Gå til innhold

Test: iPhone 5


Anbefalte innlegg

Igjen; Ola og Kari bryr seg katta i det, så lenge tlf virker. Dama har f.eks en HTC hun er super fornøyd med - den er forholdsvis liten (alla iPhone 4S). Den yter så godt at hun har ikke merket noe til at den mangler noe i ytelse - så der har man Kari og det bruket. Vi snakker ikke om deg, meg, eller spesielt interesserte - vi snakker om Kari/Ola som har jevnt over 0 peiling. Hun kunne kjøpt seg større tlf så klart, men hun ville ha en litt mindre - valget hadde hun.

Men, slike små og "dårlige" telefoner vil aldri få den eksponeringen hverken i media eller reklame, og derfor kan det ikke sammenlignes :) Jeg er helt enig med deg i de andre punktene,.

 

Mener du den gemene hop er veldig opptatt av å få en høytytende telefon? At det er det som holder folk tilbake fra å kjøpe mindre telefoner? Men la oss si det er tilfellet som du sier da, folk er veldig opptatt av ytelse, og kjøper bare de som er svært godt spekket, hvorfor har det blitt mer og mer vanlig med størrelser over 4.3, og hva er det som tyder på at egentlig foretrekker skjermer på 4" eller mindre om de hadde fått det i samme ytelse?

 

AtW

Fordi de rett og slett ikke har et alternativ. For at Samsung og HTC skal klare å lage en telefon som yter like bra som iP5, så trenger de den ekstra plasten. Ingen av de prosusentene gidder å bruke milioner av dollar på å tyne seg opp de siste prosentene fa 90, til 100%. De har ikke en firmakultur der designeren er konge på haugen, slik John Ive hos apple.

 

Og når ingen selger toppmodeller med mindre skjerm enn 4,3tommer, så kjøper folk 4,3 tommer.

 

Jeg sier ikke at det er noe som tyder på det eller det, det jeg sier at at det blir feil å konkludere, når Apples toppmodeller utelukkende er 4" og mindre, mens android sine toppmodeller er 4,3" og større. Man har da ingen overlappende resultater å sammenligne med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Skjermstørrelsen har vel sammen med oppløsningen noe å si for formatet man ser filmer og surfer på. Er man på en nettside og vil slippe å zoome inn og ut men lese siden direkte, så er det vel minstekrav til både skjermstørrelse og oppløsning. Samme med film. En skjerm i 4:3 format er sikkert fin til å skrive meldinger på, men 16:9 er mer riktig filmformat.

 

Samtidig er en stor skjerm=stor mobil, letetre å knuse om den faller i bakken og den trekker mer strøm.

Nå komemr de første 6" mobilene, og om utviklingen fortseter sitter vi med 30" mobiler snart, mens nettbrett er på 100".

 

For meg er det viktig at en mobil er nettopp...mobil! Dvs, den skal være liten nok til å tas med uten større plunder. Samtidig må den være stor nok til å bruke touchtastaturer og lignende uten problem. Det hadde neppe fungert bra med touchtelefon på 1-2 tommer.

 

Synes selv de på 3,5-4,3" er best.

 

Nå er vi i en bølge av nyvinninger, hvor det bl.a er større fokus på vanntetthet. Sony xperia V og lignende viser at man kan få en god smarttelefon som også tåler en regnskur. Ytelsen vil vel også øke når det raser inn 8 kjerners prosessorer, som snart passerer 2 Ghz samtidig som man stapper inn tegra 4

http://www.itavisen.no/909450/tegra-4-har-ingen-problemer-med-4k

og viser UHD spill som streames til TVen fra mobilen (som også er vanntett).

 

Dette er hva iphone 6 møter, og de skal legge seg i selen om den skal knuse konkurrentene.

Lenke til kommentar
Men, slike små og "dårlige" telefoner vil aldri få den eksponeringen hverken i media eller reklame, og derfor kan det ikke sammenlignes

 

I media 'kampen' nei, men i forhold til hva de jeg kjenner som bruker iPhone sier til meg. Mange av disse vil gjerne ha større skjerm sier de (så ikke ulikt markedet ellers) - iPhone er jo overeksponert i media, så det at folk går for noe annet, viser vel bare at det er folk som er mer bevist sitt valg.

Lenke til kommentar

Men, slike små og "dårlige" telefoner vil aldri få den eksponeringen hverken i media eller reklame, og derfor kan det ikke sammenlignes :) Jeg er helt enig med deg i de andre punktene,.

 

 

Fordi de rett og slett ikke har et alternativ. For at Samsung og HTC skal klare å lage en telefon som yter like bra som iP5, så trenger de den ekstra plasten. Ingen av de prosusentene gidder å bruke milioner av dollar på å tyne seg opp de siste prosentene fa 90, til 100%. De har ikke en firmakultur der designeren er konge på haugen, slik John Ive hos apple.

