Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon


Latias

  

1 268 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?



Anbefalte innlegg

Han tenker sikker på sånn som når spillet Anthem kokte konsoller, da var det jo i hovedsak... Hmm... Det var jo i hovedsak PS4 konsoller som tok kvelden da... Nei, da vet jeg sannelig ikke... :p

 

Som regel pleier det å ligge bak noe spesifikt når folk spør så regner nesten med det er noe sånt eller en dårlig personlig eller annenhånds erfaring som folk pleier å vekte høyt. Alle selskaper kan ha problemer med enkelte serier av produkter. Det er tross alt mange komponenter som er kritiske og som ikke kan feile uten at produkt-funksjonalitet lider av det. Det er først når man ser hele bildet over tid man kan si noe om den generelle kvalitets-filosofien til en produsent. En annen ting som kompliserer det hele er jo at det kan ta veldig lang tid før et problem viser seg, men mengden konsoller det påvirker kan være veldig høyt sånn som med Xbox 360 RROD.

 

De fleste selskaper legger seg på bra nok kvalitet. Det er ikke lønnsomt å satse på for god kvalitet på feil sted. Konsoller er jo litt i en særstillig da de bør vare lenge for å tjene inn på salg av kontrollere og ekstrautstyr i tillegg til inntjening på spill-utgivelser og cut på tjenester som streaming.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som regel pleier det å ligge bak noe spesifikt når folk spør så regner nesten med det er noe sånt eller en dårlig personlig eller annenhånds erfaring som folk pleier å vekte høyt. Alle selskaper kan ha problemer med enkelte serier av produkter. Det er tross alt mange komponenter som er kritiske og som ikke kan feile uten at produkt-funksjonalitet lider av det. Det er først når man ser hele bildet over tid man kan si noe om den generelle kvalitets-filosofien til en produsent. En annen ting som kompliserer det hele er jo at det kan ta veldig lang tid før et problem viser seg, men mengden konsoller det påvirker kan være veldig høyt sånn som med Xbox 360 RROD.

 

De fleste selskaper legger seg på bra nok kvalitet. Det er ikke lønnsomt å satse på for god kvalitet på feil sted. Konsoller er jo litt i en særstillig da de bør vare lenge for å tjene inn på salg av kontrollere og ekstrautstyr i tillegg til inntjening på spill-utgivelser og cut på tjenester som streaming.

 

Det at PS4 konsoller ble over rapportert som skadelidende av å skjøre spillet Anthem kan være en kvalitets indikator for konsollen. Og det samme kan forsikrings selskapers, eller reparasjons selskapers statistikk, som eksempler. Jeg tror forøvrig kanskje du blander litt på hvilket selskap som har utgitt statistikken? "Square Space" lager da websider?

 

Men ofte er statistikk også misvisende. Som i tilfellet med Anthem og PS4, uten at jeg har statistikk for dette eksempelet, så kan vi bruke det som et hypotetisk tilfelle.

 

En ting som er viktig da, er jo å se om det er mulig å kompensere for alderen på konsollene som ble ødelagt. PS4 har jo solgt mye bedre enn X1, spesielt i begynnelsen om jeg ikke husker feil? Det vil jo i så fall indikere at det er mange flere eldre PS4 på markedet enn X1, ikke bare dobbelt så mange, som man ville forventet om de hadde solgt 2:1 i PS4's favør hele tiden. Men dette alene kan jo forklare hvorfor PS4 er over rapportert som skadelidende av å kjøre spillet. Det ble rett og slett kjørt på mange flere PS4 som var nær EOL uansett.

 

På den andre side, så har ikke X1 så mange konsoll eksklusive titler som PS4. Anthem kunne derfor vært den type spill som forholdsvis flere X1 eiere så frem til, enn PS4 eiere. Om 1 av 10 X1 eiere kjøpte Anthem, men bare 1 av 20 PS4 eiere gjorde det samme... Ja så er statistikken (vi uansett ikke har) fremdeles ubrukelig...

