Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Ny blits er også på vei. 

 

Følgende er hentet fra Fujifilm sin Facebookside:

 

FUJIFILM EF X500

FUJIFILM utvider sitt utvalg av tilbehør med den nye avanserte blitsen FUJIFILM EF-X500. Dette er ikke bare den kraftigste tilbehørersblitsen hittil i våre X-system, men tilfører også flere nye viktige funksjoner. Et perfekt supplement til vårt flaggskip blandt systemkameraer - X-T2 og X-Pro2.

Avansert lyssetting

FUJIFILM EF-X500 er en blits for virkelig kreativ fotografering. Med et maksimal ledetall 50 (ved ISO 100) gis brukeren rikelig med lys for mange forskjellige motiver. Og i tillegg til at blitshodet kan roteres i alle retninger (opp, ned og sidelengs) gir den blant annet multiblits-arrengement - trådløs styring av opptil tre grupper med blits med full TTL og automatikk. En helt ny funksjon hos FUJIFILM. Styrken i blitslyset kan styres individuelt for hver gruppe ved å bruke kameraets spesielle blitsmeny. På denne maten kan en fotograf få maksimal fleksibilitet i sin belysning, uten å måtte sette opp hver enkelt blits.
En annen viktig nyhet er FP-sync. Funksjonen, også kjent som høyhastighetssync, betyr at kameraet kan bruke blitsen selv ved svært raske lukkerhastigheter. En funksjon som er spesielt nyttig for utendørs utfyllingsblits, for eksempel ved portrett- og bryllupsfotografering.

I tillegg til TTL automatikk finnes også full manuell kontroll av blitsstyrken i tredjedels trinn, fra 1/1 til 1/512 effekt. Høyhastighets-blits (mange blink i rask rekkefølge) er en annen populær funksjon som kan brukes til å skape spennende bilder av motiver i bevegelse. For å gjøre håndteringen enklere har EF-X500 en stor, belyst LCD-skjerm og store knapper og kontroller, helt i tråd med Fujifilms kameraer i X-serien. I blitsens meny kan du også velge å bruke opptil 10 egendefinerte moduser, som hver gjør det mulig for brukeren å tilpasse et bestemt sett av innstillinger for ulike scener.
For å dra nytte av så mye av blitslyset som mulig, har reflektoren en zoomfunksjon som automatisk tilpasser blitslyset til det aktuelle objektivet (fra 24 til 105mm tilsv.i 35mm format). Et spesielt vidvinkelpanel kan foldes fremover for å gi blitslys ned til 20mm.

Til og med for video

Men EF-X500 kan brukes til mer enn bare stillbilde-fotografering. Den er nemlig utstyrt med en innebygd LED-lampe som kan brukes som videobelysning. Og dessuten som hjelpelys for autofokus på virkelig mørke scener, der det ellers ville være vanskelig å fokusere.

FUJIFILM EF-X500 er bygget for krevende bruk og er derfor værtettet. Dermed passer den til Fujifilms toppmodeller som X-T2 og X-Pro2, som også er bygd med værtetting. Fire AA-batterier brukes som strømkilde (LR6 eller Ni-MH). Trenger man mer kraft for lange fotoøkter kan man koble til den nye eksterne batteripakken EF-BP1.

Blitsen leveres med en myk skinnveske, diffuser og et lite bordstativ.

Priser: 5 499 kr

Tillgjengelig: September 2016

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+32asd4f

Er det noen som kan anbefale ekstra batterier (som ikke er altfor dyre) til X-T1? Gjerne også tips til hvordan man kan lade dem opp når man ikke har tilgang til stikkontakter.

Lenke til kommentar

Har kjøpt en Fuji X70 som er skikkelig morsom å ta bilder med, og har blitt interessert i X-serien.

 

Så vidt jeg har lest meg til på Internettet, er det kun X-pro2 og X-T2 som har den nye sensoren til Fuji. Slike kameraer er overkill til min enkle bruk, samt at jeg liker små kameraer, gjerne uten søker.

