Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

KJØP 1 XF-LINSE OG FÅ TILBAKE 850 NOK I KONTANTER, KJØP 2 OG FÅ 2550 NOK, KJØP 3 OG FÅ 4250 NOK, KJØP 4 OG FÅ 5950 NOK!

PLUSS en ekstra kontantutbetaling på 1700 NOK på alle ytterligere kjøp av XF-linser.

 

Du kan sende inn kontantkrav for maksimalt 10 produkter i løpet av denne kampanjeperioden.

 

 

I may have a plan... 

 

Det er ikke tillatt med flere krav for samme kamera- eller linsemodell.

 

Crap!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da ble det Fujifilm X-T1 på meg i dag, med XF 18-55mm f/2.8-4 R LM OIS. 

 

Førsteinntrykket er godt. God byggekvalitet, kameraet ligger godt i hendene. Elsker betjeningen, og at man ikke trenger å gå inn i noen menyer for å stille inn kameraet slik man vil ha det. Får samme gode følelse ved å bruke dette som X100T som jeg allerede har hatt en liten stund. Kvaliteten på bildene virker også god, selv om jeg ikke har fått testet det skikkelig enda.

 

Gleder meg til å ta en runde med det i morgen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da ble det Fujifilm X-T1 på meg i dag, med XF 18-55mm f/2.8-4 R LM OIS. 

 

Førsteinntrykket er godt. God byggekvalitet, kameraet ligger godt i hendene. Elsker betjeningen, og at man ikke trenger å gå inn i noen menyer for å stille inn kameraet slik man vil ha det. Får samme gode følelse ved å bruke dette som X100T som jeg allerede har hatt en liten stund. Kvaliteten på bildene virker også god, selv om jeg ikke har fått testet det skikkelig enda.

 

Gleder meg til å ta en runde med det i morgen!

Grattis. Det er et suverent kamera.

 

Råfilene er virkelig en fryd å jobbe med i Lightroom, og som du sier, betjeningen av kamerainnstillinger er meget bra. Jeg har to zoomobjektiv (18-135 og 10-24) begge oppleves som veldige gode objektiv. Jeg tror nok likevel jeg kommer til å gi huset et par "skikkelige" fastobjektiv, jeg syns det fortjener det. Kanskje spesielt 56mm, det er fristende...

Lenke til kommentar

Da ble det Fujifilm X-T1 på meg i dag, med XF 18-55mm f/2.8-4 R LM OIS. 

 

Førsteinntrykket er godt. God byggekvalitet, kameraet ligger godt i hendene. Elsker betjeningen, og at man ikke trenger å gå inn i noen menyer for å stille inn kameraet slik man vil ha det. Får samme gode følelse ved å bruke dette som X100T som jeg allerede har hatt en liten stund. Kvaliteten på bildene virker også god, selv om jeg ikke har fått testet det skikkelig enda.

 

Gleder meg til å ta en runde med det i morgen!

 

Gratulerer :)

 

Her har du gjort et meget godt valg etter min mening og erfaring så langt.

 

I morgen (29.06.) kommer det en stor oppdatering av firmware til dette kameraet, som gir det en bedre og mer avanserte AF egenskaper, så da får du jo nesten enda et nytt kamera. :)

Husk å foreta en firmware oppdatering av objektivet ditt i tillegg.

 

Helt enig med deg, det er virkelig flott å kunne ha tilgang til de fleste innstillingene uten å måtte inn i kameraets menyer for å gjøre det, objektiver med blenderring er også noe jeg virkelig setter pris på.

Lenke til kommentar

Råfilene er virkelig en fryd å jobbe med i Lightroom, --- 8< ---

Har du noen tips iden forbindelsen? Bruker ikke Fuji til vanlig, men har brukt X-E1 og X-E2 litt innimellom, så jeg har noen filer. Men ser at de trenger annen håndtering enn Olympus & Panasonic filene som jeg er vant til. Men har ikke helt taket på Fuji filene.

