Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt min X-T1 i en måneds tid nå etter å ha hatt X100 et par-tre år. Det er lenge siden, om noen gang i det hele tatt, at jeg har følt sånn fotoglede. Ingen av mine Nikon siden midten av 80-tallet har gitt meg samme følelse. Noe som egentlig er litt rart, det er jo bare en elektromekanisk boks med knapper på. Likevel er det noe, noe litt rart og høyst subjektivt, som gjør noe med gleden av å fotografere.

 

Derfor blir min anbefaling, løp og kjøp. Jeg valgte Graphite Silver siden det designet "snakket mest" til meg, men det er jo bare smak og behag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo.

 

Kjapt spørsmål til noen som har eller har hatt en X-M1. Vil jeg blir skuffet hvis jeg kjøper dette kameraet?

Det er tilbud på X-M1 med begge kit objektivene til 4500kr.

 

 

 

Jeg hadde X-M1, og tror ikke du vil bli misfornøyd hvis du kan klare deg uten søker. Det er den eneste grunnen til at jeg ikke beholdt mitt hvertfall :)

 

 

Jeg håper Fujifilm X-M1 kan gi deg litt av fotointeressen tilbake. Om ikke så vil det i hvert fall  hjelpe deg til å ta gode bilder. 

 

 

Personlig er jeg mest glad i fastoptikk, og har foreløpig kun ett zoom-objektiv til X-serien. Så jeg ville ha lagt litt penger i et par gode fastobjektiver, slik som du også er inne på.

XF27mm er et lite og hendig objektiv, som kler en X-M1 veldig godt. Med største blender på f2.8 er det jo ikke superlyssterkt, men objektivet tegner skarpt og fokuserer raskt nok til å fungere godt til f.eks. gatefoto.

 

 

 

En liten oppdatering.

 

Er fornøyd med Fuji X-M1. Behovet for søker er ikke der.

 

Fotointeressen er ikke kommet tilbake. Bruker kameraet til å ta bilder av sønnen min som er litt over 3 uker. Den ligger for det meste på hylla å støver....

... Bildene blir bra :)

 

Er glad i fastoptikk, men ikke glad i å betale så mye for noe jeg ikke er så veldig interessert i. Jeg har kjøpt en del CCTV optikk. Jeg har 25/1.4, 35/1.6 og 50/1.8 itillegg til en 35/1.7 som har mindre bildeområde enn APS-C. Ikke akkurat super kvalitet, men det er morro å bruke dem og når prisen for alle sammen var ca. 1300kr inkludert frakt skal ikke jeg klage. LINK til ebay-sjappa jeg kjøpte de av.

Lenke til kommentar

 

Spørsmålet mitt er ganske enkelt om noen kan teste om det er mulig å kjøre samme funksjon på flere fn-knapper samtidig?

 

Det er ikke noe problem å sette alle piltastene til å styre fokuspunktet, jeg har det sånn på min X-T1 selv.

Både X-T1 og X-T10 gir deg denne muligheten. X-T10 er forøvrig et meget godt kamera, som gir deg veldig mye av det du får med X-T1 til en vesentlig lavere pris.. verdt å vurdere ;)

 

Joda, X-T10 har så absolutt også vært i tankene og jeg ser ikke bort i fra at det også blir testet når jeg er innom fotosjappa på mandag.

Lenke til kommentar

 

Joda, X-T10 har så absolutt også vært i tankene og jeg ser ikke bort i fra at det også blir testet når jeg er innom fotosjappa på mandag.

 

 

 

Fuji X-T10 har jo de fleste av X-T1 sine funksjoner og egenskaper, det er vel stort sett bare fysisk str., værtetting og betjeningshjulene som er forskjellige. Vet ikke hvordan det er med str. på EVF, men den som er på X-T1 er i hvertfall meget stor og god. Noe jeg også liker svært godt er om en bytter til vertikal fotografering, så flytter all informasjonen til bunnen av EVF og det er meget praktisk.

 

Jeg har hatt X-T1 i ca 2 mnd, og blir bare mer og mer fornøyd med dette kameraet. Så jeg vil virkelig anbefale deg og se nærmere på dette kameraet her. Jeg hadde også Fuji X-E2 fra før av, men denne overgangen til X-T1 en stor oppgradering. Bildefilene er jo strengt tatt helt de samme, men måten en kan bruke X-T1 på er jo totalt forskjellig fra X-E2 (på en meget positiv måte). Bl.a. så er jo AF fra en "helt annen verden" + en hel del andre ting som i mine øyne er meget bra.

