Gå til innhold

Test: Vi har testet Norges råeste spill-PC


Anbefalte innlegg

Denne kan vel vare en del tiår fremover som veldig solid gaming rig?

 

Må nok skuffe deg der.

Se på konsollene, de var omtrent så kraftige som en top-end PC innenfor det vanlige forbukermarkedet når de kom, nå er de laaaangt etter og de må bruke lavere tekstur-oppløsninger, 30fps osv for å få de til å dra de fleste av dagens spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg er klar over at det er noe herk, og at det på ingen måte er ment å bli gjort service på. :(

Er jeg "heldig" så har den kjørt seg litt fast, eller brent en liten vinding som ikke er for vanskelig å fikse. Hadde også håpet at slik olje var sånn delvis mulig å få tak på. Dette ville i såfall vært et aldri så lite prosjekt ja. XD Alternativet er å kjøpe ny kompressor, men da må du fortsatt ha noe sted å fylle på gass. :S

 

Å betale fulle prisen for et helt nytt system er jeg mildt sagt ikke så gira på, og noe bør det jo være mulig å få gjort? Det å kutte opp saken, og sveise på plass bør være mitt minste problem.

Det er bedre å bytte kompressoren enn å kutte opp kompressoren. Jeg kan gjerne bytte den for deg hvis du bor på Østlandet. En sånn kompressor koster ikke mange kronene, og jeg er ganske sikker på at du kan finne en gratis hvis du tar et gammelt kjøleskap.

Lenke til kommentar

Får like bra pc mye billigere

 

Men til saken:

Hvorfor ikke 690? (x2) ingen spill støtter trippel uansett..

Hvorfor ikke revo drive? (PCIE SSD)

690 har bare 2GB VRAM, 690 x2 er quad-SLI. Både tri- og quad-SLI fungerer, men jeg mener å ha lest at quad-SLI fungerer ved kombinasjon av supertiling + 2-veis AFR mens tri-SLI fungerer med 3-veis AFR. Et bedre spørsmål hadde faktisk vært hvorfor 680 framfor 7970.

 

Revodrive er et møkkprodukt, mindre stabilt enn Vertex 3 og ytelsen er på fakeRAID-nivå, om man virkelig skal ha ekstrem lagringsytelse må man kjøpe en skikkelig RAID-kontroller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det er alltid lett og slenge hardware på lister for at det skal virke imponerende. Den Origin pc listen er mer workstation pc enn gaming pc.

 

Og å sette det opp i RAID 5 da, det som kreves mest CPU-bruk, og dem sier dem skal ha høyere ytelse med redundancy. Velg heller RAID10, så slipper du å bottlenecke noe annet enn SATA-kontroller.

 

Min er jo råere da? Sett bortsett ifra kjølinga kanskje ;P

2x 690GTX i SLI, i7 3960X, 64GB ram (dominator), MSI Big Bang-XPower II, OCZ RevoDrive 3 x2 240GB, Corsair AX1200i?

 

Du har 64 Gigabyte med RAM in en gamingmaskin? Jeg vet ikke om det er sant, men jeg har hørt at 6-8GB er optimalt, alt over eller under vil ytelsen falle.

Lenke til kommentar

Og å sette det opp i RAID 5 da, det som kreves mest CPU-bruk, og dem sier dem skal ha høyere ytelse med redundancy. Velg heller RAID10, så slipper du å bottlenecke noe annet enn SATA-kontroller.

 

Dedikert RAID CPU?

 

Du har 64 Gigabyte med RAM in en gamingmaskin? Jeg vet ikke om det er sant, men jeg har hørt at 6-8GB er optimalt, alt over eller under vil ytelsen falle.

 

Installere OS, Spill i minne? :D

Lenke til kommentar

Og å sette det opp i RAID 5 da, det som kreves mest CPU-bruk, og dem sier dem skal ha høyere ytelse med redundancy. Velg heller RAID10, så slipper du å bottlenecke noe annet enn SATA-kontroller.

 

 

 

Du har 64 Gigabyte med RAM in en gamingmaskin? Jeg vet ikke om det er sant, men jeg har hørt at 6-8GB er optimalt, alt over eller under vil ytelsen falle.

