Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er virkelig imponert over hva Fuji har fått til med denne Firmware-oppdateringen  :thumbup:

 

AF har jo fått noen helt nye funksjoner og egenskaper, dette er virkelig noe andre produsenter burde lære av.

Det er mange flotte egenskaper Fuji X-T1 har fått bare pga oppdateringer av Firmware, svaret fra de fleste andre produsenter på slike ting er jo å bytte kamera.

Men tydeligvis så lytter Fuji litt på sine brukeres kommentarer og ønsker, og klarer så å få til mange av de ønskene/forandringene flere har ønsket seg.

 

 

Enig. Dette er virkelig imponerende. Rett og slett en strålende oppgradering.

 

 

 

 

Det beste hadde jo selvsagt vært om de hadde alle disse egenskapene fra før av når det ble lansert, men jeg velger likevel å se positivt på at de faktisk gjør noe for at det skal bli enda bedre.

 

Ikke enig i at dette burde vært med fra starten, da hadde de vel kanskje ikke fått lansert det før nå. Veldig bra at de slapp det når de gjorde og desto bedre at de stadig gir kjøperne et "nytt" kamera.

Lenke til kommentar

...når jeg leser det jeg har skrevet, så ser jeg jo at det ikke er noen konkrete tips der. Det er nok fordi jeg selv ikke opplever spesielle utfordringer med Fuji sine råfiler, så jeg behandler de nok mer eller mindre normalt...:-)))

OK, takk for gjennomgangen. Det er en stund siden jeg klådde på filene, så det er kanskje på tide å se på de igjen. Har LR CC nå.

 

 

Prøv å gi et hint om hva du ikke er helt fornøyd med, så vi hjelpe deg videre.

 

Jeg antar at du bruker LR.

 

Jeg kan ta en titt på de på nytt, og se om jeg fortsatt sliter.

Lenke til kommentar

Har oppdatert X-T1 med nyeste firmware.

Fungerer utmerket men jeg lurer på hvorfor skuddtaken (CH) går ned med bevegelige motiver?

Bruker da Zone og C.

Står motivet passelig i ro så er det full gass på CH.

Med bevegelig terner som er kjappe i bevegelsen så er hastighet som på CL.

Er det noen innstillinger jeg har bommet på eller er det bare sånn?

Lenke til kommentar

Dette tipper jeg er fordi Menu -> Autofocus setting -> Release/Focus Priority står satt til focus. Da tar den ikke bilde før den har fokus. Jeg mener det er det beste, for et bilde ute av fokus er ofte lite verdt.

 

Har oppdatert X-T1 med nyeste firmware.

Fungerer utmerket men jeg lurer på hvorfor skuddtaken (CH) går ned med bevegelige motiver?

Bruker da Zone og C.

Står motivet passelig i ro så er det full gass på CH.

Med bevegelig terner som er kjappe i bevegelsen så er hastighet som på CL.

Er det noen innstillinger jeg har bommet på eller er det bare sånn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

X-T1: Jeg har ikke fått oppdatert firmware til 4 ennå. Vil gjøre det nå men tenker å sette meg inn i den nye funksjonaliteten senere.

 

Er det noen nye instillinger e.l. jeg må tenke på hvis jeg ser for meg at kameraet skal fungere likt med hva det gjør før oppgraderingen? Greit å slippe overraskelser når man er ute å tar bilder.

Lenke til kommentar

X-T1: Jeg har ikke fått oppdatert firmware til 4 ennå. Vil gjøre det nå men tenker å sette meg inn i den nye funksjonaliteten senere.

 

Er det noen nye instillinger e.l. jeg må tenke på hvis jeg ser for meg at kameraet skal fungere likt med hva det gjør før oppgraderingen? Greit å slippe overraskelser når man er ute å tar bilder.

Det meste handler om det nye, og fantastiske, autofokussystemet i denne oppgraderingen. Det er noen få endringer, men ingen jeg opplever at har endret bruken av kamera.