 

Så et slikt bytte (oppgradering) er virkelig noe jeg vil anbefale, men det å ta en tur i en fotobutikk for å prøve ut forskjellige modeller i egne hender er en meget smart ting å gjøre, for det er gjerne stor forskjell på hvordan vi opplever de forskjellige kameraer og betjenings mulighetene som finnes.

 

Jeg har i dag bestilt meg det nye Fuji 90/2.0 objektivet, så det gleder jeg meg veldig til kommer. Det skal etter hva jeg leser være noen av det beste objektivet som Fuji har laget, så her er mine forventninger ganske høye.

Da blir objektiv utvalget mitt helt komplett i forhold til hva jeg har behov for av forskjellige brennvidder.

 

Lykke til med valg og kjøp av kamera :)

Lenke til kommentar

Hovedforskjellene mellom X-T10 og X-T1 er:

 
X-T1 er værtett og tåler -10°C
X-T1 er litt større og tyngre (440g vs 380g)
X-T1 har bedre byggekvalitet
X-T1 har noe kraftigere grep
X-T1 gir mulighet til å bruke batterigrep
X-T1 har en søker med større forstørrelse (0.77x vs 0.62x)
X-T1 har større buffer
X-T1 har eget hjul for ISO
X-T1 har litt høyrer oppløsning på skjermen (1040k vs 960k)
X-T1 støtter UHS-II
X-T10 har innebygd blits
X-T10 gir mulighet til å bruke soft release etc. 
​X-T10 har kontrollhjul som kan trykkes inn
 
Hovedfordelene med X-T1/X-T10 fremfor X-E2 er:
 
X-T1/X-T10 har vesentlig bedre autofokussystem
X-T1/X-T10 har ansiktsgjenkjenning med øyegjenkjenning
X-T1/X-T10 har lydløs elektronisk lukker som går ned til 1/32000
X-T1/X-T10 litt raskere skuddtakt (8fps vs 7fps)
X-T1/X-T10 har utfellbar skjerm
X-T1/X-T10 kan printe direkte til Instax printer 
X-T1/X-T10 har Classic Chrome
X-T1/X-T10 gir muligheten til å velge alle lukkertider via et av kontrollhjulene
X-T1/X-T10 gir mulighet til å bruke eksponeringskompensasjon sammen med Auto-ISO
​X-T1/X-T10 snur informasjonen i søkeren automatisk etter hvilken vei kameraet holdes
 
I mine øyne er X-T10 per dags dato et mye bedre kjøp enn X-E2, med mindre man spesifikt er ute etter rammesøker-formen med sidestilt søker som X-E2 har. Fujifilm har bekreftet at X-E2 vil få en kaizen-oppdatering til, men nøyaktig når den vil komme og hva den vil inneholde vites ikke enda. 

:)
 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Joda, X-T10 har så absolutt også vært i tankene og jeg ser ikke bort i fra at det også blir testet når jeg er innom fotosjappa på mandag.

 

 

 

............

 

Så et slikt bytte (oppgradering) er virkelig noe jeg vil anbefale, men det å ta en tur i en fotobutikk for å prøve ut forskjellige modeller i egne hender er en meget smart ting å gjøre, for det er gjerne stor forskjell på hvordan vi opplever de forskjellige kameraer og betjenings mulighetene som finnes.

 

 

 

Jeg har i dag sittet og studert forskjeller på X-E2, X-T10 og X-T1. Jeg har kikke på videoer fra Fuji Guys og diverse annen info.

Besøket mitt på fotosjappa blir avgjørende, men utgangspunktet har endret seg. Der jeg frem til i dag ville sjekke om det var noen grunn for meg å oppgradere til X-T1, så går jeg nå innpå sjappa for å finne om det er noen grunn til at jeg ikke skal oppgradere til X-T1.