Er jo godt han bruker maskinen til annet enn bare gaming da. :)

For min del så er 8 GB RAM er absolutt minimum til gamingriggen min. (noe osm er et problem, da jeg bare har 7 GB) og jeg makser plagsomt ofte ut minnet i BF3.

 

64 GB derimot... det skal du ha litt spesielt behov for å utnytte. Om du ikke skrur av/på PCen og ønsker å ha et par spill og mellomlagring i nettlesere i RAM-disk etc. (ikke nødvendigvis du ser den helt store ytelsesforbedringen, men det kan være litt)

Samt arbeid med video og bilderedigering så suges minnet bort.

 

Dårligere ytelse med 64 GB? Nei, i praksis så ville denne belastningen på minnekontrollerene være heeelt minimal og ikke merkbart på noe som helst nivå. :)

 

edit: Er det altså slik at Raid 10 krever mindre ressursjer av CPUen, fremfor Raid 5 altså? Eller er det slik at du flytter belastningen over til Sata-kontrolleren?

For med en sekskjerne på 5,4 GHz som vil slite med å bli utnyttet 100%, så kan jeg ikke se for meg at det er SÅ negativt å bruke den til RAID-relaterte oppgaver. Sammenlignet mot Sata-kontrolleren som i dag allerede er en stor begrensning. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det er bedre å bytte kompressoren enn å kutte opp kompressoren. Jeg kan gjerne bytte den for deg hvis du bor på Østlandet. En sånn kompressor koster ikke mange kronene, og jeg er ganske sikker på at du kan finne en gratis hvis du tar et gammelt kjøleskap.

Ja, det er vel det. :( (still wanna cut this shit open ^^. Ja, for læringens skyld rett og slett)

Uansett, det er jo et veldig fristende tilbud da. :) I skrivende stund så bor jeg i Sør-Trønderlag, men trekker sørover til østlandet i påske og sommer, så får ikke til noe før den tid.

 

Jeg har faktisk to kompressorer som hører til to AC-anlegg. Ganske kraftige på 1 KW. :) (har også en større kondenser som hører til disse)

 

Disse ser dog litt annerledes ut (ikke den normale hermetiske innbyggingen), og er ment for å bruke på r410a, som kanskje kan bli et problem om man skal nå veldig lave temperaturer?

Tja, en skulle jo tro det var enkelt å finne, men for en som ikke er helt sikker på hvor man skal lete, så synes jeg ikke det er så lett å finne godt egnede kompressorer.

Lenke til kommentar

Min er jo råere da? Sett bortsett ifra kjølinga kanskje ;P

2x 690GTX i SLI, i7 3960X, 64GB ram (dominator), MSI Big Bang-XPower II, OCZ RevoDrive 3 x2 240GB, Corsair AX1200i?

 

Synn 690 ikkje overklokker like bra som 680. Test pcen er vannkjølt og dermed overklokker skjermkorta bra også. 3-way virker mest optimalt i spill, utenom 3dmark. Men det er ikkje spill. Tipper du ikkje har overklokka cpuen veldig langt heller. Synn du ikkje har skikkelig raidkontroller til ditt oppsett med en del ssder i raid, så hadde du hatt et bra komplett oppsett. OG du mangler LD cooling kasse :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Den ser lekker ut, og du kan med sikkerhet skryte på deg at du har noe av det råeste som er der ute
Blir ikke dette noe feil? Klokk en 3970X til samme nivåer vil jo denne yte mer (mtp cache). Hvorfor spare inn på prosessoren når man har 3 skjermkort stappa inn i maskina.. Den skjønte jeg altså ikke..

 

skjønte ikke ejg helelr. det er kun fokus på kjøler, skjermkort og kabinett her. ingen fokus på den faktiske cpuen dette skal kjøle.

 

hadde jeg skulle hatt en slik kjøler og investert så mye peng i en maskin (noe jeg er kjent for å gjøre) så hadde jeg deffinitivt kjørt 2x xeon cpu oppsett av høyeste topp cpu på markedet. i tillegg hadde jeg slengt inn 512GB ssd, hvis ikke 2x 256gb striped. så hadde ejg iallefall hatt 32gb 2000mhz ram. og gjerne enda mer ram.