 

Noen som har noen tanker om når den nye sensoren kan forventes til de enklere kameramodellene til Fuji?

Lenke til kommentar

Noen som har noen tanker om når den nye sensoren kan forventes til de enklere kameramodellene til Fuji?

 

Fuji har brukt samme sensor i alle modeller unntatt den aller billigste hittil, dvs frem til X Pro 2 ble lansert. Kjører de videre i samme stil vil nok 24MP-sensoren komme i andre modeller etter hvert som de fornyes.

 

Ett problem nå er at det er sensormangel etter at jordskjelv skadet (minst) en av Sonys sensorfabrikker. Et annet spørsmål er hva Fuji har på lager, både av ferdig produserte kameraer og den gamle sensoren. Dette kan bare de med inside info si noe om og gjør at det er vanskelig å spå om oppgraderingstakt. Jeg ville gjettet på en gang ut på nyåret, men det blir ren spekulasjon og Fuji kunne nok tenkt seg noe helt nytt på Photokina også.

 

Dpreview har en lanseringstimeline hvor du kan se når ulike modeller kom ut, og det kan si litt om hva man kan vente. X-E2S som var en liten oppgradering av X-E2 kom for eksempel i januar i år. Siden de gikk ut med en så liten endring kan det godt være at de så for seg en X-E3 i løpet av 2016 eller tidlig 2017. Ellers er X-T2 forbausende lite...

Lenke til kommentar

Fuji har brukt samme sensor i alle modeller unntatt den aller billigste hittil, dvs frem til X Pro 2 ble lansert. Kjører de videre i samme stil vil nok 24MP-sensoren komme i andre modeller etter hvert som de fornyes.

 

Ett problem nå er at det er sensormangel etter at jordskjelv skadet (minst) en av Sonys sensorfabrikker. Et annet spørsmål er hva Fuji har på lager, både av ferdig produserte kameraer og den gamle sensoren. Dette kan bare de med inside info si noe om og gjør at det er vanskelig å spå om oppgraderingstakt. Jeg ville gjettet på en gang ut på nyåret, men det blir ren spekulasjon og Fuji kunne nok tenkt seg noe helt nytt på Photokina også.

 

Dpreview har en lanseringstimeline hvor du kan se når ulike modeller kom ut, og det kan si litt om hva man kan vente. X-E2S som var en liten oppgradering av X-E2 kom for eksempel i januar i år. Siden de gikk ut med en så liten endring kan det godt være at de så for seg en X-E3 i løpet av 2016 eller tidlig 2017. Ellers er X-T2 forbausende lite...

 

 

Takk for godt svar.

 

X-T2 er vel på størrelse med et dSLR av den mindre sorten? Jeg slå det opp på camerasize.com og det så mye større ut enn X70-en min. Finnes neppe i noen butikk enda. (?)

Lenke til kommentar

X-T2 er vel på størrelse med et dSLR av den mindre sorten?

 

Tror ingen har X-T2 på lager ennå, men det kommer sannsynligvis lenge før noen mindre Fuji-modell med samme sensor. Skal du handle nå hjelper selvsagt ikke det.

 

For å få et inntrykk av X-T2 kan du se på X-T1 som ligner veldig, men X-T2 har blitt marginalt større i alle retninger. Første gang jeg så X-T1 ble jeg forbauset over at det ikke virket merkbart større enn Olympus E-M1 som har litt over halvparten så stor sensor. Men det er selvsagt større enn kameraer som X70 og Ricoh GR som ikke har utskiftbar optikk og bare en fast vidvinkel.

 

Sammenligner du med det minste speilreflekskameraet Canon 100D så er Canon-kameraet, smalere og omtrent like høyt, men se på tykkelsen hvor mye ekstra volum speilmekanismen trenger. Mer relevant er kanskje sammenligning med Nikon D5500 som ligger litt nærmere X-T2 i sensor, skjerm og andre funksjoner.