Lenke til kommentar

 

Råfilene er virkelig en fryd å jobbe med i Lightroom, --- 8< ---

 

Har du noen tips iden forbindelsen? Bruker ikke Fuji til vanlig, men har brukt X-E1 og X-E2 litt innimellom, så jeg har noen filer. Men ser at de trenger annen håndtering enn Olympus & Panasonic filene som jeg er vant til. Men har ikke helt taket på Fuji filene.

Jeg gjør omtrent det samme med råfilene fra X100 og X-T1 som fra Nikon D7000, bortsett fra at jeg trekker ulikt i de ulike justeringene. Etter min mening "tåler" Fuji sine råfiler mer enn Nikon sine, så jeg kan altså tillate meg større slingringsrom på Fuji. Det gjelder for alle justeringer bortsett fra den nye Dehaze, der kommer nok Adobe til å jobbe litt mer algoritmene fremover...

 

Arbeidsflyt i Develop er omtrent slik:

 

- Utsnitt, starter nesten alltid med det

- Hopper en tur nederst i verktøykassen til Camera Calibration for å se om det er noen av valgene som kan gi meg det beste utgangspunktet. Ender nok oftest opp med Adobe sitt eget, men det kommer an på hva som kler bildet

- Globale justeringer i Basic verktøykassen, oftest i den rekkefølgen Adobe har lagt ut sliderne

- Lokale justeringer med de lokale verktøyene som passer

- Kontrast justeres med kurveverktøyet

- Oppskarping til det kler motivet

- Kanskje en vignett hvis det passer

 

Veldig kort er nok dette basisjusteringene jeg bruker. Etter dette er det helt avhengig av hvor bra jeg syns bildet faktisk er om jeg fortsetter å finjustere ulike verktøy. Da kan det bli tatt i bruk det som måtte passe, så det er litt vanskelig å svare generelt på det.

 

Det er etter min oppfatning masse rom å spille på i en enkelt eksponering, men jeg har også tatt i bruk den den HDR-funksjonen, og jammen må jeg si den er strålende integrert. Jeg brukte 7 eksponeringer for å dekke dynamikken fra mørkt til lyst, noe som nok er mer enn strengt tatt nødvendig. Men resultatet ble strålende...:-)

Lenke til kommentar

Prøver å sette opp viewmode slik at jeg kun bruker EVF ved å ta bilder, og at den aktiveres ved hjelp av øyesensoren. Videre vil jeg at menyer og forhåndsvisning av bilder som blir tatt, kommer opp på LCD-skjermen. Noen som vet om dette er mulig?

 

Hvis jeg velger viewmode til kun EVF + øyesensor kommer alt opp (menyer og forhåndsvisning) i EVFen.

Lenke til kommentar

 

Råfilene er virkelig en fryd å jobbe med i Lightroom, --- 8< ---

Har du noen tips iden forbindelsen? Bruker ikke Fuji til vanlig, men har brukt X-E1 og X-E2 litt innimellom, så jeg har noen filer. Men ser at de trenger annen håndtering enn Olympus & Panasonic filene som jeg er vant til. Men har ikke helt taket på Fuji filene.

 

 

Ikke helt enkelt å gi generelle svar på hvordan du vil ha filene dine. 

Prøv å gi et hint om hva du ikke er helt fornøyd med, så vi hjelpe deg videre.

Jeg antar at du bruker LR.

Lenke til kommentar

Prøver å sette opp viewmode slik at jeg kun bruker EVF ved å ta bilder, og at den aktiveres ved hjelp av øyesensoren. Videre vil jeg at menyer og forhåndsvisning av bilder som blir tatt, kommer opp på LCD-skjermen. Noen som vet om dette er mulig?

 

Hvis jeg velger viewmode til kun EVF + øyesensor kommer alt opp (menyer og forhåndsvisning) i EVFen.

