Gå til innhold

Test: iPhone 5


Anbefalte innlegg

Ja, men nettopp derfor burde det ikke vært et minus med skjermstørrelsen til Iphone 5. For mange er 4" helt perfekt, og dette avhenger av subjektive grenser på skjermstørrelse. Derfor burde det med skjermstørrelse vært utelatt som ett minus med telefonen.

 

Og jeg mener en test burde være objektiv, og i så liten grad som mulig subjektiv.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men nettopp derfor burde det ikke vært et minus med skjermstørrelsen til Iphone 5. For mange er 4" helt perfekt, og dette avhenger av subjektive grenser på skjermstørrelse. Derfor burde det med skjermstørrelse vært utelatt som ett minus med telefonen.

 

Og jeg mener en test burde være objektiv, og i så liten grad som mulig subjektiv.

 

Problemet med dette er blitt diskutert utrolig mange ganger i samtlige populære testtråder...

 

Amobil har også opptil flere ganger gått ut og sagt klart ifra at selv om ting står på pluss eller minus, betyr ikke det at det har vært spesielt utslagsgivende på karakteren. Som du sier, er skjermstørrelse en del av valget du tar når du velger mobil, noen vil ha mindre, andre vil ha større. De har sagt spesifikt at skjermstørrelse ikke er spesielt utslagsgivende i det hele tatt, nettopp på grunn av dette, men de skriver personlige tester.

 

Det er nemlig fryktelig teit å utelukke alt subjektivt også. Skal en 1,8" mobil bli vurdert på nøyaktig samme måte som en 6" mobil? Vekta til en mobil på 3 kg, skal ikke kunne brukes imot den? Det medfører også at de i aller høyeste grad skal unngå adjektiver. Det blir både kjedelig å lese, og i grunnen lite informativt.

 

Da vil benchmarks bestemme hvor god flyt det er på skjermen, til tross for at Jelly Bean scorer generelt et bitte lite hakk lavere enn ICS, nettopp fordi det er kommet bedre flyt.

 

Jeg liker selv GSMarena sine tester, nettopp fordi de prøver å gjøre testene nøytrale ved å teste mest mulig og sammenligne resultater. Men også der er det jo subjektive tester.

 

Uten subjektivitet, vil du ikke en gang kunne si at den er stor/føles stor. Den er bare større enn konkurrentene, selv om den går ut og kaller seg en telefon på 8", istedenfor et nettbrett.

 

Det er positive og negative sider ved å kun være objektiv. Personlig mener jeg at objektivitet er et ønske, men at subjektivitet er et krav. Uten subjektivitet, er poenget med en test vekke. Da kan du like gjerne finne en YouTube-video, som bare viser hvordan det fungerer i praksis, uten noen stemmer, og bedømme selv. Det blir selvfølgelig også feil, siden det er begrenset hvor lange videoer du ser på YouTube og det også er begrenset til hva som faktisk vises, så du får jo ikke et komplett inntrykk...

 

Nei, personlig leser jeg Amobil og GSMarena for å prøve å danne meg et totalinntrykk av telefonen uten å måtte finne den selv. Da har jeg fått min dose med subjektivitet og objektivitet :-)

Lenke til kommentar

Kan vell ha noe å gjøre med at HTC OneX+ konkurrerer direkte opp imot et hav av andre Android telefoner, mens iPhone 5 på sin side er en av få telefoner som leveres med iOS?

 

De som er ute etter en topp Android telefon kan jo finne billigere alternativer enn HTC OneX+ som for mange sikkert vil fungere like bra, de som er ute etter en topp iOS telefon har ikke annet å velge enn iPhone og ergo så er jo verdisetting av iPhone litt annerledes på så måte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hehe, nei - telefonen er dyrest. Må man betale 7 k for 64BG, så må man det.

Vet om flere som har kjøpt iPhone - ingen av de gikk for iPhone 5, for den er alt for dyr i forhold til hva man får for prisen.

Folk flest driter i OS - de vet ikke hvilket OS det er på iPhone engang. Skal man verdsette iPhone anderledes, så bør det isåfall gå andre veien. Det skal straffe seg for et OS å ikke gi brukere valgfrihet - de er ikke ute etter en topp iOS tlf, men en iOS tlf etter deres lommebok ... noe de ikke finner. At man f.eks ikke kan få 64BG tlf med iPhone 5 (når man vil ha iOS) for mindre sum enn man kan idag er og blir et minus som det bør trekkes for.

