Gå til innhold

Test: iPhone 5


Anbefalte innlegg

Lambo, det virker som om du tror at iPhone 5 faktisk er enestående solid... Det er litt rart. Fordi Det er bare i konkurranse med S3 at den vinner disse testene. HTC, Note 2, Sony... Alle andre toppmodeller gjør det like bra. Jeg aner ikke hva Samsung har gjort med S3, siden Note II og S2 tåler mye mer, men det (Edit: Sikter til S3) er snarere unntaket, enn regelen. Og det er godt å se at iPhone endelig har kommet opp på bransjestandard, spesielt siden det nå virket som om Samsung trodde et lite øyeblikk at de kunne senke den standarden de hadde.Forøvrig synes jeg det er utrolig interessant at et av hovedargumentene her inne, har vært at Apple bruker så ekstremt mye penger på R&D, og at ingen andre bruker i nærheten av like mye penger, og bare bruker billige løsninger, og lignende. Så er det 56 bedrifter (Jeg vet ikke hvordan de er avgrenset) som bruker mer penger enn Apple, deriblant Samsung, som bare har 6 bedrifter over seg.... Det er litt ironisk :-)

 

iphone 5 er selvfølgelig ikke eneståene da det gjels va den tåler! men den tåler mer en touch mobiler flest! og den tåler mer en alle de telefonene du skreiv der! det er bare å søke etter det, eller teste det selv. iphone 5 er en robust telefon da det gjelder fall og vann!

 

jeg mener ikke at den tåler mer en Samsung Galaxy Xcover eller motorla defy! ;)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vis meg hvor den tåler mer enn:

HTC One X

HTC One X+

HTC Ryhme

HTC 8X

HTC Sensation XL

Samsung Galaxy Note II

Samsung Galaxy Note

Samsung Galaxy S2

Samsung Ativ S

Sony Xperia V

Sony Xperia Acro S

Nokia Lumia 920

Nokia Pureview 808

LG Optimus HD 4X

Motorola Razr

Huawei Ascend D Quad XL

Huawei Ascend D1 Quad

 

 

Det var en blanding av de jeg kom på i farta, og alle de dyreste mobilene jeg fant i prisguiden.

Det er nemlig bare én mobil jeg har sett at iPhone 5 går seirende og ikke uavgjort ut av. Ja... Av dem banker jo Xperia Acro S alt, da, siden den er i kategori med Xcover, men allikevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmmm... Kan du finne det for meg, fordi jeg prøver å finne det, men klarer ikke finne noe om hvordan de fordeler sitt R&D-budsjett. Og hvor mye Apple bruker på sine forskjellige? Fordi Apple har mer enn bare mobil og PC de også.

Hva lager apple som ikke er mobil og PC relatert da? Jeg har ikke tallene nei, men jeg bare påpeker at å sammenligne Apple og Samsung slik ikke gir et korrekt bilde overhode, iom at samsung har mange mange forskjellige grener i sitt selskap, mens apple driver med to ting, mobil og PC (om man kan kalle det to ting lengere).

 

Oversikt over apple sine produkter: http://www.apple.com/pr/products/

Lenke til kommentar

Hva lager apple som ikke er mobil og PC relatert da? Jeg har ikke tallene nei, men jeg bare påpeker at å sammenligne Apple og Samsung slik ikke gir et korrekt bilde overhode, iom at samsung har mange mange forskjellige grener i sitt selskap, mens apple driver med to ting, mobil og PC (om man kan kalle det to ting lengere).

 

Oversikt over apple sine produkter: http://www.apple.com/pr/products/

Det meste, om ikke alt, som Apple lager er vel relatert til mobil og pc. Men det inkluderer jo omtrent alle komponenter også, som mobiler, stasjoner og bærbare pc'er, trådløse routere, skjermer, harddisker, mus, tastatur, ørepropper, mp3-spillere, software i form av programmer og os, mediaspillere, skrivere, høyttalere, armbånd og casing i utallige varianter... Og ikke minst flere kabler, overganger, ladere og strømrelaterte produkter enn jeg klarer forstå behovet for. Deriblant en overgang fra Lightning til 30-pin de skal ha 29$ for. Evt 10$ ekstra for 20cm ledning.

