinn. Akkurat den delen burde gå rimelig greit tror jeg. :) Ja, og morro er det jo også. ^^

 

Åja, du tenker på hvilket kuldemedium som faktisk står på kompressoren (eller?)? Dét er ikke så viktig. Det avgjørende er hvilken olje som brukes. Stort sett brukes esterolje. Hva er modellnavnet som står på kompressoren? NL**F?

Er det en custom-made kjøler du har? Ser at Prometheia bruker R404a, mens Vapochill bruker R507. Hvis du har kjøpt din hos LittleDevil (LD) e.l. så tipper jeg på R507. Kjøper du en løs kompressor kommer denne kun med olje. Muligens er den fylt med noe nitrogen for å tvinge ut luft. Det kreves nok litt for å bytte kompressor; både fyllemanifold, sveiseutstyr, vakumpumpe og ny gass (evt evakueringsstasjon).

Tror de fleste bil-AC bruker R134, mens varmepumpene til folk bruker R410. Forskjellen ligger primært i at R134a kan kondenseres under 5,72 bar ved 20C, mens R410 trenger 14,47 bar ved samme temp. Det kreves dermed endel mindre av kompressoren.

 

Jeg har endel liggende fra 06/07 som jeg aldri fikk brukt Tror jeg har et par cpu-fordampere og endel isolasjon.

Det er en NL11F. :)

 

Ja, godt gjettet. Det er en custom made sak. ;) Kjøpte den av Sindre Eldøy fra hw.no, men husker ikke hvem det var han hadde kjøpt den av, eller hvem som hadde laget den. Kan jo godt være LittleDevil eller deg Sturla for alt jeg vet. :p

 

MÅ jeg ha sveiseutstyr, eller går det med lodding?

Har lite erfaring med sveising, men veldig lyst til å begynne, og er flink til å lære. Har vurdert å kjøpe en liten og enkel sak av et sveiseapparat, og har allerede litt smått utstyr. Det blir naturligvis litt vann over hodet med det første, men om det faktisk er slik at du MÅ sveise (en skulle da tro at det holdt med lodding, både på r410 og r134a), så skal jeg neimen lære meg basic først. Har i hvert fall prøvd å suge til meg så mye teori jeg kan uten å teste det ut i praksis. :)

Lenke til kommentar

Ok, var noe slikt jeg tenkte meg, men ante ikke hva slags gass de brukte der i mellomtiden. Nitrogen er vel sikkert et rimelig og greit alternativ tenker jeg meg ja. :)

 

Har loddet litt rør med gassbrenner og loddetinn. Akkurat den delen burde gå rimelig greit tror jeg. :) Ja, og morro er det jo også. ^^

 

 

Det er en NL11F. :)

 

Ja, godt gjettet. Det er en custom made sak. ;) Kjøpte den av Sindre Eldøy fra hw.no, men husker ikke hvem det var han hadde kjøpt den av, eller hvem som hadde laget den. Kan jo godt være LittleDevil eller deg Sturla for alt jeg vet. :p

 

MÅ jeg ha sveiseutstyr, eller går det med lodding?

Har lite erfaring med sveising, men veldig lyst til å begynne, og er flink til å lære. Har vurdert å kjøpe en liten og enkel sak av et sveiseapparat, og har allerede litt smått utstyr. Det blir naturligvis litt vann over hodet med det første, men om det faktisk er slik at du MÅ sveise (en skulle da tro at det holdt med lodding, både på r410 og r134a), så skal jeg neimen lære meg basic først. Har i hvert fall prøvd å suge til meg så mye teori jeg kan uten å teste det ut i praksis. :)

 

Lodder med åpen flamme og 5% sølv i loddetråden.

Lenke til kommentar

hvis det vrikelig måtte 2 personer for og bære pcen så måtte de være svake.

 

blir også helt feil og si:

så vi aldri at prosessoren ble varmere enn 43 kuldegrader

man kan ikke bruke varmegrader når det er snakk om kuldegrader,er bare mindre kaldt.

"så vi aldri at prosessoren ble varmere enn 43 kuldegrader" er på ingen måte feil å skrive.

Stiller meg mer skeptisk til deg som ikke klarer å skille varme (en form for energi) og ditt oppfunnede uttrykk "varmegrader" (som jeg antar har å gjøre med mengden termisk energi i et gitt objekt.)

 

Angående vekta, så veier maskinen sikkert nærmere 40 kg, og med tanke på den enorme (cosmos 2 og Obsidian 800D blir små i forhold) og relativt uhåndterlige størrelsen er det ikke overraskende at man måtte være to stykker for å bære et slikt beist om man må opp noen trapper.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

hvis det vrikelig måtte 2 personer for og bære pcen så måtte de være svake.