 

Når det gjelder forsikringsselskapers tall, så kan en overrapportering av X1 konsoller like gjerne være en indikasjon på forskjeller blant X1 og PS4 eiere. Der X1 eiere er mer tilbøyelige til å forsikre konsollen sin i utgangspunktet. Eller viktigere; mer tilbøyelige til å opprette en forsikringssak på eventuelle skader. Det kan også være X1 eiere i gjennomsnitt spiller mer på konsollene sine, slik at en 1 år gammel X1 har gjennomsnittlig 2000 spilltimer på seg, mens en gjennomsnittlig 1 år gammel PS4 bare har 1000 spilltimer på seg. Forsikringsselskapet kan i sin statistikk kompensere for antall solgte forsikringer til hver av konsollene, men å vite brukstiden til konsollene som ryker blir verre. I eksempelet mitt over, selv om det hadde vært 100% flere X1 som ble skadet, så ville det i skader per "spilltime" sammenliknet mot PS4 vært identisk.

 

Det jeg prøver å si er at innlegget mitt her kan oppsummeres som: "korrelasjon og årsakssammenheng er ikke det samme.".

 

Nå, om jeg skulle gjettet på hvilken konsoll som er av best kvalitet, så vil jeg nok være tilbøyelig til å lene mot X1. Ikke på grunn av bedre bygge kvalitet, men på grunn av at design hensyn har sett ut til å få lov til å veie litt for tungt i PS4's tilfelle. De første PS4'ene var rett og slett "varmefeller", og det kunne ikke enkelt fikses. Det ble riktignok forbedret, men ikke fikset.

 

Så om vi antar identisk bygge kvalitet for X1 og PS4. Som jeg altså gjør, fordi de fleste produksjons fasiliteter i dag hadde gått konkurs om de ikke hadde tilfredsstillende kvalitets håndbøker, og ihvertfall ikke klart å sikre seg kontrakt med hverken Sony eller MS uten. Så kommer likevel X1 konsollene litt bedre ut, siden de ser ut til å ha tatt litt mer hensyn til ventilasjons behovet til konsollen...

Lenke til kommentar

Ser muligheter for at behovet for slike tjenester daler fremover. Nå er det flere uker siden sist jeg slo på den konsollen, og før det hadde den stått urørt siden juleferien. Og jeg spiller aldri online. Og jeg får aldri tid til å verken laste ned eller spille de gratis spillene som følger PS+. Så har hatt det abn bare fordi det er kjekt, og jeg føler det er en del av systemet. Men om 5 år veit jeg ikke om jeg føler det samme. Men igjen, det er relativt banale kostnader, og det er verdt det med cloudsaves og automatisk oppdatering av spill osv

Lenke til kommentar

Tenkte det samme. Det har lenge gått vage rykter om at PS Plus på Ps5 blir flerdelt med forskjellige privilegier, for eksempel betalt early access på Indie- og AAA-spill, tilgang til en Steamlignende katalog med spill, tilgang til PS Now med gamle spill osv.

Og etter at PS Plus fjernet fire spill slik at man kun fikk to PS4 spill i måneden har det vært mye dårlig feedback rettet mot Sony.

 

Jeg blir derfor ikke særlig overrasket om Sony endrer hele opplegget til forskjellige abonnentpakker eller tilganger da hele systemet er modent for en makeover, slik at de kortene man kjøper nå kun vil gjelde for PS4 Plus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir interessant å se om dere har kastet penger ut vinduet eller ikke når dere har kjøpt for flere år. Jeg kjøpte bare 1, som fornyes til våren. Vi vet egentlig ikke hvordan dette vil fungere 100 % i årene fremover.

Alle spillene kan jo kreves på nettet, på pc mobil eller pad. Kan du eventuelt laste ned og spille senere :) Er ikke dyrt med 1000 kr for 100 spill til ps4 uansett hva som skjer med ps5 abo. Så er ikke så farlig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ikke glemt Project Awakening som ble vist i september i fjor....har du?  :eek:

 

Her er spillet om du ikke husker det i farta.

 

 

Fant en artikkel som ikke er så gammel hvor det kommer frem at spillet er fortsatt i produksjon. Forhåpentligvis så blir dette et PS4 og PS5 spill som vi får se mer av til neste år...

 

 

Lenke til kommentar

Bestilte selv collectors edition til dette spillet, om figuren og ellers tilbehøret er av samme kvalitet som Witcher 3 Collectors editionen er dette en pris jeg lett betaler :)

Det fantastiske med det hele er at jeg som kjøper collectors edition til 2,5K vil ikke få en dritt mer in game enn de som kjøper basis spillet, akkurat slik det skal være  :grin:  Ingen in game preorder bonus heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...