Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

X-Pro1 er et gammelt kamera. Hybrid viewfinder er mest en gimmick, iflg. mange fotografer på YouTube etc. Man ender opp med å bruke EVF stort sett.

Jeg vil heller anbefale f.eks. X-E1 hvis du vil ha noe billig: http://i1.no/0gyw/ Man får de nærmest kastet etter seg nå som X-E2 er ute.

 

Slik jeg ser det er det tre nivåer i X-serien som er noe vits i å kjøpe:

  • Billig: X-M1 (har PASM dial, ingen EVF)
  • Middels: X-E2 (ingen PASM-dial, har EVF)
  • Dyr: X-T1 (ingen PASM-dial, har EVF)

X-E1 og X-Pro1 er gamle og trege. X-A1 og X-A2 har ikke X-Trans sensor.

Endret av quadra800
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På mine turer rundt om i Europa over mange år så er det DSLR med diverse opptikk som har vært min følgesvenn, men på weekendturer til storbyer så er det den speilløse som nå har fått overtaket.

 

Jeg er fremdeles "glad" i min 5D3 og har ikke tenkt tanken på å kvitt meg med den, men til denne sommerens tur på kontinentet så tror jeg at jeg velger det "lette" alternativet som er X-E2 med noen objektiver.

 

Pr i dag har jeg normalzoomen + 35 mm + 12 mm (Samyang). Dette dekker mine fleste behov. Normalt med DSLR så har jeg også hatt med meg min 70-200, selv om det ikke blir brukt alt for ofte.

 

Så problemstillingen min er om jeg skal investere i et objektiv som har litt lenger brennvidde enn min normalzoom. Som sagt så blir ikke dette mitt mest brukte objektiv, men det kan jo være kjekt å ha muligheten (kanskje?).

Det betyr at "dyre" objektiv som 50-130 og 18-135 ikke er aktuelle. XF 55-200 er vel i grenselang når det gjelder hvor mye jeg vil bruke på et objektiv som i stor grad vil forbli i fotoveska og det mest aktuelle (prismessig) er XC 50-230.

 

XC 50-230 4.5-6-7 er ikke det mest lyssterke objektivet, men jeg ser for meg at dette først og fremst eventuelt blir brukt i "akseptabelt" lys.

 

Det jeg rett og slett ønsker er noen tilbakemeldinger fra de av dere som har dette objektivet eller har brukt det. ta gjerne med både plusser og minuser.

 

Selv om jeg nå på ferier er mye mer bevist enn tidligere om hva slags bilder jeg tar, så blir det tross alt også noen typiske "turistbilder" og det er vel en fare for at det er i den sammenheng akkurat en telezoom først og fremst vil bli brukt.

 

EDIT: har rettet opp brennvidde som var skrevet inn på "billigversjonen", jeg hadde skrevet 50-200 men det skal være 50-230

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Det betyr at "dyre" objektiv som 50-130 og 18-135 ikke er aktuelle. 

(...)

XC 50-200 4.5-6-7 er ikke det mest lyssterke objektivet, men jeg ser for meg at dette først og fremst eventuelt blir brukt i "akseptabelt" lys.

Jeg har en 18-135mm med mitt X-T1 og det er et kjempebra allround-objektiv. Foreløpig har jeg 18-135mm + 35mm + 27mm. Den siste håper jeg å erstatte med en 23mm eller kortere ila. det neste året. Mer enn det føler jeg blir mer jobb å dra med seg enn det er verdt.

 

Jeg hadde XC 50-230mm, men det var sjelden jeg hadde behov for å gå så nærme. 135mm (tilsv. 200mm FF) holder foreløpig i massevis. Det hendte jeg brukte det ved 50mm, da det hadde større blenderåpning enn XC 16-50mm der, f4.5 vs. f5.6. 18-135mm har f4.7 på 55mm. 18-135mm er i praksis som en XC 16-50mm og en XC 50-230mm kombinert, hvis du ikke må ha den ekstra rekkevidden.

 

Fordeler med XC 50-230mm:

- Har bildestabilisator

- Ligger stødig i hånden

- Relativt billig

 

Ulemper:

- Har ikke blenderring

- Har ikke "lens optimization"

- Liten blenderåpning

- Er ikke "weather resistant"

Endret av quadra800
Lenke til kommentar

Det var "billigversjonen" XC 50-230 jeg i utgangspunktet vurderte, men etter å ha studert litt mer så kommer jeg nok til å gå for XF 55-200. 

"Billigversjonen" mangler blenderring så blender må styres fra kamera, og selv om jeg kanskje ikke bruker de lengste brennviddene så mye så innser jeg at den "vide delen" av objektivets brennvidde faktisk kan være svært anvendelig for meg så da er det verdt å legge noen ekstra kroner i et slikt objektiv.

 

@quadra800. Jeg har studert litt nærmere på 18-135 og prismessing er det ikke så langt opp fra 55-200 til dette. Men jeg er så fornøyd med mitt XF 18-55 at jeg ikke ser behovet for å bruke ett allround objektiv i dette området. Jeg har heller ikke i utgangspunktet behov for noe over 135 mm, men alt i alt så er 55-200 mer aktuelt enn 18-135

 

EDIT! Tok likegodt og bestilte nevnte 55-200 og JP har fått den i posten allerede  :)

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Er det noen som har fulgt med på hvor lenge det (sånn omtrentlig) har tatt fra et hus i X-serien har blitt lansert til det har blitt tilgjengelig i norske (nett)butikker.

Det jeg er ute etter er et anslag om lengden på den perioden, ikke en nøyaktig tidsangivelse  :)

Lenke til kommentar

Er det noen som har fulgt med på hvor lenge det (sånn omtrentlig) har tatt fra et hus i X-serien har blitt lansert til det har blitt tilgjengelig i norske (nett)butikker.

Det jeg er ute etter er et anslag om lengden på den perioden, ikke en nøyaktig tidsangivelse  :)

 

X-T1 ble annonsert i slutten av januar 2014 og var tilgjengelig i butikken i slutten av februar 2014.

X100T ble annonsert i begynnelsen av september 2014 og var tilgjengelig i butikken i slutten av november 2014.

X-T10 ble annonsert den 18. mai, og forventes å være tilgjengelig i slutten av juni.

 

Så rundt en måneds tid kanskje  :)

Endret av jgranseth
Lenke til kommentar

 

Er det noen som har fulgt med på hvor lenge det (sånn omtrentlig) har tatt fra et hus i X-serien har blitt lansert til det har blitt tilgjengelig i norske (nett)butikker.

Det jeg er ute etter er et anslag om lengden på den perioden, ikke en nøyaktig tidsangivelse  :)

 

X-T1 ble annonsert i slutten av januar 2014 og var tilgjengelig i butikken i slutten av februar 2014.

X100T ble annonsert i begynnelsen av september 2014 og var tilgjengelig i butikken i slutten av november 2014.

X-T10 ble annonsert den 18. mai, og forventes å være tilgjengelig i slutten av juni.

 

Så rundt en måneds tid kanskje  :)

 

Takk for svaret. Da blir det kanskje en X-T10 og ikke X-E2 som blir med på ferie i siste del av Juli  :)  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...