Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med 27mm F2.8 vs. 23mm F1.4? Likte 14mm på M4/3 veldig godt, men synes prisen og størrelsen på 23mm er litt stor. 27mm har en veldig attraktiv pris og størrelse, men klarer ikke danne meg et skikkelig bilde av forskjellen ved å bruke Nikon sin "focal length simulator". Tanken er å kjøpe optikk som kan brukes til feriebilder/snapshots i hverdagen.

 

35mm blir for trangt for meg.

 

 

Hvis jeg leser dine to poster riktig, så har du allerede en zoom på 16-55mm med blender f/2.8. Da er det liten grunn til å kjøpe en 27mm med blender f/2.8 siden du allerede har noe som ganske sikkert det er marginal forskjell mellom.

 

Skal du kjøpe deg et objektiv med fast brennvidde, så bør du kanskje se etter noe som kan tilføre deg noe annet enn det du allerede har, enten større blender eller en annen brennvidde. I ditt tilfelle ville jeg derfor sett etter et objektiv med større blender enn det du allerede har. Fuji har noen strålende objektiver med blender f/1.x, se på disse. Ja, de koster litt mer, men så gir de deg faktisk også noe mer...:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg leser dine to poster riktig, så har du allerede en zoom på 16-55mm med blender f/2.8. Da er det liten grunn til å kjøpe en 27mm med blender f/2.8 siden du allerede har noe som ganske sikkert det er marginal forskjell mellom.

 

Takk for svar, men må nok påpeke at det er kit-objektivet 16-50mm F3.5-5.6 jeg får med i pakken og ikke 16-55mm :)

Endret av Ajoh
Lenke til kommentar

 

Hvis jeg leser dine to poster riktig, så har du allerede en zoom på 16-55mm med blender f/2.8. Da er det liten grunn til å kjøpe en 27mm med blender f/2.8 siden du allerede har noe som ganske sikkert det er marginal forskjell mellom.

 

Takk for svar, men må nok påpeke at det er kit-objektivet 16-50mm F3.5-5.6 jeg får med i pakken og ikke 16-55mm :)

 

 

 

Ja, da vil jo en blender på f/2.8 gi deg noe mer lys enn den du allerede har. Muligens også litt bedre optiske kvaliteter. 

 

Da står det antagelig på pengene da. Kjøp det du har objektivet med så stor blender som du har råd til...

Lenke til kommentar

Hei, ser ut som det ene batteriet mitt har begynt å svelle litt, har noen andre opplevd det?

Har hatt de en del år, og kjøpte det ene på eBay, men skal være originalt. Så jeg vet ikke om det er den eller den som fulgte med X10'en. Men den er treg å få inn, og spesielt ut. Så det er vel bare å bytte den ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Noen som har erfaring med 27mm F2.8 vs. 23mm F1.4? 

 

Har hatt 27mm'en, nå så har jeg 23mm'en. Det er to vidt forskjellige glass. 27mm'en er veldig liten og lett, og på en X-T1 som jeg har, får jeg et kamera som går lett ned i jakkelomma. 23mm'en er b e t y d e l i g større og tyngre, noe som gjør at kameraet ikke lengre går i lomma. 

 

23mm:

 

1. 2 stopp bedre lysfølsomhet over 27mm'en.

2. Betydelig bedre byggkvalitet.

3. Er langt kjappere på fokusering, treffer fokus spot on, så og si ingen fokusjaging selv i dårlig lys.

4. Optisk er dette langt bedre, spesielt i hjørnene. 

5. Er stor og tung.

6. Har en Leica følelse over seg når det kommer til byggkvalitet (om ikke objektivet har samme eller bedre byggkvalitet som et Leica glass).

 

27mm:

 

1. Utrolig lite og nett objektiv.

2. Du får et lommekamera med dette objektivet.

3. Har fokusjaging og treg fokusering i dårlige lysforhold.

4. Du hører tydelig at objektivet fokuserer.

5. Du har ingen f-stop ring på objektivet.

6. Er soft i hjørnene, spesielt på vidåpen blender.

7. Objektivet har en fantastisk plastikk følelse.

 

 

Ingen av glassene er værtette!

Lenke til kommentar

 Ser ut til at Fuji endelig  har fått orden på video :

 

 

I am really pleased to say the video quality of the X Pro 2 is seriously impressive. It's not 4K but it's enormously satisfying, sharp and detailed.

What's great is that now we can finally shoot moving images with Fuji's superb film-like colour science, without having to worry about image quality.

 

 

Hentet ifra forumet på EOSHD

Selve artikkelen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Er svært fornøyd med mitt X-M1 og medfølgende objektiv, men lurer på en liten ting.

Har akkurat funnet ut at X-M1 ikke har kontinuerlig autofokus ved half-press av shutter. Dette påvirker ikke den type fotografering jeg har gjort hittil, men det var litt uventet.

 

Er det slik også på de dyrere modellene som X-T10, X-T1 eller X-Pro?

Lenke til kommentar

Sett autofokus i continous, se bruksanvisningen side 49: http://www.fujifilm.com/support/digital_cameras/manuals/pdf/index/x/fujifilm_xm1_manual_en.pdf

 

Eller sett kameraet i Sport-modus - den lille, løpende mannen.

