Gå til innhold

Test: iPhone 5


Anbefalte innlegg

Foreslår at du poster den kommentaren hver gang noen forsøker å "bevise" noe med en YouTube-video i en eller annen mobiltråd, og ikke bare når du ikke liker det som vises... ;)

Vitenskapelig ja... :D

Før iPhone 5 så ble disse "drop-testene" til stedighet nevnt som et eksempel på hvor "elendig" iPhone 4 og iPhone 4S var...

Nå er de plutselig irellevante, og ikke "vitenskapelige nok"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vitenskapelig ja... :D

Før iPhone 5 så ble disse "drop-testene" til stedighet nevnt som et eksempel på hvor "elendig" iPhone 4 og iPhone 4S var...

Nå er de plutselig irellevante, og ikke "vitenskapelige nok"

 

Drop-tester har samme status nå som før, nemlig: ikke vitenskaplige, og delvis tilfeldig (spesielt med lavt antall), men i mangel på bedre data, så kan de gi nyttige indikasjoner.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Æ fårstår egntlig ikke ka som e så vanskelig! Etter youtube videoene må dere jo fått et viss intrykk om at iphonen har større sjanse for og overleve fall/vann en det samsungen!

 

Jeg synes begge telefonene er gode telefoner, men jeg vill bare få noen av dere/gammelerik til og forstå at sellom man har en samsung så betyr det ikke at iphonen er noe dritt!

 

"Da starter man og komme opp på et litt barnselig nivå!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

De gamle iPhonene knustes lett som bare det, ingen kan nekte på det. Både iPhone 5 og SGS3 tåler en god del i droptests, men iPhone 5 vinner. Kan være pga den mindre skjermen.

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom 3GS og 4 var bare mellom 3 og 4 prosent oftere, men ble blåst opp i media som en økning på over 80% med påfølgende ramaskrik.

 

Flere tester viste at 4S og Galaxy S2 var omtrent like, men Galaxy S3 fremstod som rimelig skjør.

Men igjen er jo ikke disse testene helt å stole på :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Droptester kan si noe om sårbarheten. For de fleste er det vel intr. om telefonen tåler et fall i bakken, hvor lett den ripes opp, om skjermen knuses osv. Mange tilfeldigheter, men det er det IRL også. Det vil være mulig å regne på kreftene basert på vekt, høyde osv og jeg antar det er grenseverdier for hvor mye krefter som skal til for å knuse en skjerm eller mobil. Design har mye å si (ligger skjermen nedsunket eller ei i telefonen), vekt, materialer osv osv. Plast kan flekse mer og spre G-kreftene bedre, men fleksingen belaster mer. Tunge ting som batteri utsettes for større G-krefter enn f.eks taster. Gjennomfarget plast skjuler riper mer enn lakkert plast og metall. En ripe på linsen ødelegger foto og video funksjonen men en ripe på skjermen kan man enkelte ganger leve med.

 

Går man dyper i spørsmålet, så er vel spørsmålet om en så mye brukt ting som en telefon som brukes på normal måte og utsettes for dagligdagse situasjoner, om den skal forvente å tåle det man normalt utsetter den for. Det er vel neppe totalt utenkelig at man mister den i bakken en eller annen gang. Har man den i lommen elelr vesken, og det kommer en regnskur elelr det skapes kondens...bør mobilen tåle det? Om man legger den i solsteiken på stranda, bør den fortsatt tåle det? Og om den ikke tåler det, bør den i det hele tatt selges?

 

Hadde heller sett at telefonene ble 20 gram tyngre og 2 mm tykkere om det gjorde dem motstandsdyktig mot slike påkjenninger. Jeg kunne også ønsket hermetisk lukkede mobiler uten fysiske taster, tilkoblinger og luker. Lading kan skje trådløst, lyd og data kan overføres trådløst, touchknapper er ikke ukjent. En hermetisk lukket telefon er totalbeskyttet mot støv og fuktighet.

Lenke til kommentar

Som svar på vitenskapelig metode: Følgende er eneste troverdige måten å teste bruddstyrke på.

 

Et forsknings-institutt som f.eks Sintef går til innkjøp av la oss si 2000 modeller av et produkt.