 

Alle har sin smertegrense for størrelse, men skal du ha utskiftbar optikk, nyeste 24MP sensor i APS-C størrelse så er nok Sony A6300 det minste du får i øyeblikket. Samme sensor som Fuji, men annet fargefilter foran og selvsagt annen prosessering av JPG. Sony har dessuten en helt annen designfilosofi på kamerahuset så det spørs hvor mye vekt du legger på det. Sony har heller ikke samme utvalg i kvalitetsoptikk som Fuji. Er utskiftbar optikk og lite det viktigste er det MFT som leder an med f.eks GM5.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Tror ingen har X-T2 på lager ennå, men det kommer sannsynligvis lenge før noen mindre Fuji-modell med samme sensor. Skal du handle nå hjelper selvsagt ikke det.

 

For å få et inntrykk av X-T2 kan du se på X-T1 som ligner veldig, men X-T2 har blitt marginalt større i alle retninger. Første gang jeg så X-T1 ble jeg forbauset over at det ikke virket merkbart større enn Olympus E-M1 som har litt over halvparten så stor sensor. Men det er selvsagt større enn kameraer som X70 og Ricoh GR som ikke har utskiftbar optikk og bare en fast vidvinkel.

 

Sammenligner du med det minste speilreflekskameraet Canon 100D så er Canon-kameraet, smalere og omtrent like høyt, men se på tykkelsen hvor mye ekstra volum speilmekanismen trenger. Mer relevant er kanskje sammenligning med Nikon D5500 som ligger litt nærmere X-T2 i sensor, skjerm og andre funksjoner.

 

Alle har sin smertegrense for størrelse, men skal du ha utskiftbar optikk, nyeste 24MP sensor i APS-C størrelse så er nok Sony A6300 det minste du får i øyeblikket. Samme sensor som Fuji, men annet fargefilter foran og selvsagt annen prosessering av JPG. Sony har dessuten en helt annen designfilosofi på kamerahuset så det spørs hvor mye vekt du legger på det. Sony har heller ikke samme utvalg i kvalitetsoptikk som Fuji. Er utskiftbar optikk og lite det viktigste er det MFT som leder an med f.eks GM5.

 

Takk for gode innspill og litt å tenke på.

 

Jeg har tid til å vente også på at X-T2 kommer i butikk, og kan det jo som du sier kanskje komme noen nyheter på Fotokina. En X100f med den nye sensoren, god autofokus og muligheter for å bruke tele-konverteren kan være et mulig alternativ for meg faktisk.

 

Jeg har prøvd flere system opp gjennom årene, og noen kameraer liker jeg å ta bilder med, andre ikke, og disse kameraene blir ikke brukt. Og det er ikke nødvendigvis rasjonelt eller mulig å forklare. Jeg tror Fuji lager kameraer jeg liker å bruke, men det er også lett å havne utpå GAS-kjøret...  :)

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har lest meg til på Internettet, er det kun X-pro2 og X-T2 som har den nye sensoren til Fuji. Slike kameraer er overkill til min enkle bruk, samt at jeg liker små kameraer, gjerne uten søker.

 

Noen som har noen tanker om når den nye sensoren kan forventes til de enklere kameramodellene til Fuji?

Takashi Ueno hos Fujifilm sa i et av de siste Fuji X Magazine at den nye 24 megapixelsensoren ville bli brukt i de profesjonelle kameraene og at 16 megapixel var godt nok på de vanlige forbrukerkameraene på det nåværende tidspunkt.
Lenke til kommentar

 

Så vidt jeg har lest meg til på Internettet, er det kun X-pro2 og X-T2 som har den nye sensoren til Fuji. Slike kameraer er overkill til min enkle bruk, samt at jeg liker små kameraer, gjerne uten søker.

 

Noen som har noen tanker om når den nye sensoren kan forventes til de enklere kameramodellene til Fuji?

Takashi Ueno hos Fujifilm sa i et av de siste Fuji X Magazine at den nye 24 megapixelsensoren ville bli brukt i de profesjonelle kameraene og at 16 megapixel var godt nok på de vanlige forbrukerkameraene på det nåværende tidspunkt.

 

Takk. Noen som vet om det kun X-T2 og X-PRO2 som er definert til å være profesjonelle kameraer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...