 

Litt mer enn hva folk flest tenker om kun "mobil og pc".

Lenke til kommentar

Vis meg hvor den tåler mer enn:HTC One XHTC One X+HTC RyhmeHTC 8XHTC Sensation XLSamsung Galaxy Note IISamsung Galaxy NoteSamsung Galaxy S2Samsung Ativ SSony Xperia VSony Xperia Acro SNokia Lumia 920Nokia Pureview 808LG Optimus HD 4XMotorola RazrHuawei Ascend D Quad XLHuawei Ascend D1 QuadDet var en blanding av de jeg kom på i farta, og alle de dyreste mobilene jeg fant i prisguiden.Det er nemlig bare én mobil jeg har sett at iPhone 5 går seirende og ikke uavgjort ut av. Ja... Av dem banker jo Xperia Acro S alt, da, siden den er i kategori med Xcover, men allikevel.

 

Du får svaret i mårra! jeg må sette meg ned og sjekke det! ;D

 

Lenke til kommentar

Hva lager apple som ikke er mobil og PC relatert da? Jeg har ikke tallene nei, men jeg bare påpeker at å sammenligne Apple og Samsung slik ikke gir et korrekt bilde overhode, iom at samsung har mange mange forskjellige grener i sitt selskap, mens apple driver med to ting, mobil og PC (om man kan kalle det to ting lengere).

 

Oversikt over apple sine produkter: http://www.apple.com/pr/products/

 

Merkelig at du skal linke til svaret ditt, men be meg svare.

Jeg ser du modifiserte det også, til mobil og PC-relatert istedetfor at de brukte alle pengene på mobil og PC, men iPod, Apple TV og Apple Stores er ingen av delene.

 

Jeg er enig i at det var en rar sammenligning, men jeg trodde det var Samsung Electronics. Men jeg nekter faktisk å tro at det budsjettet er for HELE Samsung.

En liten del av alt Samsung driver med:

Samsung Heavy Industries er verdens nest største shipsbyggere, etter Hyundai.

Samsung Electronics er verdens største mobilprodusent, som bare er en liten del av hva de driver med.

Samsung er også en av verdens største forsikringsselskap.

Samsung Engeneering som driver med: "Its principal activity is the construction of oil refining plants; upstream oil and gas facilities; petrochemical plants and gas plants; steel making plants; power generation plants; water treatment facilities; and other infrastructure"

 

Samsung Electronics er langt ifra der de tjener mest penger. Bare i Samsung Fire & Marine Insurance tjener de like mye penger, og den gjelder bare i Sør-Korea.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Latterlig usaklig anmeldelse.

"? Litt skarpe kanter å holde i

? Det rapporteres om lakkflassing på rammen til den sorte versjonen

? Skjermen er fremdeles mindre enn på andre toppmodeller"

Hvis dette er hvordan man anmelder en telefon er jeg bekymret for hva verden har blitt.

".. Det rapporteres om lakkflassing.." Det kan rapporteres mye om alt hvis man leter nok, en anmeldelse skal ikke basere seg på antakelser av hva andre har opplevd, det skal skrives om mobilen og hvordan man opplever den. Skulle gjerne ha fått en S3 til å flasse uten noe problem med litt hjelp.

"Skjermen er fremdeles mindre enn på andre toppmodeller". Dette er latterlig å gi minus for, ja den er mindre. Det betyr ikke at det er noe minus, man skal da vel ikke gå med en 40" i lommen. Synes iPhones har perfekt størrelse, ikke det at jeg ikke liker Android-baserte telefoner. Det eneste jeg synes er crap med Android-baserte telefoner er at det er for mange og mange er faktisk for store. Skal man ha en bra Android-telefon så ender man opp med å gå med en 40" samsung i lommen. Latterlige minus-punkter Amobil.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Latterlig usaklig anmeldelse.

