Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hrm, ja. Glemte helt å skrive noe her. Vi kan si at det var pga jeg var så opptatt med å bli kjent med kameraet. :)

 

Vel, gikk fra X-T1 + grep og X-Pro2. Regner med alle har lest anmeldelser og vet hva som er nytt og spennende i forhold til dem, men jeg satt iallefall stor pris på følgende: 

 

I forhold til X-Pro2 er det i hovedsak utformingen og balansen med større objektiver. Bruker 56mm mye, 90mm sporadisk, og hadde en 16-55mm f2.8 som jeg aldri ble helt fortrolig med. Disse var ganske framtunge på X-Pro2, men fint balanserte på X-T2 med grep. Flippskjerm er også noe jeg bruker mye, så det var kjekt å "få den tilbake" etter X-Pro2 i et halvt år. 

 

I forhold til X-T1. Jevnt over forbedringer på alt. Raskere, litt bedre ISO-ytelse, bedre skjerm, joystick til fokuspunkt, raskere menyer, ett ekstra batteri i grepet. Bare velstand. 

 

Generelt: Lading via AC-kabel i grepet og USB til kamerahuset er fenomenalt, har ikke tatt ut batteriene siden jeg fikk pakken. Bruker ikke følgefokus eller manuell fokus nevneverdig, ei heller så mange andre fokusmodi enn et enkelt punkt som joystickes rundt, så jeg kan ikke uttale meg om noen nevneverdige forbedringer der. Kanskje, kanskje ikke. Fokusnøyaktighet og -hurtighet er mye det samme som X-Pro2. Litt bedre enn X-T1. Mye bedre enn X-Pro1.

 

Ellers har jeg en Godox AD600TTL (batteridrevet studiolys) med trådløs trigger (til Canon). Triggeren fungerte fint på X-T1 og X-Pro2, men ikke X-T2 pga noen oppgraderinger Fuji har gjort med blits-softwaren. Har testet et par Yongnuo-blitser og triggers på alle kameraene, og de fungerer helt fint. Noe å være obs på om man skulle vurdere tredjeparts-blitser og triggere.



Regner med folk stort sett har fått det med seg, men JP har BF-tilbud på Fuji-optikk pålydende 15%, i tillegg til dobbel cashback fra Fuji. Dvs. opp til 2800kr tilbake på de dyrere objektivene som 56 APD (~8000kr etter rabatt) og 50-140mm (~10.000 etter rabatt).

 

https://www.japanphoto.no/blackfriday2016-fuji

 

https://fuji-promotions.com/no/nb/pages/promotion



Atter en gang dobbel cashback på Fuji-greier + romjulsrabatt om folk ikke har fått det med seg. Endte opp med å raske med meg APD-56-en til 7200kr. 



Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tror det laveste jeg har sett en brukt X100T til er 6500kr, og den røk unna ganske fort.

 

Du får jo cashback på 27mm også ja, så det blir ganske likt. Det er et par fordeler/ulemper med begge kjøpene, X100T gir deg ~35mm f2 heller enn ~40mm f2.8, innebygget ND-filter og bladlukker/leaf shutter for å nevne noe. Men, så er det også låst til det objektivet.

 

Ikke et dårlig kjøp, og jeg tror ikke du skal slite med å få mesteparten av pengene tilbake på bruktmarkedet om du ikke syns det funker.

Lenke til kommentar

Tror jeg prøvde meg på akkurat den foto.no-annonsen i starten av desember. Sendte melding kanskje halvannen time etter publisering, og da var den solgt.

 

Det er et godt poeng med objektivet. Ikke er det blenderring på pannekaka heller (kanskje ikke nødvendig, men veldig tilfredsstillende!).

 

5.2k for kit er grisebillig, men den zoomen gidder jeg ikke drasse på, så i praksis vil jeg betale rett i overkant av syv tusen for en litt dårligere X100T. Tenker jeg bare bør smøre meg med tålmodighet og håpe at X100F får fart på bruktmarkedet. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hadde planer med og oppgradere fra X-T1 til X-T2 til sommeren.

Men nå lanserte de X-T2 silver og de laget et kit med batterigrep som frister veldig.

Kanskje et teit spørsmål, men leveres batterigrep med batteri?

Fant ingen info om det i nettbutikkene. 

 

EDIT:

Så nå at det selges uten batteri.

Blir dyrt da med originale batterier.

Endret av KurtAL
Lenke til kommentar

Det følger ikke med batteri dessverre.

 

Det er mulig å bruke batterigrepet uten batterier ?

 

Ellers er det heller ikke noe problem å bruke tredjepartsbatterier. Jeg bruker disse: https://www.scandinavianphoto.no/produkt/1008141151/jupio/batteri-for-fujifilm-np-w126-1260mah-cfu0014

 

Noen har opplevd at kameraet fryser ved bruk av tredjepartsbatterier, men så lenge man passer på å ha det originale batteriet i kameraet, så er min erfaring at det ikke er noe problem. Det skal dog sies at jeg ikke ofte bruker kameraet i continues high, noe som noen mener kan forårsake problemer med tredjepartsbatterier.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde planer med og oppgradere fra X-T1 til X-T2 til sommeren.

