Gå til innhold

4K bytter navn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Yep, her åpner de for en ambiguering. Her er det lett å skylde på mannen i gaten og forsøk på å gjøre ting lettere å forstå. Ser for meg etpar nye generasjoner med oppløsningsrot bare fordi de ikke tror mannen i gaten skjønner seg på tallene.

Se bare på HD-ready. Tidlig når dette ble innført var det greit fordi man brukte betegnelsen på apparater som kunne spille av HD-signaler, selv om skjermens oppløsning gjerne var 1280x720. Senere begynte alskens rusk og rask å dukke opp, hvor selv standardoppløste PAL-apparater ble kalt HD-ready fordi de kunne ta imot og spille HD-bilder i nedskalert størrelse. Det som først ble kalt HD-ready ble etterhvert omtalt som bare HD av mange, spesielt av ivrige selgere som så sitt snitt til å gjøre en slant nettopp på forvirringen rundt terminologien hos "mannen i gaten", som i sin tur ble lurt med en langt billigere TV enn de trodde de kjøpte.

Kall det heller 4K og 8K. Når det gjelder HD syns jeg det er mye klarere å bare si linje-antallet. Da vet man ihvertfall hva man får!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tal er meir forklarande enn kun bokstavar.

Da må det være ett korrekt og konkret tall for høyde og bredde, ikke omtrentlige tall eller et område av tall. 4K er nøyaktig men brukes upresist og sier null og niks om høyde og sideforhold. UHD setter minimumskrav men er ikke konkrete tall. Det vil føre til et vell av ulike oppløsninger som kan kalles UHD. UHD sier heller ingenting om sideforholdet. Her er mitt forslag til tall:

 

1280x720

1920x1080

3840x2160

 

Et selvsagt krav er at de må kunne motta og vise den oppløsningen.

 

(progressivt eller linjesvitsjet får de presisere en annen plass, gjerne sammen med oppdateringsfrekvensen. p og i har ikke noe med oppløsning å gjøre men med oppdateringsteknikk.)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nå er det nå slik at man må sette et navn og så må man bare lære seg hva det betyr.

 

Det betyr likevel ikke at produsentene kan bruke det på feil måte for lure kundene.

 

Selv om 4k /8K ikke er helt nøyaktig så forteller det lengt mere en Ultra HD , som heller ikke er noe mere nøyaktig

 

skal man nå begynne å bruke begreper som UHD 4k og UHD 8k for skille dem ?

 

Egentlig så ville det vært mest logisk å bare kalle det for super HD og mega HD , eller HD2 og HD3

 

Det neste kunne da være giga for 16K

så bruker de nok sener begreper som ultra og monster for 32k og 64 k ( hvis man kommer så langt )

Men nå begynner jeg å falle av lasset her

 

Nå kan det være greit med høy oppløsning på skjermen eller en del andre fancy ting

 

Det jeg blir lit frustrert over at dette bare skal gjelde det med størst skjermflate hele tiden

 

Lenke til kommentar

Supercalifragilisticexpialidocious-HD.Nei, jeg liker å bruke breddeformatet som navn: 720, 1080, 1440p, 2160.

 

Hva slags skjermer har 720 og 1080 bredde?

Pixelbredde?

Pixelbredde???

Som i at en iPhone 4 har en pikselbredde på 78 micrometer?

Rimelig ubrukelig mål vil jeg si.

 

10 kroner på at 8K tilslutt blir hetende "Full UHD"

Jeg holder en knapp på Ascended eller Super HD, så kan vi få Ultra Ascended HD og Super HD 2 og Super HD 3 ;)

Lenke til kommentar

Supercalifragilisticexpialidocious-HD.Nei, jeg liker å bruke breddeformatet som navn: 720, 1080, 1440p, 2160.

 

Hva slags skjermer har 720 og 1080 bredde?

Pixelbredde?

720 og 1080 er som regel antall pixler i høyden.. ikke bredden..

For full HD er det 1920 i bredden og 1080 i høyden. Med mindre man har skjermen på høykant, selvsagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tal er meir forklarande enn kun bokstavar. Det var jo eit evig surr med HD, HD-ready og Full-HD. Står det 1080p, 720i eller liknande så veit du kva det er snakk om.No er vel gjerne dette mynta på den gjennomsnittlege forbrukar, som ikkje veit kva ein pixel er, anna enn at kameraet til vedkomande har 8 megapixel.Det finnes vaskemaskiner i HD. At det står for Heavy Duty betyr ikkje stort så lenge dei får klistra HD på maskina.

 

Nei Zeph har du feil, HD på vaskemaskinen din betyr at den vasker i full HD.

Klær som bare var HD-Ready blir FullHD eller nå i fremtiden Ultra HD når de kommer ut :p

/sarkasme spøk av

 

Blir vell Super Ultra HD som neste også må vi begynne telle antall Super og Ultraer i navnet deretter.

 

Lenke til kommentar

Supercalifragilisticexpialidocious-HD.Nei, jeg liker å bruke breddeformatet som navn: 720, 1080, 1440p, 2160.

 

Hva slags skjermer har 720 og 1080 bredde?

Pixelbredde?

720 og 1080 er som regel antall pixler i høyden.. ikke bredden..

For full HD er det 1920 i bredden og 1080 i høyden. Med mindre man har skjermen på høykant, selvsagt.

Ah, så klart. Blæ, var det jeg mente. Kan jeg skylde på at jeg er dopet ned på smertestillende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...