Gå til innhold

- HBO har et problem med loven


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Minner om denne posten:

Moderatormelding

Videre diskusjon rundt språkbruk i artikler tas i Tilbakemeldinger til redaksjonen-kategorien. Nye innlegg som fortsetter diskusjonen risikerer å bli fjernet uten forvarsel.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjoner på moderering tas på privat melding eller i Klager på moderatoravgjørelser.

 

redigert: Denne diskusjonen kan fortsette i følgende tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1468108

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Markedsføringsloven sier at du må gi en fordel når kundene binder seg. Først da er det lov med en bindingstid på 12 måneder, kan Thomas Nortvedt, fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet, fortelle til Hardware.no.

 

For å spille djevelens advokat her litt...

 

Kundene får vel strengt tatt en fordel ved å binde seg. De får lov til å kjøpe tilgang til HBO. Sett fra synspunktet til en kunde som vil kjøpe tilgang kan man vel kalle dette en fordel.

 

Evnt. kan de jo bare sette prisene sine til 500kr/mnd uten binding og 79kr/mnd med binding.

 

Du bør lese deg opp på hva djevelens advokat betyr. I følge forbrukerrådet skal de som binder seg få en fordel i forhold til de som ikke binder seg. Når andre streaming tjenester har lagt seg på 79,- NOK/mnd uten binding så blir det dødfødt å kalle 12 mnd binding til samme prisen for en fordel.

Lenke til kommentar

Har sett de fleste gode HBO seriene allerede, er bare game of thrones jeg hungrer etter. Skulle gjerne abboenemert når den sendes, men nå er det uaktuelt.

 

"God" kvalitet på project free tv vist du googler det. Putlocker er raske tror jeg.

 

Kan noen opplyse meg om lovligheten rundt å bruke for.eks putlocker?

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Synes det er artig å lese alle som sier "Spiller ingen rolle om det er 12 mnd binding, jeg skal abonnere uansett"!

Tenker de da på at de fleste serier er delt opp i sesonger med lange pauser mellom hver sesong?

Nå vet ikke jeg hvordan HBO sin tjeneste kommer til å fungere, men jeg vet at serier blir laget i sesonger, og sesonger varer ikke hele året.

Ta Game of Thrones f. eks. Der går det 10 episoder fordelt på 60 dager. Også er det 365 dager til enste sesong begynner.

Det finnes jo andre serier med kortere opphold mellom sesongene, men jeg tviler sterkt på at det finnes så mange gode serier på HBO som gjør at det er verdt å binde seg for et helt år i slengen.

Og det mest paradoksale er at HBO selv uttaler at det ikke spiller noen rolle om det er bindigstid eller ikke...

Selv med slike utsagn vil folk binde seg...

Vel jeg følger ikke den flokken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Markedsføringsloven sier at du må gi en fordel når kundene binder seg. Først da er det lov med en bindingstid på 12 måneder, kan Thomas Nortvedt, fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet, fortelle til Hardware.no.

 

For å spille djevelens advokat her litt...

 

Kundene får vel strengt tatt en fordel ved å binde seg. De får lov til å kjøpe tilgang til HBO. Sett fra synspunktet til en kunde som vil kjøpe tilgang kan man vel kalle dette en fordel.

 

Evnt. kan de jo bare sette prisene sine til 500kr/mnd uten binding og 79kr/mnd med binding.

 

Du bør lese deg opp på hva djevelens advokat betyr. I følge forbrukerrådet skal de som binder seg få en fordel i forhold til de som ikke binder seg. Når andre streaming tjenester har lagt seg på 79,- NOK/mnd uten binding så blir det dødfødt å kalle 12 mnd binding til samme prisen for en fordel.

 

Hva andre selskap velger å gjøre er ravende likegylig for lovligheten i dette tilfellet, Her er det snakk om forskjellen binding vs ikke binding på kunder i samme tjeneste, dvs. HBO. Netflix spiller ikke inn her.