 

Forøvrig litt morsomt at de halverer bestilling på skjerm til iPhone 5 - ikke noe rart syns nå jeg. Det er negativt at de lever på gammel suksess og priser seg ut av markedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Retina og helt ny design var det som solgte iP4 og iP4S. Mens nå har mange allerede iP4 og iP4s, og iP5 er ikke så veldig forskjellig fra forgjengeren. Derfor vil naturligvis bare entusiaster og en liten del av early majority adopters kjøpe telefonen. Den vil selge jevnt etter som folk bytter ut sine gammle, men det voldsomme salget vil fravære pga den ikke tilbyr noen voldsomme oppgraderinger.

 

Jeg selv "måtte" ha en iP4 når den kom, pga Retinia og godt kamera, mens iP5 frister ikke så mye da min iP4 fremdeles holder koken.

Lenke til kommentar

Jeg antar at iPhone må komme med en langt sterkere telefon neste gang om de skal henge med i markedet, forbrukerne har i alle fall blitt mer kresne og krever :

 

*Større skjermer.

*Bedre kamera.

*Ser ut som vi har en trend når det gjelder telefoner som tåler fuktighet / vann.

*Kjappere og mer responsivt Os når det gjelder det meste (video,spill , apps ).

 

Når det gjelder hva telefonene har fått en - for så betyr det ikke alltid at det er en minus som trekker ned karakteren men noe som man setter en finger på og som har kunnet vært bedre. Sånn sett vil alle mobiler ha en minus.

Lenke til kommentar

Om Windows eller Android er kjappere og mer responsivt enn iOS har jeg ingen formening om, det jeg skrev er at forbrukerne stadig vekk ønsker et kjappere og mer responsivt OS når man ser på video, spiller spill eller bruker andre apps.

 

Dette kan være ting som lastetider på apps , om videoen kan streames i full hd fra enheten til feks en tv eller projektor og så videre.

 

Det er dette jeg har inntrykket av, at forbrukerne ønsker nå kjappere og raskere enheter som greier "mer" enn dagens enheter.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Her syntes jeg du har et bare litt snodige bemerkninger angående iPhone.

 

*Større skjermer.

 

Større enn 4.0"? Da må de i såfall begynne å kjøre flere modeller ala iPhone og iPhone Mini eller noe liggende, for ettersom de kjører utelukkende en modell av gangen så vil det å gå over 4.0" være temmelig absurd da såpass være telefoner er temmelig lite attraktivt for store deler av markedet.

 

iPhone 5 fungerer for min del ettersom den bare ble høyere og ikke bredere, skulle iPhone 6 bli bredere så vil den fort bli uaktuell for mine hender da jeg er temmelig avhengig av at telefonen greit kan navigeres komfortabel med en hånd uten behov for å bruke begge hendene. Her er telefoner som HTC OneX / OneX+, Galaxy SIII osv helt uaktuelt da de rett og slett blir såpass svære at jeg er redd for at de vil gli rett ut av hendene om jeg forsøker å navigere skjermen med en hånd.

 

Telefoner som Galaxy Note og Note 2 er og blir gigantiske og for store til at jeg finner de praktiske på noen som helst måte. Jeg kan forstå at store skjermer kan gi en generelt bedre surfeopplevelse og bedre filmopplevelse, men som telefon og musikkavspiller som jeg hovedsaklig bruker telefonen til så er slike størrelser temmelig absurd og det er det for brorparten av markedet.

 

Flott at produsenter kommer med slike nisjeprodukter som kan tilfredsstille et nisjemarked, men at Apple med sin ene modell skal gå for slike løsninger er absurd da de må prøve å treffe et så bredt publikum som mulig og jeg tror grensa for de fleste ligger på noe rundt 3.5 til toppen 4.2" avhengig av skjermforholdet.

 

*Bedre kamera.

 

At det var? Det er vell kun to telefoner på markedet som har gjennomgående bedre kamera enn iPhone 5 og det er Nokia Lumia 920 (med kameraoppdateringen) og Nokia PureView 808 (som er en monstertelefon, på godt og vondt.. Det samme kan jo nesten sies om Lumia 920 som blir litt for massiv for mange.)

 

At neste iPhone må få bedre kamera ettersom Galaxy SIV, neste HTC toppmodell osv antagelig vil få hakket bedre kamera enn Galaxy SIII og HTC OneX / OneX+ har per i dag er greit nok, ting må utvikle seg og blir bedre fra ny modell til ny modell. Men per i dag så er jo absolutt ikke iPhone noen sinke når det kommer til mobilkamera, og under mørke forhold så er det jo absolutt en av de bedre på markedet.

 

Kunne skjønt dette punktet om iPhone 5 hadde et regelrett dårlig kamera som ikke hang med konkurrentene, men det har det jo altså ikke? Eller mener du at iPhone må skimte med bedre kamera en alle andre på markedet bare fordi det er iPhone.