 

Kjør på, det er verdt det :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Angrer litt på at jeg ikke slo til da nettbutikkene kjørte kampanje på X-M1 med 16-50 og 50-230 for 3095,- eller deromkring. Noen grunn til å håpe at det kommer igjen? Vurderer å sende en mail til JP og høre om de kan utvide kampanjen litt for meg :p

 

 

Mest sannsynlig ikke. Men nå har de jo cashback på endel ting så det kan jo være verdt å vurdere. Ikke like billig som det kitet, men fortsatt et godt tilbud.

Lenke til kommentar

Først må jeg si at dersom dette innlegget/denne forespørselen hører hjemme i en annen tråd, må dere ha meg unnskyldt.

 

Jeg gikk i fra Nikon til Fujifilm X-T1 nå i mars. På utenlandsferie savnet jeg mulighet for skikkelig vidvinkel.

 

Jeg vet Fujifilm har en 10-24mm ute, men synes den er i overkant dyr.

 

Etter Nikon salget, har jeg fortsatt en Tokina 11-16mm liggende, og ønsker tilbakemelding på utvalget av (og bruken av) adaptere.

Gjerne henvis til nettsteder som har slikt.

 

På forhånd takk for all hjelp.

Lenke til kommentar

Jeg har selv tenkt tanken å bruke andre objektiver på min X-T1, men fant ut at jeg ikke vil gjøre det. Mest pga. at jeg mister autofokus, men også fordi jeg ikke får automatiske Lens Corrections når jeg sender JPEG rett fra kamera til telefon. Dog gjennom Lightroom ville jeg antageligvis fått det.

 

Det finnes vel en 12mm fra Zeiss til Fuji X.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke brukt Canon/Nikon-optikk på Fuji, men en del på Sony A7. F.eks. Nikon 10.5mm og Canon 17-40mm.

 

Vidvinkel er stort sett ganske tilgivende når det gjelder fokusering, siden mer er i fokus enn f.eks. ved bruk av et 35-50mm-objektiv. Blender du litt ned er det ikke store justeringene som skal til for å få fokus til å sitte, og siden både A7 og X-T1 har god focus peaking er det lett å se når det er riktig.

 

Når det er sagt, de nyere vidvinkelobjektivene til Fuji er vel verdt pengene. 

Lenke til kommentar

Jeg har den siste måneden vurdert å oppgradere min X-E2 til X-T1. Når det gjelder bildekvalitet så vet jeg at det egentlig er lite å hente med å gjøre det, men når jeg likevel fremdeles ikke har klart å si nei til å bruke (kaste bort) penger på en oppgradering så går det på brukervennlighet og den "berømte" følelsen (som for meg faktisk er ganske viktig).

 

Jeg har utsatt ett eventuelt kjøp til jeg får kommet meg til en fotobutikk som har kameraet inne (noe som skjer over helgen) og en avgjørelse blir tatt der og da, og det utslagsgivende blir følelsen av brukervennligheten til X-T1 v X-E2.

 

Men jeg har et spørsmål til dere som har X-T1 vedrører fn-knappene som er på kameraet. Jeg har med hell tilpasset min X-E2 slik at jeg har fått de "riktige" funksjonene på rett sted ut fra mitt bruk. Samtidig så har jeg ikke behov for å bruke alle de seks fn-knappene som er på XT-1.

Spørsmålet mitt er ganske enkelt om noen kan teste om det er mulig å kjøre samme funksjon på flere fn-knapper samtidig?

Dette høres sikkert dumt ut, men det er en viss logikk i galskapen (i det minste så er det slik i mitt hode  :whistle:  ).

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg på min X-E2 i stor grad bruker muligheten til å forflytte fokuspunktet med "piltastene" på kommandohjulet. Dette er noe jeg fikk sansen for med det fantastiske lille "hjulet" på canon 7d/5d og som jeg nå også bruker på X-E2. 

På X-E2 må denne funksjonen "aktiviseres" med et trykk på "pil ned" på kommandohjulet (slik er det også i utgangspunktet på X-T1), men forskjellen på de to husene er at ingen av piltastene på X-E2 er programmerbare i motsetning til X-T1 der de er programmerbare.