 

hva er vitsen med en slik pc hvis du bare kan ha den 1-3år uten å måtte oppgradere den igjen...

skjønner ikke vitsen med å bruke 50k på en maskin å sitte igjen med en ytelse som utigner en 15k pc. skal du bruke så mye peng så skal du ha litt igjen for det. eneste den yter bedre enn 15k pc her er skjermkortane. ellers crap.

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

 

 

skjønte ikke ejg helelr. det er kun fokus på kjøler, skjermkort og kabinett her. ingen fokus på den faktiske cpuen dette skal kjøle.

 

hadde jeg skulle hatt en slik kjøler og investert så mye peng i en maskin (noe jeg er kjent for å gjøre) så hadde jeg deffinitivt kjørt 2x xeon cpu oppsett av høyeste topp cpu på markedet. i tillegg hadde jeg slengt inn 512GB ssd, hvis ikke 2x 256gb striped. så hadde ejg iallefall hatt 32gb 2000mhz ram. og gjerne enda mer ram.

 

hva er vitsen med en slik pc hvis du bare kan ha den 1-3år uten å måtte oppgradere den igjen...

skjønner ikke vitsen med å bruke 50k på en maskin å sitte igjen med en ytelse som utigner en 15k pc. skal du bruke så mye peng så skal du ha litt igjen for det. eneste den yter bedre enn 15k pc her er skjermkortane. ellers crap.

Du skjønner det hvis du vet at xeon 2011 ikkje overklokker, og man kan slite med å finne en x modell som overklokker så høyt som 5,4-5,5 ghz. Mere cache gir ofte lavre overklokkbarhet. Den ekstra ytelsen cache gjør, er mye mindre enn å overklokke cpu noen hundre mhz høyere.

 

Hva er vitsen med en bil, hvis man taper 50k på å bare ha den ett år :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Du skjønner det hvis du vet at xeon 2011 ikkje overklokker, og man kan slite med å finne en x modell som overklokker så høyt som 5,4-5,5 ghz. Mere cache gir ofte lavre overklokkbarhet. Den ekstra ytelsen cache gjør, er mye mindre enn å overklokke cpu noen hundre mhz høyere.

 

Hva er vitsen med en bil, hvis man taper 50k på å bare ha den ett år :p

 

bil blir noe helt anna da det koster 300 000 her i norge for en ny bil. og det en bil som ikek er noe spesiell. skal du ha spesiell bil (som vil sammenlignes med spesiellt rå pc) så må du opp i det dobbelte og gjerne opp i millionen.

da er ikke dei 50k der mye,

 

hvis du tar en vanlig pc (7-10k) og en vanlig bil (250k-300k) så har du en sammenligning.

men skal du sammenligne denne pcen som trolig koster oppimot 50k hvis ikke mer så må du opp i en bil som koster oppimot millionen hvis ikke mer.

 

du kan få en xeon oppi 4ghz, flere eksempler ligger på nettet.

så vil jeg også med ganske god sikkerhet påstå at 2x 8core 3.2ghz vil yte bedre enn 1 6 core 5ghz

16 fysiske kjerner opp mot 6.

 

http://www.hardware....ill-pc/114024/6

VS

http://www.behardwar...n-e5-2687w.html

 

as i said

 

det er til og med opp i mot 3960X og ikke 3930k

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Jensen forteller at han gravde rundt på lageret og prøvde seg frem, før han etter omtrent ti forsøk fant en prosessor som var litt bedre enn alle andre

 

Så oddsen er stor for at om man kjøper PC-komponenter på Digital impulse, så er det stor sjans for at de allerede har vært brukt \ tuklet med før? :tease:

 

:dremel::green:

Lenke til kommentar

 

 

bil blir noe helt anna da det koster 300 000 her i norge for en ny bil. og det en bil som ikek er noe spesiell. skal du ha spesiell bil (som vil sammenlignes med spesiellt rå pc) så må du opp i det dobbelte og gjerne opp i millionen.

da er ikke dei 50k der mye,

 

hvis du tar en vanlig pc (7-10k) og en vanlig bil (250k-300k) så har du en sammenligning.

men skal du sammenligne denne pcen som trolig koster oppimot 50k hvis ikke mer så må du opp i en bil som koster oppimot millionen hvis ikke mer.

 

du kan få en xeon oppi 4ghz, flere eksempler ligger på nettet.

så vil jeg også med ganske god sikkerhet påstå at 2x 8core 3.2ghz vil yte bedre enn 1 6 core 5ghz

16 fysiske kjerner opp mot 6.

