Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Kan ikke si noe annet enn at X-Pro2'en er et heftig kamera altså! Overraskende god DR og bildefilene i sort-hvitt er bare råe! Men, det er alltid ett men.. det tar litt tid å venne seg til denne god saken!! :) Men det er et overkommelig «men». :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg hentet mitt på posten i dag (bestilte rett før en ukes ferie), og jeg er veldig godt fornøyd. Savner flippskjermen fra X-T1, men bortsett fra det var det bare gode ting å si. Lukkeren gir skikkelig godfølelse. :)

 

Om noen skulle være interessert, ligger det en Fuji Instax SP-1-printer på finn nå, 1200kr. http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=73763922 . Har en selv, bruker den ofte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

@Jørgen

 

Hva er forskjellen på X-Pro1 og 2. Nå har jo 2'ern den ferskeste softwaren mens 1'ern har vel versjon 3.60. Er de like iht fokuseringshastigheter / fokustreff / generell hastighet mv? Hva er den største forskjellen mellom 1 & 2 i pr. dag? 

Lenke til kommentar

Vel, nå har jeg ikke hatt det mer enn en dag, men for meg oppleves det som steget opp fra X100 til X100S/T + flere mpixel. 

 

Har en X-Pro1 og X-T1 med nyeste fw også, så jeg har vekslet litt mellom dem. Begge to har fått vesentlig oppgraderinger til AF via fw, men likevel er X-Pro2 merkbart bedre, og spesielt i dårlig lys. X-Pro1 ble kjappere og mer nøyaktig med fw 3.0, men jeg merker at jeg likevel må fokusere to ganger innimellom. Får opp fokusbekreftelse, men fokus er ikke helt 100%.

 

Bruksopplevelsen med X-Pro2 er også mye bedre. Hvor X-Pro1 er litt seigt i bruk, er 2 vesentlig mer snappy. Det er liksom ikke et verktøy man må ta hensyn til, eller jobbe rundt, om du skjønner. X-Pro1 med fw 1.0 tror jeg lærte en del folk om å sakke ned tempoet og tenke på ett godt bilde heller enn ti som var sånn passe. :)

 

Fortsatt elendig batteritid, men nå dekker iallefall ikke tripod-festet batteriluken. Bruker Peakdesign sin Capture clip, som på X-T1 akkurat gikk litt over luken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vel, nå har jeg ikke hatt det mer enn en dag, men for meg oppleves det som steget opp fra X100 til X100S/T + flere mpixel. 

 

Har en X-Pro1 og X-T1 med nyeste fw også, så jeg har vekslet litt mellom dem. Begge to har fått vesentlig oppgraderinger til AF via fw, men likevel er X-Pro2 merkbart bedre, og spesielt i dårlig lys. X-Pro1 ble kjappere og mer nøyaktig med fw 3.0, men jeg merker at jeg likevel må fokusere to ganger innimellom. Får opp fokusbekreftelse, men fokus er ikke helt 100%.

 

Bruksopplevelsen med X-Pro2 er også mye bedre. Hvor X-Pro1 er litt seigt i bruk, er 2 vesentlig mer snappy. Det er liksom ikke et verktøy man må ta hensyn til, eller jobbe rundt, om du skjønner. X-Pro1 med fw 1.0 tror jeg lærte en del folk om å sakke ned tempoet og tenke på ett godt bilde heller enn ti som var sånn passe. :)

 

Fortsatt elendig batteritid, men nå dekker iallefall ikke tripod-festet batteriluken. Bruker Peakdesign sin Capture clip, som på X-T1 akkurat gikk litt over luken. 

 

Anbefaler du å kjøpe en X-Pro 1 hvis man finner et godt tilbud? Eller er det bare å spare til X-Pro 2 med en gang. Har lyst på toern, men det er litt dyrt å betale i underkant av 20000 kroner for 35mm F2-kitet.

Lenke til kommentar

Absolutt gå for 1 om du kommer over et godt tilbud. Jeg så nylig et for 1000kr (godt brukt, om jeg ikke husker feil), og jeg solgte nylig mitt andre X-Pro1 for 2000kr (helt fint bortsett fra at antirefleksjons-belegget på LCD-skjermen så litt shabby ut). Hoppet opp til X-Pro2 er stort, men ca. 16.000kr kan kjøpe deg mye optikk eller smågodt.

 

Optikken har også mye å si for fokushastighet, så et nyere objektiv som 35mm f2 fungerer veldig bra på X-Pro1.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Driver og lyster på et nytt Fuji-kamera. Er helt uten akkurat nå, men har/tar meg ikke helt råd til et X-Pro2. 

 

Så da er spørsmålet: Brukt X-E2 eller brukt X-pro1? Jeg har brukt rammesøker før, så jeg skjønner absolutt fordelene med søkeren, men jeg hadde et X-E1 og savnet den aldri.

Jeg forstår det også slik at bildene blir helt identiske på grunn av samme chip.

 

Så da er spørsmålet: Hva er egentlig forskjellene med nåværende programvare? Altså 3.6 for x-pro1 og 4.0 for x-e2.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

 

X-T2 er nå lansert. Dato og priser er pr nå ukjent.

Fujifilm sier tilgjengelighet i september.

Anbefalt utsalgspris på hus: 16 999 NOK

Anbefalt utsalgspris på kit med 18-55mm: 19 999 NOK

Anbefalt utsalgspris på batterigrep: 3299 NOK

:-)

SF; kr 17095 http://www.scandinavianphoto.no/produkt/1014147679/fujifilm/x-t2-kamerahus

JP; kr 16999 http://www.japanphoto.no/fujifilm-x-t2-kamerahus-sort-fujifilmxt2#.V37EEpAzerU

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...