 

X-T10 har jeg sannsynligvis slått fra meg, ikke fordi det er dårlig, men rett og slett fordi jeg kjenner meg selv litt for godt. Går jeg for X-T10 så er det bare et spørsmåll om tid før tankene igjen starter å kverne rundt "problemstillingen" X-T1 (Dessverre  :confused: )

En slags sykdom? Tja, kanskje delvis. Det var litt slik på DSLR også der det ble en del oppgraderinger helt til jeg kjøpte 5D3 som jeg med stor sannsylighet kan kalle mitt siste speilrefleks. Ikke fordi jeg går lei av DSLR, men rett og slett fordi jeg er så ekstremt fornøyd med det og "sykdommen" er derfor nå "overført" til det speilløse segmentet  :)

Lenke til kommentar

Jeg har i dag sittet og studert forskjeller på X-E2, X-T10 og X-T1. Jeg har kikke på videoer fra Fuji Guys og diverse annen info.

 

Besøket mitt på fotosjappa blir avgjørende, men utgangspunktet har endret seg. Der jeg frem til i dag ville sjekke om det var noen grunn for meg å oppgradere til X-T1, så går jeg nå innpå sjappa for å finne om det er noen grunn til at jeg ikke skal oppgradere til X-T1.

 

X-T10 har jeg sannsynligvis slått fra meg, ikke fordi det er dårlig, men rett og slett fordi jeg kjenner meg selv litt for godt. Går jeg for X-T10 så er det bare et spørsmåll om tid før tankene igjen starter å kverne rundt "problemstillingen" X-T1 (Dessverre  :confused: )

En slags sykdom? Tja, kanskje delvis. Det var litt slik på DSLR også der det ble en del oppgraderinger helt til jeg kjøpte 5D3 som jeg med stor sannsylighet kan kalle mitt siste speilrefleks. Ikke fordi jeg går lei av DSLR, men rett og slett fordi jeg er så ekstremt fornøyd med det og "sykdommen" er derfor nå "overført" til det speilløse segmentet  :)

 

 

Hehe, kjenner meg litt igjen her ja, bortsett fra at jeg har steget fra en velfylt fotosekk (som er solgt med alt innhold) med Canon 5D lll og all L optikk med fast brennvidde f.o.m. 24mm og t.o.m. 200mm, og i tillegg 24-70/2,8L ll og 70-200/2,8L IS ll, og over til å bare benytte Fuji X-T1 og en del av den gode Fuji optikken.

 

Dette holder faktisk i lange baner og vel så det for min del, men det er selvfølgelig ikke løsningen for andre personer enn meg selv.

Jeg hadde lest litt om X-T10 før jeg valgte X-T1 og gjorde som det ser ut til at du kommer til å gjøre, jeg valgte X-T1. Og det fordi jeg liker at det er littegrann fysisk større (bedre grep i mine hender), flere betjeningshjul som gir bedre muligheter til enklere innstillinger.

Etter den store firmware oppdateringen (4.00) så har jo et meget bra kamera blitt enda bedre. Og det er først og fremst AF som har fått et betydelig løft, følgefokus er nå meget responsiv og rask, og det har gjort at jeg ikke har bommet på fokus på et eneste bilde etter den oppdateringen. Uansett hvilket lys, blenderåpning eller objektiv jeg har benyttet så langt.

Så jeg føler virkelig at jeg har truffet med mitt valg av kamera, men det er jo ikke dermed sikkert at det vil være slik for alle.

Jeg valgte forresten Fuji X-T1 Graphite Silver Edition utgaven, uten at det har noe å si for hvilke egenskaper det kameraet har, jeg bare likte det versjonen best :)

Lenke til kommentar

Dette holder faktisk i lange baner og vel så det for min del, men det er selvfølgelig ikke løsningen for andre personer enn meg selv.

Joda, det passer for meg også, så vi er (minst) to.

 

Alt det andre positive du skriver om X-T1 kan jeg bare bekrefte. Kamera er rett og slett superbra!!!

 

 

Jeg valgte forresten Fuji X-T1 Graphite Silver Edition utgaven, uten at det har noe å si for hvilke egenskaper det kameraet har, jeg bare likte det versjonen best :)

Jeg valgte også den, også fordi jeg liker det designet best.

Lenke til kommentar

 

Jeg valgte forresten Fuji X-T1 Graphite Silver Edition utgaven, uten at det har noe å si for hvilke egenskaper det kameraet har, jeg bare likte det versjonen best :)

Jeg valgte også den, også fordi jeg liker det designet best.

