Gå til innhold

Test: Vi har testet Norges råeste spill-PC


Anbefalte innlegg

Pc'en er ment som en "spill" pc, det er derfor det for eksempel ikke er satt inn et siste 680 kort, driverne med Quad-Sli er så dårlig optimalisert at du ofte har lavere fps med 4 enn med 3 kort.

Så et par tester for noen uker siden, hvor det var lagt opp trippel SLI mot Quad-SLI. Av det jeg leste, så kom de frem til den konklusjonen at skaleringen faktisk er dårligere med tre kort enn med fire. ;)

Skulle så gjerne ha funnet frem til de to testene, som jeg linket til i en post for sikkert flere hundre poster siden... XD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kuldegrader ja :p fryser ikke prosessoren ved kuldegrader nærmere 50? Eller produserer den såpass med varme?

Prosessorer går over til fast form (fryser er spesifikt vann som går over fra flytende til fast form) ved 1410°C ifølge google, er det cold-bug du lurer på? Poenget med nedkjøling er at dette gir lavere motstand, om man fjerner varme fra et objekt vil det på et eller annet tidspunkt bli en superleder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Arni90 Okay, da skjønner jeg ;)

 

EDIT: Vet du sånn ca. hvor mye varme en CPU produserer ved så høy voltage/hastighet? Siden -50°C på 1,5V/5,2 Ghz er jo ganske kjølig, så en fase-kjøler må være tålig bra..?

 

Er de spesielt dyre forresten?

Endret av sj3f
Lenke til kommentar

 

Noen som har erfaring hvor du kan få service, eller noen steder som har utstyr for å tømme/påfylle ny gass i en slik kjølekompressor? Bør kjøre en liten service på min egen kompressor, og trenger å tømme den først.

Er det vanlig at bilverksteder har slikt, med tanke på AC-anlegg til biler etc?

Det er ikke mye service man får gjort på et slikt kjøleanlegg. Kompressoren er hermetisk, og der får du ikke gjort noe. Det er dog lurt å rengjøre kondensatoren, som f.eks. å blåse den ren, men utover det, trenger ikke dette service. Det å åpne, tømme og fylle på anlegget er bare dumt, og øker risikoen for at det skal komme fukt i olja.

Lenke til kommentar

@Arni90 Okay, da skjønner jeg ;)

 

EDIT: Vet du sånn ca. hvor mye varme en CPU produserer ved så høy voltage/hastighet? Siden -50°C på 1,5V/5,2 Ghz er jo ganske kjølig, så en fase-kjøler må være tålig bra..?

 

Er de spesielt dyre forresten?

1. En slik prosessor utvikler absurde mengder varme, og effektforbruket er beregnet til å være rundt 390W TDP ved 5,4GHz @1,6V! Dette er 5 ganger mer enn en vanlig i7-3770K for eksempel. :p

At fasekjøleren var såpass god er faktisk meget overraskende. :)

 

2. Et slikt kompressorsystem krever en viss kunnskap å bruke, samt at du på ingen måte kan være redd for å fikle litt eller at du i værste fall kan ødelegge noe maskinvare. Hovedsakelig så er det isoleringen som er mest jobb, hvor man må forhindre kondens for enhver pris. :)

 

3. Det koster også en del ja. Selve kabinettet med kompressor ligger på ca 11 000kr med MVA, men så kommer en massiv frakt i tillegg, så forvent minst 12000kr. Skal du kun ha kompressoren (men inni sitt eget lille kabinett) så må du ut med ca 9500kr inkl. frakt og MVA og toll.

Derimot så hender det at man kan gjøre gode kjøp på brukte. Selv betalte jeg bare 2000kr for min, dog blir det dyrt å reparere den, da jeg brukte den litt feil.

 

Jeg lurer på hvor lenge man kan sitte ved en slik maskin før man går gal på grunn av støy?!?

Og hva med kondensering som blir til is og vann som forårsaker kortslutning?

For støy komfort ingenting gjør det så bra som en god gjennomtenkt vannkjøling.

Vel, jeg har da levd min andel med kjøleskap på rommet og vifter her og der, og er middels kresen ovenfor støy. Har vært langt værre støykilder opp gjennom årene for å si det sånn. ^^ Andre bryr seg overhode ikke, og det er på ingen måte siktet inn på de som bare ønsker best mulig ytelse VS støy. :)

 

Det er ikke mye service man får gjort på et slikt kjøleanlegg. Kompressoren er hermetisk, og der får du ikke gjort noe. Det er dog lurt å rengjøre kondensatoren, som f.eks. å blåse den ren, men utover det, trenger ikke dette service. Det å åpne, tømme og fylle på anlegget er bare dumt, og øker risikoen for at det skal komme fukt i olja.

Jeg er klar over at det er noe herk, og at det på ingen måte er ment å bli gjort service på. :(

Er jeg "heldig" så har den kjørt seg litt fast, eller brent en liten vinding som ikke er for vanskelig å fikse. Hadde også håpet at slik olje var sånn delvis mulig å få tak på. Dette ville i såfall vært et aldri så lite prosjekt ja. XD Alternativet er å kjøpe ny kompressor, men da må du fortsatt ha noe sted å fylle på gass. :S

 

Å betale fulle prisen for et helt nytt system er jeg mildt sagt ikke så gira på, og noe bør det jo være mulig å få gjort? Det å kutte opp saken, og sveise på plass bør være mitt minste problem.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Den har bedre spesifikasjoner, men nå vet jeg ikke hvordan kjøling du har på saken. Og det er jo ganske viktig element.