 

1) Man bestemmer seg først for hva slags del av mobilen som skal treffe bakken. Relevante treff-punkter er: Hjørner (8 stk foran og bak) flatsider (2 stk) kameradel (1 stk)

 

2) Man utsetter produktet for f.eks tre relevante fallhøyder hvor alle punkter i 1) utsettes (3 høyder ganger 11)

 

3) Testen bør inneholde forskjell på relevante bakketyper, f.eks semihardt linoleum og asfalt (2 stk)

Som man ser er det allerede begynt å bli noen variabler

 

4) Hele testen gjentas minimum 20 ganger for å sikre konsekvent data

 

5) Tilslutt er det også et poeng å bruke både en helt fersk mobil og en tidligere utsatt mobil i testen. Selv om en mobil kan se helt fin ut etter første test, så kan det være mikrofraksjoner som har svekket konstruksjonen og dermed feile neste gang.

 

Det er nå så mange variabler at jeg vet ikke om 2000 mobiler holder engang til å sikre troverdige data selv under kontrollerte test-forhold.

 

Helt til slutt må hele greia gjentas med produkt B om testen skal utvides til å sammenligne og ikke kun være for ett enkelt produkt

 

At noen hagenisser på youtube kaster terning og får tre og fire øyne, og konkluderer med at det er usannsynlig at det skal bli to øyne holder ikke. Om noen kan vise til en slik test så skal jeg ete et brukt bind, filme det og legge det ut på forumet her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå må man vel også være så ærlig å si at alt tyder på at S3 er langt svakere i konstruksjonen enn det S2, Note, S1, Note II er. Hvorfor dette synes å være tilfellet, aner jeg ikke, spesielt siden Note II har samme utseende.

 

Men det er jo absolutt statistikk i fysikken. Det er jo derfor ikke Higgs Bosonet er bekreftet. Det er bare 99,99995% sannsynelig eller ett eller annet slikt. Det er i hvert fall noe som er så mye at i alle andre tilfeller ville det vært godkjent, men i fysikken er det ikke godkjent før det er 99,99997% sannsynelig. Så fysikken operer i aller høyeste grad med sannsynlighet :-)

Lenke til kommentar

Som svar på vitenskapelig metode: Følgende er eneste troverdige måten å teste bruddstyrke på.Et forsknings-institutt som f.eks Sintef går til innkjøp av la oss si 2000 modeller av et produkt.1) Man bestemmer seg først for hva slags del av mobilen som skal treffe bakken. Relevante treff-punkter er: Hjørner (8 stk foran og bak) flatsider (2 stk) kameradel (1 stk)2) Man utsetter produktet for f.eks tre relevante fallhøyder hvor alle punkter i 1) utsettes (3 høyder ganger 11)3) Testen bør inneholde forskjell på relevante bakketyper, f.eks semihardt linoleum og asfalt (2 stk)Som man ser er det allerede begynt å bli noen variabler4) Hele testen gjentas minimum 20 ganger for å sikre konsekvent data5) Tilslutt er det også et poeng å bruke både en helt fersk mobil og en tidligere utsatt mobil i testen. Selv om en mobil kan se helt fin ut etter første test, så kan det være mikrofraksjoner som har svekket konstruksjonen og dermed feile neste gang.Det er nå så mange variabler at jeg vet ikke om 2000 mobiler holder engang til å sikre troverdige data selv under kontrollerte test-forhold.Helt til slutt må hele greia gjentas med produkt B om testen skal utvides til å sammenligne og ikke kun være for ett enkelt produktAt noen hagenisser på youtube kaster terning og får tre og fire øyne, og konkluderer med at det er usannsynlig at det skal bli to øyne holder ikke. Om noen kan vise til en slik test så skal jeg ete et brukt bind, filme det og legge det ut på forumet her.

 

Nei ta nu å je dæ me dender vitenskapelige metoden din!

Mene du virkelig at du trur at samsungen tål mer en iphon 5?

Lenke til kommentar

Nei ta nå og gi deg med den der vitenskapelige metoden din!

Mener du virkelig at du tror at samsungen tåler mer enn iPhone 5?

