Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Kjapt spørsmål til noen som har eller har hatt en X-M1. Vil jeg blir skuffet hvis jeg kjøper dette kameraet?

Det er tilbud på X-M1 med begge kit objektivene til 4500kr.

 

Opprinnelig stod det mellom Panasonic LX100 og Fuji X100T, men nå ser jeg på X-M1 som en inngang til X-systemet itillegg til at det ikke koster skjorta akkurat nå som jeg driver å renoverer leiligheten.

Jeg skrotet LX100 pga JPG filene til Fuji. Jeg kommer ikke til å redigere eller ta bilder i RAW. Er drittlei av redigering, vil kun ha noe enkelt med meget god bildekvalitet rett fra kameraet. Alle tester jeg lest sier at Fuji levere meget gode filer og de testene jeg har lest av andre produsenter nevner ikke JPG kvaliteten. Det må si noe om hvem som er best på akkurat JPG prosesseringen.

 

Hvordan er Fuji 35mm f/1.4 og 27mm f/2.8? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De siste kameraene mine hadde ikke søker(Ricoh GR og Sigma DPM serien), klarte meg fint uten. Jeg har bestilt etter å ha lest litt, ser lovende ut. Har hatt X100S og ville så gjerne kjøpe X100T, men fornuften tok overhånd og da ble det noe billigere og mer lettvint kamera. Får se om jeg får interessen tilbake eller om det kun blir fotografering av familien. Hvis jeg får foto-dilla igjen så blir det nok både X-T1 og kanskje X100T :p

Lenke til kommentar

Det som der kjekt med X-M1 er at det kjører med de samme basiselemtenene som highend-modellene. Dvs. God bildeprosessor og bildebrikke. Vedlig kort fortalt er det eneste dette kameraet mangler litt mer finesser når det gjelder betjening og EVF. 

 

Med 16-50mm f/3.5-5.6 OIS og 50-230mm f/4.5-6.7 til 4500,- gir det ekstremt mye for pengene. Personlig syns jeg dog det skinner best med 27mm f/2.8. Da blir det et svært kompakt og godtytende. Det gir da god konkurranse til X100s og X100T. Ja. Du taper EVF, men får til gjengjeld en vippbar skjerm som gjør det vesentlig lettere å skyte fra hofta. Veldig kjekt til gatefoto. 

 

Jeg håper Fujifilm X-M1 kan gi deg litt av fotointeressen tilbake. Om ikke så vil det i hvert fall  hjelpe deg til å ta gode bilder. 

Lenke til kommentar

Med fare for å være litt ekko ekko her: Så lenge du klarer deg uten søker så er X-M1 et fint første steg inn i X-serien. Jeg synes riktignok en del av den spesielle mojoen X-serien kommer med, ikke er tilstede i like stor grad på X-M1 som på f.eks. X-T1, men bildekvaliteten er jo på samme nivå.

 

Personlig er jeg mest glad i fastoptikk, og har foreløpig kun ett zoom-objektiv til X-serien. Så jeg ville ha lagt litt penger i et par gode fastobjektiver, slik som du også er inne på.

XF27mm er et lite og hendig objektiv, som kler en X-M1 veldig godt. Med største blender på f2.8 er det jo ikke superlyssterkt, men objektivet tegner skarpt og fokuserer raskt nok til å fungere godt til f.eks. gatefoto.

 

XF35mm er i mine øyne et av de beste XF-objektivene som Fujifilm lager. Det er lyssterkt og veldig skarpttegnende selv på største blender. Det har også god fargegjengivelse, og gir veldig fin bokeh - perfekt til for eksempel portrettfotografering og liknende. Med tanke på at prisen for XF35 også er relativt lav, så er er dette et objektiv som etter min mening bør finnes i alle X-fotografers arsenal! ;)

Lenke til kommentar

Noen prøvd siste oppgraderinga for XT1?

Er vel lite vits i å laste den ned for min del dersom det kun gjelder de tinga som framgår på Fuji's hjemmeside?

 

En annen, mer interessant sak er OIS-oppgraderinga.

Etter å ha blitt bedre kjent med XT-1 og OIS har jeg begynt å skru av bildestabiliseringa ved korte lukketider (f.eks 1/125 og kortere), da jeg oppdaget at bildene fikk en slags uskarphet over seg ved bruk av OIS.  Jeg har vært imponert over hvor skarpe bildene har blitt med håndholdt og lange lukkertider med XT-1.

 

Men har noen funnet ut hva egentlig OIS-oppgraderinga går ut på?

 

mvh Fredrik

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Har ikke de objektivene som er nevnt i oppdateringen. Men jeg synes at huset har fått bedre autofokus med den nye oppdateringen. Tror ikke at det er en placebo effekt, da jeg merker at AF er langt kjappere enn hva jeg var vant med. :)

Lenke til kommentar

Fikk fryktelig lyst til og kjøpe den nye 16mm f1,4.

Tidligere i Nikon verden (D600) så brukte jeg 28mm f1,8 desidert mest.

Skarp fra ende til ende, selv på full åpning

 

Nå har Fuji lansert et objektiv som er noen mm videre samt at det er værtettet.

Likte også nærgrensen på 15 cm. Det synes jeg er meget bra sammenlignet med Nikkor 28mm som hadde 25 cm.