Spør du meg så er det ultimate morro å leke seg med en fasekjøler, og veier tung. :D

At du får skvist ut det siste av prosessoren (hvor langt klokker du din?) er ikke bare bare, og kan ha en del å si for ytelsen, spesielt med 3 og 4 GPUer.

 

Så skulle jeg valgt mellom de to PCene, så ville jeg blitt ganske usikker. Om du har et svært bra vannkjølingsanlegg så kanskje jeg kunne vippet den til å være hakket kvassere ja. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og hva med kondensering som blir til is og vann som forårsaker kortslutning?

Nå er det ofte slik at maskinen ofte tåler noe mer vann og fuktighet enn man skulle tro. Drypper litt her og der hos meg, og med litt vaselin etc. så er det bare skikkelig trøbbel når kondensvannet havner i PCI-e sporet, og i litt utilgjengelige steder som under sørbroen/nordbroen.

 

Med god isolasjon og vaselin så er det ikke et stort problem.

Lenke til kommentar

Foreløpig kun en Corsair H60 på CPU, resten luftkjølt. Alt står inne i en Cooler Master Cosmos 2.

Når økonomien bedrer seg, blir det EK blokker og helst 2 krets vannkjøling. Får se hva det blir til :D

Har derfor vært lite med klokking til nå. Kjører jo dog BF3, Metro etc på full pupp uten noen form for lagg. I BF3 ligger den stort sett på 200FPS 1920x1200 alt eyecandy på max.

Endret av Vikingpus
Lenke til kommentar
Originpc.com lar de konfigurere ganske mye drøyere maskiner, her er et eksempel:ORIGIN High-Performance Ultra Silent Fans - BlackASUS Z9PE-D8 WSDual ORIGIN FROSTBYTE 120 Sealed Liquid Cooling SystemsDual Intel XEON E5-2690 2.9GHz LGA 2011 Octo-Core Processors (20MB L3 Cache)1.5 Kilowatt Silverstone StriderDual 4GB GDDR5 NVIDIA GTX 690Single 6GB GDDR5 NVIDIA Quadro 6000Dual 6GB GDDR5 NVIDIA Tesla C207564GB Kingston ECC Registered DDR3 1333MHz (8x8GB)Genuine MS Windows 8 Professional 64-Bit EditionRAID 5 : For performance and fault tolerance (3 identical drives needed)480GB Intel 520 Series480GB Intel 520 Series480GB Intel 520 Series480GB Intel 520 Series14X Blu-ray Disc (BD) Burner (Reads and Writes to DVD/CD/BD) (No Blu-ray Playback Software Included)14X Blu-ray Disc (BD) Burner (Reads and Writes to DVD/CD/BD) (No Blu-ray Playback Software Included)CyberLink PowerDVD 12 UltraOn Board AudioOnboard Network PortORIGIN PC T-Shirt XLarge3DCONNEXION SpaceExplorer
Kjører dem da Fake HW RAID?

 

Ja det er alltid lett og slenge hardware på lister for at det skal virke imponerende. Den Origin pc listen er mer workstation pc enn gaming pc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget med nedkjøling er at dette gir lavere motstand, om man fjerner varme fra et objekt vil det på et eller annet tidspunkt bli en superleder.

Det er riktig, men kanskje greit å påpeke at superleding er en helt spesiell (kvantemekanisk) effekt som opptrer "plutselig" ved en viss temperatur, ikke som en lineær utvikling av temperaturen. Og man er uansett langt unna slike temperaturer ved overklokking.

 

Vanlige silisium-baserte transistorer blir ikke superledende, men slutter faktisk å fungere hvis det blir for kaldt.

 

Fra artikkelen:

Jensen forteller at han gravde rundt på lageret og prøvde seg frem, før han etter omtrent ti forsøk fant en prosessor som var litt bedre enn alle andre.

Hva gjorde Jensen med de prosessorene som ble forkastet? Håper ikke de selges som nye.. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor lenge man kan sitte ved en slik maskin før man går gal på grunn av støy?!?Og hva med kondensering som blir til is og vann som forårsaker kortslutning?For støy komfort ingenting gjør det så bra som en god gjennomtenkt vannkjøling.

Det som vil bråke her er den kompressoren for cpu. Er usikker hvor mye den strøyer. men den bør også være grei å støydempe der sen sitter i bunnen av kassa.

Skjermkort kjølingen vil være rimelig stille med sine fire vifter.

 

En måte å hindre kondens problemer på er å ha issolasjon rundt cpu sokkel og kjøleellement da vil du ikke ha veldig kalde deler liggene åpent. Det var ikke brukt her men har sett andre systemer med det.

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på kuldegrader og minusgrader?Etter et raskt wiki søk finner ikke jeg et annet svar enn at det er 2 ord for samme ting.
Jeg som ikke leste skikkelig :) Trodde at de egentlig mente varmegrader. Visste ikke at det "gikk an" å kjøle med 40-50 minusgrader...

 

Joda, man kjøler ned til ganske nærme 273 minus grader, alt annet er varme, 0 er bare der vann fryser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
"En slik fasekjøler er i stor grad det samme som det som holder fryseren din kald, men all kraften er fokusert mot et lite punkt på bare et par kvadratcentimeter over prosessoren."Et punkt som er noen kvadratcentimeter over prosessoren?Spent på hva du mener her :)
Kjølekraften (to put it in layman's terms), kjøler kun de få kvadratcentimetrene med flateareal som kommer i kontakt med fordamperen/kjølehodet. Relativt presist vil jeg si.

 

Goda gamla tider Sturla :)

Har fortfarande gamla Prometheus står och sammla damm i garaget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...