Du sparer ikke så mye strøm ved å velge bort skjermen. 

Jeg synes det er mest hensiktsmessig å ha både skjerm og EVF ved komponering av bilde. 

Lenke til kommentar

 

Prøver å sette opp viewmode slik at jeg kun bruker EVF ved å ta bilder, og at den aktiveres ved hjelp av øyesensoren. Videre vil jeg at menyer og forhåndsvisning av bilder som blir tatt, kommer opp på LCD-skjermen. Noen som vet om dette er mulig?

 

Hvis jeg velger viewmode til kun EVF + øyesensor kommer alt opp (menyer og forhåndsvisning) i EVFen.

Du sparer ikke så mye strøm ved å velge bort skjermen. 

Jeg synes det er mest hensiktsmessig å ha både skjerm og EVF ved komponering av bilde. 

 

 

Er du sikker på det?

Tenker på når jeg er ute og tar bilder, så vil jeg ikke skru av kameraet mellom hver gang jeg tar bilder. Når jeg da går med kameraet i hånden, er fortsatt skjermen på (hvis jeg har valgt både evf og skjerm). Den trekker jo en del strøm mens jeg går rundt.

Lenke til kommentar

Du har rett i at menyvalgene ikke tillater deg det valget du ønsker deg. 

Mitt valg er å slå av kameraet, dersom jeg tror det tar lang tid til neste fotomulighet. 

 

Menyene gir mulighet, men også begrensing. For å spare strøm har du valget mellom å slå av eller å begrense antall 

påslåtte skjermer.

Jeg har funnet ut at å lære seg å slå av kameraet var det letteste. Når da kameraet er på, har jeg en enklere vei til å

komponere i EVF eller skjerm. 

Lenke til kommentar

 

Er du sikker på det?

Tenker på når jeg er ute og tar bilder, så vil jeg ikke skru av kameraet mellom hver gang jeg tar bilder. Når jeg da går med kameraet i hånden, er fortsatt skjermen på (hvis jeg har valgt både evf og skjerm). Den trekker jo en del strøm mens jeg går rundt.

Skru av kamera mellom hver gang man tar et bilde blir jo klønete ja. Men du bør vurdere å skru det av etter at du har gjort unna en fotosesjon. Her er omtrent hvordan jeg tenker, og faktisk slik jeg tenkte når jeg brukte Nikon som hadde mye bedre batterikapasitet...:

 

Når jeg tror det kan dukke opp en fotomulighet så skrur jeg på kamera. Det står dermed klart til skudd helt til fotomuligheten er over. Det varierer stort hvor lenge dette er hver gang, men jeg tror neppe det er mer enn 10-15 minutter for min del, noen ganger kan det være bare et par minutter. Siden speilløse suger batteri så lenge det står på, så skrur jeg det av når fotomuligheten er over. Det tar jo bare et par sekunder å skru det på igjen når jeg trenger det...:-)

Lenke til kommentar

Er virkelig imponert over hva Fuji har fått til med denne Firmware-oppdateringen  :thumbup:

 

AF har jo fått noen helt nye funksjoner og egenskaper, dette er virkelig noe andre produsenter burde lære av.

Det er mange flotte egenskaper Fuji X-T1 har fått bare pga oppdateringer av Firmware, svaret fra de fleste andre produsenter på slike ting er jo å bytte kamera.

Men tydeligvis så lytter Fuji litt på sine brukeres kommentarer og ønsker, og klarer så å få til mange av de ønskene/forandringene flere har ønsket seg.

 

Det beste hadde jo selvsagt vært om de hadde alle disse egenskapene fra før av når det ble lansert, men jeg velger likevel å se positivt på at de faktisk gjør noe for at det skal bli enda bedre.

 

Det synes jeg er meget bra av Fuji, så tommel opp og hatten av fra meg :thumbup:  :) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...