Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

Innlegg fra en tilsvarende tråd er flyttet over i denne. Da forumet kategoriserer innlegg etter når de ble opprettet kan det forekomme at noen innlegg ikke ligger i kronologisk rekkefølge.

 

Husk å bruke, søkefunksjonen før opprettelse av nye tråder.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding".

 

:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte i fjordhøst en rikstv tuner i gave til min mor.

Hun bor på samme adr.som meg og betaler kringastingsavgift.

Tenkte aldri på lisensen og registrerte tuner på mitt navn,da vi har samme adr.

 

Fikk nettopp krav om å betale lisens,til tross for at det allerede er betalt lisens på samme hustand.

Kan de kreve for to lisensavgifter på samme husstand?

Lenke til kommentar
Så lenge hun ikke forsørger deg fullt og helt kan de det. Send beskjed om at den var kjøpt som gave.

He he,jeg er selvforsørget.

Må de ha bevis for at det er en gave,eller holder det bare med en melding evt. at jeg har "solgt" den til min mor?

Synes NRK har litt "mafia" over seg med en slik praksis :p

 

Når jeg tenker meg om,så har Rikstv ringt meg flere ganger i August og prøvd å selge abbonement.

Har sakt nei alle ganger,og litt etter så dumper lisensen i fanget på meg :/

"Som en takk for sist" Flere som har en slik erfaring ?

Endret av spaltcha
Lenke til kommentar

angående lisensen så er det en gedigen misforståelse at man har bare to valg på hvordan NRK kan få pengene sine.

 

det er ikke slik at hvis lisenskravet blir kuttet ut så MÅ NRK gå over til reklame.

 

Det finnes et annet alternativ, som å sende pengen direkte over skatten.

Da må NRK lære seg å bruke alle pengene fornuftig.

 

i tillegg så blir det ikke bare noen få av oss seere som betaler men alle som bidrar.

 

om to per soner bor i samme husstand og forsørger seg hver for seg så virker det urimelig at begge skal betale lisens. mange løser det ved å registrere alle tv apparater på samme person

Lenke til kommentar
angående lisensen så er det en gedigen misforståelse at man har bare to valg på hvordan NRK kan få pengene sine.

 

det er ikke slik at hvis lisenskravet blir kuttet ut så MÅ NRK gå over til reklame.

 

Det finnes et annet alternativ, som å sende pengen direkte over skatten.

Da må NRK lære seg å bruke alle pengene fornuftig.

 

i tillegg så blir det ikke bare noen få av oss seere som betaler men alle som bidrar.

 

om to per soner bor i samme husstand og forsørger seg hver for seg så virker det urimelig at begge skal betale lisens. mange løser det ved å registrere alle tv apparater på samme person

 

Man må jo uansett bare betale en lisens per husstand? Trenger ikke å drive med noe hokus-pokus for det. NRK har et budsjett å forholde seg til, så de må bruke pengene sine like fornuftig/ufornuftig uansett om pengene kommer fra skatt eller lisens, det er jo irrelevant for de. Det eneste som teller er størrelsen på budsjettet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Man må jo uansett bare betale en lisens per husstand? Trenger ikke å drive med noe hokus-pokus for det. NRK har et budsjett å forholde seg til, så de må bruke pengene sine like fornuftig/ufornuftig uansett om pengene kommer fra skatt eller lisens, det er jo irrelevant for de. Det eneste som teller er størrelsen på budsjettet.

 

AtW

Nå viser det seg at mafiakartellet NRK kan kreve to eller flere lisenser pr.hustand når flere selvstendige forsørgere på samme husstand har registrert mottakerutstyr hvær for seg.

 

Man må derfor passe på at mottaker utstyr er reg.på et betalende offer :thumbdown:

Jeg har lenge trodd at regelen var en lisens pr.husstand,men når ikke det er sånt må man passe på.

Lenke til kommentar

Man må lære seg at dersom en sak har to alternativer:

 

1) NRK kan kreve mye penger

2) NRK kan kreve lite penger

 

så vil svaralternativet alltid være 1) NRK kan kreve mye penger.

 

Hvorfor skulle NRK nøye seg med å si greit, en husstand betaler en lisens, når de kan si at en husstand skal betale flere lisenser og slik tjener de masse ekstra penger? Nå må folk slutte å være så fordømt naive!

Lenke til kommentar
Man må lære seg at dersom en sak har to alternativer:

 

1) NRK kan kreve mye penger

2) NRK kan kreve lite penger

 

så vil svaralternativet alltid være 1) NRK kan kreve mye penger.

 

Hvorfor skulle NRK nøye seg med å si greit, en husstand betaler en lisens, når de kan si at en husstand skal betale flere lisenser og slik tjener de masse ekstra penger? Nå må folk slutte å være så fordømt naive!

 

NRK har fint lite valg, de må følge loven, en normal famile med evt barn må bare betale en lisens.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Økt lisens, + svinølning på grunn av MGP...

