Gå til innhold

Test: iPhone 5


Anbefalte innlegg

Jeg vil ha en verden der softwareleverandøren min ikke er den samme som hardwareleverandøren min, og ikke er monopolist i ALLE leddene slik som Apple ønsker det. Monopol er aldri en bra ting, men med Android som dominerende aktør har jeg i det miste valget hvilken hardware jeg ønsker å kjøre operativsystemet på.

 

Mitt ønskescenario er et marked der Apple ligger på 6-7% og Android på 93%. De få prosentene til Apple ønsker jeg der for at forbrukerne skal ha et alternativ om Android/Google begynner å blir for varm i trøya og tøff i trynet.

 

Jeg kan f.eks. se mellom fingrene at Microsoft har tilnærmet monopol på operativsystem delen så lenge de ikke lanserer sin egen hardware jeg blir tvunget å kjøre det på. Det handler ironisk nok om valgfrihet ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt ønskescenario er et marked der Apple ligger på 6-7% og Android på 93%. De få prosentene til Apple ønsker jeg der for at forbrukerne skal ha et alternativ om Android/Google begynner å blir for varm i trøya og tøff i trynet.

Så du ønkser at Google skal få et tilnærmet monopol også på mobiltelefoner slik de allerede har på søk?

Samme type monopol som Microsoft har på operativsystemer for desktop?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik som Apple ønsker med sin foretningsvirksomhet... Regner med du ser ironien og poenget i det første utsagnet mitt

Egentlig ikke.

 

Ser ikke noe problem med at Apple både lager software og hardware, det har alltid vært Apple sin foretningsmodel, hvis Google skulle kjøpt opp Dell og gjort det du sier måtte de endret hele foretningsmodellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ha en verden der softwareleverandøren min ikke er den samme som hardwareleverandøren min, og ikke er monopolist i ALLE leddene slik som Apple ønsker det. Monopol er aldri en bra ting, men med Android som dominerende aktør har jeg i det miste valget hvilken hardware jeg ønsker å kjøre operativsystemet på.

 

Mitt ønskescenario er et marked der Apple ligger på 6-7% og Android på 93%. De få prosentene til Apple ønsker jeg der for at forbrukerne skal ha et alternativ om Android/Google begynner å blir for varm i trøya og tøff i trynet.

 

Jeg kan f.eks. se mellom fingrene at Microsoft har tilnærmet monopol på operativsystem delen så lenge de ikke lanserer sin egen hardware jeg blir tvunget å kjøre det på. Det handler ironisk nok om valgfrihet ;)

 

Ville det ikke vært bedre med for eksempel 7% Apple, 8% RIM, 9% Sailfish, 10% Ubuntu, 11% Tizen, 12% Windows Phone, 13% Symbian, 14% Palm, 16% Android?

Egentlig bare tilfeldig rekkefølge på alt, men poenget ligger der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg vil nok advare alle som vurderer en iPhone 5 om å kjøpe.

1. Den er dyr, du burde nok kjøpe en 32 GB til 6000 (alt for mye)

2. Uansett om du kjøper den på Elkjøp eller Apple kan ikke noen ansatte inrømme en eneste feil ved et Appleprodukt, som betyr at hvis iPhonen din går til h****** kan ikke en ansatt gjøre en dritt.

3. IKKE SETT EN USBLADER FRA APPLE I EN PC. Under en vanlig USB kabel er det ingen, eller to små hull under. Hos Apple er de j***** dyp så den er nesten dømt til å sitte fast... (personlig erfaring)

4. iPhonen min er ikke mer enn to månder gammel, men allikevel fungerer ingen lyd. Det står at jeg har et headset koblet til, noe som jeg ikke har, og lyden kommer ikke tilbake. Noen foreslo å stikke en Q-Tips i hullet, men det gjør ikke en dritt. Å slå av fungerer ikke, å restarte den j**** telefonen fungerer heller ikke.

Terningkast: 0 HOLD DERE UNNA IPHONE OG APPLE

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor gammel er du egentlig? Har du en såpass snodig virkelighetsoppfatning at du tror at dette gjelder alle iPhone 5 modeller der ute, og at flere millioner mennesker bare hadde ignorert denne typen problemer med produktet? Du har tydeligvis vært maksimalt uheldig, det er jo trist men det går an å holde beina plantet på bakken å ta ting litt mer med ro enn å spre rundt seg med svada.

 

Om du tror produsenter som Sony, Samsung, HTC med flere aldri opplever snodig problemer med enkelte av sine masseproduserte produkter så tar du nok skammelig feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Generelt så burde det være en fordel, teknisk sett, om samme firma lagde hardwaren, drivere, programvare og apper da det burde være mulig å få mer stabile produkter da. Dette må selvsagt ikke utnyttes slik at man låses på noe vis til overprisede særegenheter.

 

Gaymerlord: Tror nok det er ganske mange millioner som plugger iphone kabler til mange ting, uten at de sitter fast. Mulig du har fått ett defekt produkt eller har skadet pluggen på noe vis. Generelt, om en telefon går til helvete så kan neppe noen ansatte i noen butikk trylle den i form igjen uansett merke. De stapper den i en pose og sender den til verkstedet, og det er det. Når det er sagt så opplevde jeg at det kom mange kunder inn med ipod nano: http://support.apple.com/kb/ht1353#iPod_nano5G

Vi informerte mange kunder om at vi hadde fått mange av dem inn og at det var en typisk feil på akkurat det produktet.

 

Generelt så skal jo ikke en butikk snakke dritt om NOE merke, men skal butikken ha et minimum av troverdighet så synes jeg at selgerne må ha egne meninger og si fra om hva de opplever av returer, reklamasjoner, osv.

 

Vi visste f.eks at vi solgte mobilt bredbånd hvor selve mottakeren hadde utdatert programvare slik at de fleste ikke ville få det til å virke. Vi hadde derfor oppdatert programvare liggende, slik at de som ikke fikset det selv (oppdateringen lå på telenors nettside) kunne komme innom og får det fikset. Slike ting sa også vi ifra om at, ja programvaren er utdatert så vi legger inn ny versjon og at det var noe vi gjorde daglig.

 

USB pluggen er forøvrig et kjent problem med iphone 5:

https://discussions.apple.com/thread/4338265?start=15&tstart=0

Det er også løsninger på det.

 

Det enkleste ville vel vært å skaffet seg en kort overgang/skjøteledning som det ikke gjorde noe om pluggen satt fast i. Disse følger ofte med minnepinner, men kan også kjøpes for en lav sum:

http://www.cableworld.no/pc-kabler/usb-kabel/usb-forlenger-kabel-0,3-meter.asp

 

19,- + frakt er vel overkommelig for de fleste

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

har hørt mangen som har iphone 5 som sier det er noe dritt, og prisen er EXTREM HØY!

 

Var selv av den oppfatningen når jeg selv ikke hadde brukt en iPhone. Det er bullshit at det er noe "dritt", da det er en veldig solid mobil. Problemet jeg har er at lydkvaliteten på samtaler som er, vel, dårlig.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...