Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

Motherfucka! Nei, noe må gjøres med NRK ... Eneste gangen jeg faktisk ser på NRK er når jeg sitter hjemme i sofaen til foreldra og spiser lørdagsmiddag ...

 

Kringkastingsavgiften har ingenting med om du ser på NRK eller ikke. Det er en generell medielisens som "tilfeldigvis" er øremerket NRK. Om NRK forsvinner så skal jeg vedde mye på at medielisensen opprettholdes for å dekke ett eller annet annet "kulturtilbud".

Endret av Illus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte en tv til ei krone med binding til viasat i ett år. Jeg har canal digital i husleia så jeg sa det til viasat at jeg ikke hadde bruk for montering/kanalkort noe jeg ikke har fått, men tv-en er fremdeles i mitt navn. Kommer jeg unna lisensen? Jeg bruker stort sett tv-en til xbox og pc uansett ...

Du kontakter NRK og sier at TVen ikke er i bruk, og at de er velkommen til å plombere den dersom de ønsker. Så slipper du nok unna. Kanalselskapene er ikke pliktig til å oppgi hvem som er kunde hos dem.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en tv til ei krone med binding til viasat i ett år. Jeg har canal digital i husleia så jeg sa det til viasat at jeg ikke hadde bruk for montering/kanalkort noe jeg ikke har fått, men tv-en er fremdeles i mitt navn. Kommer jeg unna lisensen? Jeg bruker stort sett tv-en til xbox og pc uansett ...

Du kontakter NRK og sier at TVen ikke er i bruk, og at de er velkommen til å plombere den dersom de ønsker. Så slipper du nok unna. Kanalselskapene er ikke pliktig til å oppgi hvem som er kunde hos dem.

 

Det siste du sier er nok ikke riktig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det ER staten( stortinget) sin oppgave å sørge for at NRK får driftsmidler .

På en måte så leier staten NRK til en spesifikt oppgave .Nemlig å sørge for tilstrekkelig media dekning ved krisesituasjoner.

 

I dag er denne oppgaven gitt til NRK .

 

Men hvilken rett har de til å kreve betaling for mottakerne og ikke for tjenestene ?

Lenke til kommentar

Nei, for du trenger ikke å se på NRK for å måtte betale avgift, altså er den en avgift for å ha tv.

 

Du kan si det fordi du forstår ikke helt hva det egentlig dreier seg om.

 

Offisielt heter det at det er en avgift for å ha en eller flere tv mottakere.

Staten kunne ha valg å bruke disse pengen til hva som helst, men de har valgt å bruke dem til NRK sin drift .

I tillegg så har de valgt å la NRK selv stå for innkrevningen.

Så da går pengen direkte til NRK.

 

Så problemet er at man må betale for mottakerne og ikke for tjenesten som tilbys.

 

Når det gjelde gratis tjenestene som NRK tilbyr så bur det ikke være noe tvil om at det burde støttes gjennom den vanlige skatten

Lenke til kommentar

Hvis jeg bestiller på nett, og bruker en annen leveringsadresse/mottaker kontra faktureringsadresse/mottaker, hva vil skje? Går lisensen til mottaker av TV'en eller betaler?

 

Ved TV-kontroll, har man noen plikt til å slippe de inn? En kompis påsto at han flere ganger hadde stått i døren og nektet både å slippe kontrollør inn eller at han hadde TV, og kom seg unna med det.

Lenke til kommentar

Jeg betaler lisens, men der vi leide før hadde ikke lisenskontrolløren fått med seg at vi bodde og var lisensbetalere. Nektet å slippe ham inn, og måtte dytte ham bort med døren for å få den igjen. Synd trappen var ned til høyre og ikke rett bak ham, da skulle jeg gitt ham et ekstra lite puff...Lisenskontrollører er lusete avkom av satans endetarm.

 

En kompis av meg som ikke har tv fikk besøk av en like håpløs kontrollør, som sa at han hadde å slippe ham inn, ellers kom han tilbake med politi og namsmannen(!). Kompisen min lo og anbefalte ham å heller prøve den på noen som ikke studerte juss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jepp. Angrer alvorlig på at jeg ikke lot ham trenge seg inn i gangen, så kunne jeg lagt ham i bakken, gaffateipet ham, og rigt politiet og sagt at jeg hadde gått til sivil pågripelse av en mann som hadde trengt seg ulovlig inn i leiligheten min. Avhør, noen timer i arresten og en saftig bot kunne kanskje gitt ham en lærepenge.

Lenke til kommentar

Jeg hadde da samboer som vitne. Han skulle nok fått problemer med å forklare hvordan han plutselig befant seg i gangen. Jeg trodde selvfølgelig han var en farlig ransmann som brukte et hjemmelaget lisenskontrollørbevis som unnskyldning for å få folk til å åpne døren. :p

 

Nå er riktignok norsk rett relativt restriktiv med å innrømme nødverge, men å lege ham i bakken uten videre voldsbruk etter at han hade trengt seg inn, med fysisk makt, i min leilighet, ville nok vært uproblematisk. Så noen overfallssiktelse har jeg liten tro på. Frihetsberøvelse derimot, ville det nok vært en risiko for - men jeg regner jo med at han hadde forsøkt å stikke av etter at jeg la ham i bakken, og da er det jo fare for at han unndrar seg straff. Jeg måtte kanskje tilbudt ham å gi meg lommebok og mobil som pant frem til politiet kom.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har fått krav i posten fra lisensavdelingen. De krever meg lisens fra og med juni iom at jeg kjøpte TV i mai. Jeg ringte til de og sa at jeg ikke kjøpte til meg selv, men for noen andre. De ville da at jeg skulle sende mail og forklare saken og gi opplysninger om hvem som overtok tv-en.

 

Lurer da på om dette er letteste måten å slippe unna? Eller er det andre måter? Har prøvd å lese litt tilbake her, men det ble mer diskusjon enn det var løsninger.

Er jeg evt pliktig til å gå ut med opplysninger om hvem jeg kjøpte tv-en til? Eller kan jeg bare si at jeg kjøpte den til noen i familien, uten å gå ut med hvem mtp personvern eller noe?

 

Setter stor pris på hjelp, da jeg ikke vil bli fanget i denne mafiavirksomheten! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...