 

Og når ingen selger toppmodeller med mindre skjerm enn 4,3tommer, så kjøper folk 4,3 tommer.

 

Jeg sier ikke at det er noe som tyder på det eller det, det jeg sier at at det blir feil å konkludere, når Apples toppmodeller utelukkende er 4" og mindre, mens android sine toppmodeller er 4,3" og større. Man har da ingen overlappende resultater å sammenligne med.

 

Les spørsmålet mitt igjen, toppmodeller var før 4,3 til android, nå kommer det stadig flere som er enda større, hvorfor? Om man kan få toppmodeller på 4,3 hvorfor kommer enda større modeller mer på banen, om folk faktisk foretrekker noe mindre?

 

Og hvem er det som konkluderer? Har du lest innlegget mitt? Ramguy kommer med noe som jeg oppfatter som en relativt bastant uttelelse, jeg spør hva slags dekning han har for den, for jeg finner i liten grad det, go lister opp ting som tyder på det motsatte, det er ingen konkludering her.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det KAN jo også ha med apples trusler mot kunder og forhandlere som sier sannheten:

 

http://touch.abcnyhe...nn-til-stillhet

 

http://www.mobilen.n...d-iphone/115742

Hæ? Hvilke trusler? Du viser til to tåpelige tabloidartikler som forsøker å lage skandale av helt lovlige kontrakter. Den første er en helt kurant avslutning av en reklamasjonssak der kunden får omlevering, dvs. en ny maskin, i henhold til norsk lov om forbrukerrettigheter. Den andre saken dreier seg om avtaler med forhandlere, og bærer mest preg av å være sladder fra anonyme kilder - og ikke overraskende er det den velkjente notoriske Apple-hateren John Strand som nok en gang vaker i kulissene...

Det er åpenbart "in" med sverteartikler om Apple for tiden, men når en harmløs standardkontrakt omtales som "trusler" koker det hele ned til usaklig drittkasting.

 

(redigert skrivefeil)

Endret av Newton
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå suser det nedover, langt under 500 poeng i dag, Eplemos... ;) Ser ikke ut som salget av iP5 går som forventet

 

Og du ser på dette som positivt da eller? Om det blir færre konkurrenter på markedet ender vi bare opp med monopol og null innovasjon. Vil gå tilbake til sånn vi hadde det med Windows Mobile når smartphones bare var for übernerder eller businessfolk som måtte sjekke Exchange-mail. Ting sto helt stille.

Endret av ahpadt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og du ser på dette som positivt da eller? Om det blir færre konkurrenter på markedet ender vi bare opp med monopol og null innovasjon. Vil gå tilbake til sånn vi hadde det med Windows Mobile når smartphones bare var for übernerder eller businessfolk som måtte sjekke Exchange-mail. Ting sto helt stille.

 

En naturlig del av konkurranse er at bedrifter forsvinner helt også, det er ingen automatikk i at det lager ett marked med mindre konkurranse, en sentral del av konkurransen er jo å strebe for å ikke forsvinne. Ofte kommer det nye aktører. Kanskje også en som har en politikk som er gunstigere for konkurransen enn apple.

 

AtW

 

Hæ? Hvilke trusler? Du visert til to tåpelige tabloidartikler som forsøker å lage skandale av helt lovlige kontrakter. Den første er en helt kurant avslutning av en reklamasjonssak der kunden får omlevering, dvs. en ny maskin, i henhold til norsk lov om forbrukerrettigheter. Den andre saken dreier seg om avtaler med forhandlere, og bærer mest preg av å være sladder fra anonyme kilder - og ikke overraskende er det den velkjente notoriske Apple-hateren John Strand som nok en gang vaker i kulissene...

Det er åpenbart "in" med sverteartikler om Apple for tiden, men når en harmløs standardkontrakt omtales "trusler" koker det hele ned til usaklig drittkasting.

 

Ting er ikke nødvendigvis harmløst selv om det ikke er direkte ulovlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå suser det nedover, langt under 500 poeng i dag, Eplemos... ;) Ser ikke ut som salget av iP5 går som forventet

Det får vi svar på den 23. januar når Apple offentliggjør kvartalsresultatet for siste del av 2012. De fleste analytikerne spår rundt 50 millioner solgte iPhones, noe som må sies å være svært bra om det holder stikk.

Det virker som at det er svært lett å manipulere aksjemarkedet i det økonomiske klimaet som rår i USA for tiden, noen små rykter hvisket i øret til noen nyttige idioter i pressen er alt som skal til...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og du ser på dette som positivt da eller? Om det blir færre konkurrenter på markedet ender vi bare opp med monopol og null innovasjon. Vil gå tilbake til sånn vi hadde det med Windows Mobile når smartphones bare var for übernerder eller businessfolk som måtte sjekke Exchange-mail. Ting sto helt stille.

