Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så litt på X10 i de to sekundene de hadde det på FotoVideo forrige helt. Det er mye mindre, men presser fremdeles nesen min inn i ansiktet, og det gjør at det er helt uaktuelt. Solgte X1 av samme grunn, selv om jeg var superfornøyd med bildene det tok.

Er det noe med utformingen av baksiden av X-T1/X-T10 som skulle tilsi at "nesepresset" er mer "plagsomt" på de husene enn på en "vanlig" DSLR  :wee:

Lenke til kommentar

 

Så litt på X10 i de to sekundene de hadde det på FotoVideo forrige helt. Det er mye mindre, men presser fremdeles nesen min inn i ansiktet, og det gjør at det er helt uaktuelt. Solgte X1 av samme grunn, selv om jeg var superfornøyd med bildene det tok.

Er det noe med utformingen av baksiden av X-T1/X-T10 som skulle tilsi at "nesepresset" er mer "plagsomt" på de husene enn på en "vanlig" DSLR  :wee:

 

Jeg bruker ikke en vanlig dslr heller.

Lenke til kommentar

 

 

Så litt på X10 i de to sekundene de hadde det på FotoVideo forrige helt. Det er mye mindre, men presser fremdeles nesen min inn i ansiktet, og det gjør at det er helt uaktuelt. Solgte X1 av samme grunn, selv om jeg var superfornøyd med bildene det tok.

 

Er det noe med utformingen av baksiden av X-T1/X-T10 som skulle tilsi at "nesepresset" er mer "plagsomt" på de husene enn på en "vanlig" DSLR  :wee:

Jeg bruker ikke en vanlig dslr heller.

Jeg har brukt (D)SLR siden 80-tallet og kan nok ikke si at jeg har store problemer med at nesa butter inn i kamera. Jeg liker den sentrale plasseringen av søkeren på denne type kamerahus, nå nylig har det blitt en X-T1 i sekken. For meg er det den beste måten å plassere søkeren på.

Lenke til kommentar

Da har jeg enten større nese enn deg eller min nese er mer følsom enn din.

 

Det er fullt mulig. Identiske neser ville jo vært en aldri så liten sensasjon. Men som sagt, jeg har aldri vært plaget av SLR-søker, heller tvert i mot. Jeg foretrekker det. Har også en X-100 med søkeren i hjørnet, og selv om det funker helt greit, så syns jeg ikke det blir like bra.

 

Dette er nok individuelt og subjektivt, så det finnes nok ikke noe svar...:-)

Lenke til kommentar

Nettopp kommet inn fra en fotosesjon med en konfirmant, kamera X-T1. For meg er det absolutt ikke noe problem med plasseringen av søkeren, heller tvert i mot. Den er for meg nærmest perfekt.

 

Men det er enda godt det finnes kamera med søkeren i hjørnet for de som får nesa knust med SLR-søker, ellers ville det jo ikke vært særlig komfortabelt å være fotograf for dere...:-)))

Lenke til kommentar

Da har jeg enten større nese enn deg eller min nese er mer følsom enn din.

Har også prøvd begge typer, men som rogkas foretrekker jeg søker i midten hvis jeg kan velge. Har ikke spesielt liten nese, og ser jo fordelen med søkeren på siden for akkurat det. Men synes det er lettere å få bra støtte mot hodet med søkeren i midten, og liker det også bedre med tanke på plassering av knapper og hvordan jeg holder kameraet.

 

Min erfaring er at jeg kan vende meg til ulike plassering av søker, kontrollhjul osv uten særlig problemer, men jeg ser andre er ekstremt opptatt av ergonomi.

 

Uansett, lykke til i jakten på en modell du liker. Mulig det kommer en Pro2 i løpet av året som kan passe deg bedre.

Lenke til kommentar

Apropos søker, så er det ikke jeg ikke i tvil om at jeg (som DSLR mann) foretrekker en midtstilt søker, men når jeg studerer på X-T10 v X-E2 (som jeg nå har) så blir jeg ikke helt klok når jeg leser spesifikasjonene.

 

Spørsmålet mitt er rett og slett om det i praktisk bruk er noen stor forskjell på søkeren når det gjelder størrelse i de to husene.

Hvis jeg tar spesifikasjonen bokstavelig så får det meg til å tro at X-T10 har en mindre søker 0,39-in v 0,5-in (in=inch/tommer). "Eye-point" er ca 17,5 mm (X-T10) v ca 23 mm (X-E2) (from the rear end of the camera's eyepiece).

Forstørrelse (magnification) skal vist være lik for begge. X-T10 blir gitt opp med x0,62. jeg finner ingen offisielle tall for X-E2, men etter litt googling så skal den være den samme.

 

Som sagt så er spørsmålet mitt om jeg i praktisk bruk vil kunne merke noen forskjell på de to husene når jeg bruker søker, og hvis det er forskjell så er spørsmålet om den er "merkbar" rent praktisk.

 

Lenke til kommentar

Hvordan "fremkaller" dere raf-filene deres?

Fotograferer vanligvis med kamera innstilt på fine+raw og går inn på LR for å skarpe opp raw-fila, men svært ofte blir det til at jeg allikevel bruker JPEG-bildet da det viser seg at jeg ikke klarer å få til samme skarphet i LR. Særlig landskapsbilder ser litt unaturlige ut framkalt i LR.

Lenke til kommentar

Hvordan "fremkaller" dere raf-filene deres?

Fotograferer vanligvis med kamera innstilt på fine+raw og går inn på LR for å skarpe opp raw-fila, men svært ofte blir det til at jeg allikevel bruker JPEG-bildet da det viser seg at jeg ikke klarer å få til samme skarphet i LR. Særlig landskapsbilder ser litt unaturlige ut framkalt i LR.

Jeg har ikke tatt et eneste bilde i jpg-format på mange år, benytter kun LightRoom til det nå. I førsten når jeg tok bilder i Raw så benyttet jeg Canon Digital Photo Professional (DPP) til det, men gikk over til LR for 3-4 år siden.

 

At du får bildene dine til å se "unaturlige" ut når de blir redigert i LR kan jeg ikke si så mye om, men mine gjør i hvertfall ikke det, men det kommer jo an på om alle justeringsmulighetene er "nullstillt" før du begynner å redigere, og ikke minst hva en gjør under selve redigerings-prosossen.

Her finnes det jo ingen fasiter da vi alle er uten etter forskjellige ting vi enten ønsker å fremheve eller dempe på en-eller-annen måte.

Litt "kraftig bruk" av Clarity kan bl.a. gi det litt unaturlige utseendet du kanskje ser i dine bilder, uten at jeg vet hvilke "spaker" du flytter på i din redigerings-prosess.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...