 

blir også helt feil og si:

så vi aldri at prosessoren ble varmere enn 43 kuldegrader

man kan ikke bruke varmegrader når det er snakk om kuldegrader,er bare mindre kaldt.

Jeg sier som Arni90, det er nok du som tar feil her.

Vi snakker om grader, mer spesifisert Celsius, hvor ordet "kuldegrader" kun spesifiserer hvilken del av skalaen vi befinner oss. Det gjør det ikke problematisk eller på noen som helst måte feil å spesifisere at temperaturen øker eller synker. Selv om du bruker ordene varmere eller kaldere.

Selvsagt, det hele hadde jo vært enda lettere om man gikk ut fra skalaen Kelvin, som ikke har "minusgrader", og dermed noe mer ryddig. Men ettersom måleinsturmenter brukt i testen viser i Celsius og at hvermansen ikke forstår seg på Kelvin, så ville forvirringen blitt høy.

 

Angående bæring av maskinen:

Det har ingenting med manglende styrke å gjøre, men at du ikke pådrar deg skader eller støter på problemer som f. eks trapp og trange dører.

 

Med en vekt på maskinen jeg tipper er noe rundt 60 KG, (en vanlig gamermaskin ligger på rundt 10-15kg) og en mindre egnet bæreflate, samt meget dyrebart innhold så er det ingen som ville vurdert å bare hatt en person som flytter dette inn i bygget. Ja, jeg skulle gjerne sett deg selv bært denne saken. ;)

 

Har selv bært inn tilsvarende utstyr inn i vikingskipet i Hamar, og ryggbladene/hendene mine kjenner fortsatt smerten. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Rått! Men hvordan er støyen fra et slikt beist? Da tenker jeg først og fremst på fasekjøleren. (Viftene kan man jo justere og de fleste pumper er stille.) Jeg vet hvordan noen kjøleskap kan bråke, og skulle jeg hatt noe sånt under skrivebordet mitt hadde jeg blitt gal ganske fort.

 

 

 

En hermetisk kompressor som på bildet bråker like mye som kjøleskapet ditt... altså ikke mye. Den har tempraturfølere som slår ut når en viss temp max i kelvin både opp og ned og vil da slå seg av å på for å kjøle ned...

Lenke til kommentar

Disse kompressorene vil nok ikke skru seg av og på som i et kjøleskap, for det er ikke mulig når du har en så tung og kontinuerlig belastning som naturen av en CPU vil gi. I et kjøleskap så holder det å jobbe en liten del, for så å la isolasjonen gjøre resten av jobben.

 

Aka. Kompressoren vil kunne variere noe i effektforbruk (vil trekke mye strøm i starten), men vil så jevne seg ut etter ikke alt for lenge, for så å operere konstant.

 

Et kjølskap er også passivt kjølt, i motsetning til en fasekjøler som denne. Det er vifta til evaporatoren som trolig vil lage mest lyd, men fordi selve kompressoren vil ha en helt annen lydkarakteristik, så vil du nok kunne høre støy fra både kompressor og vifte.

 

Totalt sett så er det vesentlig mer lyd enn i de fleste bedre kjølere/vannkjølingsanlegg, men fra den jeg har erfaring med så var det dog mindre støy enn fra en standard kjøler på et high-end skjermkort under maks last.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disse kompressorene vil nok ikke skru seg av og på som i et kjøleskap, for det er ikke mulig når du har en så tung og kontinuerlig belastning som naturen av en CPU vil gi. I et kjøleskap så holder det å jobbe en liten del, for så å la isolasjonen gjøre resten av jobben.

 

Aka. Kompressoren vil kunne variere noe i effektforbruk (vil trekke mye strøm i starten), men vil så jevne seg ut etter ikke alt for lenge, for så å operere konstant.

 

Et kjølskap er også passivt kjølt, i motsetning til en fasekjøler som denne. Det er vifta til evaporatoren som trolig vil lage mest lyd, men fordi selve kompressoren vil ha en helt annen lydkarakteristik, så vil du nok kunne høre støy fra både kompressor og vifte.

 

Totalt sett så er det vesentlig mer lyd enn i de fleste bedre kjølere/vannkjølingsanlegg, men fra den jeg har erfaring med så var det dog mindre støy enn fra en standard kjøler på et high-end skjermkort under maks last.

 

kompressoren bråker nesten ingenting på denne maskinen, viften i front på kondenseren er det som gir lyd. jo kaldere kondenseren er - jo bedre temperaturer klarer vi på evaporatoren (kjølehodet).