 

http://www.hardware....ill-pc/114024/6

VS

http://www.behardwar...n-e5-2687w.html

 

as i said

 

det er til og med opp i mot 3960X og ikke 3930k

Lykke til med å finne mange spill som skalerer nå over 6 kjerner. Dette er jo en gamer pc, ikkje rendring maskin.

Lenke til kommentar

Synn du ikkje har skikkelig raidkontroller til ditt oppsett med en del ssder i raid, så hadde du hatt et bra komplett oppsett. OG du mangler LD cooling kasse :D

Raid whore.... :tease:

 

du kan få en xeon oppi 4ghz, flere eksempler ligger på nettet.

så vil jeg også med ganske god sikkerhet påstå at 2x 8core 3.2ghz vil yte bedre enn 1 6 core 5ghz

16 fysiske kjerner opp mot 6.

 

http://www.hardware....ill-pc/114024/6

VS

http://www.behardwar...n-e5-2687w.html

 

as i said

 

det er til og med opp i mot 3960X og ikke 3930k

 

3960X vs 3930k er tatt lengere oppe, ingen grunn til og kjøpe en 3960X og betale nesten dobbelt pris for den når du ofte kan klokke en 3930K og den ekstra cache'n på 3960X ikke hjelper til stort.

 

Når det kommer til Xeon vs feks 3930K så er det overhode ikke verdt pengene, som nevnt tidligere et Xeon oppsett (2011 feks) vil fort koste 35.000,- mer, og ettersom spill foretrekker høyere frekvens vs flere tråder (over 6 eller 8) gitt samme arkitektur så er det ingen vits.

 

En Xeon maskin selv med 32 threads @ 4Ghz vil nok ikke gi noe høyere FPS i spill en enn 3930k @ ~5.4Ghz ettersom spillet ikke skalerer stort over 6 eller 8 tråder. Eneste Xeon duger til er tallknusing og programmer som er optimalisert for så mange threads.

Endret av EggMan88
Lenke til kommentar

Raid whore.... :tease:

 

 

 

3960X vs 3930k er tatt lengere oppe, ingen grunn til og kjøpe en 3960X og betale nesten dobbelt pris for den når du ofte kan klokke en 3930K og den ekstra cache'n på 3960X ikke hjelper til stort.

 

Når det kommer til Xeon vs feks 3930K så er det overhode ikke verdt pengene, som nevnt tidligere et Xeon oppsett (2011 feks) vil fort koste 35.000,- mer, og ettersom spill foretrekker høyere frekvens vs flere tråder (over 6 eller 8) gitt samme arkitektur så er det ingen vits.

 

En Xeon maskin selv med 32 threads @ 4Ghz vil nok ikke gi noe høyere FPS i spill en enn 3930k @ ~5.4Ghz ettersom spillet ikke skalerer stort over 6 eller 8 tråder. Eneste Xeon duger til er tallknusing og programmer som er optimalisert for så mange threads.

 

en ting er at det ikke er verdt pengane. men det er ikke verdt pengane å ha en maskin til 50k som yter samme som en pc til 15k ville gjort (foruten skjermkortane)

når vi snakker om verdt pengane så dropp kompressoren og dropp 2 av 3 skjermkort.

 

når vi snakker om slik maskin som er med her så snakker vi ikke om verdt pengane.

det vet jeg for jeg hadde 2x xeon E5520 opsett tidligere, hadde pc til 42k uten vannkjøling. med svær hdd, mye ram. ikke heftigste men gode cpuer. den pcen ejg hadde var ikke verdt pengane men det var for å ha noe uvanlig og vanvittig rått.

 

og då når vi snakker om å ha noe vanvittig rått så setter du ikke en 3960k inn. då kjører du 2x xeon eller det dyreste single cpu setupen du kan finne.

 

prinsippet her ligger i rått og heftig. ikke i penger.

når vi snakker om fps i spill så kan du ta en vanlig 1000kr`s amd cpu og vil alikavel få like god fps. det er snakk om 3 skjermkort i den maskina. det som utgjør heftig spillytelse.

 

cpu performance regner man best i rendering tester. gpu ytelser regner man best i spill fps sammenhenger. stor forskjell det. helt anna emne enn det som det er snakk om her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...