Nå skal man ikke legge for mye i kortsiktige variasjoner i aksjekursene, som i dette tilfellet synes å være basert mest på tynne rykter. Apple er ikke på noen måte truet av dette og vil ikke blir noe nytt Nokia med det første....stakkars finner som måtte selge hovedkvarteret sitt og si opp tusenvis av ansatte for å holde seg flytende...

 

Ting er ikke nødvendigvis harmløst selv om det ikke er direkte ulovlig.

Riktig det. Men i dette tilfellet leste jeg kontrakten det dreier seg om, og vil kalle den harmløs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det som gjør de andre produsentene så mer innovative om jeg tør spørre? Dette er et ord som slenges vegg-i-mellom hele tiden disse dager men vi har vell knapt sett noe innovasjon når det kommer til mobilmarkedet siden iPhone kom på banen, og det gjelder samtlige produsenter.

 

Det er et par som prøver å leke seg med noe nytt, som de gamle Nokia utviklerne som driver med Sailfish, vi har nå nye Ubuntu for telefoner og litt sånt småtteri men ingen av disse tingene er spesielt innovativt det er jo bare en naturlig utvikling av markedet, ting står jo ikke stille fra år til år.

 

 

Det er jo verken mer eller mindre innovativt av Samsung å komme med en ny telefon, som er litt større, med bedre maskinvare som de har gjort fra Samsung Galaxy S til SII til SIII enn det har vært for Apple å gå fra iPhone, til iPhone 3G(S), til iPhone 4(S) og nå til iPhone 5. Dette er snakk om helt naturlig evolusjonering og videreutvikling av produktene, noe vi strengt tatt har sett i alle år bare at det er langt større fokus på det nå enn noen gang før da folk forventer så mye mer av telefonen sin enn tidligere år og utviklingen av ARM går så vannvittig raskt at ytelseshoppene fra år til år er temmelig merkbare.

 

 

Apple skal ha kritikk for sin noe overambisiøse markedsføring som får det til å høres ut som de revolusjonerer ved hver bidige lansering, men de som mener at Apple står på stedet hvil kan jo ikke mene at de andre produsentene gjør noe annet da det ikke akkurat er noen voldsom til utvikling fra den fronten heller, for utenom litt forskjellige SoC, skjermstørrelse, design og operativsystem så er jo enhver smarttelefon på markedet i dag temmelig like og ingen skiller seg noe ut på en revolusjonerende og helt grensesprengende måte.

 

 

Apple satte på mange måter en ny standarder for smarttelefoner med lanseringen av iPhone tilbake i 2007, etter det så har markedet utviklet seg sakte men sikkert etter denne standarden. Det er en helt naturlig utviklingen av markedet, og det er vell strengt tatt ingen (ikke Apple selv heller) som gjør gjort noe voldsomt innovativt eller revolusjonerende siden den gang. Hvorfor Apple skal få så mye mer pepper for at de ikke klarer å revolusjonere markedet hvert år i forhold til de andre produsentene er for meg en gåte.

 

Hvorfor blir folk skuffet hver eneste gang Apple ikke kommer opp med nye grensesprengende nytt, mens enhver annen produsent ikke har dette massive kravet fra markedet? Apple har kommet opp med et par geniale konsepter opp igjennom tiden, men de kommer jo gjerne med flere års mellomrom og ikke hvert eneste år.

 

 

Det at Samsung kommer med et par fiffige softwareløsninger som lar telefonen vite når du ser på den eller ikke så den ikke skrur av skjermen kan ikke akkurat kalles spesielt innovativt.. Fiffig er det så absolutt, men om det er nivået vi legger før noe er innovativt og revolusjonerende så ser vi jo revolusjon hver dag.

 

 

Markedet har bare gått av at forskjellige løsninger eksisterer, så kan de av oss som foretrekker løsning A holde oss til det, mens de som foretrekker løsning B kan holde seg til det. Skjønner ikke dette vannvittige behovet for skadefryd ovenfor at ting de selv ikke bruker skal lide, og ikke minst hvorfor alle har dette vannvittige behovet for å markere seg og rope at "MIN FORETRUKNE LØSNING ER BEST!!".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om google overkjører alt og alle med Android, er jo selvfølgelig det en uting. Hvordan noen kan mene noe annet er for meg uforståelig. Sunn konkurranse gagner alle parter, spesielt oss kunder :)

 

"Problemet" er at enkelte virker til å sette likhetstrekk mellom "Ios gjør det dårlig/forsvinner" og "Google overkjører alt og alle" At aktører forsvinner er en sentral del av sunn konkurranse.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...