På X-E2 så er "pil opp" tilordnet makrofunksjonen, en funksjon som jeg ikke bruker men som jeg litt for ofte kommer bort i (feilaktig) når jeg skal "føle" meg fram til "pil ned". Så min ide på mitt eventuelle X-T1 er å programmere alle piltastene til å starte funksjonen for fokuspunkt. På den måten så vil dette "knappeområdet" bli mer lik "hjulet" (ikke helt lik) som jeg bruker særdeles mye på min 5d3.

 

Dette er ikke en deal-breaker, men det hadde vært interessant å vite om det rett og slett er mulig  :)

Lenke til kommentar

Det er et eget valg i menyen, om du vil ha piltastene som focus select eller Fn-buttons. Det går også an å ha samme funksjon, f.eks. self timer, på mer enn én Fn-button av gangen.

Jeg vil uansett anbefale deg å kjøpe X-T1 brukt. Du kan spare masse penger på det.

Hva angår X-E2 vil jeg anbefale deg å vente til senere i høst, når firmware 4.0 kanskje kommer med oppdatert fokussystem etc.

For meg er det helt essensielt å ha nok Fn-buttons. Jeg har også ommøblert og skiftet ut de fleste funksjonene i Q-menyen for å passe bedre til mitt bruk.

Endret av quadra800
Lenke til kommentar

 

Jeg vil uansett anbefale deg å kjøpe X-T1 brukt. Du kan spare masse penger på det.

 

Når det gjelder å kjøpe brukt så er det ikke noe galt i det, men jeg har siden jeg kjøpte mitt første digitale speilrefleks (for maaaange år siden) foretrukket å kjøpe nytt. De kronene ekstra det koster meg å kjøpe nytt har jeg råd til, så når jeg i min tidligere post brukte uttrykket "kaste bort" penger så går det ikke på hva jeg har råd til men derimot hva som er fornuftig  :) .

 

Når det gjelder det å vente til en ny firmware til høsten, så kunne det har vært en god ide. Problemet for meg er at en ny firmware i X-E2  ikke vil løse de eventuelle forbedringene i brukervennlighet som jeg ser for meg ved å gå til X-T1 . Dette går i stor grad på "fysiske" ting som plassering av søker (midtstilt v venstrestilt), størrelse på søker. Litt på knappeplassering o.s.v.

 

Kanskje har jeg også en urealistisk oppfatning om at X-T1 vil fungere bedre for meg når det gjelder brukeropplevelsen enn X-E2, og det er derfor jeg denne gangen har klart å roe kjøpslysten min til jeg får gå i en butikk og få prøve kameraet.

 

For noen så kan det kanskje virke litt merkelig at "småting" kan avgjøre slike kjøp, men i 2007 hadde jeg hatt min Canon 350D en god stund og på en tur innom (gamle) FotoVideo så fikk jeg for meg at jeg skulle bare prøve 30D. Jeg hadde ingen planer om kjøp, men det var "forelskelse" ved første trykk på utløser  :) og kjøp der og da. Jeg har også senere hatt kamera (bl.a. mitt første speilløse) som jeg "hatet" p.g.a. av den berømte "følelsen", selv om det tok gode bilder.

 

Uansett så var det hyggelig å få info om fn-knappene, og selv om det kan virke som jeg er negativ til de andre tipsene så er det viktig å presisere at det ikke er "dårlige" tips  :)

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt er ganske enkelt om noen kan teste om det er mulig å kjøre samme funksjon på flere fn-knapper samtidig?

 

Det er ikke noe problem å sette alle piltastene til å styre fokuspunktet, jeg har det sånn på min X-T1 selv.

Både X-T1 og X-T10 gir deg denne muligheten. X-T10 er forøvrig et meget godt kamera, som gir deg veldig mye av det du får med X-T1 til en vesentlig lavere pris.. verdt å vurdere ;) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...