"? Litt skarpe kanter å holde i

? Det rapporteres om lakkflassing på rammen til den sorte versjonen

? Skjermen er fremdeles mindre enn på andre toppmodeller"

Hvis dette er hvordan man anmelder en telefon er jeg bekymret for hva verden har blitt.

".. Det rapporteres om lakkflassing.." Det kan rapporteres mye om alt hvis man leter nok, en anmeldelse skal ikke basere seg på antakelser av hva andre har opplevd, det skal skrives om mobilen og hvordan man opplever den. Skulle gjerne ha fått en S3 til å flasse uten noe problem med litt hjelp.

"Skjermen er fremdeles mindre enn på andre toppmodeller". Dette er latterlig å gi minus for, ja den er mindre. Det betyr ikke at det er noe minus, man skal da vel ikke gå med en 40" i lommen. Synes iPhones har perfekt størrelse, ikke det at jeg ikke liker Android-baserte telefoner. Det eneste jeg synes er crap med Android-baserte telefoner er at det er for mange og mange er faktisk for store. Skal man ha en bra Android-telefon så ender man opp med å gå med en 40" samsung i lommen. Latterlige minus-punkter Amobil.

 

Det er en latterlig ting å gi minus for, eller skrives det om hvordan man opplever telefonen, akkurat som du mener de skal gjøre?

 

AtW

Lenke til kommentar

Neste gang Apple øker størrelsen, men si om en 3~4 års tid, har vi atter en gang en helt perfekt størrelse :)

 

Ikke for å forsvare Apple med nebb og klør, men det er jo naturlig at man endrer preferanser over tid, og at noe som var perfekt for fem år siden kanskje ikke er like perfekt i dag, og andre veien.

 

Størrelsen på iPhone er for meg perfekt, fordi jeg kan holde den med én hånd og likevel nå hele skjermen med tommelen på samme hånd. Dette kan jeg fortsatt med iPhone 5. Jeg mener dog ikke at størrelsen på iPhone 5 er perfekt for alle, for alle har egne preferanser og krav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Riktig det du sier, men det blir litt kunstig hvordan enkelte fortoner seg rundt dette.

 

Når det er sagt, så har jeg nå i ett halvt år hatt en One X. En kjempe god telefon, med en fantastisk skjerm. Men jeg må innrømme at jeg aldri ble helt fortrolig med 4,7". Utrolig godt å surfe med,men skrivingen er ikke behagelig med en hånd, og det blir slitsomt i lengden. I tillegg har jeg i det siste gått litt lei Android.

 

Det resulterte i en bestilling av 2.stk iPhone 5 i går :p

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar

iPhone 5 er en flott telefon, og jeg forstår godt at mange er fornøyd med den. Men likevel, jeg kan ikke forstå folk som sier at det er vanskelig å skrive meldinger på telefoner som er 4,7 tommer og oppover. Jeg sitter her på min Galaxy Note på 5,3", og skriver med én hånd attpåtil. Ingen problemer i det hele tatt. Er det jeg som har unormalt store hender?

 

Uansett er det vel enklere å skrive i landskapmodus, med to hender, ettersom bokstavene blir større og lettere å treffe. Dette er vel heller ikke særlig problematisk.

 

Det mest irriterende med en stor telefon er etter min mening hvor lett den faller ut av lommen.