 

*Ser ut som vi har en trend når det gjelder telefoner som tåler fuktighet / vann.

 

Dette er så absolutt en utrolig positiv trend som Sony forhåpentligvis har startet i markedet. Her håper jeg alle, Samsung, HTC og Apple inkludert kan begynne å ta etter.

 

Men de må klare å kombinere design og funksjonalitet inn i bildet også, Sony klarer dette temmelig bra med sine nye toppmodeller men telefoner som blant annet Samsung sine XCover telefoner treffer ikke denne balansen så alt for godt.

 

 

*Kjappere og mer responsivt Os når det gjelder det meste (video,spill , apps ).

 

 

For all del, ting skal gå i riktig retning og ting skal og burde bli bedre med tiden og det samme gjelder iOS, men nå er det ikke noe utpreget problem at iOS flyter dårlig eller har generelt dårlig ytelse. Dette er noe iOS klarer best av alle per dags dato, med Windows Phone 8 hakk i hel også kommer Android litt i bakleksa selv om ting virkelig begynner å ta seg opp der også. Dette kombinert med at maskinvaren ser en utrolig rask og god utvikling så burde vell ikke dette være noe utpreget problem fremover så lenge operativsystemene leverer relativt god optimalisering og akselerering mot maskinvaren.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"temmelig avhengig av at telefonen greit kan navigeres komfortabel med en hånd uten behov for å bruke begge hendene"

 

Snodig, jeg har har jentehender og skriver dette med en hånd på en 920.

 

Men den diskusjonen er tatt alt for mange ganger og er en smakssak.

 

Selv syntes jeg ui-et er for kjipt, det pluss skjermstørrelse, i tillegg til at jeg syntes det er behagelig å ha mulighet for å drag-drop av filer fra pcn. Det, pluss prisen, er vel mine main gripes med iPhone.

 

pluss småting som universell lading, trådløs lading og flere slike mindre ting.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Her syntes jeg du har et bare litt snodige bemerkninger angående iPhone.

 

Leg merke til at jeg sa at det må komme en kraftigere telefon fra Mac om iPhone skal henge med siden forbrukerne er stadig mer kresne, det vil derfor være et kappløp om den telefonen som har de beste egenskapene til en overkommelig pris.

 

Akkurat som med andre aktører må man innovere og henge med i kappløpet om man skal være konkurransedyktig og det som er bra akkurat nå trenger ikke å være like bra om noen måneder.

 

 

Edit : Det betyr selvsagt ikke at man er nødt til å ha de beste spesifikasjonene på markedet, men som sagt man må tilby brukeren en god grunn til å kjøpe seg en ny smarttelefon istedenfor å ha den gamle telefonen et år eller to til.

 

Edit 2 : Skjermstørrelsene vil definitivt være en trend , om forbrukerne flest ønsker større skjermer for at enheten vil selge så må man nok komme med større skjermer, ønsker de derimot mer kompakte enheter så er det veien å gå. Det er altså ikke et fasit svar på hvor stor / liten skjerm er men at den må følge hva forbrukerne ønsker der og da (og litt fremover).

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Her syntes jeg du har et bare litt snodige bemerkninger angående iPhone. Større enn 4.0"? Da må de i såfall begynne å kjøre flere modeller ala iPhone og iPhone Mini eller noe liggende, for ettersom de kjører utelukkende en modell av gangen så vil det å gå over 4.0" være temmelig absurd da såpass være telefoner er temmelig lite attraktivt for store deler av markedet.

 

Hva baserer du denne vurderingen på? På android der har man har store muligheter til å ha forskjellige skjermstørrelser så er vel 4,3" og større vesentlig mer populært enn 4" og mindre? Spesielt i høyprissegmentet. Jeg skjønner jo at du liker en mindre størrelse, men jeg ser ikek helt dekningen for påstanden din angående det generelle markedet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva baserer du denne vurderingen på? På android der har man har store muligheter til å ha forskjellige skjermstørrelser så er vel 4,3" og større vesentlig mer populært enn 4" og mindre? Spesielt i høyprissegmentet. Jeg skjønner jo at du liker en mindre størrelse, men jeg ser ikek helt dekningen for påstanden din angående det generelle markedet.

 

AtW

Det er fordi alle små androidtelefoner er søppeltelefoner.

Den dagen Samsung lanserer en toppspeccet telefon med samme ytelse som iP5, i 4" format kan du begynne å sammenligne.

