Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

 

Så vidt jeg har lest meg til på Internettet, er det kun X-pro2 og X-T2 som har den nye sensoren til Fuji. Slike kameraer er overkill til min enkle bruk, samt at jeg liker små kameraer, gjerne uten søker.

 

Noen som har noen tanker om når den nye sensoren kan forventes til de enklere kameramodellene til Fuji?

Takashi Ueno hos Fujifilm sa i et av de siste Fuji X Magazine at den nye 24 megapixelsensoren ville bli brukt i de profesjonelle kameraene og at 16 megapixel var godt nok på de vanlige forbrukerkameraene på det nåværende tidspunkt.

 

 

Slike uttalelser har en tendens til å holde inntil de bestemmer seg for noe annet. Det er nok pris og tilgang på sensorer som veier tyngst ved valg. Nikon kjører 24MP over (nesten) hele linjen med crop-kameraer og Fuji havner nok der de også (hvis det ikke kommer ny sensor med ennå flere piksler først).

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg har ventet så lenge på å få råd til nytt kamera at jeg har bestemt meg for å selge linsene mine, og muligens noe annet fotoutstyr. 

Hvor mye kan jeg forvente å få for disse linsene?

18 2.0

35 1.4

55-200

 

Og en EF-x20 blits. 

 

Har en Thumbs-Up for X-E2 også, men forventer egentlig ikke å få så mye for den siden det er temmelig spesielt utstyr.

 

Og nei, jeg selger ikke linser for å få råd til kamera ;)

Jeg tar mye mindre bilder etter at jeg mistet hunden min, så kombinert med at jeg ikke ser for meg at jeg tar meg råd til et skikkelig dyrt kamera med det første og at jeg har et helt greit X20, så får jeg bedre råd til noe annet og bedre skapplass.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

 

Så vidt jeg har lest meg til på Internettet, er det kun X-pro2 og X-T2 som har den nye sensoren til Fuji. Slike kameraer er overkill til min enkle bruk, samt at jeg liker små kameraer, gjerne uten søker.

 

Noen som har noen tanker om når den nye sensoren kan forventes til de enklere kameramodellene til Fuji?

Takashi Ueno hos Fujifilm sa i et av de siste Fuji X Magazine at den nye 24 megapixelsensoren ville bli brukt i de profesjonelle kameraene og at 16 megapixel var godt nok på de vanlige forbrukerkameraene på det nåværende tidspunkt.

 

Poenget er vel at det er svært få objektiv som er i stand til å gi en oppløsning på 16 Mp på APS-C uansett. 

Lenke til kommentar

Poenget er vel at det er svært få objektiv som er i stand til å gi en oppløsning på 16 Mp på APS-C uansett.

Det er vel heller at ingen objektiv gir full oppløsning, uansett sensorstørrelse. Dette er pga av bayer/X-trans filteret hvis jeg har fortstått ting korrekt.

 

Ved å gå fra 16Mpx til 24Mpx så vil den reelle oppløsningen øke; selv på relativt slappe objektiver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vel, jeg la ut objektivene og et par andre ting på foto.no. Hvis prisene er helt ville får jeg nok beskjed.

 

Er ikke så sikker på det. Tror heller at du hører ingenting om prisene er helt ville.

 

Godt mulig. I så fall legger jeg de ut på nytt om en uke med bedre priser. Har god tid.

 

Vel, de objektivene jeg IKKE likte forsvant rimelig raskt. De som ligger igjen er de som jeg faktisk brukte. Ironisk :)

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Scandinavian Photo har tilbud på X-PRO2 med 35mm f/2, og jeg er fristet.

 

Jeg har egentlig hatt en diffus langtidsplan om å kjøpe et X-T2 på et fremtidig godt tilbud.

 

Jeg har nå googlet forskjeller mellom X-PRO2 og X-T2. For meg betyr ikke video noe. Vippeskjerm har jeg vendt meg til med X70, men kan vel leve uten, selv om det ikke er ønskelig. Likte godt hybridsøkeren i X100 i sin tid, og den er vel ikke noe dårligere enn den originale X100 hadde, går jeg utfra. Jeg liker formen til X-PRO-serien bedre.

 

Jeg skal bruke dette kameraet til gatefoto, portrett, kattebilder, sosiale sammenkomst-bilder, noen enkle naturbilder, samt nærbilder av blomster. Ser for meg en fremtidig komplett objektivpark bestående av 35mm f/2, 56mm f/1.2 og eventuelt et makro-objektiv. Jeg klarer meg faktisk godt med X70 som eneste kamera, men det er litt begrensende da 28mm-brennvidden egentlig er for vid for meg. Så dersom jeg selger X70 noengang, vil jeg nok kjøpe 23mm f/2-objektivet i stedet.

 

Så det jeg står igjen med av stor betenkelighet er autofokus. Er det noen som kan kommentere på om forskjellen i X-T2 sin favør etter siste firmware-oppgradering fortsatt er så stor at den vil påvirke min bruk?

 

Er det noen andre forskjeller jeg har misset?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Til den bruken du skisserer så vil jeg absolutt tro at du vil bli fornøyd med en XPro2 :)

Etter den nye firmwaren så er det egentlig ingenting som skiller disse to kameraene når det kommer til vanlig autofokus. Det er kun på kontinuerlig autofokus at XT2 er mer avansert.

 

Jeg har begge kameraene og bruker dem om hverandre. Og selv om XT2 absolutt er det mest fleksible allround kameraet, så er XP2 min favoritt av dem, rett og slett fordi jeg liker bedre å jobbe med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til den bruken du skisserer så vil jeg absolutt tro at du vil bli fornøyd med en XPro2 :)

Etter den nye firmwaren så er det egentlig ingenting som skiller disse to kameraene når det kommer til vanlig autofokus. Det er kun på kontinuerlig autofokus at XT2 er mer avansert.

 

Jeg har begge kameraene og bruker dem om hverandre. Og selv om XT2 absolutt er det mest fleksible allround kameraet, så er XP2 min favoritt av dem, rett og slett fordi jeg liker bedre å jobbe med det.

 

Takk. :) 

 

Tenke, tenke...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Har Xpro2 selv. Et meget bra kamera! Men jeg vurderer å bytte i fra xpro2 til xt-2 da jeg vurderer å prøve meg litt på video.. Men jeg vil anbefale den komboen som du skisserer her.. :) En annen ting er jo at denne komboen er ordentlig vær/vanntett. Så regnvær byr ikke på problemer i så måte! :D Og det igjen kan bety at du får bilder som andre ikke får, da de holder seg innendørs i dritt vær.. :)

Lenke til kommentar

Har Xpro2 selv. Et meget bra kamera! Men jeg vurderer å bytte i fra xpro2 til xt-2 da jeg vurderer å prøve meg litt på video.. Men jeg vil anbefale den komboen som du skisserer her.. :) En annen ting er jo at denne komboen er ordentlig vær/vanntett. Så regnvær byr ikke på problemer i så måte! :D Og det igjen kan bety at du får bilder som andre ikke får, da de holder seg innendørs i dritt vær.. :)

 

Takk for innspill. Har du gjort noen tanker om (for) dårlig autofokus på X-PRO2-en?

 

Jeg tror jeg er mindre værtett enn kameraet... :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Autofouksen er veldig bra. Den var bra originalt, men etter den nye oppdateringen som kom for 1 uke siden, er den bare helt rå. Også på videobiten selv om den bare er i 1080p60. :) Så om du skyter midt på dagen eller sent på kvelden, så bare virker det, slik som det skal.. Det er meget bra!! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...