Men nå lanserte de X-T2 silver og de laget et kit med batterigrep som frister veldig.

Kanskje et teit spørsmål, men leveres batterigrep med batteri?

Fant ingen info om det i nettbutikkene. 

 

EDIT:

Så nå at det selges uten batteri.

Blir dyrt da med originale batterier.

 

Ja da gikk man på en smell..

X-T2 silver med grep er satt i ordre.

X-T20 ble også lansert og skapte litt kluss i hodet mitt. Hvorfor betalte mye mer penger for X-T2 når det er samme innmat i X-T20?

Men fant ut at X-t2 er mer passende til mitt bruk da det er værtettet og at jeg har en 100-400mm. Tror 100-400 vil passe mye bedre på en X-T2 m/grep en det passet på X-T1 u/grep.

Da er det bare å begynne og vente på at Fujifilm får pushet ut kamera til min forhandler :-)

Lenke til kommentar

14k ble prisen for X100F. Spent på hvor mange som tar spranget fra 100T om en måneds tid. 

Jeg er dypt fristet, men er samtidig veldig fornøyd med X100T. Jeg kommer nok uansett til å vente litt og la prisen stabilisere seg noe.

 

Har også veldig lyst på X-T2, så vi får se hva det evt blir til.

Lenke til kommentar

 

14k ble prisen for X100F. Spent på hvor mange som tar spranget fra 100T om en måneds tid. 

Jeg er dypt fristet, men er samtidig veldig fornøyd med X100T. Jeg kommer nok uansett til å vente litt og la prisen stabilisere seg noe.

 

Har også veldig lyst på X-T2, så vi får se hva det evt blir til.

 

 

Hm. Pleier Fujifilm å droppe prisene etter en stund på kameraene sine? Ser det kjøres kampanjer på forhåndskjøp av 100F som likner det jeg husker av diverse messetilbud; inkludert originalveske i skinn, men vel samme pris.

Lenke til kommentar

 

 

14k ble prisen for X100F. Spent på hvor mange som tar spranget fra 100T om en måneds tid. 

Jeg er dypt fristet, men er samtidig veldig fornøyd med X100T. Jeg kommer nok uansett til å vente litt og la prisen stabilisere seg noe.

 

Har også veldig lyst på X-T2, så vi får se hva det evt blir til.

 

 

Hm. Pleier Fujifilm å droppe prisene etter en stund på kameraene sine? Ser det kjøres kampanjer på forhåndskjøp av 100F som likner det jeg husker av diverse messetilbud; inkludert originalveske i skinn, men vel samme pris.

 

Alt synker i pris, før eller senere. Det spørs bare når, og hvor mye. Uansett har jeg god tid. Neste Black Friday, kanskje?

Lenke til kommentar

Hrm, ja. Glemte helt å skrive noe her. Vi kan si at det var pga jeg var så opptatt med å bli kjent med kameraet. :)

 

Vel, gikk fra X-T1 + grep og X-Pro2. Regner med alle har lest anmeldelser og vet hva som er nytt og spennende i forhold til dem, men jeg satt iallefall stor pris på følgende: 

 

I forhold til X-Pro2 er det i hovedsak utformingen og balansen med større objektiver. Bruker 56mm mye, 90mm sporadisk, og hadde en 16-55mm f2.8 som jeg aldri ble helt fortrolig med. Disse var ganske framtunge på X-Pro2, men fint balanserte på X-T2 med grep. Flippskjerm er også noe jeg bruker mye, så det var kjekt å "få den tilbake" etter X-Pro2 i et halvt år. 

 

I forhold til X-T1. Jevnt over forbedringer på alt. Raskere, litt bedre ISO-ytelse, bedre skjerm, joystick til fokuspunkt, raskere menyer, ett ekstra batteri i grepet. Bare velstand. 

 

Generelt: Lading via AC-kabel i grepet og USB til kamerahuset er fenomenalt, har ikke tatt ut batteriene siden jeg fikk pakken. Bruker ikke følgefokus eller manuell fokus nevneverdig, ei heller så mange andre fokusmodi enn et enkelt punkt som joystickes rundt, så jeg kan ikke uttale meg om noen nevneverdige forbedringer der. Kanskje, kanskje ikke. Fokusnøyaktighet og -hurtighet er mye det samme som X-Pro2. Litt bedre enn X-T1. Mye bedre enn X-Pro1.

 

Ellers har jeg en Godox AD600TTL (batteridrevet studiolys) med trådløs trigger (til Canon). Triggeren fungerte fint på X-T1 og X-Pro2, men ikke X-T2 pga noen oppgraderinger Fuji har gjort med blits-softwaren. Har testet et par Yongnuo-blitser og triggers på alle kameraene, og de fungerer helt fint. Noe å være obs på om man skulle vurdere tredjeparts-blitser og triggere.

Bruker du original batteri i grepet?

Ser at batteriet er oppgradert til NP-W126S. 

Har liggende noen uoriginale NP-W126 og ble litt i tvil om hvor lurt det er oh bruke dem i grepet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...