 

Nå er det mulig jeg har sovet under en stein, men finnes det i det hele tatt en toppspeccet androidtelefon på 4". Jeg trodde nemlig de var avhengig av så stor skjerm for å klare å konkurere på batteri og ytelse.

 

Det er vel fordi større skjermer helt tydelig er dominerende i markedet ellers. Får iOS brukere også muligheten, så skal man ikke se bort ifra at de også ikke er så ulik markedet ellers

Igjen, har du et reelt alternativ til store skjermer hos android? Finnes det en liten telefon med god ytelse?

Det er ikke så rart om store telefoner selger bra, når man bare får kjøpt store telefoner?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er fordi alle små androidtelefoner er søppeltelefoner.

Den dagen Samsung lanserer en toppspeccet telefon med samme ytelse som iP5, i 4" format kan du begynne å sammenligne.

 

Nå er det mulig jeg har sovet under en stein, men finnes det i det hele tatt en toppspeccet androidtelefon på 4". Jeg trodde nemlig de var avhengig av så stor skjerm for å klare å konkurere på batteri og ytelse.

 

 

Igjen, har du et reelt alternativ til store skjermer hos android? Finnes det en liten telefon med god ytelse?

Det er ikke så rart om store telefoner selger bra, når man bare får kjøpt store telefoner?

Mener du den gemene hop er veldig opptatt av å få en høytytende telefon? At det er det som holder folk tilbake fra å kjøpe mindre telefoner? Men la oss si det er tilfellet som du sier da, folk er veldig opptatt av ytelse, og kjøper bare de som er svært godt spekket, hvorfor har det blitt mer og mer vanlig med størrelser over 4.3, og hva er det som tyder på at egentlig foretrekker skjermer på 4" eller mindre om de hadde fått det i samme ytelse?

 

AtW

Lenke til kommentar
Igjen, har du et reelt alternativ til store skjermer hos android? Finnes det en liten telefon med god ytelse?

Det er ikke så rart om store telefoner selger bra, når man bare får kjøpt store telefoner?

 

Igjen; Ola og Kari bryr seg katta i det, så lenge tlf virker. Dama har f.eks en HTC hun er super fornøyd med - den er forholdsvis liten (alla iPhone 4S). Den yter så godt at hun har ikke merket noe til at den mangler noe i ytelse - så der har man Kari og det bruket. Vi snakker ikke om deg, meg, eller spesielt interesserte - vi snakker om Kari/Ola som har jevnt over 0 peiling. Hun kunne kjøpt seg større tlf så klart, men hun ville ha en litt mindre - valget hadde hun.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Kan det ha noe å gjøre med at samtlige Android telefoner som trekkes frem i media og vinner diverse VG-tester osv er av typen 4.2"++ Android telefoner? En bruker helt uten peiling baserer seg gjerne blindt på tester fra store og kjente norske medier, når var sist en Android telefoner på mindre enn 4.2" i det hele tatt ble anbefalt slike tester?

 

Er det noe jeg opplever jevnlig på jobb så er det "Jeg har hørt at Samsung er best og at SIII vinner alle tester" og vips kjøpe de den helt uten å basere på egne personlige preferanser i det hele tatt. En av de mest etterspurte telefonene jeg opplever på jobb disse dager er SIII Mini fordi folk ser ut til å tro at det er en SIII i mindre format, noe som tydeligvis har et stort marked. Utrolig synd at SIII Mini er mer eller mindre ren lureri og mer en ny Galaxy Ace.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan det ha noe å gjøre med at samtlige Android telefoner som trekkes frem i media og vinner diverse VG-tester osv er av typen 4.2"++ Android telefoner? En bruker helt uten peiling baserer seg gjerne blindt på tester fra store og kjente norske medier, når var sist en Android telefoner på mindre enn 4.2" i det hele tatt ble anbefalt slike tester?

 

Er det noe jeg opplever jevnlig på jobb så er det "Jeg har hørt at Samsung er best og at SIII vinner alle tester" og vips kjøpe de den helt uten å basere på egne personlige preferanser i det hele tatt. En av de mest etterspurte telefonene jeg opplever på jobb disse dager er SIII Mini fordi folk ser ut til å tro at det er en SIII i mindre format, noe som tydeligvis har et stort marked. Utrolig synd at SIII Mini er mer eller mindre ren lureri og mer en ny Galaxy Ace.

 

Har ingenting å si, fordi du påstår at større telefoner ikke er attraktivt for store deler av markedet, grunnen til attraktiviteten er ikke relevant for den vurderingen som sådan. Hva har du som underbygger den påstanden? Om det ikke er noen direkte bevis, så er det mye som underbygger det motsatte. SIII mini sine salg gjør ikke det såvidt jeg kan bedømme.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...