 

en 3930K på 5.4Ghz 1.6v utvikler så mye varme at viften på kondenseren må gå fort rundt. støy er oppgitt til 28dB av LD Cooling.

 

vurderer å teste en 3770K under min LD Cooling V2 hjemme - vil tro at 5.5Ghz+ er mulig stabilt.

Lenke til kommentar

kompressoren bråker nesten ingenting på denne maskinen, viften i front på kondenseren er det som gir lyd. jo kaldere kondenseren er - jo bedre temperaturer klarer vi på evaporatoren (kjølehodet).

Hehe, ja jeg mente selvsagt vifta til kondenseren, og ikke vifta til evaporatoren! LOL. Må nok ha vært litt sent. :closedeyes:

Lenke til kommentar

Det er en NL11F. :)

 

Ja, godt gjettet. Det er en custom made sak. ;) Kjøpte den av Sindre Eldøy fra hw.no, men husker ikke hvem det var han hadde kjøpt den av, eller hvem som hadde laget den. Kan jo godt være LittleDevil eller deg Sturla for alt jeg vet. :p

 

MÅ jeg ha sveiseutstyr, eller går det med lodding?

Har lite erfaring med sveising, men veldig lyst til å begynne, og er flink til å lære. Har vurdert å kjøpe en liten og enkel sak av et sveiseapparat, og har allerede litt smått utstyr. Det blir naturligvis litt vann over hodet med det første, men om det faktisk er slik at du MÅ sveise (en skulle da tro at det holdt med lodding, både på r410 og r134a), så skal jeg neimen lære meg basic først. Har i hvert fall prøvd å suge til meg så mye teori jeg kan uten å teste det ut i praksis. :)

 

Måtte bare kommentere: "eller deg Sturla for alt jeg vet." Jeg har nok hittil ikke bygd én eneste fasekjøler, dessverre. Begynte nesten å lure på om du forvekslet meg med min navnebror Stoolman eller noe...

 

Med "sveis", så mener jeg egentlig hardlodding. På jobben skal vi bruke dette aparatet. Det er mer enn nok for så små system. (Vi bruker også noe som heter Lokring.). Å sveise hardlodde lærer du i løpet av en kveld.

Lenke til kommentar
Måtte bare kommentere: "eller deg Sturla for alt jeg vet." Jeg har nok hittil ikke bygd én eneste fasekjøler, dessverre. Begynte nesten å lure på om du forvekslet meg med min navnebror Stoolman eller noe...

Hmm, var litt usikker på om det var deg eller navnebroren din ja. (selv om jeg mente stoolman brukte en annen avatar og brukernavn) Mener å ha sett deg i andre tråder, men kan nok godt hende det var noe usikkerhet rundt det som var godt å få oppklart. Faktum er dog at du virket mer enn kompotent nok til å kunne satt sammen en fasekjøler. ;)

 

Selv så har jeg bare en rimelig butan-gassbrenner. Trenger du altså å komme opp i høyere temperaturer enn denne gir når du "sløvlodder"/hardlodder? Tenkte kanskje en slik butanbrenner gjør at du slipper å være like forsiktig for å ikke få FOR høy temperatur. :)

 

Rådførte meg litt med en som har drevet litt med slik, og ble tipset om at jeg mest sannsynlig må rense resten av loopen om jeg velger å bytte kompressor, da jeg foreløpig går ut fra mekanisk skade. Noe usikker på hvordan man utfører dette...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Synn 690 ikkje overklokker like bra som 680. Test pcen er vannkjølt og dermed overklokker skjermkorta bra også. 3-way virker mest optimalt i spill, utenom 3dmark. Men det er ikkje spill. Tipper du ikkje har overklokka cpuen veldig langt heller. Synn du ikkje har skikkelig raidkontroller til ditt oppsett med en del ssder i raid, så hadde du hatt et bra komplett oppsett. OG du mangler LD cooling kasse :D

Jeg har "bare" en Revodrive. Revodrive 3 X2 er modellnavnet (googleit) :p Så har ikke behov for noen HW raidkontroller, da jeg ikke har flere SSD foreløpig.

Av erfaring blir det noe frys og faen med å kjøre quad SLI og flere skjermer, ser ut som 3 veis virker bedre. Har en Asus 26" lcd på ene, den andre er koplet videre til en forsterker (NAD M15) som går videre til en Samsung UE55D8005. Får heller lage meg en egen tråd om dette når jeg gidder :p

Har ett Cooler Master Cosmos 2 nå, det får "duge" inntil videre :D Men det blir nok full LCS etterhvert fra EK. Per idag har jeg ikke overklokket noe nei :/

Btw Nizzen, den Asus 144hz skjermen som står i signaturen din. Er den nice?

Endret av Vikingpus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...