 

Joda, "grafitt"-versjonen har jo sine særtrekk og skiller seg ut, men er det verdt å betale ca 1500 kr ekstra for det? Jeg er litt mer usikker der, for min egen del. Men jeg har ingen problem med å forstå at andre mener det motsatte.

Nå synes det som at JP (i motsetning til alle andre butikker) kan levere denne versjonen til samme pris som den sorte versjonen, men den må bestilles på nettet (kan bestilles for utlevering i utvalgte butikker). For meg så er dette upraktisk siden jeg bare er i Oslo på mandag (gjennomreise) og blir det kjøp så blir det da slik at jeg får bruke kameraet på ferieturen som følger umiddelbart deretter.

 

Men for sikkerhetsskyld så er det greit å spørre dere om det er kun den "eksklusive" fargen som medfører økt pris eller om det følger med noe "ekstrautstyr" i denne versjonen som ikke er med den vanlige utgaven? (slik jeg oppfatter det så er det kun fargen/eksklusiviteten man betaler ekstra for)

Lenke til kommentar

Joda, "grafitt"-versjonen har jo sine særtrekk og skiller seg ut, men er det verdt å betale ca 1500 kr ekstra for det?

Antagelig ikke hvis du liker den sorte like godt, eller bedre. Det er ikke noe annet enn "fargen" som skiller de to modellene så vidt jeg vet.

 

Jeg har en sort X-100, og syns den også er tøff. Hadde Fuji lansert en "sølv" X-T1 hadde jeg antagelig valgt den sorte, men designet på Graphite Silver er noe som treffer mine smaksløker klokkerent.

 

For all del, vi snakker svært subjektiv smak og behag nå. Du må lytte til dine egne smaksløker...:-)))

Lenke til kommentar

Grunnen til at X-T1 GS koster mer er fordi den skal være eksklusiv. X-M1 kom i både brun, sort og sølv, og alle kostet det samme. Så hvis du absolutt ikke vil ha et helsvart kamera eller om du vil at folk skal se at du har et dyrt kamera, kjøp GS. Hvis ikke, kjøp et par ekstra batterier eller legg av pengene til Fuji-blitzene som forhåpentligvis kommer innen et år.

 

Apropos byggekvalitet kan jeg skrive under på at X-T1 er bygget som en tanks. Det lå litt løst i bagen min i går og falt ut på gulvet inne i en butikk, fra hoftehøyde. Det fikk en bitteliten skrape under hånd-bulken på høyre side. Ingen andre skader på kamerahus eller objektiv.

Endret av quadra800
Lenke til kommentar

...eller om du vil at folk skal se at du har et dyrt kamera, kjøp GS...

Jeg har som nevnt Graphite Silver, men jeg kan ikke tenke meg at noen ser det og aner noen verdens ting om at det er bittelitt dyrere enn det sorte. Dessuten er prisforskjellen 1500 kroner, det er ikke rare summen å kalle det ene dyrt for. Hadde forskjellen vært at det ene kostet 15000 mer, eller kanskje heller 150000 mer, så ville det kanskje være noen enkle sjeler som ville markere med "se på meg, jeg har kjøpt det dyre".

 

Mellom sort og Graphite Silver X-T1 er det bare kjøperens egen smak som er avgjørende.

Lenke til kommentar

Grunnen til at X-T1 GS koster mer er fordi den skal være eksklusiv. X-M1 kom i både brun, sort og sølv, og alle kostet det samme. Så hvis du absolutt ikke vil ha et helsvart kamera eller om du vil at folk skal se at du har et dyrt kamera, kjøp GS. Hvis ikke, kjøp et par ekstra batterier eller legg av pengene til Fuji-blitzene som forhåpentligvis kommer innen et år.

 

Apropos byggekvalitet kan jeg skrive under på at X-T1 er bygget som en tanks. Det lå litt løst i bagen min i går og falt ut på gulvet inne i en butikk, fra hoftehøyde. Det fikk en bitteliten skrape under hånd-bulken på høyre side. Ingen andre skader på kamerahus eller objektiv.

