Gå til innhold

Test: Vi har testet Norges råeste spill-PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

når vi snakker om fps i spill så kan du ta en vanlig 1000kr`s amd cpu og vil alikavel få like god fps. det er snakk om 3 skjermkort i den maskina. det som utgjør heftig spillytelse.

 

cpu performance regner man best i rendering tester. gpu ytelser regner man best i spill fps sammenhenger. stor forskjell det. helt anna emne enn det som det er snakk om her

Du ville blitt skuffet over spillytelsen om du smelte inn en AMD CPU til 1000kr. ;)

Selvsagt gitt en del mer for penga, det er klart.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring hvor du kan få service, eller noen steder som har utstyr for å tømme/påfylle ny gass i en slik kjølekompressor? Bør kjøre en liten service på min egen kompressor, og trenger å tømme den først.

Er det vanlig at bilverksteder har slikt, med tanke på AC-anlegg til biler etc?

Skal du ha noen proffe til å gjøre dette så tror jeg nesten det blir billigere å kjøpe ny fasekjøler (altså, det blir dyrt...) Nå vet jeg ikke så mye om hvilken gass som er i din, men stort sett på bilverksted så brukes r134a i bil-AC. Vil anta at du har R507 e.l., som har endel lavere kokepunkt.

 

Jeg tror han sikter til det at "over prosessoren" kan tolkes på flere måter, f.eks. et punkt i løse luften over cpu. ;)

Kanskje den var jævla dårlig montert :p

 

Goda gamla tider Sturla :)

Har fortfarande gamla Prometheus står och sammla damm i garaget.

Hehe, hva var det for noe igjen? Prometheia Mach I/II eller noe? Jeg har reparert hvitevarer det siste året, og nå skal vi endelig begynne med kjøleteknisk, noe som betyr at jeg får tilgang til manifold og vakumpumpe og gass og sveis osv osv, så det er godt mulig at det dukker opp noe hjemmemekka etterhvert ;-)

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar

Skal du ha noen proffe til å gjøre dette så tror jeg nesten det blir billigere å kjøpe ny fasekjøler (altså, det blir dyrt...) Nå vet jeg ikke så mye om hvilken gass som er i din, men stort sett på bilverksted så brukes r134a i bil-AC. Vil anta at du har R507 e.l., som har endel lavere kokepunkt.

Er faktisk en rimelig standard danfoss som sitter i fasekjøleren. Er snakk om r134a.

Mens AC-kompressoren jeg har bruker R410.

 

Med "proffe" så tenker du mer på mer spesialiserte firmaer? Eller kan bilverksteder ta såpass mye for en jobb med vakumpumpa? Selve gassen ser jeg koster noe rundt 1200kr. (mener det var inklusive miljøavgifter), men slipper dette om de klarer å bruke den gamle gassen som sirkulerer i enheten min fra før av.

 

Si jeg kjøper en ny danfoss-kompressor fra LD cooling, til ca 1000-lappen, kommer den da med ferdig vakuum, og hvordan er prosedyren når du fester på resten av kjøleloopen? Med tanke på at det er en viss sjanse for at den inneholder luft og fukt om man åpner loopen for å sette på ny kompressor. :hmm:

Lenke til kommentar

Hehe, hva var det for noe igjen? Prometheia Mach I/II eller noe? Jeg har reparert hvitevarer det siste året, og nå skal vi endelig begynne med kjøleteknisk, noe som betyr at jeg får tilgang til manifold og vakumpumpe og gass og sveis osv osv, så det er godt mulig at det dukker opp noe hjemmemekka etterhvert ;-)

Høres bra ut det sturla. ;)

Lenke til kommentar

Er faktisk en rimelig standard danfoss som sitter i fasekjøleren. Er snakk om r134a.

Mens AC-kompressoren jeg har bruker R410.

 

Med "proffe" så tenker du mer på mer spesialiserte firmaer? Eller kan bilverksteder ta såpass mye for en jobb med vakumpumpa? Selve gassen ser jeg koster noe rundt 1200kr. (mener det var inklusive miljøavgifter), men slipper dette om de klarer å bruke den gamle gassen som sirkulerer i enheten min fra før av.

 

Si jeg kjøper en ny danfoss-kompressor fra LD cooling, til ca 1000-lappen, kommer den da med ferdig vakuum, og hvordan er prosedyren når du fester på resten av kjøleloopen? Med tanke på at det er en viss sjanse for at den inneholder luft og fukt om man åpner loopen for å sette på ny kompressor. :hmm:

 

Kompressoren kommer med nitrogentrykk og loddes til rørene du har allerede.

 

Anlegget ditt tømmes på egnet flaske, fjerner kompressoren, lodder inn den nye kompressoren, vakumerer hele kretsen, og så fylles under oppstart. Ser over etter eventuelle lekkasjer til slutt, men disse er så enkle å få tett at det vanskelig skal gjøres å lage en lekkasje med vilje. Man må nesten glemme å lodde det ene røret for at det skal skje.

Lenke til kommentar

Er faktisk en rimelig standard danfoss som sitter i fasekjøleren. Er snakk om r134a.

Mens AC-kompressoren jeg har bruker R410.

 

Med "proffe" så tenker du mer på mer spesialiserte firmaer? Eller kan bilverksteder ta såpass mye for en jobb med vakumpumpa? Selve gassen ser jeg koster noe rundt 1200kr. (mener det var inklusive miljøavgifter), men slipper dette om de klarer å bruke den gamle gassen som sirkulerer i enheten min fra før av.

 

Si jeg kjøper en ny danfoss-kompressor fra LD cooling, til ca 1000-lappen, kommer den da med ferdig vakuum, og hvordan er prosedyren når du fester på resten av kjøleloopen? Med tanke på at det er en viss sjanse for at den inneholder luft og fukt om man åpner loopen for å sette på ny kompressor. :hmm:

Åja, du tenker på hvilket kuldemedium som faktisk står på kompressoren (eller?)? Dét er ikke så viktig. Det avgjørende er hvilken olje som brukes. Stort sett brukes esterolje. Hva er modellnavnet som står på kompressoren? NL**F?

 

Er det en custom-made kjøler du har? Ser at Prometheia bruker R404a, mens Vapochill bruker R507. Hvis du har kjøpt din hos LittleDevil (LD) e.l. så tipper jeg på R507. Kjøper du en løs kompressor kommer denne kun med olje. Muligens er den fylt med noe nitrogen for å tvinge ut luft. Det kreves nok litt for å bytte kompressor; både fyllemanifold, sveiseutstyr, vakumpumpe og ny gass (evt evakueringsstasjon).

 

Tror de fleste bil-AC bruker R134, mens varmepumpene til folk bruker R410. Forskjellen ligger primært i at R134a kan kondenseres under 5,72 bar ved 20C, mens R410 trenger 14,47 bar ved samme temp. Det kreves dermed endel mindre av kompressoren.

 

Fikk litt lyst til å bygge meg min egen kjøler, hvor får man tak i det som skal sitte på CPU og skjermkort, som er laget for kompressorkjøling?

Jeg har endel liggende fra 06/07 som jeg aldri fikk brukt :p Tror jeg har et par cpu-fordampere og endel isolasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...