 

Har aldri påstått det. Jeg, du, nabokatta og mora mi har manglende datagrunnlag for slike påstander. Faktisk bryr jeg meg ikke om selve konklusjonen i det hele tatt siden jeg hverken har iPhone, S3 eller slepphendte smørfingre, men bryr meg om hvordan man kommer fram til en konklusjon.

 

Håper dette bringer mere klarhet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvorfor havner alle tråder rundt iPhone og droider opp i diskusjoner om hva de tåler? Hva er det dere bruker mobilene deres til egentlig?

 

Er kravet at mobilen skal tåle mye kjøper man seg mobil er laget for dette. Rugged osv.

 

Jeg har aldri eid en mobiltelefon som ikke tålte vanlig daglig bruk. Bortsett fra den lille spaken på en Sony Ericsson T610. Men en droptest hadde den overlevd greit tror jeg.

 

Diskusjon rundt lite minne og manglende støtte for minnekort, manglende NFC støtte, DisplayPort, AirPlay og whatnot blir gjerne trumfet med at det er så få som trenger det. Hvor mange trenger egentlig en mobil skal tåle å bli kastet i bakken gjentatte ganger i et forsøk på ødelegge den? Om disse videoene viser noe, må det jo være at det ikke er åpenlyst hvem som tåler minst, da begge parter insisterer på å poste de tåpelige greiene for å fremme sin sak. Move on.

 

Når får vi se "oops, jeg mistet mobilen i dass"-testene?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor havner alle tråder rundt iPhone og droider opp i diskusjoner om hva de tåler? Hva er det dere bruker mobilene deres til egentlig?Er kravet at mobilen skal tåle mye kjøper man seg mobil er laget for dette. Rugged osv.Jeg har aldri eid en mobiltelefon som ikke tålte vanlig daglig bruk. Bortsett fra den lille spaken på en Sony Ericsson T610. Men en droptest hadde den overlevd greit tror jeg.Diskusjon rundt lite minne og manglende støtte for minnekort, manglende NFC støtte, DisplayPort, AirPlay og whatnot blir gjerne trumfet med at det er så få som trenger det. Hvor mange trenger egentlig en mobil skal tåle å bli kastet i bakken gjentatte ganger i et forsøk på ødelegge den? Om disse videoene viser noe, må det jo være at det ikke er åpenlyst hvem som tåler minst, da begge parter insisterer på å poste de tåpelige greiene for å fremme sin sak. Move on.Når får vi se "oops, jeg mistet mobilen i dass"-testene?

 

Men det er ikke vanlig å prøve og ødelegge en telefon for over 6 000!

Men det er ofte kjekt og ha en telefon som tåler og dette fra ørehøyde uten at du merker skade på den! Itilleg til at det er en j***** bra telefon!

 

Hvorfor trur dere dem lagde samsung galaxy xcover?!

Lenke til kommentar

Men det er ikke vanlig å prøve og ødelegge en telefon for over 6 000!

Men det er ofte kjekt og ha en telefon som tåler og dette fra ørehøyde uten at du merker skade på den! Itilleg til at det er en j***** bra telefon!

 

Hvorfor trur dere dem lagde samsung galaxy xcover?!

Litt usikker på om du egentlig leste posten du siterte?

 

XCover er et eksempel på en mobil som er myntet på de som krever at mobilen tåler litt røff behandling. Å teste mobiler i det øverste prissjiktet for det samme blir da litt merkelig. Joda, mobilen bør jo tåle litt. Men for de aller aller fleste er dette et ikke-problem, da de fleste mobilene tåler mindre fall og slepphendt håndtering uten nevneverdige problemer.

Lenke til kommentar

Litt usikker på om du egentlig leste posten du siterte?

 

XCover er et eksempel på en mobil som er myntet på de som krever at mobilen tåler litt røff behandling. Å teste mobiler i det øverste prissjiktet for det samme blir da litt merkelig. Joda, mobilen bør jo tåle litt. Men for de aller aller fleste er dette et ikke-problem, da de fleste mobilene tåler mindre fall og slepphendt håndtering uten nevneverdige problemer.

 

Usikker, har selv aldri hatt noe problem, men jeg kjenner mange med kunste glass på iphonen sin.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...