 

 

 

Jeg har som nevnt Graphite Silver, men jeg kan ikke tenke meg at noen ser det og aner noen verdens ting om at det er bittelitt dyrere enn det sorte. Dessuten er prisforskjellen 1500 kroner, det er ikke rare summen å kalle det ene dyrt for. Hadde forskjellen vært at det ene kostet 15000 mer, eller kanskje heller 150000 mer, så ville det kanskje være noen enkle sjeler som ville markere med "se på meg, jeg har kjøpt det dyre".

 

Mellom sort og Graphite Silver X-T1 er det bare kjøperens egen smak som er avgjørende.

 

Om en prisforskjell på 1500 er mye eller lite er som det meste annet en svært subjektiv vurdering og det spiller også en viss rolle hva utgangsprisen er (prosentvis økt kostnad).

Når det gjelder "tillegget" på 1500 kr for dette produktet så er jeg enig i at det ikke er noen stor pris å betale for en finish som man er fornøyd med og jeg har tidligere valgt å legge til litt ekstra penger for å få en "finish" jeg var fornøyd med selv om alternativet ville fungert godt. Når det gjelder X-T1 så synes jeg begge alternativene er såpass "pene" at jeg nok går for den "vanlige" versjonen. Jeg er også enig med rogkas i at Graphite SIlver ikke er så prangende at den roper "jeg er den dyre versjonen" (kanskje med unntak for de som kjenner til X-T1)

 

@quadra800: Er det noen spesielle blitser som er på vei? Det er vel et par allerede i handelen  (EF-X20 og EF-20) som burde fungere bra til X-serien.

 

PS!! Ekstra batterier er viktig og der har jeg allerede noen i backup til min X-E2 (som bruker samme batteri som X-T1)

Lenke til kommentar

Helt klart subjektivt, ja.

Ang. batterier, ikke kjøp Kina-batterier. De er kanskje helt ok, men kvalitetssikringen er ikke den samme.

Ang. blitz, de nåværende blitzene til Fuji har fått mye tyn. Du får TTL, men ikke mye annet. Jeg kjøpte en Yongnuo 560III, og den fungerer helt fint. For å spasere rundt uten mye utstyr, er EF-X8 helt klart en hjelp til bakbelyste ting. F.eks. portrett i solnedgang.

Lenke til kommentar

 

Om en prisforskjell på 1500 er mye eller lite er som det meste annet en svært subjektiv vurdering og det spiller også en viss rolle hva utgangsprisen er (prosentvis økt kostnad).

 

 

Helt enig, det er en subjektiv vurdering. X-T1 GS med to objektiver (10-24 og 18-135), et ekstra batteri og et minnekort kom på snaut 30.000. Da spiller ikke 1.500 opp eller ned noen stor rolle for min del, da betyr det kun å ende opp med det jeg liker best.

Lenke til kommentar

Helt klart subjektivt, ja.

Ang. batterier, ikke kjøp Kina-batterier. De er kanskje helt ok, men kvalitetssikringen er ikke den samme.

Ang. blitz, de nåværende blitzene til Fuji har fått mye tyn. Du får TTL, men ikke mye annet. Jeg kjøpte en Yongnuo 560III, og den fungerer helt fint. For å spasere rundt uten mye utstyr, er EF-X8 helt klart en hjelp til bakbelyste ting. F.eks. portrett i solnedgang.

Når det gjelder batterier så har jeg allerede ett par i bakhånd som jeg har brukt mye og som fungerer bra. Kinabatterier er det som alle batterier er nå til dags originale eller uoriginale  :)  (men kjøpt via ei skandinavisk sjappe). Når sant skal sies så har jeg faktisk god erfaring med uoriginale batterier til forskjellig elektronikk, og det virker som at problemer som lekkasje o.l. ikke er så stort nå som det var før. Men jeg er enig med deg i at man skal være litt oppmerksom når det gjelder slike batterier.

 

Når det gjelder blits så er det noe jeg bruker minst mulig og jeg prøver å utnytte lysterk optikk og ISO så godt som mulig for å unngå å bruke blits. Selv om jeg mister TTL så kan jeg så vidt jeg vet bruke min Canonblits hvis nødvendig, men ideelt sett så vil jeg på sikt prøve å finne meg en blits som har en fysisk størrelse (passer i min "speilløse" fotobag) som ikke er for stor og som fungerer noenlunde der jeg ha en ekstra lyskilde, men dette haster ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...