Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Noen her inne som har Samyang 12mm f2 til Fuji kameraet sitt? Vurderer en billig vidvinkel etterhvert og er usikker på hva som anbefales til Fuji.

 

Har en brukt X-E2 og en ny 35mm f/2 WR liggende på postkontoret nå  :dribble:

Kjøpte 35mm på Black Friday tilbud, 3500kr inkl. frakt. Har også nettopp fått en Samyang 85mm f/1.4 fra Korea, den ble litt stor å ha på X-M1 og derfor måtte jeg gå til innkjøp av en X-E2  :ninja:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+3124

Jeg har kommet over et problem som jeg ikke har sett / tenkt på før nå. Når jeg setter kameraet i full manuell, så er ikke kameraet fullstendig manuelt. Om jeg setter objektivet til manuell, så kan jeg fremdeles fokusere det med utløserknappen på kameraet? 

 

Når jeg setter ISO, lukkertid, blenderåpning samt setter objektivet til manuell fokusering så kan jeg fremdeles fokusere med utløserknappen, og kameraet justerer eksponeringen (EV) etter innholdet i bildeflaten. Peker jeg kameraet ned mot bakken blir bakken riktig eksponert, men himmelen blir utbrent.. peker jeg mot himmelen blir den riktig eksponert, og bakken blir undereksponert.. alt dette i absolutt manuell modus.. 

 

Hvordan få kameraet til å bli helt dødt i manuell modus? Slik at det er jeg som bestemmer alle parameterne i min eksponering? Jeg har lest i manualen men jeg blir ikke klokere altså.. 

 

Noen som kan hjelp til her? 

Lenke til kommentar

X-T1-en min oppfører seg akkurat slik du ønsker i manuell modus. Å vri på EV-hjulet påvirker ikke eksponeringen.

 

I Setup 1 - Screen setup har du et valg, "preview exp./wb in manual mode". Om den står på "off" vil LCD/EVF vise noe som ikke samsvarer med virkeligheten, slik du beskriver. Om du peker objektivet mot noe mørkt/lyst vil bildet bli lysere/mørkere for øke synlighet. Fint å ha ved f.eks. bruk av blits, hvor du gjerne har stilt inn iso 200, 1/180s og f5.6++ for best bildekvalitet. Da blir previewen helt mørk, og det er vanskelig å fokusere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Apropos 5D mk3, så er det jo interessant at det nå koster like mye som da det ble lansert for over 3 og et halvt år siden (etter å ha være nede i 22k, som du skriver). Det er ganske vilt!

 

Jeg er temmelig sikker på at jeg skal ha Fujifilm X-Pro2. Jeg har hatt Fujifilm X-E1 og har nå X-E2 og X-T1. Selv om X-T1 er det mest fleksible og robuste av de, samt hakket bedre ytelsesmessig, så er det noe ved rangefinder-utformingen som tiltar meg. 

 

Kommer nok til å ha litt is i magen, og vente til nærmere sommerferien før jeg kjøper X-Pro2. Forhåpentligvis har det da kanskje kommet ned på 15.000 kr. 

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Det er nok et stykke fram for min del:

 

1. Noen har klart å overbevise meg om at jeg tar mye bedre bilder med X-pro2 enn med X-T1

2. Jeg har alle objektivene jeg kunne tenkt meg

3. Fuji har bestemt at de ikke vil slippe den nye sensoren inn i noe annet  x kamera

4. Adobe har kommet med en ny råfremkaller i lightroom som er helt rå på x-trans III 

 

Da er jeg klar for x-pro2

Lenke til kommentar

Det er nok et stykke fram for min del:

 

1. Noen har klart å overbevise meg om at jeg tar mye bedre bilder med X-pro2 enn med X-T1

...

Stopper deg allerede der jeg. Du har et svært godt kamera i X-T1, det er absolutt ingen begrensninger med det som gjør at du kan peke på et kamera som tar mye bedre bilder.

 

Det er bare opp til deg selv når det gjelder kvaliteten på dine bilder, ikke kamera.

Lenke til kommentar

Det er nok et stykke fram for min del:

 

1. Noen har klart å overbevise meg om at jeg tar mye bedre bilder med X-pro2 enn med X-T1

2. Jeg har alle objektivene jeg kunne tenkt meg

3. Fuji har bestemt at de ikke vil slippe den nye sensoren inn i noe annet  x kamera

4. Adobe har kommet med en ny råfremkaller i lightroom som er helt rå på x-trans III 

 

Da er jeg klar for x-pro2

Den nye sensoren frister; men den kommer nok i XT2 og XE3 tipper jeg. Den viktigste nyheten form eg var at du kan skyte RAW også i de utvidede ISO modusene. Det er på tide ;)

Lenke til kommentar

Akkurat bestilt meg X-M1 med 16-50mm og 50-230mm. Ikke akkurat de glassene jeg ønsket meg, men rakk ikke tilbudet med 27mm F2.8, så dette ble et ok kompromiss før jeg drar på ferie.

 

Måtte selge mitt nikon-utstyr tidlig i fjor, så ser fram til å ha egnet kamerautstyr.

 

X-M1 er vel utgående modell? Ok pris var det hvert fall. Rimeligere enn den nye X-A2.



Noen som har erfaring med 27mm F2.8 vs. 23mm F1.4? Likte 14mm på M4/3 veldig godt, men synes prisen og størrelsen på 23mm er litt stor. 27mm har en veldig attraktiv pris og størrelse, men klarer ikke danne meg et skikkelig bilde av forskjellen ved å bruke Nikon sin "focal length simulator". Tanken er å kjøpe optikk som kan brukes til feriebilder/snapshots i hverdagen.

 

35mm blir for trangt for meg.



Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...