 

Legg merke til at dette ikke er noe forsvar av android, eller angrep på iPhone. Jeg begynner faktisk å bli lei android selv. (Operativsystemet er knakende godt, men det er rett og slett kjedelig).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Landskaps modus er vel og bra, men det er svært sjeldent jeg bruker det, med mindre jeg skal skrive lengre tekster på forumet her f.eks. Nå her ikke jeg det største hendene sånn sett, men for meg blir det ihvertfall ikke så behagelig i lengden å måtte bruke lillefingen som support :)

 

En annen ting jeg har nevnt før også, det å skrive på ett iOS produkt føles alltid bedre av en eller annen grunn, selv med beskyttelses film på skjermen. Ikke at det er noe problem å skrive på min HOX altså. Være det seg en iPhone x eller iPad, føles det mere nøyaktig på ett vis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

iPhone 5 er en flott telefon, og jeg forstår godt at mange er fornøyd med den. Men likevel, jeg kan ikke forstå folk som sier at det er vanskelig å skrive meldinger på telefoner som er 4,7 tommer og oppover. Jeg sitter her på min Galaxy Note på 5,3", og skriver med én hånd attpåtil. Ingen problemer i det hele tatt. Er det jeg som har unormalt store hender?

 

du har unormalt store hender!

 

på en iphone kan ejg holde godt rndt telefonen og skrive med en hand. på de større telefonene må du la den vile oppå hånden for å skrive med en hand

  • Liker 1
Lenke til kommentar

du har unormalt store hender!

 

på en iphone kan ejg holde godt rndt telefonen og skrive med en hand. på de større telefonene må du la den vile oppå hånden for å skrive med en hand

 

Hva mener du med "hvile oppå hånden"? Mulig jeg har store hender også, men jeg sliter heller ikke med enhåndsskriving på slike telefoner.

 

AtW

Lenke til kommentar

på iphone 5 kan du holde rundt telefonen med godt grep og skrive med en hand. med de større telefonene er dette ikke mulig. den må da hvile løst på hånden lengre utpå tuppene og da blir det mer usikkert da telefonen kan skli av om noe sku skje

 

Ok, kjenner meg ikke særlig godt igjen når det gjelder dette, skriving er jo bare på nederste delen, men det er vel individuell forskjell.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Mindre skjerm en konkurrentene er like mye pluss som minus. Samsung Galaxy S III har altfor stor skjerm. Og telefonen er som resultat for stor og uhåndterlig for min del.

 

Det kan faktisk bli for stort, det er en grunn til at vi ikke valser rundt med pads som mobiltelefoner.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mindre skjerm en konkurrentene er like mye pluss som minus. Samsung Galaxy S III har altfor stor skjerm. Og telefonen er som resultat for stor og uhåndterlig for min del.

 

Det kan faktisk bli for stort, det er en grunn til at vi ikke valser rundt med pads som mobiltelefoner.

 

Jeg er ikke uenig med konklusjonen, bare resonementet :-) S3 har ikke for stor skjerm, og dermed blir stor og uhåndterlig, men den er for stor og uhåndterlig fordi den har en stor skjerm. Det er litt som... Dersom du hadde muligheten til å ha en 18" skjerm på mobilen, som ikke gjorde mobilen uhåndterlig, stor, tung, uskarp eller noe lignende, hadde du jo ikke sagt nei. Dette er selvfølgelig hypotetisk da det i praksis ikke er mulig. Men dersom du hadde iPhone-størrelsen din, men det arealet du så på, var en 18" skjerm, la oss si prosjektoraktig, men selvfølglig ikke med ulempene det ville medføre også. Det blir abstrakt, men poenget er at det er ikke det at du ser på et for stort skjermareal, men at mobilen blir for stor og klumpete å håndtere.

 

Når jeg tenker etter, er det mulig 18" kunne blitt litt mye, siden det er såpass nærme, men det er i hvert fall ikke argumentet som kan brukes imot 4,8".

Og... Jeg synes ikke S3en er for svær, jeg sier bare at jeg er enig i at den kan være for svær for mange :-) Selv får jeg meg snart Note II, og jeg kunne gjerne hatt en 6" også :-)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...