 

Og da var tallene på bordet, Dagbladet kan i dag fortelle at Mr. Giske (eller Griske????) vil at alle lisensbetalere skal ut med 154.- ekstra i året for å få lov å ha mottaker. Totalen blir da temmelig svimlende 2489.- rett til NRK i året.

Dette tilsier med lett regning, at hver dag en er lisensbetaler, så tjener NRK 6,82 kroner fra deg.

Sammenligner en med andre kanalpakker, f.eks RiksTV, blir det jo ganske latterlig at en betaler mer for NRK, enn for;

Tv2, Tv2 Zebra, Tv3, Viasat 4, Tv Norge, Discovery, Disney Channel, Tv2 Voice, Tv2 Film, Tv2 Nyheter, FEM, National Geographic, Animal Planet, BBC World og lokal(e) kanaler + radio.

 

Hvordan i alle dager kan NRK forsvare ett budsjett i inneværende år, på nesten 4 milliarder!

Det er altså røft regna i underkant av 1000.- pr innbygger - enten en er ung eller gammel.

De greier også å ha 3.000 ansatte.

 

En kan jo da spørre seg selv, hva gjør alle disse ansatte? De jobber neppe, da hadde vi nok sett det.

 

Om en også ser litt på programtilbudet til "Statskanalen", så er det preget av reprise, reprise, og jaggu ta ennå flere repriser....

Og selvsagt sport, holdt på å glemme denne "viktige" innbryteren i ett ellers slavisk stramt sendeskjema.

 

Det er vel ikke helt rart at Dagbladets meningsmåling i saken foreløpig viser at 96% av oss er imot økning av lisensen.

 

For egen del; det er svært sannsynlig at min siste lisensregning er betalt.

Hvor mange tusen skal det koste å ha TV i dag?

NRK=2489.-

KabelTV, 2500.- eller mer.

Da nærmer en seg faretruende fort 15 kroner for noen minutters underholdning pr dag.

 

For 5000.- kan jeg kjøpe 15-20 sesonger med underholdning på DVD.... Skulle vel holde massevis det!

Lenke til kommentar

Personlig bruker jeg ingen tv-sendginer, som du sier, så er det ikke verd pengene. Dog blir det vel litt krangel med NRK når jeg kjøper ny TV, siden den nesten garantert kommer med dekoder for digitalt bakkenett :(.

 

Ellers er jeg uenig angående NRKs tilbud, NRK har de beste egenproduksjonene, mange gode seier og filmer, og de beste radiokanalene.

 

AtW

Lenke til kommentar

hele NRK systemet er et forbanna møl.

 

for det første lager de programmer som et lite mindre tall ( inkluder de som var med fra begynnelsen ) ser på.

har en mistanke at mange ser på p.g.a pliktfølelsen

 

i tilegg forlanger de at alle ( også de som ikke er interessert ) skal betale.

det sies at lisensen er an avgift for å ha tv. så hvorfor i pokker er det bare NRK som skal dra nytte av det .

 

problemet er at noen "pedagoger" bestemmer hva som er bra for oss uten å bry seg om hva vi faktisk er interessert i.og det skal folket tvinges til å betale for.

 

hadde dette vært et annet firma så måtte de lage produkter som folk var interessert i

 

når det gjelder konkurransen mellom TV2 og NRK så er det mere interessante programmer på TV2 en NRK.

som ren underholdningskanal har NRK enda litt å lære av TV2.

( alt for mage av programmene er for kjedelige )

 

nå er det vel også statens og ikke folkets oppgave å drifte NRK (her overlater staten ansvaret til folket ved lisens systemet )

 

en stygge dom som ødelegger mere en det smaker ( som alle tv kanalene har sitt ansvar for ) er at det ødelegger ofte for hverandre ved kjemper om de samme seerne på samme tidspunkt i stedet for å fremheve programmet sitt.

Lenke til kommentar

jeg sammenligner med hensyn på ren underholdning d.v.s spenning , humor o.s.v.

 

resten har med at NRK skal på papiret være en almen kanal . det oppfarter jeg som en kanal som skal dekke alles interesse. på meg virker det som om de bommer mye på det.

 

nå har jeg ikke regnet ette hvor mye av programtilbudet på NRK jeg ser på men det er neppe mere en 1%.

det er for dårlig.

 

hvor mye av programtilbudet til NRK utgjør ?:

Top gear

Forbrukerinspektørene

Scrødingers katt

Newton

og Verdt å vite ( påradio).

 

det var noen till men de er ikke på plakaten lengre

på sett så har programtilbudet hos NRK endres fokus de siste årene.

for min del så er det blir dårligere

 

angående seertalene så er det statistikk ( som jeg ikke vil stole for mye på).

der viser målingene at det veksler mellom hvem som har flest seere .

 

som nevnt i forrige innlegg så er det flere ganger at prisrammene hos NRK kommer i konflikt i sendetid med programmer på de andre kanalen.

dermed må jeg ty til Internett for å få sett dem.

 

pussig nokk så virker det for meg at NRK er den kanalen de som ser lite på TV bruker.

mulig det har med pliktfølelsen å gjøre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...