Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

For å forklare min situasjon litt først, jeg ser ikke på TV i mitt eget hjem, jeg har ikke noe kabel-TV-abonnement, ingen antenne, og planlegger heller ikke å kjøpe det. Derimot har jeg god bruk for en stor skjerm. Nå har det blitt slik at de fleste store skjermer har innebygd dekoder som støtter det digitale bakkenettet, slik er også den TVen jeg ønsker å kjøpe. Det jeg derimot ikke er så interessert i er å betale lisens når jeg ikke ser på TV. Det virker som NRKs tolkning av foreskriften er at jeg da plikter å plombere apparatet mitt, og sende bevis på at dette har skjedd til de, men kan de det? Jeg siterer foreskriften (min utheving):

§ 9. Mottaker ikke i bruk

 

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

 

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

 

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

 

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

 

0 Endret ved forskrift 4 juli 2007 nr. 844 (i kraft straks med virkning fra og med innkreving av andre termin av kringkastingsavgiften for 2007).

 

http://www.lovdata.no/for/sf/kk/tk-19801023-8798-0.html

 

Min tolkning er at jeg kan sende melding til NRK om at min mottaker ikke er i bruk, at NRK har anledning til å plombere den, og at de isådall må avtale nærmere med meg når de ønsker å sende en mann for å gjøre det. Er det tilfellet, eller er jeg helt på jordet?

 

Edit: La inn lenke til forskrift.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

problemet er at om jeg tolker lovteksten rett så mener de hele forbanna TV'en i ordet "fjernsynsmottakeren", ikke bare radiomottakeren.

 

noe man ser når de omtaler fargemottaker i §6:

§ 6. Meldeplikt

 

Den som anskaffer, tar i bruk eller har fjernsynsmottaker, skal straks melde fra om dette til NRK.

 

Den som har fjernsynsmottaker i fartøy/kjøretøy i yrkestrafikk, skal gi melding for hvert fartøy/kjøretøy som utstyres med mottaker.

 

Den som anskaffer fargemottaker plikter å gi melding om dette selv om det er betalt avgift for svart/hvitt mottaker.

 

Det er unødvendig med melding når mottaker er anskaffet hos radiohandler, med mindre det er gått 3 måneder fra anskaffelsen uten at avgiftskrav fra NRK er mottatt.

Endret av Ducktoy
Lenke til kommentar

mnja mnjo, lovverket er vel selvmotsigendes på det punktet. Ikke at jeg er noen spesialist på lover og regler...

 

Men nå som det analoge bakkenettet har blitt slukket, vil man ikke da måtte ha en eller annen form for abonnement for å kunne motta NRK? Eller fungerer det bare om en har en digital dekoder (uten kort)?

Lenke til kommentar
mnja mnjo, lovverket er vel selvmotsigendes på det punktet. Ikke at jeg er noen spesialist på lover og regler...

 

Men nå som det analoge bakkenettet har blitt slukket, vil man ikke da måtte ha en eller annen form for abonnement for å kunne motta NRK? Eller fungerer det bare om en har en digital dekoder (uten kort)?

 

Det vet jeg faktisk ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men nå som det analoge bakkenettet har blitt slukket, vil man ikke da måtte ha en eller annen form for abonnement for å kunne motta NRK? Eller fungerer det bare om en har en digital dekoder (uten kort)?

Det vet jeg faktisk ikke.

 

AtW

 

NRK sendes ukryptert, uten kort. Det hadde jo vært enkelt å kryptere signalene, og kreve inn lisensen sammen med kortavgift/abonnement på kanalpakker som inkluderer NRK, men staten er selvsagt ikke så lur.. OK, noen færre lisensbetalere ville det vel blitt om man gjorde det slik, men tatt i betraktning at alle basispakkene hos Viasat/Canal Digital/RiksTV inkluderer NRK, så tror jeg ikke "frafallet" ville blitt så gedigent.

Lenke til kommentar

NRK's kanaler er åpne i bakkenettet. For å få inn TV2, så trenger man et kort.

Så man slipper derfor ikke unna lisensen om man har tv med rikstv-tuner.

 

Det har heller ingen ting å si om man ikke får inn signalene. Og skulle du kunne motta andre kanaler, men ikke NRK, så må du likevel betale.

 

Men om tv'en har analog tuner, så slipper man i dag å betale lisens, så lenge man ikke får inn tv-kanaler på annen måte.

 

Mer info finnes vel sikkert også på NRK's nettisder, om man trykker på lisensavdelingen.

Lenke til kommentar
nå heter det ikke NRK-lisens, men kringkastingsavgift, om du kan få inn NRK eller ikke er irrelevent. det er muligheten til å ta imot kanaler man betaler for.

 

"Med fjernsynsmottaker menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekodere, PC med TV-kort/tuner og lignende."