 

Til vanlig stillbildefotografi er det som regel ønskelig at kameraet ikke endrer fokus mens du holder knappen nede - så kan man rekomponere bildet uten at fokus flytter seg. Men - bare å lese bruksanvisningen og sette fokus til følgefokus - som man ofte gjør til sportsfotografi, mange typer dyrefotografi og enkelte andre sammenhenger.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Takk for svar, begge to. Tror likevel det har skjedd en misforståelse her

 

X-M1 har "følgefokus", men denne fungerer bare så lenge knappen ikke er trykket halvveis ned. Dvs, den følger motivet helt fram til du trykker knappen halvveis ned, så blir fokus låst. Seriebilder med motiver i bevegelse vil derfor ha riktig fokus på bilde 1, mens resterende er ute av fokus.

 

Jeg kan skjønne at man ønsker å holde fokus for å rekomponere, men det jeg spør etter er jo kontinuerlig autofokus. Min søsters Nikon D3300 har muligheten til å bytte til AF-C og vil derfor refokusere mellom hvert bilde mens man holder nede knappen.

 

Det jeg egentlig spør etter er om dyrere modeller i X-serien har den samme muligheten til å bytte til en kontinuerlig følgefokus som fungerer likt som på speilrefleks (altså at den refokuserer mellom hvert bilde ved høy skuddtakt).

Lenke til kommentar

Jeg antar at de fleste Fuji X brukere har fått med seg at det kom ny firmware til X-T1, X-T10 og X-E2 tidligere denne uken, men i tilfelle dette har gått noen "hus forbi" så er ny firmware å finne her for nedlasting.

 

X-E2 skal bl.a. ha fått nytt (forbedret)  AF-system.

Det er helt rått at Fuji gir ut slike FW oppdateringer til kameraer som er flere år gamle. Jeg har fått et nytt kamera i dag pga dette og Fuji har fått en fast kunde/bruker pga dette. Eneste jeg savner er at alle modeller fra X-M1 til X-Pro2 skulle hatt samtlige filmsim. Det er flere jeg kunne tenkt meg på X-M1 og X-E2 har ikke den nye som X-Pro2 har. Dette er bare dumt å holde tilbake, det er mye lettere å anbefale Fuji for de som kun bruker jpg hvis alle filmsim'ene hadde vært tilstede.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Dette var en «rar» men en god dag! Jeg kvittet meg med alt Nikon utstyret mitt, og gikk fullstendig over til Fujifilm. Så for mitt Nikon utstyr fikk jeg meg et nytt X-Pro2, telekonverter 1,4x, Fujinon 100-400mm og en EPSON P800 printer, itillegg fikk meg flere minnekort, og masse papir, uten å røre noen kontoer..

 

Skal si at det tross alt føles litt rart, har jo hatt Nikon siden 2004, og har alltid vært fornøyd med de!! 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Da har jeg gått til innkjøp av 35 mm f/2.0 til Fujifilm x-t1. Har 18-135 mm også. Hvilket bør det neste bli?

Tar i all hovedsakbilder fra arrangementer, produktfoto, intervjuobjekter og liknende. Vurderer den 60 mm makroen, men har lest rykter om at det skal komme en «ordentlig» makro?

Lenke til kommentar

Da har jeg gått til innkjøp av 35 mm f/2.0 til Fujifilm x-t1. Har 18-135 mm også. Hvilket bør det neste bli?

Tar i all hovedsakbilder fra arrangementer, produktfoto, intervjuobjekter og liknende. Vurderer den 60 mm makroen, men har lest rykter om at det skal komme en «ordentlig» makro?

 

 

Litt avhengig av hvor godt du føler deg dekket av 18-135mm, ellers så kan XF16mm, XF23mm og XF56mm virkelig anbefales til event og liknende. XF90mm er også veldig god når man trenger litt mer rekkevidde. 

Selv foretrekker jeg å bruke lyssterk fastoptikk som gir meg liten dybdeskarphet, men ellers så er jo også XF16-55 og XF50-140mm veldig gode objektiver. 

 

Vurderer den 60 mm makroen, men har lest rykter om at det skal komme en «ordentlig» makro?

 

Og ja, det skal komme en 120mm f2.8 1:1 Macro i løpet av året ;) 

 

http://www.fujirumors.com/rumor-fujifilm-xf120mmf2-8-release-delayed-to-last-quarter-of-2016/

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

 

Da har jeg gått til innkjøp av 35 mm f/2.0 til Fujifilm x-t1. Har 18-135 mm også. Hvilket bør det neste bli?

Tar i all hovedsakbilder fra arrangementer, produktfoto, intervjuobjekter og liknende. Vurderer den 60 mm makroen, men har lest rykter om at det skal komme en «ordentlig» makro?

 

 

Litt avhengig av hvor godt du føler deg dekket av 18-135mm, ellers så kan XF16mm, XF23mm og XF56mm virkelig anbefales til event og liknende. XF90mm er også veldig god når man trenger litt mer rekkevidde. 

Selv foretrekker jeg å bruke lyssterk fastoptikk som gir meg liten dybdeskarphet, men ellers så er jo også XF16-55 og XF50-140mm veldig gode objektiver. 

 

 

Skulle gjerne hatt noe lyssterkt, noe ikke 18-135 er, men den funker glimrende til sitt bruk. Jeg noterer meg 16, 23 og 56 mm, så får jeg se hva som passer til mitt bruk. 35 mm virker så langt som en knallkjøp.

 

Takk for forslag. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...