 

Jeg regner med at Fuji 16mm er perfekt til sammensatte panorama bilder da den er skarp helt ut.

 

Men så var det prisen da.. 9200,- litt dyrt..

Lenke til kommentar

Hei

Som nybegynner og iphonefotograf har jeg fått prøve meg litt med et gammelt Nikon speilrefleks, og har nå bestemt meg for å skaffe meg et lettere speilløst system. Jeg syns x-serien til Fujifilm virker som et spennende alternativ og har sett mest på X-E2, men også X-T1 nå de siste dagene. X-M1 eller X-A2 er kanskje gode innstegsmodeller til systemet, men jeg ønsker søker.

 

Jeg har lest meg til at bildekvaliteten er så og si den samme på X-E2 og X-T1. Etter en tur i butikk syns jeg X-T1 er noe bedre å holde, og jeg liker at alle instillinger stilles fysisk på kameraet. Andre ting som trekker meg mot T1 er den store søkeren, vippbar skjerm og værtettingen (som jeg muligens ikke vil få bruk for annet enn når jeg er på overnattingsturer i skogen?).

 

Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for E2 da prisen på det inkl 18-55mm ligger på min smertegrense hva pris angår. Men T1 frister veldig likevel.

Jeg kommer til å bruke kameraet mest til gatefoto, natur/landskap og noe familiefotografering slik de fleste gjør.

 

Så det jeg egentlig lurer på er om X-T1 koster mer enn det smaker ift X-E2? Brukererfaringer?

Lenke til kommentar

Så det jeg egentlig lurer på er om X-T1 koster mer enn det smaker ift X-E2? Brukererfaringer?

Det koker egentlig ned til personlige preferanser, altså noe som DU selv rett og slett må kunne bestemme deg for helt selv. Fuji sine råfiler er veldig gode, uansett modell i X-serien, så kjøp den modellen du liker best.

Lenke til kommentar

Skal du X-T1 pga. værtetting, så må du også ha værtettede objektiver til de gangene du trenger værtettingen.

 

XT-1 er et lekkert kamera; og betjeningen er noe anderledes enn X-E2. Jeg har brukt X-E2 ved flere anledninger og liker den godt, også betjeningen. X-E2 er også mer kompakt, og dermed litt mer diskret - noe som er nice i forhold til gatefoto. Så jeg hadde nok valgt X-E2, og brukt prisforskjellen opp til X-T1 på optikk istedet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jeg har ingen erfaring med X-E2. Men værtettingen på X-T1 er nesten verdt summen på kameraet alene. Så med et værtett objektiv så trenger du ikke å bry deg med skogturer tørre eller våte. Eller om det plasker ned, når du føler for å gå ut å ta gatefoto.. :) Ja, den koster mer, men du får et arbeidsverktøy til å ta bilder med, og ikke bare et «smykke». :)

Lenke til kommentar

Både X-E2 og X-T1 er veldig gode kameraer, som begge tilbyr den samme fantastiske bildekvaliteten.
Jeg har begge husene, men foretrekker imidlertid X-T1 pga:

 

Større og bedre søker

View Mode-knapp

Værtetthet

Bedre byggekvalitet

Muligheten til å printe direkte til Instax-printer

Utfellbar skjerm

Hakket raskere autofokus

Flere knapper og hjul, som dedikert ISO-hjul etc.
Bedre ergonomi, særlig med store objektiver

Mulighet til å bruke batterigrep

Elektronisk lukker som er lydløs og tilbyr opp til 1/32000

 

Det er ikke veldig stor størrelsesforskjell på X-E2 og X-T1, selv om X-T1 riktig nok er litt høyere enn X-E2 pga at søkeren stikker opp. Men dette er noe man i praksis ikke legger merke til, og jeg vil si at husene er like diskrete. 

 

Har du pengene, er prisforskjellen helt klart verdt det i mine øyne :)

Lenke til kommentar

Jeg liker å ha med mitt Fujifilm X-E2 i sekken på tur. Så langt har jeg bare lagt kameraet i en vanntett pakkpose, men jeg merker at det er litt lite polstring. Noen som har gode tips til en liten og nett kamerabag til å putte i sekken? Den trenger ikke nødvendigvis ha plass til mye ekstratutstyr, da kan jeg like godt bruke den større kamerasekken min. 

Lenke til kommentar

Jeg liker å ha med mitt Fujifilm X-E2 i sekken på tur. Så langt har jeg bare lagt kameraet i en vanntett pakkpose, men jeg merker at det er litt lite polstring. Noen som har gode tips til en liten og nett kamerabag til å putte i sekken? Den trenger ikke nødvendigvis ha plass til mye ekstratutstyr, da kan jeg like godt bruke den større kamerasekken min. 

Vurdert noe sånt ?

Lenke til kommentar

 

Jeg liker å ha med mitt Fujifilm X-E2 i sekken på tur. Så langt har jeg bare lagt kameraet i en vanntett pakkpose, men jeg merker at det er litt lite polstring. Noen som har gode tips til en liten og nett kamerabag til å putte i sekken? Den trenger ikke nødvendigvis ha plass til mye ekstratutstyr, da kan jeg like godt bruke den større kamerasekken min. 

Vurdert noe sånt ?

 

Hmm. Det så egentlig ganske lurt ut. Ikke spesielt dyrt heller. Takk for tips!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...