 

Riktig, men om jeg hadde trengt kort også til NRK, så hadde jeg jo ikke kunnet ta inn TV-signlaer. Nå kan jeg desverre det, så da er vi tilbake til den opprinnelige problemstillingen, kan NRK kreve at jeg foretar plomberingen, elelr kan jeg kreve at NRK skal stå for plomberingen?

 

AtW

Lenke til kommentar

Synes det var en god ide å kreve inn lisensen gjennom en kortavgift for å kunne se på tv. Så kunne alle kanaler vært stengt, og man måtte så hatt et kort for å få tilgang. Hadde gjort det vanskeligere å snike seg unna. Og så kunne de som ønsket tv uten å se på tv, hatt muligheten til det.

 

Beklager litt OT, men syntes bare at det var en så knakende god ide, at jeg bare måtte vise min støtte. :)

 

Problemet er vel at det ikke nytter å plombere tven, da det er tv mottager i mye forskjellig utstyr. Så selv om tven er plombert, er det jo bare å koble til annet utstyr som har en mottager i seg, for så å se på tv.

Lenke til kommentar
Synes det var en god ide å kreve inn lisensen gjennom en kortavgift for å kunne se på tv. Så kunne alle kanaler vært stengt, og man måtte så hatt et kort for å få tilgang. Hadde gjort det vanskeligere å snike seg unna. Og så kunne de som ønsket tv uten å se på tv, hatt muligheten til det.

 

Beklager litt OT, men syntes bare at det var en så knakende god ide, at jeg bare måtte vise min støtte. :)

 

Problemet er vel at det ikke nytter å plombere tven, da det er tv mottager i mye forskjellig utstyr. Så selv om tven er plombert, er det jo bare å koble til annet utstyr som har en mottager i seg, for så å se på tv.

 

Jeg har ikke noe annet utstyr med mottaker, og skulle jeg ahtt det kunne jeg bare dratt samme leksa ovenfor NRK, at de gis anledning til å plombere utstyret om de ønsker.

 

AtW

Lenke til kommentar
kan NRK kreve at jeg foretar plomberingen, elelr kan jeg kreve at NRK skal stå for plomberingen?

Dette temaet dukker opp med jevne mellomrom, og jeg mener å ha lest her i en tidligere tråd at en fyr hadde en TV som NRK hadde plombert mottakeren på.

 

Så jeg mener at du ikke skal trenge å bekoste dette selv.

Det enkleste er selvsagt at NRK stoler på at du ikke bruker apparatet som TV-mottaker når du sier at du ikke gjør det.

Lenke til kommentar
kan NRK kreve at jeg foretar plomberingen, elelr kan jeg kreve at NRK skal stå for plomberingen?

Dette temaet dukker opp med jevne mellomrom, og jeg mener å ha lest her i en tidligere tråd at en fyr hadde en TV som NRK hadde plombert mottakeren på.

 

Så jeg mener at du ikke skal trenge å bekoste dette selv.

Det enkleste er selvsagt at NRK stoler på at du ikke bruker apparatet som TV-mottaker når du sier at du ikke gjør det.

 

Personlig tviler jeg på at NRK gidder å plombere apparatet, virker som det er en god del stress å få noen til å gjøre det i disse dager. Men det viktigste for meg er at jeg skal slippe å bruke masse tid og penger på å ikke ville se på TV (dvs at jeg må betale for plomberingen)

 

AtW

Lenke til kommentar

NRK Lisensavdelingen består av slu jævler. Etter 4 måneder fikk jeg svar på oppsigelsen min, og da skriver de "på grunn av stor pågang er saken blitt forsinket". Skulle vært morsomt om jeg svarte dem i januar neste år "på grunn av stor pågang er svaret mitt også forsinket"! De skulle allikvel ha penger, fordi de mottok eposten min i juni, enda jeg sendte den i mai. Da jeg sendte kopi av forrige brev samtidig som jeg svarte dem ganske barskt, fikk jeg følgende svar fra [email protected]:

Vi har avsluttet lisensen og du kan se bort fra tilsendt giro.

Herlig!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål angående om det er mulighet å slippe unna lisens. Saken er slik:

 

Jeg bodde i fjor i en leilighet og kjøpte inn tv (i mitt navn uheldigvis) . Jeg betalte lisens for halvåret Januar-Juli tror jeg det var, og flyttet ut av leiligheten like før 1. juli . Nå har jeg mottatt et brev angående purring på nrk-lisens for perioden 1.juli - 1.januar.

 

Jeg har ikke mottatt giroen for lisensen som skulle vært betalt, da brevet sannsynligvis ikke er blitt videresendt fra der jeg bodde før. Bor nå i et kollektiv som disponerer tv, men de betaler ikke lisens her fra før (vi har elendige tv-signaler, men vet ikke om det har noe med saken å gjøre). Tv'n min har jeg forsatt men jeg bruker den bare til å se film (tar ikke inn kanaler) , og ønsker derfor ikke å betale lisensen. Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre for å slippe unna lisensen for juli-januar?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...