Lenke til kommentar

Har sett de fleste gode HBO seriene allerede, er bare game of thrones jeg hungrer etter. Skulle gjerne abboenemert når den sendes, men nå er det uaktuelt.

 

Og det er akkurat det de vil stoppe med binding. Folk som registrerer seg for en måned for å spille gjennom alle stor-seriene for så å kansellere.

Hvis du leste det jeg skrev har jeg sett alle storseriene, jeg ville kun se game of thrones de månedene det sendes, slik at jeg kan se episodene rett etter at de kommer i USA. Bedre at jeg betaler for 3 mnd enn at jeg laster det ned og ikke gir de en dritt.

Lenke til kommentar

Du bør lese deg opp på hva djevelens advokat betyr.

Jasså.. kanskje du kan lære meg det da...

 

Når andre streaming tjenester har lagt seg på 79,- NOK/mnd uten binding så blir det dødfødt å kalle 12 mnd binding til samme prisen for en fordel.

Som nevnt over her, du er helt på villspor: Det er knekkende likegyldig hva andre streamingtjenester tar.

Lenke til kommentar

 

Nja, det er mange engelske ord som vedvarer, som f. eks "chatting". Syns ikke strømming er noen god oversettelse av streaming heller, føles så vagt ut.

Men det gjør jo streaming også, strengt tatt. Det er bare det at for oss nordmenn så kan ikke variasjoner av ordet brukes på noen annen måte. Streaming er streaming, det er ingen tvil om det.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det ikke en strømmingstjeneste som tilbyr alle seriene? HBO har ikke f.eks Walking Dead, så hva hvis jeg vil se det? Må jeg betale 79 kr/mnd til både AMC og HBO?

 

Rent teknisk - all moralpreken satt til side - har dette tilbudet noen som helst fordeler overhode ift. å laste ned fra f.eks TPB? En blir jo ikke tatt med mindre en deler, så hvorfor ikke få alle serier gratis når de kommer ut?

Lenke til kommentar

Finnes det ikke en strømmingstjeneste som tilbyr alle seriene? HBO har ikke f.eks Walking Dead, så hva hvis jeg vil se det? Må jeg betale 79 kr/mnd til både AMC og HBO?

 

Rent teknisk - all moralpreken satt til side - har dette tilbudet noen som helst fordeler overhode ift. å laste ned fra f.eks TPB? En blir jo ikke tatt med mindre en deler, så hvorfor ikke få alle serier gratis når de kommer ut?

Du deler alltid når du laster ned. Både nedlastning og opplasting er ulovlig i følge norsk lov.

Endret av Cuz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva andre selskap velger å gjøre er ravende likegylig for lovligheten i dette tilfellet, Her er det snakk om forskjellen binding vs ikke binding på kunder i samme tjeneste, dvs. HBO. Netflix spiller ikke inn her.

Men, det har mye å si for konkurransen.

 

Selv om du har rett, så er det kverrulerende sagt av deg. Fordi om man strengt tatt skulle holdt seg omkring loven som diskusjonstema for denne tråden, så ville den enten raskt dødd (tråden), eller det ville fort framstå som kjedelig å lese.

 

Viktig poeng av Timetraveler rett før posten din faktisk (som det ser ut at du ignorerer)

Lenke til kommentar

For å spille djevelens advokat her litt...Kundene får vel strengt tatt en fordel ved å binde seg. De får lov til å kjøpe tilgang til HBO.

 

Slik tilbudet er i dag så er enhver person enten kunde eller ikke, man er ikke kunde før man har betalt for de 12mnd. Altså det finnes bare EN type kunde, og disse har da ingen fordeler ved å binde seg da det ikke finnes andre alternativ innen tjenesten. Så uansett hvordan HBO evt skulle prøve å vri og vende på det så bryter de loven slik tjenesten er i dag.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...